Nem adja ki a koncessziós iroda, miért éri meg 35 évre egy nyertesnek adni az autópálya-építést
2022. május 11. – 15:29
Hiába a jogerős bírósági ítélet, nem adja ki a Transparency International adatigénylésére a 35 éves autópálya-koncessziót megalapozó számításokat a Nemzeti Koncessziós Iroda – számolt be a Szabad Európa. A lap úgy értesült, a Rogán Antal minisztériuma alá tartozó NKI a Kúriához fordult felülvizsgálati kérelemmel az ügyben.
Az NKI korábban arra hivatkozva nem adta ki a kért számításokat, hogy folyamatban lévő ügyről van szó, de azóta az már lezárult: a 35 éves koncessziót a Themis Magántőkealap konzorciuma nyerte, amely több magántőkealapot tömörít. A magántőkealapok mögé rejtett konstrukció homályos, elrejti a végső haszonhúzókat, de a lista alapján Mészáros Lőrincékről van szó.
Ezzel a szerződéssel az állam kizárja a piaci versenyt a következő 35 évre az érintett területről (a nyertesnek autópályát kell építenie és karbantartania, a gyorsforgalmi utak összesen 1662 kilométernyi alaphálózatból és 381 kilométernyi kiegészítő hálózatból állnak). Éppen ezért szeretné megtudni a TI, hogy milyen előzetes számításokból hozta ki az állam, hogy ez a megoldás éri meg a legjobban.
A TI tavaly júliusban az Európai Bizottság Belső Piaci Főigazgatóságához fordult, hogy vizsgálják meg a 35 évre tervezett autópálya-koncesszió uniós jognak való megfelelőségét. A Szabad Európa információi szerint az EB arra vár, hogy az aláírt megállapodást megvizsgálhassa, ugyanis ha az állam fix díjat fizet a nyertesnek, akkor az nem biztos, hogy valódi koncessziós pályázatnak minősül. Valódi koncesszió esetén ugyanis a birtokosnak kell állnia a kockázatot: ha nyer, akkor örülhet, ha veszít, akkor bosszankodhat, de a beszedett díjakból kell fedeznie a felmerülő költségeket.