Lehet, hogy Orbán egyszerűen ráunt a Facebookra?

2022. június 12. – 17:42

Lehet, hogy Orbán egyszerűen ráunt a Facebookra?
Illusztráció: Török Virág / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Újra elérkezett egy vasárnap, és azzal jöhet is a hét méltó lezárása: a Lájkbajnokság aktuális fordulója itt, a Telexen. Tombol az uborkaszerzon, de a politikusok azért így is elfoglalják magukat, egymást, meg főleg minket a közösségi média kommunikációs csataterein. Népszerűségi listák, elemzés, meglepetések, trónfosztások.

Hogy mennyire fura dolog 2022-ben Magyarországon a közélet, azt mi sem mutatja jobban, mint hogy mik voltak a legnagyobbat futó témák a héten a Facebook politikai szegmenségen: a magyar-angol focimeccs, a csíksomlyói pünkösdi búcsú, és Jakab Péter lemondása a Jobbik éléről. Amiből azért kettőnek vitán felül nagyon jót tenne, ha a politika elhúzna messzire a közeléből.

De lássuk, mit produkált ebben a háromszögben mezőnyünk! Ennyi lájkot gyűjtöttek a legnépszerűbb magyar politikusok a héten a Facebookon:

Heti interakciók
1.Szijjártó Péter210 000
2.Orbán Viktor196 000
3.Varga Judit134 000
4.Potápi Árpád130 000
5.Novák Katalin101 000
6.Hadházy Ákos90 000
7.Ujhelyi István64 000
8.Jakab Péter60 000
9.Dúró Dóra53 000
10.Karácsony Gergely52 000
11.Mesterházy Attila50 000
12.Zsigmond Barna50 000
13.Jámbor András42 000
14.Dobrev Klára41 000
15.Kocsis Máté36 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a június 3, péntek reggel 8:54 és június 10, péntek reggel 8:54 közti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Mintha megunta volna

Múlt héten már pedzegettük, hogy a miniszterelnök mintha elengedte volna a közösségi médiás stábja kezét: még az anyák napi posztjához, és a saját születésnapi bejegyzéséhez is kénytelenek voltak újrafelhasznált fotót kitenni. Ez most még egy szintet lépett: nem is az a feltűnő, hogy az egész hetet összesen 8 poszttal intézte el, hanem hogy azokat a posztokat már egy ideje mintha valami automata rakosgatná össze az unalomig ismert panelekből. Pár tőmondat a megvédjük-harcolunk-legyőzzük-rezsicsökkentés-Brüsszel-előrenemhátra-maradjunkkiaháborúból vonalon, és slussz. Még a szokásos pénteki rádiós „interjú” is kicsit olyan volt, mintha véletlenszerűen kihúzott volna két kártyát a bevált kommunikációs panelek paklijából, és ha most éppen a „háborúpárti” meg a „Soros” jött ki, hát arról beszélt.

Egyébként facebookos kommunikációban Orbán tavaly is ezt az érdektelen-visszafogott stílust tolta egészen az ellenzéki előválasztásig: néha egy-egy unokás fotó, valami éppen csak személyesnek tűnő poszt a sátoros ünnepekre, plusz nagy örülés, ha a magyar focisták éppen sikert értek el – és ennyi. A nagy különbség, hogy akkoriban az ellenzék még elég jól hasított Facebookon. Ami át is vezet a következő témánkra:

Sic transit gloria parizer

Jakab Péter tavaly ilyenkor egy óriási lájkbajnokságos menetelés csúcsán volt: 20 hétből 17-et nyert meg, abból az utolsó négyet 350-400 ezer lájkos teljesítménnyel, zsinórban. A közösségi médiában a népszerűsége elsöprő volt, a rajongótábora lelkes, a karaktere hitelesnek tűnt, az akciói mind bejöttek. Egy ideig úgy tűnt, a parizeres performanszokkal ő csalja csapdába a fideszeseket, mondván, az ő leprolizásával úgy általában a magyar embereket prolizzák le, akiket a luxusyachtos-magánrepülős világukból már nem is látnak. Sokan úgy gondolták, komoly kihívója lehet Orbánnak, vagy legalábbis Karácsony Gergelynek, aki épp Orbán kihívójaként építgette fel magát.

Na ehhez képest jött az előválasztási bukta, a választási bukta, aztán az ellenzéken belüli oda-vissza beszólások, bűnbak-keresés, és végül a pártelnöki lemondás. Ehhez képest még mindig hoz heti 50-60 ezer lájkot, ami eléggé figyelemre méltó. A tavalyi lendületének csak a töredéke maradt meg, de ez még mindig valami, a nagy ellenzéki nihilben még mindig a harmadik-ötödik helyet jelenti. Érdekes kérdés, hogy hogy fog folytatódni a sztori, ki lesz az utódja, ledarálja-e magát teljesen a Jobbik. Most mindenesetre az látszik, hogy a fideszes politikusok és propagandisták nagy élvezettel rugdossák a földre került Jakabot, aki viszont esküdözik, hogy feláll még onnan.

További random érdekességek a toplistáról

  • A hét meglepetésembere Potápi Árpád, aki most a csíksomlyói búcsúval futott óriási egyéni rekordot.
  • Az előválasztás óta változatlanul Szijjártó és Orbán áll az első két helyen, ami a fideszes mezőnyben főként Varga Juditnak lehet csalódás, aki sokáig legalább akkora, de inkább még nagyobb influenszernek számított, mint Szijjártó.
  • Ötből öt fideszes az élvonalban, ezt a royal flusht még sosem csinálta meg a kormánypárt (az ellenzék is csak egyszer, még tavaly tavasszal).
  • Márki-Zay Péter visszatérni látszik abba a pozícióba, ahol tavaly tavasszal-nyáron volt: egy közepes méretű vidéki város polgármestere, aki néha becsúszik a top15-be (és már ez is jóval több, mint amit ebben a kategóriában elérni szokás).
  • Amúgy egészen befagyott a toplista állása, alig van olyan szereplő, aki egy-két helynél többet mozdult volna múlt hét óta, főleg az élvonalban.
  • Az ellenzéki oldalon Jakabon kívül nagyjából az van, hogy Hadházy és Karácsony úgy-ahogy állja a sarat, az Ujhelyi-Mesterházy duó minden lájkvadász trükköt bevetve kapaszkodik, Jámbor András meg-megvillan, és ennyi, a többi síri csend és nihil. Nem is igazán látszik hogy a helyzet gyökeresen változna a közeljövőben.

No money, no honey

A szponzorált posztokra költött pénzek a választás óta éppen csak őrlángon égnek, a kormánybarát média költött csak a milliós nagyságrendben a héten. Némi kontextus: a kampány alatt a KESMA-birodalomnak heti 100 millió fölött volt az átlagos facebookos hirdetési számlája. A két nagy propaganda-birodalom, a Megafon és az Ezalényeg továbbra is nullás költéssel fut, úgy tűnik, egyszerűen nincs szükség most egyik oldalon se az ilyesfajta mozgósításra. Ami az átlag facebookozók számára persze jó hír, a mentális egészségnek határozottan nem tesz jót, amikor a csapból is ezek folynak.

Hirdetésre költött pénz
1.Mediaworks1 000 000
2.Alapjogokért központ900 000
3.Magyar Állampapír800 000
4.Nyugati pályán500 000
5.Márki-Zay Péter500 000
6.hirado.hu500 000
7.Publicus Intézet300 000
8.Agroinform.hu200 000
9.Megoldás mozgalom200 000
10.Demokratikus Koalíció200 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a június 1. és 7. közti időszak költéseit mutatják.)

A Holdról is látni

A legnépszerűbb bejegyzések listáját természetesen Orbán vezeti azokkal a posztokkal, amiket már tényleg egy gyengébb algoritmus is meg tudna írni neki. Vagy ki tudja, lehet hogy tényleg az írja? Varga Juditnál is felmerül ilyen gyanú, de ott inkább azért, mert olykor hibásnak tűnik a szoftver a végeredményt elnézve.

  1. Orbán a magyar-angol válogatott focimeccsről – 82 ezer interakció
  2. Orbán áldott pünkösdöt kíván – 34 ezer
  3. Szijjártó fel van háborodva azon, hogy egyeseknek nem tetszett, hogy a meccsen magyar gyerekek fújoltak a rasszizmus ellen demonstráló angolokra – 32 ezer
  4. Potápi Árpád lóháton megy Székelyudvarhelyről Csíksomlyóra – 29 ezer
  5. Varga Judit tréfálkozik Jakab Péterrel („Egyszer minden parizer elfogy…”) – 23 ezer

Szijjártó videójára még térjünk ki egy kicsit, hiszen mint mindjárt látni fogjuk, a legtöbb megosztást hozó poszt is lett amellett, hogy a hét 3. számú slágerposztja volt. És azért is érdekes, mert iskolapéldája a harcias, de valójában se füle, se farka fideszes kommunikációnak. Az alaphelyzet: van a nemzetközi fociban egy szokás, a rasszizmus elleni kiállás demonstrációjaként a meccs eleji letérdelés. Ezt van aki csinálja, van aki nem – a magyar szurkolók egyes csoportjai viszont rendszeresen kifütyülik-fújolják. Ami, lássuk be, nem igazán kultúremberhez méltó viselkedés. Az angol meccsről egyéb rasszista balhék miatt ki voltlak tiltva a szurkolók, így legnagyobbrészt gyerekekkel töltötték fel a stadiont – akik, vagy legalábbis a közönség egy része aztán szintén fütyültek és fújoltak, amit persze megírt a média. És innentől jön a szijjártói riposzt: gyomorforgató, hogy lerasszistázzák a magyar gyermekeket, el a kezekkel a magyar gyermekektől, neki is van két fia, akik fociznak és nem rasszisták, tehát a magyar gyermekek nem rasszisták.

Valahol egészen bámulatos, hogy ezzel a gondolatmenettel sikerül ennyi embert megosztásra sarkallni.

A parizeres poénoknak vége, a gyurcsányozásnak soha

Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet behúzott posztok toplistájának az a némileg meglepő tanulsága, hogy Jakab Péter lemondása nagyobb hullámokat vert a politikai pocsolyában, mint gondoltuk volna: három kategóriát is megnyert.

  • A legtöbb megosztás: Szijjártó videója a – szerinte – lerasszistázott magyar gyerekekről
  • A legtöbb komment: Jakab lemond a Jobbik elnöki posztjáról
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy bemutatja Várkonyi Andrea – állítólag – 14 millió forintba kerülő táskáját
  • A legtöbb meglepett emoji: Jakab lemondása
  • A legtöbb szomorú emoji: Ujhelyi Moldova Györgyöt búcsúztatja
  • A legtöbb szívecske: Orbán és az angolok elleni győztes focimeccs
  • A legtöbb nevető emoji: Varga Judit a lemondott Jakabon élcelődik

Az öt legtöbb nevetős reakciót begyűjtő posztból egyébként négy vagy Jakab, vagy Jakabon gúnyolódik – az ötödik Kocsis Máté posztja, amiben boldog születésnapot kíván Gyurcsány Ferencnek. Ebből egyrészt levonhatjuk azt a következtetést, hogy Jakab produkciója tényleg a hét vicce volt, másrészt azt, hogy Kocsis Máté követőtábora egészen fantasztikusan lett kondicionálva: elég annyit mondani nekik, hogy Gyurcsány, és automatikusan megy a kacagás. Mit nem adna egy ilyen univerzálisan működő egyszavas poénért bármelyik standupos!

A legtöbb megosztás

Hadházy továbbra is magabiztosan vezeti a legértékesebb interakciók toplistáját – mondjuk szó se róla, nála legalább tényleg valódi és eredeti tartalom van általában.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos16 100
2.Szijjártó Péter8 600
3.Jámbor András6 600
4.Ujhelyi István6 500
5.Dobrev Klára6 400
6.Potápi Árpád6 300
7.Orbán Viktor4 800
8.Mesterházy Attila4 600
9.Jakab Péter4 200
10.Vadai Ágnes3 400

Nyugodjék békében

A virális posztok toplistáján úgy tűnik, a múlt heti gyászposzt-uralom egyszeri anomália volt, a héten csak egy ilyen témájú bejegyzés került a legnépszerűbbek közé. Potápi Árpád lovaglása pedig, lássuk be, elég menő.

  1. Potápi Árpád lovas zarándoklata – 46,7x szorzó
  2. Ujhelyi István gyászposztja Moldova György halála után – 27,4x
  3. Őrsi Gergely fél kézzel kidugít egy utcát – 14,5x
  4. Dobrev Klára örül ez európai minimálbérnek (pontosabban az erről szóló előzetes megállapodásnak) – 13,8x
  5. Mesterházy Attila Alföldi Róbertnek gratulál, mert bekerült a Halhatatlanok Társaságába – 13,7x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram

Hogy Orbán mennyire üresben futva hozta le a hetet, azt mi sem mutatja jobban, mint hogy még Instagramon is kikapott, pedig ott aztán végképp nem szokott. Persze ehhez az is kellett, hogy Novák Katalin óriási egyéni rekordot fusson, amihez meg az kellett, hogy a prágai államfői látogatását bőségesen illusztrálja a nyilvánosság előtt nem sűrűn mutatkozó férjével közös szelfikkel. Mindenesetre most úgy tűnik, Nováknak sikerülhet az, ami korábban Márki-Zaynak majdnem: értelmezhető konkurenciát jelenteni Orbánnak Instán.

Heti interakciók
1.Novák Katalin31 200
2.Orbán Viktor28 000
3.Varga Judit6 400
4.Márki-Zay Péter5 800
5.Hadházy Ákos5 600
6.Dúró Dóra5 100
7.Nagy István3 400
8.Németh Szilárd3 300
9.Szentkirályi Alexandra3 000
10.Donáth Anna1 700

A nagy Oroszország kovácsolta lájk

A propagandaoldalak versenyében minden eddiginél nyomasztóbb a nyílt, illetve alig leplezett putyini propaganda jelenléte. Ebben az a legérdekesebb, hogy a felmérések szerint még a fideszesek között sem igazán népszerű Oroszország, szóval a jellemzően fideszes és orosz propagandát mixelő oldalak elvileg a saját potenciális táboruk nagyobb része ellenében dolgoznak. A Vadhajtásokhoz írjuk fel a hét spammere címet is: az első helyüket most közel 300 poszttal hozták össze.

A magyar politikai kommunikáció szürkezónájáról egyébként érdemes elolvasni ezt az elemzést, bár nem túl szívderítő olvasmány.

Heti interakciók
1.Vadhajtások436 000
2.Orosz hírek258 000
3.Nyugati fény249 000
4.Gond-olkodó189 000
5.Deák Dániel / Megafon187 000
6.Elemi.hu160 000
7.Bohár Dániel / Megafon105 000
8.Pesti srácok90 000
9.Számok67 000
10.Ellenszél63 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!