Lázár Jánosé lett a Mészáros Lőrinchez köthető 35 éves autópálya-koncesszió felügyelete

2022. október 6. – 10:44

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Egy szerda éjszaka megjelent kormányrendelet értelmében mostantól (a jogszabály már csütörtökön hatályba is lépett) Lázár János gyakorolja „az országos közutak és műtárgyaik létrehozására és működtetésére vonatkozó koncessziós szerződésekkel összefüggésben az államot megillető valamennyi jogot és kötelezettséget”. A jogszabály – amelyet a Hvg.hu szúrt ki – kiterjed „a szerződés teljesítésével, végrehajtásával kapcsolatos” jogokra és kötelezettségekre. Lázár minisztériumának a dolga a rendelet szerint az is, hogy „ennek keretében elvégzi a koncessziós szerződésekben rögzített gyakorisággal az üzemeltetési és karbantartási tevékenységek ellenőrzését is”.

Mivel a jogszabály a már megkötött szerződésekre is érvényes, ez azt jelenti, hogy építési és beruházási miniszterként Lázárhoz tartozik mostantól az a 35 éves koncesszió, amellyel szeptember elsejétől 1237 kilométernyi autópálya Mészáros Lőrinchez és más kormányhoz közeli magántőkealapok, illetve alvállalkozóik kezelésében, a Themis konzorciumhoz került. Az a döntés még májusban született, korábban részletesen foglalkoztunk azzal, hogy milyen furcsaságok sora övezi a 35 évre szóló koncessziót, amelyet már az Európai Bizottság is vizsgál.

Még szeptemberben írtunk arról, hogy forrásaink szerint Lázár nekimenne az építőiparban az elszemtelenedett csókosoknak. Érdekesség az is, hogy amikor Lázár egy új építőipari kerettörvényről egyeztetett az ágazat szakmai szervezetével, valamint a kereskedelmi és iparkamarával, mérnökkamarával és munkáltatói szervezetekkel, a megbeszélésről korábbi forrásunk szerint „mintha éppen az autópálya-koncesszión is kiválasztott Mészáros–Szíjj-csoport hiányzott volna”. Lázárral egyébként a korábbi Simicska-éra emberei is elkezdtek visszaszivárogni a magyar úthálózati projektekbe – míg Simicska a Fidesz erős, majd gyengülő emberének számított, köztudomásúlag jó viszonyban volt Lázárral –, de azt még nem tudni, hogy ezekből a személyi változásokból bármi sejthető-e az állam és a sztrádakoncessziót birtokló konzorcium viszonyáról.

A Hvg.hu megjegyzi: bár a koncessziós eljárások lefolytatása és a szerződéskötés a Nemzeti Koncessziós Irodát irányító miniszterelnöki kabinetfőnök, azaz Rogán Antal joga, Lázár mostani előrelépése nem a szintén régről ismert Rogán–Lázár-törésvonalak újbóli felbukkanását jelenti. Az autópályák ügye ugyanis a koncessziós szerződés megkötése után Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszterhez tartozott – legalábbis eddig.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!