Lázár bejelentette az új tarifarendszert: csak az ország- és vármegyebérlet marad, ajánlatot tett a fővárosnak

2024. január 9. – 10:46

Lázár bejelentette az új tarifarendszert: csak az ország- és vármegyebérlet marad, ajánlatot tett a fővárosnak
Lázár János építési és közlekedési miniszter és Papp László polgármester az állami támogatású közösségi közlekedés tarifarendszerének váltásáról tartott sajtótájékoztatón Debrecenben 2024. január 9-én – Fotó: Vajda János / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Megszűnik minden bérlettípus a MÁV és a Volán járatain, csak az ország- és vármegyebérlet marad, átalakítják a kedvezmények rendszerét. A főváros nem fizet, így nincs megállapodás, de Lázár János tett egy új ajánlatot – többek közt ez derült ki Lázár János építési és közlekedési miniszter kedd délelőtt Debrecenben, Papp Lászlóval, a város fideszes polgármesterével tartott sajtótájékoztatóján.

Lázár János a tarifarendszerről és a közlekedésről elmondta, hogy két részre bontották a tarifareformot, illetve a fenntartást. Lázár János a Budapest-bérlettel kapcsolatban arról beszélt, hogy ők a fővárosra vártak, hogy aláírják a megállapodást, de ez nem történt meg. Hozzátette: a fővárosnak fizetnie kell, jelenleg tartoznak, így nem tudtak megállapodni. Lázár új ajánlatot tett:

a minisztérium elfogadja azt, hogy a MÁV és a Volán járatain lehet használni a Budapest-bérletet, cserébe fogadja el a BKK is az ország- és vármegyebérleteket.

Az országos változások (azaz a MÁV és a Volánra vonatkozóak) első lépéseként megvalósítják majd a bérletreformot: ez azt jelenti, hogy az ország- és vármegyebérleten kívül minden más bérletet megszüntetnek március 1-től. Emellett bevezetnek két új jegyet:

  • a vármegye 24-et, ami 990 forintba kerül majd,
  • a Magyarország 24-et, ami pedig 4990 forint lesz.

Ez röviden azt jelenti, hogy a magyar állam által működtetett összes MÁV-Volán közlekedési eszközön naponta 990 forintért lehet egy vármegyében közlekedni, az országban pedig 4990 forintért.

Átalakítják a kedvezmények rendszerét is: 65 kedvezménytípusból 22 marad, ezek közül az 50 százalékos kedvezményeket tartják majd életben, a 20 és 30 százalékosakat megszüntetik. Jelenlegi formájában megszűnik a kedvezmények nagy része, például a közalkalmazottaké is.

  • A jövőben az oktatásban és egészségügyben dolgozóknak, illetve a közalkalmazottaknak korlátlan utazást biztosítanak 50 százalékos kedvezménnyel (megszűnik a pecsételős rendszer),
  • a 65 év felettiek mellett a 14 év alattiak is ingyenesen utazhatnak majd,
  • a 14 és 25 év közöttiek pedig 50 százalékos kedvezményt kapnak (ha nem vesznek ország- vagy vármegyebérletet),
  • a 90 százalékos kedvezménykategóriában utazóknak (például nagycsaládosok, fogyatékkal élők) pedig ingyenessé teszik a tömegközlekedést Magyarországon.

Az utazási igazolvánnyal rendelkező nyugdíjasoknak kedvezményes ország- és vármegyebérletet adnak. Az őszi hónapoktól lehetővé teszik a bankkártyás fizetést az összes sárga Volánbuszon, ezután a készpénzes fizetést 200 forint adminisztrációs díjjal terhelik majd. Ezzel előnyben részesítenék a bankkártyás fizetést, illetve visszaszorítanák a visszaélések számát.

„Az összes ország- és vármegyebérlet előtti akadályt elhárítjuk: minden járaton korlátozás nélkül (például InterCity) érvényes lesz – jelentette be Lázár. A miniszter szerint a változások nem veszteséget okoznak majd, hanem bevételnövekedést. ”Azt gondolom, hogy amennyiben olcsóbb jegyet adunk el, de sokkal többet – kleine Fische, gute Fische elv alapján –, akkor a közlekedés jobban fog járni.

A miniszter arról beszélt, hogy látják az agglomerációs és Budapest közlekedési problémáit. „Nincs szándékunk arra, hogy bárkit megkárosítsunk, nem akarjuk szívatni a budapestieket, de még csak a főpolgármestert sem” – mondta. Lázár szerint Karácsony „elbambulta” a számlák kifizetését, tőlük pedig nem várhatja senki, hogy ők figyeljenek más munkájára. Szerinte a budapestiek a vidékhez képest többlettámogatást kaptak a kormánytól, de ez a megállapodás 2023 végéig tartott.

„Én azt hiszem, hogy olyan gazdag Budapest, hogy ez az ügy már nem is számított. Ez a pár milliárdos elszámolás a budapesti önkormányzatnak, akik állítólag térdig járnak a pénzben, valószínű, már nem volt érdekes”

– fogalmazott. A miniszter a fővárosnak tett ajánlatot pontosítva azt mondta, hogy az ajánlata Budapest közigazgatási határán belülre vonatkozik. Lázár szerint a Fővárosi Önkormányzatnak és az önkormányzati választás előtt rosszul álló főpolgármesternek érdeke, hogy patás ördögnek állítsa be a kormányt, ezért nem írta alá a szerződést. A miniszter hozzátette: a főváros sem a számlát nem fizeti, sem a megállapodás folytatását nem tartja fontosnak. Ez egy nagyon fair ajánlat – mondta Lázár János a kormány, illetve a minisztérium új ajánlatáról.

Lázár kiemelte, hogy Magyarországon alkotmányba írták, hogy minden magyar polgárnak biztosítják azt, hogy A-ból B-be eljuthasson, ez alapjog. Idén folytatják az átalakításokat, legfontosabb projektjüknek az ország- és vármegyebérletet nevezte, ebből 4 milliót adtak el. „2023-ban többen utaztak MÁV-on és Volánon, mint korábban valaha, így minden negatív hír ellenére a magyar közlekedésnek van megbecsültsége” – mondta.

Papp László polgármester arról beszélt, hogy az elmúlt napokban a közlekedéssel kapcsolatos híreknél Budapest és agglomerációja került elő. Felhívta Lázár figyelmét, hogy Debrecen gazdasága olyan ütemben fejlődik, hogy a magának a városnak is figyelembe kell venni majd az agglomerációját. A közlekedés tekintetében bejelentette a polgármester, hogy 2024 április 1-től a debreceni 14 év alatti tanulók ingyenesen tömegközlekedhetnek majd, hozzátette: ez mindenkire érvényes lesz majd, aki debreceni tanulói jogviszonnyal rendelkezik.

Rengeteg fordulat vezetett Lázár új ajánlatáig

2023 utolsó napjaiban merült fel, hogy megszűnhet az egységes Budapest-bérlet, azaz külön bérletet vagy jegyet kellene váltani a főváros közigazgatási határán belül közlekedő, de állami fenntartású járatokra, azaz a MÁV és a Volán járataira, valamint a HÉV-vonalakra. Erről egy kiszivárgott minisztériumi dokumentumból értesült az ország, de a BKK nem sokkal később bejelentette, sikerült megállapodni, így mégsem szűnik meg a bérlettípus. Ezután viszont a MÁV is beszállt az üzengetésbe, és bejelentették, nem pont arról szól a megállapodás, amiről a BKK tájékoztatott, így március 1-jétől mégis megszűnik a Budapest-bérlet, az RTL értesülései szerint viszont a MÁV dokumentumaiban nincs ilyesmire utalás.

Közben a kormány és a főváros egymásra mutogat, amikor az kerül szóba, ki miatt szűnhet meg ez a bérlettípus, a kormánymédiához egyre közelebb kerülő Index egy kiszivárgott BKK-s levelezés nyilvánosságra hozatalakor azt írta, a főváros akarja megszüntetni a bérletet, Karácsony Gergely főpolgármester azonban ezt cáfolta. A BKK vezérigazgatója, Walter Katalin a Telexnek arról beszélt, hogy a BKK-s levelezésben egy 2022-es elszámolásról volt szó, a BKK pedig ajánlatot sem kapott a minisztériumtól Budapest-bérletről szóló megállapodás folytatására.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!