A békegalambbá sminkelt Orbánt imádják a rajongók, de az orosz propaganda tovább dübörög a háttérben

2022. március 6. – 18:57

A békegalambbá sminkelt Orbánt imádják a rajongók, de az orosz propaganda tovább dübörög a háttérben
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra vasárnap, újra Lájkbajnokság a Telexen, ez még háború idején se maradhat el. Sőt, ilyenkor még izgalmasabb megfigyelni, hogyan viselkednek a politikusok és utánfutóik az egyik legfontosabb kommunikációs platformon, a közösségi médiában.

Túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy történelmi időket élünk: pár hete még garantáltan őrültnek néztünk volna bárkit, aki azt mondja, az oroszok egy atomerőművet fognak lőni Ukrajnában, miközben rakétatalálatot kapott kijevi lakóházak képein szörnyülködik a világ. Eközben itthon egy szintén történelmi jelentőségűnek ígérkező országgyűlési választás kampányfinisébe érkezünk lassan. A Fidesz mitológiájában alapban minden választás a civilizációk végső összecsapása, a Jó és a Gonosz sorsdöntő ütközete, Luke Skywalker és Darth Vader fénykardpárbaja, Thanos és a Bosszúállók csatája, Neo és Smith ügynök utolsó verekedése, Jézus és a Sátán bokszmeccse a South Parkból, plusz Ripley harca az alien-királynővel egyszerre. De most az ellenzék is mindent egy lapra tett fel, és ha így, egyesült erővel is kikap, az jó eséllyel a teljes megsemmisülését jelenti.

Ebben a helyzetben minden mondat, minden szó, minden komment, lájk és emoji súlya gigantikus. Érzik ezt a politikusaink is, és úgy pörgetik a Facebookot, mintha nem lenne holnap. Lássuk, milyen eredménnyel, először is jöjjön a szokásos toplistánk, ennyi lájkot gyűjtöttek a héten a versenyzőink:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor850 000
2.Szijjártó Péter669 000
3.Márki-Zay Péter253 000
4.Karácsony Gergely190 000
5.Dúró Dóra189 000
6.Varga Judit186 000
7.Németh Zsolt154 000
8.Jakab Péter145 000
9.Donáth Anna144 000
10.Zsigmond Barna128 000
11.Hadházy Ákos115 000
12.Gyurcsány Ferenc113 000
13.Ujhelyi István106 000
14.Kocsis Máté104 000
15.Szabó Tímea80 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a február 25. és március 4. péntek reggel 8:43-tól péntek reggel 8:43-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Háborúzni a háború ellen

Ahogy múlt héten boncolgattuk, a háború kitörése a választási kampány szempontjából a Fideszt szorította váratlanul kényelmetlen helyzetbe, innen kellett kimozogniuk, miközben az ellenzéknek csak a jelzőit meg a hangerejét kellett erősebbre vennie: lám, mi megmondtuk, Orbán egy véres kezű diktátorral, egy háborús bűnössel haverkodik, és elárulja a nyugatot. Miközben már rutinból hazaárulózza le egymást a két oldal, megszületett a fideszes ellen-narratíva is. Eszerint ők a békepárti oldal, akiknek a magyarok biztonsága fontos, míg az ellenzék természetszerűleg ennek az ellentéte, azaz háborúpárti (ami azok után, hogy voltak már oltásellenesek és pedofiltámogatók is, lassan kiad egy kis magyar QAnon-mitológiát).

Az első néhány napnyi bénultság után kirajzolódott a háborús helyzethez igazított fideszes kommunikációs taktika a közösségi médiában:

  • Orbán Viktor a tíz éven át forgatott háborús retorikát félreteszi és az új varázsszó, a „stratégiai nyugalom” szobra lesz. Vagyis nem nagyon csinál semmit, csak azt hajtogatja, hogy a célunk a béke, a magyar emberek biztonsága, a stabilitás, a kiszámíthatóság. Ennek pedig ő maga az egyetlen záloga, letéteményese és emberi megtestesülése.
  • Szijjártó Péter átlényegül örökmozgóvá, ő jelenti be a bejelentenivalókat, jön, megy, intézkedik napi 24 órában, és ezt aprólékosan dokumentálja Facebookon
  • Minden más fideszes politikus átkalibrálja az oldalát Orbán-rajongói oldallá (kivéve Varga Juditot, aki Varga Judit-rajongóivá), emellett kis lángon folytatja a választási kampányolást
  • A baráti média Megafonostul a maximumra tekeri a Márki-Zay elleni lejárató kampányok hangerejét, és közben igyekszik azért háborúügyben relativizálni, előszedni a Nyugat és az ukránok felelősségét, Amerika háborúit az utóbbi pár évtizedből
  • A nem hivatalos propaganda pedig eközben foglalkozik azzal a réteggel, amit Török Gábor találóan úgy definiált, mint a „szörny”, amit 12 évnyi Fidesz-propaganda nevelt nyugatgyűlölővé, oroszrajongóvá, és most kicsit meg van zavarodva attól, hogy az eddig gyalázott EU, NATO és USA oldalán állunk, és a menekültekre barátként tekintünk. Ők számos forrásból megkapják most a maguk orosz propagandaadagját

Az eredmény: az első felmérések szerint a háború kitörése óta nem csökkent a Fidesz támogatottsága, és egészen drámai szakadék mutatkozik a háború megítélésében a diplomások és az érettségivel sem rendelkezők között.

Egy csomó kérdés ezzel együtt fennáll (itt boncolgattuk egyébként részletesebben is): Orbán rengeteg lájkja vajon a hardcore rajongók erősebb aktivitását jelzi, vagy a bizonytalanok megnyerését? Mennyire osztja meg a fideszes tábort, hogy tíz éve oroszbarátságra nevelik őket, és most egyszer csak ők lettek a rosszfiúk? Háborús helyzetben az ember stabilitásra és biztonságra vágyik, ez mennyire tántorítja el az ellenzéki szavazókat? Nem akarunk Bayer Zsoltot csinálni magunkból, és úgy tenni, mintha lenne a válaszokról akár csak halvány segédfogalmunk, valószínűleg senkinek nincs jelenleg (viszont utólag mindenki úgy fog emlékezni, hogy ő már mikor megmondta a tutit).

Fel és le

A két-három héttel ezelőtti, háború előtti számaihoz képest Szijjártó Péter javított a legtöbbet, ez nem meglepetés, ő most a kommunikáció egyik kulcsfigurája és legaktívabb szereplője. Orbán 850 ezer lájkos eredménye természetesen óriási rekord, de ő már két hete is félmillió felett járt, arányaiban nem olyan nagy az emelkedés.

A fideszes mezőnyből enyhe csökkenést mutatott be Varga Judit, és komolyat Zsigmond Barna Pál, még komolyabbat – ki esett a top15-ből – Varga Mihály, Aradszki András, Potápi Árpád. Jelentősen javultak viszont a számai Kocsis Máténak és Németh Zsoltnak. Vagyis összesen négy fideszes politikus számait húzta felfelé a felfokozott, háborús hangulat, és ötét lefelé.

Az ellenzéki oldalon Karácsony Gergely, Donáth Anna és Gyurcsány Ferenc tudott jelentősen javítani, Jakab Péter, Szabó Tímea, Hadházy Ákos, Márki-Zay Péter és Ujhelyi István nagyjából tartotta a számait.

Dúró Dóra elég komolyan javítani tudott az eredményén, az oltásellenességről átváltva egy elég kusza, élesen nyugatellenes narratívára, amiben a „globalisták” és Oroszország háborúja folyik, amiből nekünk ki kell maradnunk, de Kárpátalját azért kérjük vissza.

Money talks, BS walks

Eszeveszettül pumpálja a magyar politika a pénzt a facebookos hirdetésekbe, még annál is durvábban, mint ahogy első pillantásra látszik a toplista számairól. Ha például a Megafont egy kalap alá vesszük a hozzá közeli, vele szinte szimbiózisban élő képződményekkel (Aktuális, Budapest beszél, Alapjogokért, stb.), 96 millió forintra ugrik a számla összege. Az Ezalényeg-univerzumnál (Ez van, Röviden, Vélemény klub, Covidoltás, Pegazusinfo, Lényeglátók, stb.) közel 40 millióra kúszik fel a teljes heti költés, a kormánymédiánál (Mediaworks, Origo, Hirado.hu, Metropol, Ripost, HírTV, Pesti srácok stb.) 80 millióra.

Ez több mint 200 millió forint Facebook-hirdetésre, egyetlen hét alatt, csak a három legnagyobb, a pártoktól elvileg teljesen független pénztárcából.

Mindannyiunk nagy szerencséje, hogy már véget ért az idei NFL-szezon, mert a logikus következő lépés az lenne, hogy a Super Bowl szünetében is Deák Dánielt kelljen néznie a világnak, amint érzékletesen előadja, hogy Márki-Zay Péter harmadikos korában majdnem kakaót lopott az iskolai büfében, és akár Gyurcsány Ferencnek is öltözhetett volna a farsangon.

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon66 600 000
2.Mediaworks52 300 000
3.Aktuális22 700 000
4.Megoldás Mozgalom13 800 000
5.Ez Van12 800 000
6.Ezalényeg11 800 000
7.Magyarország kormánya10 700 000
8.Erősítő.hu8 800 000
9.Origo8 600 000
10.Metropol7 300 000

A politikusokra szűkített lista egészen vicces, éppen azért, mert a legtöbben komolyan veszik az Állami Számvevőszék intelmeit arról, hogy a facebookos reklámköltésre is érvényesek a kampányköltségek szabályai. Ez pedig szürreális jelenségekkel jár: a legtöbbet költő politikusok top10-es listájára olyan összegekkel be lehet jutni, amit lepipál például a kecskeméti városi tévé, vagy az Ezalényeg Soroksár-csepeli kiadásának büdzséje is. Hollik István, aki elvileg a Fidesz első számú kommunikátora, kb. a fél százalékát költi a Megafon hirdetési összegének, ami papíron teljesen független a kormánypárttól, és csak merő véletlen, hogy mindenben pont ugyanazt gondolja.

Hirdetésre költött pénz
1.Márki-Zay Péter13 000 000
2.Orbán Viktor4 000 000
3.Dúró Dóra3 800 000
4.Szentkirályi Alexandra1 000 000
5.Varga Mihály600 000
6.Deutsch Tamás400 000
7.Varga Judit400 000
8.Hollik István400 000
9.Orbán Balázs300 000
10.Gyurcsány Ferenc300 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a február 23. és március 1. közti időszak költéseit mutatják.)

Stratégiai nyugalom és örökmozgó

A hét legnépszerűbb posztjainak listáján jól látszik a kissé feljebb felvázolt feladatmegosztás a fideszes politikusok között. Orbán top10 legnépszerűbb posztja mind egy szálig arról szól, hogy a béke és a biztonság a legfontosabb, stratégiai nyugalomra van szükség. Szijjártó éppen ellenkezőleg, minden posztjából a dinamizmus árad: bejelent, beszól, nyüzsög, felháborodik, intézkedik, tárgyal.

  • Orbán: „Én ezzel kelek, ezzel fekszem. Minden órában azzal foglalkozunk, milyen döntés az, ami leginkább szolgálja a magyar érdekeket.” – 61 ezer interakció
  • Szijjártó Péter azon háborog, hogy a sajtó „magyarellenes álhíreket terjeszt” – 60 ezer
  • Orbán: „Az elmúlt napokban egy emberként mozdult meg az ország, és segített a bajbajutottakon. Mindenkinek köszönöm!” – 51 ezer
  • Karácsony Gergely váratlan nemháborús posztja, egy húszéves fotó a feleségével – 44 ezer
  • Orbán: „Mindenkiről gondoskodunk. A háborús menekülteket Magyarországon barátok várják.” – 43 ezer

Nem fáj? Csak ha nevetek!

Az egyes reakciótípusokból ezek a posztok gyűjtötték be a legtöbbet a héten:

  • A legtöbb megosztás: Szijjártó a baloldalt és a sajtót ostorozza az álhírek miatt
  • A legtöbb komment: Orbán egyik „A magyar emberek biztonsága az első!” posztja a sok közül
  • A legtöbb mérges emoji: Kálmán Olga beszól Németh Szilárdnak, hogy talán nem egy Nagy-Magyarország térkép előtt kéne pózolni az Ukrajnába szánt élelmiszersegéllyel
  • A legtöbb meglepett emoji: Ujhelyi István, „BREAKING NEWS ‼️‼️ Támogatta a Fidesz a Paks2 leállítását és az orosz ”kémbank„ elleni fellépést!”
  • A legtöbb szomorú emoji: Karácsony Gergely Szolnoki Andreát, Budapest egykori főpolgármester-helyettesét gyászolja
  • A legtöbb szívecske: Karácsony Gergely húszéves fotója a feleségével
  • A legtöbb nevető emoji: Kocsis Máté meglepetésszerűen átvált a gyurcsányozásról a jakabpéterezésre. A top10-ben ezúttal 8, nem viccesnek szánt, mégis kiröhögött poszt van, kettő Varga Mihálytól és Deutsch Tamásról, egy-egy Rétvári Bencétől, Jakab Pétertől, Dúró Dórától és Zsigmond Barnától.

A legtöbb megosztás

A Szijjártó-Orbán összjáték meghozta az eredményét, hazai pályán előzték meg a megosztások versenyében örökös bajnoknak számító Hadházyt. Ez mindenképpen jó hír a Fidesz szempontjából, hiszen azt mutatják, hogy a támogatóik nem hogy vevők voltak a kettészervezett kommunikációra, de a szokásosnál sokkal jobban beszálltak aktívan terjeszteni is a politikai üzenetet. Ezt némileg árnyalja, hogy csak náluk működött a manőver, hiába lett ráállítva a teljes fideszes mezőny arra, hogy Orbán-idézeteket posztolgasson szakmányban, másodkézből már nem volt annyira vonzó a továbbosztás.

Heti megosztások
1.Szijjártó Péter52 300
2.Orbán Viktor35 800
3.Hadházy Ákos27 000
4.Márki-Zay Péter19 000
5.Ujhelyi István13 900
6.Donáth Anna13 500
7.Jakab Péter12 700
8.Gyurcsány Ferenc12 200
9.Dúró Dóra11 000
10.Karácsony Gergely10 000

A nyúl üregében

A virális posztok toplistája mindig elég bizarr szokott lenni, és ez most hatványozottan így van, egészen bámulatos határozottsággal hangzanak el a leghajmeresztőbb okosságok:

  • Novák Előd tiltakozik, mert magyar felségjelzésű NATO-gép szállít Ukrajnába fegyvereket, és ezzel szerinte „Orbán Viktor engedett Márki-Zay Péter követelésének”, ami olyan sok szinten, és olyan messze van az objektív valóságtól, hogy az egészen bámulatos – 65,2x szorzó
  • Z. Kárpát Dániel annak örül, hogy valójában ők harcolták ki a járványügyi korlátozások feloldását (ez szintén) – 36x
  • Orosz Anna, „Aki Orbánra szavaz, az Putyinra és a háborúra szavaz. Aki az ellenzéki összefogásra szavaz, az a békére és az európai együttműködésre szavaz.” (Nem lehet egyszerű neki, mennyi hülye poént kaphat mostanában ezzel a vezetéknévvel) – 28,3x
  • Szél Bernadett a Paks II. projekten háborog – 28x
  • Deutsch Tamás az orbáni intelmeket visszhangozza, „Most megfontoltságra és higgadtságra van szükség, mert minden magyarnak biztonságban kell maradnia!” (Különösen jól hangzik ez tőle úgy, hogy az egyik legvéresszájúbb fideszes propagandaoldal, az ELÉG legkorábbi propagálója volt) – 20,8x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram

Instagramon továbbra sincs sok említésre érdemes történés: a miniszterelnök stábja random Orbán-fotókra random betűtípussal random dolgokat ír, és kap darabjára 5-10 ezer lájkot. Ennyi, ahogy Deutsch Tamás mondaná.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor184 300
2.Szijjártó Péter26 600
3.Márki-Zay Péter21 100
4.Varga Judit13 500
5.Karácsony Gergely11 800
6.Jakab Péter9 600
7.Hadházy Ákos8 300
8.Dúró Dóra6 500
9.Szentkirályi Alexandra5 700
10.Cseh Katalin4 500

Monsters Inc.

Már említettük a Fidesz által felnevelt „szörnyet”, amit most valamivel etetnie kell. Ezt a propagandaoldalak kétsebességes megoldással oldják meg. Alapjáraton megy a relativizálás, a bezzegamerikázás, a nyugat általános ekézése; a súlyosabb esetek pedig szemrebbenés nélkül állnak bele az orosz propagandába. Mind közül a legdurvább a Számok nevű oldal, ahol Putyin még mindig békemisszión van, nácitlanítja Ukrajnát, és valójában a gonosz EU/NATO/USA háttérhatalom ármánykodásainak ártatlan áldozata. Ha valaha úgy érezné, hogy indokolatlanul jó kedve van, csak olvasson bele az itteni törzskommentelők diskurzusába, garantáltan el fog menni az életkedve.

A propagandavilág végtelen szappanoperájának új fejleménye egyébként az, hogy a megafonos Bohár Dániel újra törölte az oldalát, és indított egy újat, már a harmadikat. Rákay Philip pedig visszatért az egyszer már törölt oldalához, és ezzel párhuzamosan sorsára hagyta az azóta felépített, és négy hónap alatt 110 millió forinttal meghirdetett újat. Az indoklás a szokásos, „cenzúrázza őket a Facebook”. És ha már cenzúra: Trombitás Kristóf nem jutott a héten a toplistára, ő leginkább azzal volt elfoglalva mostanában, hogy Ukrajna mellett kiállni hazaárulás-e. A jelek szerint meggondolta magát, és már nem az.

Heti interakciók
1.Deák Dániel (Megafon)290 000
2.Vadhajtások230 000
3.Számok159 000
4.Rákay Philip (Megafon)150 000
5.Nyugati fény128 000
6.Gond-olkodó128 000
7.Fidesz KDNP 2022115 000
8.888.hu111 000
9.Juszt László110 000
10.Elemi106 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!