BKK-vezérigazgató a Budapest-bérletről: Velünk csak azt közölte a minisztérium, hogy ennek itt vége
2024. január 4. – 04:59
Karácsony Gergely főpolgármester után Walter Katalin BKK-vezérigazgató is cáfolja, hogy a kormány helyett a főpolgármester és a BKK „fúrta volna meg” a Budapest-bérletet. Az Index egy hozzájuk eljutott belső BKK-s levelezés egy része alapján azt állította: azért szűnik meg a Budapest-bérlet, mert a főváros és a BKK nemet mondott a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) ajánlatára, ami szerint a korábbinál többet kért volna az állam a fővárostól. Walter Katalin a Telexnek azt mondta, hogy a lap által idézett ajánlat a 2022-es év elszámolása volt a MÁV-HÉV, a Volán és a BKK között,
abban szó sincs agglomerációs megállapodásról, így a tarifarendszer módosításáról és Budapest-bérlet hosszabbításáról sem.
A vezérigazgató elmondása szerint december 20-án kizárólag annyit közöltek a BKK-val Lázár minisztériumában: a mostani rendszernek vége, nem hosszabbítanak.
Az ügy előzménye, hogy egy kiszivárgott minisztériumi tervezet szerint a december 31-gyel lejáró agglomerációs szerződést az állam nem kívánta meghosszabbítani: azaz megszűnik a budapesti jegyek és bérletek érvényessége az érintett járatokon, illetve a BKK által nyújtott minden szolgáltatás (például utastájékoztatás, jegyellenőrzés stb.). A BKK nem sokkal később bejelentette, hogy sikerült megállapodni a MÁV-HÉV-vel és a Volánnal: átmenetileg ugyan, de minden maradhat ugyanúgy, ám nem sokkal később a MÁV közleményben jelezte, hogy legkésőbb március 1-jén mégis biztosan megszűnik a Budapest-bérlet. Majd jött az Index-cikk, ami azt állította tehát, hogy egy levelezés azt bizonyítja, azért szűnt meg a Budapest-bérlet jogi alapja, mert Karácsonyék nemet mondtak a Lázár-féle minisztérium korábbi évekhez képest drágább elszámolási ajánlatára.
Walter Katalin az agglomerációs megállapodásról megkeresésünkre elmondta, hogy az 2016-ban, a HÉV-ek állami tulajdonba adásakor jött létre. Ezzel rendezték, hogy a létrejövő MÁV-HÉV és a Volánbusz milyen alapon nyújt szolgáltatást a BKK-nak.
A Budapest-bérletet érintő megállapodás régebbi és különálló történet. Az agglomerációs megállapodás értelmében Tarlós István idejében a főváros 6,58 milliárdot fizetett az államnak. Ezt azonban egy 2020. decemberi kormányrendelettel egyoldalúan megemelte az állam. Ezt az emelést a főváros hivatalosan sosem nem fogadta el, minden évben elszámolási vita zajlott, de 2021-re még kifizették a megemelt összeget.
Walter szerint múlt évig olyan szempontból rosszabb helyzetben volt a BKK, hogy az államtól kapott 12 milliárd forintos normatív támogatással zsarolták őket. 2022 végén annyit elértek, hogy belekerült a szerződésbe: a főváros csak akkor fizet, ha megkapja az államtól a 12 milliárdot (havonta egymilliárd).
December 20-án közölte az ÉKM: nem hosszabbítanak
2023-ban is zajlottak az egyeztetések a 2022-es elszámolásról. Walter Katalin elmondta, hogy mikor a BKK-s kollégái és a főváros aljegyzője bement az egyeztetésre az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz, ott közölték velük: a megállapodást borítják, nem kívánnak hosszabbítani. Az egyeztetés december 20-án volt, az Index Budapest-bérlet megszüntetésével kapcsolatos híre aznap délután jött ki. Walter szerint:
„Nem az volt, hogy lettetek egy papírt, amiben az van, hogy fizessétek ki ezt, azt, amazt és hosszabbítunk, hanem csak azt közölték: ennek itt vége és nem hosszabbítunk.”
A vezérigazgató arról is beszélt, hogy az ÉKM-levélben szóba sem került az agglomerációs megállapodás jövője, abban csak az évek óta bonyodalmasan zajló agglomerációs megállapodás elszámolása volt 2022-re vonatkozóan. Emellett szóban közölték, hogy 2024-ben ne számoljon a főváros a 12 milliárdos támogatással. A belső levelezésben az emailjében erről is írt elmondása szerint, de ez kimaradt az Index cikkéből.
Miután kiderült, hogy nem lesz hosszabbítás, Walter Katalin elmondása szerint a MÁV-HÉV és a Volán is hivatalos levélben szorgalmazta, hogy találjanak valamilyen megoldást, hogy január 1-től is zavartalanul működjön a rendszer, és a BKK is ezen dolgozott. Ebből állt végül össze az áthidaló megállapodás december 29-re, amit a BKK közölt. Erre reagálta két nappal később a MÁV-on keresztül az ÉKM, hogy a megállapodás csak március 1-ig érvényes.
A létrejött megállapodás egyébként a technikára vonatkozó szolgáltatásokról szól (pótlás, operatív irányítás, utastájékoztatás, menetrend összehangolás), de rendelkezik a Budapest-bérlet érvényességéről is. Az átmeneti megegyezés egyébként nem rendelkezik arról, hogy március 1. után nem használhatóak a MÁV és a Volán járatain a Budapest-bérletek. Közös megegyezéssel vagy 30 napos felmondási idővel azonban külön is fel lehet mondani a megállapodást. Az RTL-nek Karácsony Gergely elmondta: ők nem bontanának fel frissen megkötött szerződést.
„Az utasokat nem érdekli ez a borzadály, amit elmondtam. Az utasokat az érdekli, hogyan tudnak a legkevesebb átszállással és a legjobb szolgáltatással A-ból B-be eljutni. Pont ezért tettük be a BudapestGO alkalmazásba a MÁV elővárosi vonatait, a Volán buszait és volán tarifatermékeket is” – mondta Walter. Hozzátette, hogy ők többször is javaslatot tettek a közös tarifarendszer kidolgozására és normális, integrált termékekre, de ez a munka sosem indult el.
Walter Katalin szerint a finanszírozással kapcsolatos problémát jól érzékelteti, hogy a BKK a 2022-ben megemelt összeggel már 3 forintot ad férőhely-kilométerenként a MÁV-HÉV-nek és a Volánnak. Ezzel szemben az állam 2018 óta 70 fillér normatív támogatást fizet férőhely-kilométerenként a BKK-nak.
„Azt mondani, hogy milyen csúnya dolog az, hogy a főváros nem megy abba bele, hogy az infláció és egyebek miatt emelnek tovább, ugyanakkor az állam nem ad semmilyen támogatást és a normatív támogatás is ugyanannyi, az érthetetlen”
– mondta a vezérigazgató.
A belső levelezésben és annak indexes értelmezésében a kormánylapok és fővárosi Fidesz is meglátta a lehetőséget egy gyurcsányozásra. Wintermantel Zsolt, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője arról írt, hogy Karácsony Gergely, Gyurcsány bizalmi emberével, Draskovics Tiborral együtt fúrta meg a Budapest-bérletet. Draskovics Tibor ugyanis, aki most a BKK igazgatóságának vezetője, korábban a Gyurcsány-kormány pénzügyminisztere volt.
A Budapest-bérlet ügyével és az agglomerációs megállapodással kapcsolatban kerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot is, a cikk megjelenéséig azonban nem reagáltak megkeresésünkre.
Kevesebben vannak, akik jól járnak a bérlet megszüntetésével
A főváros környéki agglomerációs járatok közös finanszírozását három szerződés vagy jogszabály szabályozza. 2011 óta van Budapest-bérlet, amelynek megvételével Budapesten belül használni lehet nemcsak a BKK, hanem a MÁV és a Volánbusz járatait is. 2016 óta szerződés alapján számolnak el a főváros közigazgatási határán túlra közlekedő (volt BKK-s, majd állami megrendelés alapján közlekedő) buszokkal, HÉV-ekkel. Emellett a főváros évtizedek óta kap a költségvetési törvényben meghatározott tömegközlekedési normatívát az államtól.
Egy néhány héttel ezelőtt kiszivárgott tervezet arról szólt, hogy januártól megszűnik a mai formájában tizenkét éve létező Budapest-bérlet és az agglomerációs megállapodás is. A BKK azonban előző héten azt közölte, hogy a friss megállapodás értelmében továbbra is egységes tarifarendszerrel használhatják a főváros környékéről Budapestre, valamint az ellenkező irányokba közlekedő menetrend szerinti járatok utasai a 2011 óta létező Budapest-bérletet.
Mint azt korábban írtuk, a Budapest-bérlet megszüntetésének legfeljebb az az utas örülhet, aki eddig az agglomerációból járt be, és eddig megvette a Budapest-bérletet, valamint a megye/ország egyéb irányaira érvényes megye/országbérletet is. Az azonban nagyon ritka, hogy valaki bejön HÉV-vel vagy Volánbusszal, és utána nem egy BKK-járaton (metró, villamos) folytatja az útját. A Budapest-bérlet megszüntetésével azok járhatnak igazán rosszul, akik a főváros területén belül rendszeresen használják az állami üzemeltetésű HÉV vagy a Volánbusz azon járatait, amelyek szintén a főváros belterületén közlekednek. Ez a két lehetőség becsléseink szerint több százezer utast érinthet.