Vitézy Dávid: Lázár János mai ajánlata ebben a formában értékelhetetlen

2024. január 9. – 12:52

Másolás

Vágólapra másolva

Vitézy Dávid, közlekedési szakértő, volt közlekedési államtitkár is reagált Lázár János építési és közlekedési miniszter keddi bejelentésére.

Lázár bejelentése szerint megszűnik minden bérlettípus a MÁV és a Volán járatain, csak az ország- és vármegyebérlet marad, valamint átalakítják a kedvezmények rendszerét is. A miniszter a Budapest-bérlettel kapcsolatban azt mondta, a minisztérium elfogadja azt, hogy a MÁV és a Volán járatain lehet használni a Budapest-bérletet, cserébe fogadja el a BKK is az ország- és vármegyebérleteket. A változásokról ebben a cikkben írtunk bővebben.

Vitézy a Facebook-oldalán azt írta,

„Lázár János mai »ajánlata« ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje.

Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből. Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV-Volán”.

Vitézy szerint „a korábbi szerződéses konstrukció jó volt, azt kellett volna meghosszabbítani, mindkét félre nézve szégyenteljes, hogy december 31-én lejárt a korábbi megállapodás és azóta egymásra mutogatnak”, és ismét sürgette a feleket, hogy üljenek tárgyalóasztalhoz.

A helyközi bérletek megszűnése kapcsán a szakember azt írta, azoknak, akinek a régi típusú km-alapú bérletek jobban megérik, mint az ország- és vármegyebérletek, azoknak ez brutális áremelést jelent.

„Az eddigi 5 km-es vasúti, Volánbusz vagy hév-bérletet vásárlóknak az eddigi 5940 forint helyett 9450 forint lesz a havi bérlet, ami 59%-os áremelés” – írta.

Szerinte ezzel a konstrukcióval főleg a Budapest és más nagyvárosok agglomerációiban élőkkel szúrnak ki.

A tarifareform kapcsán azt írta, „jó dolog a ma bejelentett 24 órás vármegye- és országos napijegy bevezetése, ezek jó termékek lesznek, a kedvezmények egyszerűsítése is időszerű volt, de a teljes országos jegystruktúra egységesítése jelenti csak az igazi és régóta szükséges tarifareformot, minden más csak félmegoldás”. Vitézy szerint az igazi reformot például az jelentené, ha megoldanák, hogy egy MÁV-Volán átszállásos utazásnál ne kelljen kétféle jegyet venni.

Lázár János bejelentésére a Momentum is reagált, a párt petíciót indít a Budapest-bérlet megtartásáért. „Aki rövidlátó politikai célok alapján zsarolja a fővárost és rombolja a közösségi közlekedés használhatóságát, az nemcsak a budapestiek, hanem az agglomerációban élők ellen is dolgozik” – áll a párt keddi közleményében. A Momentum szerint a kormánynak egyetlen célja van a Budapest-bérlet jelenlegi formájának megszüntetésével: „Ellehetetleníteni Budapest működését, megkeseríteni a fővárosban és az agglomerációban élő közel 3 millió ember életét.”

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!