Az időutazó Orbán zokogva menne vissza 1989-be

2022. március 20. – 20:00

Az időutazó Orbán zokogva menne vissza 1989-be
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra itt a vasárnap, és azzal újra jelentkezik a Telexen a Lájkbajnokság. Két hét van hátra a választásig, csúcsra jár a kampány, miközben a szomszédunkban háború dúl, ez egészen egyedi, váratlan és ismeretlen tereppé tette a közösségi média kommunikációs frontját is mindenki számára. Lássuk, ki hogyan boldogult a héten ezen a fronton!

Háború, március 15, békemenet, ellenzéki nagygyűlés, tanársztrájk, a 400 forintos szint után kissé kijózanodó euróárfolyam, idegeskedés a benzinellátás körül – akadt éppen elég esemény a héten a közvélemény, a közbeszéd, és úgy általában a kedélyek felborzolására. Lássuk, hogyan navigáltak ennyi téma között a politikusaink a héten, jöjjön a szokásos toplistánk a héten begyűjtött lájkokról:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor601 000
2.Márki-Zay Péter347 000
3.Varga Judit213 000
4.Szijjártó Péter212 000
5.Dúró Dóra211 000
6.Jakab Péter200 000
7.Aradszki András181 000
8.Novák Katalin162 000
9.Hadházy Ákos140 000
10.Jámbor András112 000
11.Karácsony Gergely110 000
12.Gyurcsány Ferenc100 000
13.Szabó Tímea86 000
14.Dobrev Klára86 000
15.Zsigmond Barna83 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a március 11. és 18. péntek reggel 8:48-tól péntek reggel 8:48-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Háború a háborúpártiak ellen, hogy elkerüljük a háborút

Ahogy élő választási műsorunkban Török Gábor is említette, a Fidesz kampányát alaposan oldalba rúgta a háború, és most nagyon óvatosan kell egyensúlyozniuk a kommunikációban, hogy a követőtáboruk hosszú évek alatt oroszbaráttá nevelt részét ne veszítsék, vagy legalábbis bizonytalanítsák el. A felmérések szerint a fideszesek kevesebb mint a fele tartja orosz agressziónak a háborút a szomszédunkban, a negyedük pedig egyenesen az ukránokat hibáztatja a helyzetért – vagyis itt elég sok emberről, potenciálisan sok szavazatról van szó. Ezt úgy oldották meg, hogy a fideszes politikusok csak akkor mondanak bármi negatívat Oroszországról, ha nagyon-nagyon muszáj, és akkor is csak halkan. (Megvan a Waczak Szálló klasszikus poénja, a „don't mention the war”?)

Egyébként pedig mindenre az a válasz, hogy a kormány békepárti, az ellenzék pedig háborúpárti (az oroszbarát tartalmakat meg közben teríti a propaganda). Ez most a héten csavarodott egészen paródiaszerűvé, olyan megfogalmazásokkal, hogy ellenzéki politikusok „követelik a belépést a háborúba” (csak emlékeztetőül: a kiindulópont az volt, hogy Márki-Zay azt mondta, mivel NATO-tagok vagyunk, a NATO döntésével összhangban kell cselekednünk).

Egészen bizarr látni, hogy mi történik, amikor egy-egy fideszes mégis csak szól egy rossz szót az oroszokra, mint például Németh Zsolt, vagy Novák Katalin: megjelenik – ismét csak Török Gábor megfogalmazását vesszük kölcsön – a Szörny, és elszabadul a verbális pokol a kommentfolyamban. Bónusz tipp a Redditről: érdemes a kommenteket a fejünkben Bayer Zsolt vagy Samuel L. Jackson hangján és hanghordozásával olvasni, egészen új szintre emeli az élményt. Ezzel együtt úgy tűnik, egyelőre működik a Fidesz kommunikációs stratégiája, még úgy is, hogy a miniszterelnök a békemenet vége óta szinte kizárólag katonákkal pózolós posztokat tesz ki Facebookra.

Érdekes elképzelni, hogyan reagálna erre az egész, szürreális helyzetre maga Orbán Viktor, ha 1989-ből idekerülne a jelenbe, csak pár órára – hát, valószínűleg sírva csukná magára az időgép ajtaját.

Eközben az ellenzék

Az ellenzéknek a háború nem bonyolította meg a dolgát kommunikációs fronton, nekik elég most minden csatornán, minél nagyobb hangerővel azt sulykolniuk, hogy Orbán a háborús bűnös Putyin csatlósa, és a választás gyakorlatilag arra a kérdésre keresi a választ, hogy a nyugathoz akarunk-e tartozni, vagy az oroszokhoz. Ezt tolják is, beleadva apait-anyait, néha olyan extrém túlzásokba esve, hogy Orbán valójában a háborút egyeztetni utazott februárban Moszkvába, vagy hogy valójában ő a felelős az egész orosz agresszióért.

A nagy kérdés most az, hogy:

  • A két oldal központi, orrvérzésig erőltetett narratívája a választásról (nyugati szövetség vs. orosz csatlós szerep, illetve béke és stabilitás vs. káosz és háború) mennyire tudja elbizonytalanítani a túloldal táborát
  • Milyen hatással van mindez, plusz az infláció, az euróárfolyam, a benzinpara, a tanárok helyzete a nem elkötelezett, bizonytalan szavazókra
  • A Fidesz mennyire tudja egyben tartani az oroszbarátság mentén két részre váló táborát, illetve az ellenzék képes-e éket verni ebbe a törésvonalba, és leszakítani hardcore putyinista fideszeseket

Ha jobban belegondolunk, a politikusok nagyjából összes megnyilvánulása, a közösségi médián innen és túl most ezen a három ponton próbálja befolyásolni az embereket.

További random érdekességek a toplistáról

Elnézést, kicsit átmentünk aktuálpolitikai- és kampányelemzésbe, de térjünk még vissza a toplistánkhoz, mert akad rajta érdekesség bőven:

  • Először is: Orbán a tizedik hetét nyerte meg sorozatban, és hacsak Márki-Zay Péter nem csinál valami óriási nagy csodát, a következő kettőt is borítékolhatjuk neki. Aztán a választások után, ha nyer a Fidesz, valószínűleg visszatér a korábbi, jóval kisebb aktivitáshoz; ha meg veszít – na, akkor lehet igazán izgalmas a lájkbajnokság.
  • A tavaly ősszel berobbant fideszes új hullám nagy része (Zsigmond Barna, Potápi Árpád, Németh Zsolt), és a hagyományos második vonal (Kocsis Máté, Varga Mihály) is eléggé visszaesett az elmúlt két hétben, mióta a háború tart.
  • Két hét szárnyalás után Szijjártó Péter is visszatért a tőle megszokott magasságba.
  • Látványosan jól fut a szekér azonban Aradszki Andrásnak a háború kitörése óta, ami elsőre elég nehezen érthető, hiszen pont ugyanazokat a paneleket posztolgatja, mint az összes többi B-kategóriás fideszes politikus. A titka talán az lehet, hogy – első ránézésre legalábbis – 10 posztjára átlagosan 12 Orbán-fotó jut.
  • Márki-Zay közel 350 ezres heti eredménye újabb egyéni rekord, és tavaly az 52 hétből 42-t meg is nyert volna vele.
  • Dúró Dóra szintén rekordot döntött, és most jár először heti 200 ezer lájk fölött, ez arra utal, hogy a Mi hazánk elég sikeresen hozta be a kampányába az oltásellenesség mellé a nyugatellenességet is. Utóbbi akár komoly fejfájást is okozhat a Fidesznek.
  • Ugyancsak egyéni rekord született Jámbor Andrásnál, ő először jutott heti 100 ezer fölé.
  • Jakab Péter, aki tavaly ilyenkor épp egy nyolc hetes győzelmi sorozat végén volt, most újra 200 ezer fölé jutott. Ez legutóbb november elején sikerült neki. Mondjuk olyan se volt még, hogy 200 ezer lájk csak a 6. helyre legyen elég egy héten, sőt, voltak olyan idők, amikor ezt a pozíciót már 40-50 ezerrel meg lehetett csípni.
  • Donáth Anna nagy visszatérése úgy tűnik, három hétig tartott, és azzal párhuzamosan, ahogy ő elsüllyedt a listán, jött vissza a sokáig inaktív, majd köztársasági elnökként újra sokat posztoló Novák Katalin (akinél egyébként a 162 ezres heti eredmény szintén rekord).

It's all 'bout the money, all 'bout the dum dum da da dum dum

Tudja, hogy néz ki 328 és fél millió forint? Így:

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon74 500 000
2.Mediaworks56 000 000
3.Ezalényeg51 800 000
4.Erősítő48 800 000
5.Aktuális24 400 000
6.Ez van22 000 000
7.Origo15 600 000
8.Metropol12 300 000
9.Magyar Nemzet12 200 000
10.Nerpédia11 000 000

A minap még azon voltunk elhűlve, hogy a kampány első 30 napjában, vagyis kicsit több mint 4 hét alatt 1,2 milliárd forintot hirdetett el a magyar politika a Facebookon, erre tessék: ez a bő 300 millió csak a nem hivatalos kampányok ára, egy hét alatt, csak a tíz legnagyobb szereplőtől. A szokásos módon vagyonokat költő szereplők (Megafon, Mediaworks) mellett most meglepően sok pénzt dobtak be az ellenzéki oldal hangjait felerősítő versenyzők is. Ilyen politikai reklám-össztűz mellett nagyon izgalmas lenne egy olyan statisztikát látni, hogy kinek a reklámjait hányan tiltották ki a hírfolyamukból, de legnagyobb bánatunkra ezeket az adatokat nem köti kívülállók orrára a Facebook.

De nézzük a hivatalos, politikusokra és pártokra szűkített listát, ahol az összegek már beleszámítanak a törvényileg meghatározott kampányfinanszírozási keretbe. Itt is repkednek azért elég súlyos pénzek – de ez csak a lista elejére igaz, a végére már félmilliós heti büdzsével is be lehetett kerülni, akár olyan, országosan szinten egészen ismeretlen neveknek is, mint mondjuk Godó Beatrix (ő egyébként az ellenzéki összefogás egyik Nógrád megyei jelöltje; DK-s, 1700 követője van, és ehhez 13 adminja az oldalán).

Hirdetésre költött pénz
1.Márki-Zay Péter26 300 000
2.Fidesz22 600 000
3.Megoldás mozgalom17 700 000
4.Dúró Dóra12 800 000
5.Orbán Viktor12 400 000
6.Egységben Magyarországért7 800 000
7.Illés Boglárka4 100 000
8.Szentkirályi Alexandra1 800 000
9.Godó Beatrix500 000
10.Momentum400 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a március 10. és 16. közti időszak költéseit mutatják.)

Békemenet, unokák, és 5 perc hírnév

A hét legnépszerűbb posztjainak listájánál érdemes egy kicsit visszapörgetni a naptárat a legutóbbi békemenetig, azaz tavaly október végére. Akkor elég más volt a kontextus, a fideszes szuperszeánsznak az ellenzéki előválasztásról kellett elterelni a figyelmet, és erőt demonstrálni, felrázni, önbizalmat önteni a követőtáborba. Most meg ugye két hét múlva választás, a Jó és a Gonosz végső összecsapása, az Armageddon szorozva a Ragnarökkel, satöbbi – elvileg most kell totálisan a csúcsra pörögnie a hívek aktivitásának. Na ehhez képest az akkori lájkbajnokságot Orbán egy 83 ezer lájkos, egy 61 ezres, és egy 41 ezres békemenetes poszttal uralta, most meg:

  • Orbán videója a békemenetről – 51 ezer interakció
  • Orbán unokákkal – 44 ezer
  • Orbán egy békemenetes fotóval – 38 ezer
  • Orbán a gyorskorcsolyázó Liu testvérekkel – 38 ezer
  • Márki-Zay Péter, és a neki járó 5 perc a közmédiában – 27 ezer

Heti 600 ezer lájknál persze nyilván nincs értelme olyasmikről elmélkedni, hogy Orbán már kevésbé hozza mozgatja meg a fideszes követőtábort. De az tény, hogy mióta nem heti pár, hanem napi pár poszttal űzi az ipart a miniszterelnöki stáb, és már nem megy eseményszámba egy-egy új bejegyzés, a posztonkénti aktivitás már nem olyan erős, még a slágertémáknál se. 44 ezer lájk a magyar politikai mezőnyben bárki számára iszonyú sok. Orbánnak egy unokás fotóra jóindulattal gyenge közepes.

Nem fáj? Csak ha nevetek!

Az egyes reakciótípusokból ezek a posztok gyűjtötték be a legtöbbet a héten:

  • A legtöbb megosztás: Márki-Zay 5 perce a köztévében
  • A legtöbb komment: Orbán békemenetes élő videója
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy Ákos posztja egy 230 millió forintból épített falusi háziorvosi szolgálati lakásról
  • A legtöbb meglepett emoji: Szijjártó bejelentése arról, hogy berepült egy harci drón a magyar légtérbe
  • A legtöbb szomorú emoji: Orbán az egykori válogatott labdarúgó Fenyvesi Mátét búcsúztatja
  • A legtöbb szívecske: Orbán békemenetes videója
  • A legtöbb nevető emoji: Novák Előd posztja arról, hogy a Mi hazánk nem köt elvtelen kompromisszumokat

Érdekes változás, hogy míg a legtöbb nevetést kiváltó posztok listáján általában egy csomó nem viccesnek szánt, de mégis kiröhögött fideszes bejegyzés szokott lenni, most az ellenzékiek jártak inkább így: a top10-ben két ilyen kormánypárti (Orbán és Varga Mihály), és négy ellenzéki (Gyurcsány, és háromszor Jakab Péter) poszt szerepel.

A legtöbb megosztás

Két hete a háborúra adott fideszes kommunikációs válasz sikerét és profizmusát mutatta, hogy még ezen, az ellenzék – és azon belül is elsősorban Hadházy Ákos – felségterületének számító listán is átvették a dobogót. Na, azóta visszazökkentek a dolgok a rendes kerékvágásba, Szijjártó a top10-be se került be (felbukkant viszont ott elég fura anomáliaként Aradszki András), Orbánt pedig megelőzi Hadházy mellett Márki-Zay és Jámbor András is. Főleg utóbbi beszédes: ha Orbán a 28-szor nagyobb követőtáborából, maximumon pörgetett aktivitás mellett jelentősen kevesebb megosztást tudott kihozni, mint Jámbor, hát, mondjuk, hogy ez nem ad okot a hátradőlésre a fideszes agytrösztnél.

Heti megosztások
1.Márki-Zay Péter26 600
2.Hadházy Ákos24 600
3.Jámbor András20 700
4.Orbán Viktor16 200
5.Gyurcsány Ferenc13 600
6.Dúró Dóra13 300
7.Jakab Péter12 000
8.Aradszki András8 800
9.Szabó Tímea8 700
10.Dobrev Klára8 500

Pénzzel kitrükközött viralitás

A virális posztok toplistáján most meglepően sok videó van, és meglepően több az ellenzéki megmozdulásokról szóló poszt, mint a békemenetes. Azt meg sem próbáljuk megfejteni, miért pont Aradszki András békemenetes bejegyzése robbant be ennyire, amikor az összes fideszes, miniszterelnöktől a kistérségi Fidelitas-közlegényhelyettesig fejenként átlag féltucatot posztolt ugyanerről – de hát ebben a műfajban éppen ez a szép.

  1. Novák Előd posztja arról, hogy a Mi hazánk nem köt elvtelen kompromisszumokat – 58,5x szorzó
  2. Jámbor András videója a diákok tanársztrájk melletti tüntetéséről – 48,7x
  3. Aradszki András békemenetes videója – 48,6x
  4. Tordai Bence, és egy újabb videó a Parlamentnél tüntető diákokról – 31,4x
  5. Szabó Szabolcs légifotója a március 15-i ellenzéki gyűlésről – 30,1x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Most már muszáj lesz beszélnünk Novák Elődről, aki hetek óta állandó szereplője a virális toplistának. Vajon hogy csinálja? Kicsit kiábrándító lesz a válasz: pénzzel. Novák oldalának elérése ősidők óta alaposan le van korlátozva, vagyis egy-egy posztja elég kevés emberhez ér el (ez nem meglepő, a Mi hazánk tipikus témái sokszor tudnak ütközni a facebookos moderálási elvekkel, tulajdonképpen az a csoda, hogy Dúró Dóra oldalát nem tekerték még le). Mivel a viralitást mutató szám az adott szerző átlagához képesti kiugrást mutatja, egy-egy középjól teljesítő poszt is képes ebből az alacsony átlagból látványosan kilógni. Ehhez pedig elég pár százezret rádobni egy hirdetésre, a pénzen vett elérés már teszi is a dolgát. Mondjuk most éppen rengeteg nevetős reakció húzta fel ennyire az amúgy egyáltalán nem viccesnek szánt posztot Novák Elődnél, szóval nem biztos, hogy célba ért az üzenet.

Instagram

Lehet kampány, jöhet háború, az instagramos toplistánk erőviszonyait semmi nem képes megbolygatni. Múlt héten legalább az újdonság volt, hogy Novák Katalin a köztársasági elnöki kinevezésével párhuzamosan újra aktivizálta magát a közösségi médiában, de most még ennyi se. Kétségbeesésünkben egészen Németh Szilárd Instájáig mentünk, hátha valami komolyabb gasztronómiai abomináció feldobja a napunkat, de úgy tűnik, hősünk lejött a koleszterinről, hetek óta nem posztolt semmi kajásat, ehelyett elkezdett különféle dolgokra felmászni.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor126 800
2.Márki-Zay Péter34 300
3.Varga Judit31 800
4.Novák Katalin20 000
5.Jakab Péter12 400
6.Szentkirályi Alexandra10 800
7.Szijjártó Péter7 500
8.Hadházy Ákos7 200
9.Karácsony Gergely6 400
10.Dúró Dóra5 400

The night is dark and full of terrors

A propaganda mocsarában a hét leglátványosabb történése Rákay Philip megtáltosodása volt (már ha eltekintünk attól a megafonos háziversenytől, hogy a március 15-i ellenzéki gyűlést ki tudja többször a „balos tünci” néven említeni). Valójában itt sem arról van szó, hogy hirtelen megugrott volna a népszerűsége, sőt még csak nem is a Megafon pénzes rásegítése a titok nyitja (Trombitás Kristóf 15 millióval több hirdetési pénzt kapott nála, mégsincs sehol). Egyszerűen annyi történt, hogy elkezdett irdatlanul sokat posztolni. Eddig havi 40-50 bejegyzéssel futott átlagosan, most már a hónap közepén elérte a 100-at.

A másik, inkább az abszurd humor kategóriájába tartozó esemény a Számok nevű oldalhoz kapcsolódik, ami két hete, a háború kitörése nyomán először állt bele totálisan a fideszes propagandaoldalak közül a frontális orosz narratívába. Akkor ez egészen a dobogóig röpítette, mára azonban a top10-ből is kikoptak, pedig a tartalmuk nagy részét már tényleg csak az különbözteti meg a Russia Todaytől vagy a Sputnik Newstól, hogy nem cirill betűkkel van írva a tartalom. Az adminok, arra számítva, hogy a Facebook esetleg kitiltja őket – ami egyébként nem lenne túl meglepő –, máris elindítottak egy tartalék oldalt, és most mind a kettőn ugyanazt a tartalmat terítik. Vajon tudják, hogy a Facebook már eljutott a háttérhatalmi cenzúra fejlődésének arra a fokára, hogy technikailag képes egyszerre két oldalt is törölni…?

Heti interakciók
1.Rákay Philip – Megafon337 000
2.Vadhajtások280 000
3.Deák Dániel – Megafon215 000
4.Bohár Dániel – Megafon198 000
5.Nyugati fény184 000
6.Gond-olkodó184 000
7.Elemi163 000
8.Fidesz KDNP 2022137 000
9.Juszt László118 000
10.Patrióta Európa111 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!