Több mint ezer kilométernyi autópálya kerül ki a magyar állam keze alól
2022. augusztus 25. – 09:25
frissítve
A kormány által korábban kiírt koncessziós eljárás eredményeképpen 1237 km gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetési feladatát adja át az állam szeptember 1-től – írja a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közleményében.
A Magyar Közút kezében mindössze 291 kilométernyi gyorsforgalmi út marad. Jövő héttől ezek a cégek látják el a magyarországi autópálya-szakaszok nyolcvan százalékának üzemeltetését:
- MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
- Magyar Közút Nonprofit Zrt.
- AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt.
- M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.
- M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.
- MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.
Ezen a részletes térképen lehet megnézni, melyik társaság melyik útszakasz üzemeltetését látja el a jövőben.
A Magyar Közút a nála maradó gyorsforgalmi szakaszokon túl a jövőben továbbra is 31 ezer kilométernyi, településeket összekötő, illetve azokon átmenő országos fő- és mellékút üzemeltetési, valamint fenntartási feladatait látja el a minden évben előre meghatározott költségvetési forrásaiból.
A településeken belüli utak többségét, összesen több mint 140 ezer kilométernyi utat a jövőben is a helyi önkormányzatok kezelik majd.
A Fidesz útkoncessziós terveiről már tavaly nyáron részletesen beszámoltunk. Az elemzésben részletesen bemutattuk, miért éri meg a kormánynak kiszervezni a gyorsforgalmi utak üzemeltetését, és mit jelent, hogy az állam 35 évre lemond a versenyeztetésről.
„A gigantikus koncesszió beleillik abba a hatalom- és vagyonkimentési folyamatba, amelyet az alapítványosdi, a hosszú távú kinevezések és a ciklusokon átnyúló központosított közbeszerzések jellemeznek” – írtuk akkor.
Idén májusban a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Themis Magántőkealap szintén 35 évre nyert el egy autópálya-koncessziót. A tervek szerint Magyarország meglevő és létrehozandó gyorsforgalmi úthálózatának tervezése, felújítása, építése, ellenőrzési, továbbá üzemeltetési, karbantartási tevékenységei, illetve ezek finanszírozása lesz a Themis feladata. A koncessziót számos furcsaság övezi, erről itt írtunk korábban.
A Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) szerint a megalapozó számítások igazolnák azt, hogy megéri az üzlet, ezeket azonban nem akarták nyilvánosságra hozni. Az információkat korábban közérdekű adatigénylésben próbálta megtudni a Transparency International, de miután a Rogán Antal minisztériuma alá tartozó NKI elutasította, bírósághoz fordult. A bíróság márciusban úgy döntött, az NKI-nak közölnie kell, hogy milyen számítások alapján jutottak arra, hogy 35 évre koncesszióba adják az útépítést és üzemeltetést.
Az NKI megtagadta a válaszadást, a Kúriához fordult felülvizsgálati kérelemmel.