Az elszámolás részletein múlhat, hogy mi lesz a Budapest-bérletből márciustól

Legfontosabb

2024. január 10. – 19:53

Az elszámolás részletein múlhat, hogy mi lesz a Budapest-bérletből márciustól
Lázár János építési és közlekedési miniszter az állami támogatású közösségi közlekedés tarifarendszerének váltásáról tartott sajtótájékoztatón – Fotó: Vajda János / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Az Építési és Közlekedési Minisztérium tarifarendszer-bejelentése nem oldotta meg a hetek óta bonyolódó, Budapest-bérlet megszüntetése körül kialakult helyzetet. Lázár János újabbat csavart az ügyön, és ajánlatot tett a fővárosnak: Budapest közigazgatási határán belül elfogadják a Budapest-bérletet a MÁV és a Volán járatain, ha cserébe a BKK elfogadja az ország- és vármegyebérletet. A miniszter a részletekbe nem ment bele, ajánlatát többféleképpen is lehet értelmezni: akár egy sokaknak kedvező rendszer is jöhet, de akadnak nagyon rossz opciók is.

„Mi elfogadjuk a Volán-, a HÉV- és a MÁV-járatokon a Budapest-bérletet, a budapestiek, a Fővárosi Önkormányzat pedig fogadja el az országbérletet és a vármegyebérletet a főváros által működtetett összes tömegközlekedési eszközön”

hangzott el a miniszteri ajánlat. Szerinte ez a kölcsönösség jegyében egy igazi tarifaközösséget jelenthet. Hozzátette: „Bennem, a kormányban, a miniszterelnökben a megállapodás szándéka van”.

A Lázár szerint a „fair” ajánlatot sokan és sokféleképpen értelmezték. A főpolgármester-jelöltségén gondolkodó Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint Lázár ajánlata ebben a formában „értékelhetetlen”, mivel „minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje”. Ungár Péter, az LMP társelnöke egyenesen zsarolásnak nevezte a javaslatot, mivel az elszámolási megegyezés nélkül a BKK csődjét jelenheti. A BKK ennél sokkal optimistább megközelítést választott: „belelátjuk az esélyt, hogy egy kiszámítható és fenntartható, akár a jelenleginél is bővebb szolgáltatáscsomag szülessen a budapestiek és agglomerációban élők számára” – írta Walter Katalin vezérigazgató.

A főpolgármester szintén pozitívan értelmezte Lázár mondatait. Sőt, úgy látja, hogy igazából az ő programját valósítják meg, amiben többek közt egységes megyei tarifaközösséget ígért. Karácsony Gergely szerint jó az irány, akár az ígért egységes tarifaközösség is létrejöhet, de szerinte a közös szolgáltatás mellé közös bevételelszámolás kell. Lázár épp ennek részleteiről nem beszélt. Kérdésünkre kizárólag annyit tisztázott, hogy az ajánlat csak Budapest közigazgatási határán belülre vonatkozik, azaz a Budapest-bérletet nem fogadnák el a fővároson kívül, így az agglomerációban sem.

Nem véletlen a sokféle értelmezés, Lázár János rengeteg kérdést hagyott nyitva két mondatban megfogalmazott ajánlatával. Végeredményben viszont mind a budapestieknek, mind az agglomerációban élőknek kedvező koncepció is létrejöhet. Rosszabb esetben viszont eltérő elképzelések találkoznak majd a főváros és a minisztérium tárgyalóasztalánál, ami eredményezheti azt is, hogy utód nélkül szűnik meg március 1-től a ma ismert Budapest-bérlet.

Több lehetőség is van, de sok dologban meg kell egyezniük

Az egyik lehetőség, hogy a MÁV és Volán továbbra is elfogadja a Budapest-bérleteket a járatai fővárosi szakaszain, cserébe a BKK minden járatán elfogadja majd az ország- és a megyebérleteket. Ez azt jelentené, hogy az agglomerációból bejáróknak elég lenne megvásárolniuk az ország- vagy megyebérletet ahhoz, hogy Budapesten belül közlekedni tudjanak. Cserébe viszont az állam annyit kínál a továbbra is Budapest-bérletet vásárlóknak, hogy a főváros közigazgatási határán belül Budapest-bérletet is használhatnak a MÁV és a Volán járatain. Ezzel vélhetően jelentősen csökkenne a Budapest-bérletet vásárlók száma, mert például a fővároson kívülről ingázók csak a megye- vagy az országbérletet vennék meg. A főváros szempontjából épp ezért lenne elengedhetetlen a közös bevételelszámolás.

Röviden: Budapest-bérlettel Budapest közigazgatási határán bármilyen vállalat (MÁV, Volán, BKK) járatára fel lehetne szállni, ezzel szemben megyebérlettel Pest megyében (vagy az országban) MÁV-val és Volánnal, illetve Budapesten belül bármivel lehetne utazni. Ezen belül persze lehetne variálni a bérletek árán. Jelenleg a Budapest-bérlet 9500, a megyebérlet 9450 forintba kerül. De szóba jöhet az is, hogy létrehoznak egy egész Pest megyére és Budapestre is érvényes bérlettípust, emellett pedig maradna a kizárólag a főváros határán belül mindenre (BKK, MÁV, Volán) érvényes Budapest-bérlet.

Van egy olyan opció is, hogy a megyebérletet ezentúl a főváros határain belül is elfogadnák a MÁV és a Volán járatain. Jelenleg ez nem így van, a fővároson belül csak Budapest-bérlettel lehet utazni. A változtatás racionális opció, valójában egyik félnek sem okozna nagyobb veszteséget, sem bevételnövekedést. Ezzel azoknak kedveznének, akik az agglomerációból ingáznak, de a fővároson belül is csak agglomerációs járatokon utaznak. Ők a jövőben megspórolhatnák a Budapest-bérlet megvásárlását.

Létezik a főváros szempontjából legrosszabb lehetőség is: részben közös használat, közös elszámolás nélkül. Itt az első lehetőséghez hasonlóan az ország- és megyebérletet elfogadnák Budapesten a BKK járataira is, a Budapest-bérlet pedig megmaradna mai formájában, azaz a főváros közigazgatási határán belül lehetne vele használni a HÉV-et és egyes Volán-járatokat.

Viszont ha nincs elszámolás, akkor ezzel a főváros nagyon rosszul járna. A BKK jegy- és bérletbevételeinek hatalmas része kiesne. Ennek egyszerű oka, hogy az agglomerációban élők szinte biztosan megyebérletet vásárolnának a szélesebb körű szolgáltatás (BKK, MÁV, Volán) miatt, de a fővárosiaknak is jobban megérné a MÁV és a Volán járatain a megyében vagy az egész országban érvényes bérletet megvásárolni. Ráadásul miközben a jegybevétel jelentős része a MÁV-Volánhoz folyna be, a működtetés költsége sokkal inkább terhelné a BKK-t, mivel jóval nagyobb hálózatot üzemeltet, sokkal több szolgáltatással.

A MÁV-HÉV H5-ös HÉV-vonalán a Batthyány térre, illetve Szentendrére tartó szerelvények – Fotó: Jászai Csaba / MTVA / Bizományosi
A MÁV-HÉV H5-ös HÉV-vonalán a Batthyány térre, illetve Szentendrére tartó szerelvények – Fotó: Jászai Csaba / MTVA / Bizományosi

Aztán ott van a verzió, ami az utasoknak is biztos nagyon rossz lenne, és hatalmas visszalépés lenne a mai állapothoz képest. Ebben minden szereplő a saját részét finanszírozza: a MÁV a HÉV-et és a vasutat, a Volán az agglomerációs járatokat, a BKK a városon belüli járatokat. Ez a teljes szétváláshoz vezetne: nincs semmilyen elosztás, az utasok pedig nagyon rosszul járnak, mert át kell szállni, és minden járaton az azt üzemeltető cég tarifáit megfizetni. Ez az a lehetőség, amire aligha lehet ráfogni a Lázár által emlegetett „tarifaközösséget”.

Emellett több opció is elképzelhető még, de jelenleg minden azon múlik, hogy mi a két fél elképzelése, mennyire hajlandó együttműködni egymással az Építési és Közlekedési Minisztérium és a Fővárosi Önkormányzat. A legtöbb vitás kérdést az elszámolás okozhatja majd. Az elmúlt években a főváros és az éppen közlekedésért felelős minisztérium az agglomerációs megállapodás és a Budapest-bérlettel kapcsolatos költségek kérdésében sem tudott dűlőre jutni.

Ha sikerül is megegyezni a közös elszámolásban, akkor is kérdés, hogy sikerül-e pénzügyileg is mindenkinek elfogadható megoldást találni. Ezt nehezítheti, hogy Lázár János úgy beszélt a fővárosról, mintha az kifejezetten gazdag önkormányzat lenne. A miniszter szerint a Budapest-bérletről szóló megállapodásnál Karácsonyék „elbambultak”, vagy csak „olyan gazdag Budapest, hogy ez az ügy már nem is számított. Ez a pár milliárdos elszámolás a budapesti önkormányzatnak, akik állítólag térdig járnak a pénzben, valószínű, már nem volt érdekes”. Eközben a „térdig a pénzben járó” főváros arról beszél, hogy épp ők finanszírozzák a kormányt például a szolidaritási hozzájáruláson keresztül, ami miatt pert is indítottak Karácsonyék. A főpolgármester alig egy éve arról beszélt, hogy a kormány 160 milliárdot vett ki Budapest zsebéből.

A főpolgármester és a BKK vélhetően Lázár azon mondatába kapaszkodik, hogy a miniszter a „kölcsönösség jegyében” egy valódi tarifaközösséget ajánlott.

Ebből akár egy egészen új rendszer is létrejöhet, ami hosszú idő után megoldást nyújthat az agglomerációból, illetve Pest megyéből ingázók problémáira: nekik sem kellene több bérlettípust vásárolniuk. Emellett a Budapesten élők megkapnák ugyanazt a szolgáltatást, mint eddig, és nem kényszerítenék rá őket arra, hogy két bérletet vegyenek azért, hogy az összes fővárosi tömegközlekedési eszközt használhassák.

A tárgyalások vélhetően hamarosan indulnak, a határidő március 1.: jelen állás szerint akkor szűnik meg a mostani Budapest-bérlet, és Lázár János is elmondta, hogy az ajánlata csak eddig érvényes.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!