A Fidesz csőre töltötte a csodafegyvert a lájkbajnokságban, meg is lett az eredménye

2021. szeptember 26. – 15:16

A Fidesz csőre töltötte a csodafegyvert a lájkbajnokságban, meg is lett az eredménye
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra jelentkezik a Telex lájkbajnoksága, a politikusok közösségi médiás jelenlétét, aktivitását, népszerűségét vizsgáló és elemző sorozatunk. A héten megdönthetetlennek tűnő rekordok dőltek meg, kiderült, hogy a régi jó, sokszor bevált csodafegyverek még mindig élesek és hatékonyak, és szembejött néhány sokkoló meglepetés is.

Eljött az év legfontosabb belpolitikai eseménye, elkezdődött az ellenzéki előválasztás (aztán rögtön le is állt, majd folytatódott), aminek minden józan számítás szerint uralni kellene a közbeszédet, és a közösségi médiát. Hogy nem ez történik, annak a Fidesz elementáris erejű ellencsapása az oka: olyan fokú gyurcsányozásba kezdtek, amit a tornádók osztályozására használt Fujita-skálán mi laikusként nagyjából EF3 besorolásúra becsülnénk.

Még Orbán Viktor is beszállt a kórusba, pedig ő aztán ügyelni szokott arra, hogy ne foglalkozzon ilyen földhözragadt, világi hívságokkal. Úgy tűnik, ennek vége: miután júliusban és augusztusban egész hónap alatt volt 29, illetve 31 bejegyzése a Facebookon (ráadásul úgy, hogy az olimpia bőven adott témát és motivációt a posztoláshoz), most egyetlen hét alatt 32. Az eddigi, gondosan megválogatott és fókuszált témák után most van itt minden, ömlesztve, mint egy menzai levesben pénteken, amikor minden heti maradékot el kell használni: gyurcsányozás, migránsozás, brüsszelezés, cukiskodás gyerekekkel, cukiskodás nyugdíjasokkal, sikerpropaganda, még kajás posztok is. Az eredmény elég látványos, de felveti a kérdést, hogy mi lesz így a miniszterelnök napi politikai csetepaték felett álló, hús-vér ember helyett a saját maga százméteres márványszobrának tűnő, gondosan polírozott imidzsével. Illetve arra is utal, hogy nagy lehet az aggodalom a kormány háza táján, ha szükségesnek látták így elszabadítani a krakent.

De ne szaladjunk ennyire előre, jöjjön a heti toplista, ennyi lájkot gyűjtöttek a politikusaink a Facebookon:

Interakciók
1.Orbán Viktor582 000
2.Karácsony Gergely198 000
3.Jakab Péter195 000
4.Gyurcsány Ferenc186 000
5.Varga Judit165 000
6.Szijjártó Péter136 000
7.Hadházy Ákos108 000
8.Dobrev Klára107 000
9.Szabó Tímea105 000
10.Kocsis Máté104 000
11.Ujhelyi István74 000
12.Szentkirályi Alexandra63 000
13.Kálmán Olga63 000
14.Dúró Dóra59 000
15.Hollik István54 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a szeptember 17. és 24., péntek reggel 8:37-tól péntek reggel 8:37-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Rekord rekord hátán

Orbán az ötödik győzelmét húzta be zsinórban, ebből az utóbbi négyen Karácsony lett a második (és nem kapcsolódik ugyan ide, de ugyanezt a stabilitást mutatja Szabó Tímea is, aki a kilencedik helyre jön be rendre, már negyedik hete). Az 580 ezer interakció bődületesen nagy rekord, ahogy az is, hogy 10 versenyző jutott 100 ezer lájk fölé, és az is, hogy a teljes mezőny összesen 2,25 millió interakciót produkált. Megdöntötte egyébként a személyes rekordját Orbán mellett Gyurcsány Ferenc is, ironikus módon egy olyan héten, ami leginkább a gyurcsányozásról szólt. Mert hát erről szólt, a fideszesek egymással versengve posztoltak, hol a Gyurcsány-film trailere és „cenzúrája” miatt, hol az őszödi beszéd évfordulója kapcsán, hol a szokásos Karácsony-ellenes üzenetbe belesimulva, hogy csak úgy, l'art pour l'art.

Orbán minderre egy babakocsis-unokás fotóval parkolt még rá, ami témaként már bejáratott, tuti lájk-atombomba, és az utóbbi hetekben elég sokszor él is vele. Le is aratott most is százezer interakciót, és ez az egész csak utólag, Orbán Ráhel külföldre költözésének hírével került egészen más megvilágításba. Így már nem nehéz odalátni a fotón a miniszterelnök fura arckifejezése mögé a gondolatot, hogy az unokák hamarosan 3000 kilométerre lesznek tőle. Ezzel hatalmas kaliberű kommunikációs fegyvert kapott ajándékba az ellenzék. Elvégre milliószor hallottuk már fideszesektől, hogy Nyugat-Európa hanyatlik, rothad, elfajzott, beteg, rossz úton jár, elkorcsosult – és most a miniszterelnök lánya hagyja el az országot, hogy odaköltözzön, gazdasági migránsként.

Akik kiestek

Nagyon tanulságos az is, hogy a maximumra tekert gyurcsányozással most a top15-be jutott, de egyébként ott ritkán, vagy még sosem járt fideszesek (Hollik István, Szentkirályi Alexandra) kit szorítottak ki a listáról:

Márki-Zay Pétert és Fekete-Győr Andrást, két ellenzéki miniszterelnökjelölt-jelöltet. Az elmúlt tíz hétből egyébként csak egy olyan volt, amikor egyikőjük sem volt ott a toplistán – és most a második, éppen az előválasztás hetében.

Ez nagyon erős, szimbolikus illusztrációja annak, mennyire sikerült a Fidesznek elterelnie a facebookos közbeszéd fókuszát az előválasztásról. (Bónusz vicces apróság: amikor az előválasztási rendszer összeomlott a túlterheléses támadás miatt, Orbán éppen annyit posztolt, persze egész más kontextusban, hogy „Egyre többen dolgozunk”)

Márki-Zay esete különösen érdekes, ő ugyanis más online platformokon, például Redditen vagy Youtube-on elképesztően népszerű, de a Telex tévévita utáni szavazását is nagy fölénnyel nyerte. Ez az online rajongótábor egészen fanatikus, mi már hallottuk az „MZP-talibán” kifejezést is rájuk, amitől természetesen elhatárolódunk, és határozottan cáfoljuk, hogy nevettünk volna. Akárhogy is, a jelek szerint a lelkes Márki-Zay-támogatók nagy és hangos tömegekben vannak ott az interneten, de a Facebookot valamiért elkerülik.

Voltaire besírna

Érdemes még kitérni Dúró Dóra szereplésére, nem csak azért, mert egy ennyire erős héten is bekerült a top15-be, a saját rekordjához közeli eredménnyel, hanem inkább azért, hogy hogyan és mivel került be. A Mi Hazánk régóta szörfözik már a szoft-oltásellenesség hullámain: ne legyen kötelező, ne oltsák be a gyerekeket, az egészségügyiseket, ne legyenek korlátozások, ne kérjenek sehol védettségi igazolványt satöbbi. Mindezt csúsztatásokra alapozva (sőt, mostanában olykor a védőoltás szót idézőjelek között használva, összekacsintva ezzel a hardcore oltástagadókkal), és az oltásellenességgel egyébként háborúban álló kormánytól egyáltalán nem zavartatva.

Ebben eddig nincs sok újdonság. Abban azonban igen, hogy az őszi országgyűlési szezon kezdetén kötelezővé tették – egyébként nagyon helyesen – az újságírók számára a védettségi igazolványt a Parlamentbe belépéshez. Fura módon azonban a politikusok számára nem. Meg is kérdeztük az összes frakciót, hogy be vannak-e oltva a képviselőik – és többek között a Mi Hazánktól is az a válasz jött, hogy igen, minden képviselőjük megkapta a vakcinát.

Tehát a klasszikus liberalizmus ős-szlogenjére („Nem értek egyet azzal, amit mondasz, de halálomig harcolok azért, hogy mondhasd”) rímelve valójában olyan emberek jogaiért harcolnak, akikkel egyébként nem értenek egyet. Dúró Dórának ezen a héten is nagyjából a posztjai kétharmada szólt valamilyen szinten az oltások ellen, vagyis a pártnak ez az elsődleges és legfontosabb üzenete mostanában. Akárhogy is nézzük, ez azt jelenti, hogy a Mi Hazánk kőkemény liberális párttá vált. (Vagy azt, hogy egészen elvtelen módon hajtanak az oltásellenesek szavazataira, de hát ez meglehetősen rosszindulatú feltételezés lenne.)

Money, money, money, must be funny

Karácsony továbbra is bírja pénztárcával a hetek óta tartó, brutális összegeket felemésztő facebookos hirdetési kampányát, de a többiek is súlyos összegeket tesznek ki az asztalra. A szponzorált posztokra fordított pénzek toplistája 1-2 hónapja még úgy nézett ki, hogy páran voltak egymillió fölött, és már 300 ezres költéssel oda lehetett férni a top 10-be. Most meg:

Hirdetésre költött pénz
1.Karácsony Gergely21 500 000
2.Dobrev Klára13 100 000
3.ELÉG4 600 000
4.Ezalényeg4 000 000
5.Deák Dániel (Megafon)3 800 000
6.Momentum3 700 000
7.Demokratikus Koalíció3 100 000
8.Magyarország kormánya3 000 000
9.Kunhalmi Ágnes3 000 000
10.Trombitás Kristóf (Megafon)2 100 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a szeptember 15. és 21. közti időszak költéseit mutatják.)

Ahogy az lenni szokott, most is akad pár érdekesség, ami önmagában a toplistából nem derül ki:

  • Az öndefiníciója szerint fideszes Facebook-harcosokat képző Megafon központ összesen 7,8 millióért hirdetett, és a támogatottjaikban a szokásos Deák-Bohár-Rákay trióhoz képest több újdonság is van. Trombitás Kristóf a világbajnok bajuszával tűnik ki a mezőnyből, illetve azzal, hogy közös podcastja van egy hírhedt neonácival, Déri Stefi pedig azzal, hogy 1,9 millió forintnyi szponzorált poszt mellett is csak 7000 lájkot sikerült gyűjtenie a héten.
  • Az Ezalényeg teljes hálózata 9,5 millióért hirdetett, a kormánybarát média összesen 4 millióért, a listán állandó szereplő Erősítő most 1,7 millióval kimaradt a top10-ből
  • Félmillió fölött költött még a politikusok közül Jakab Péter (2 millió), Ujhelyi István (1,6 millió), Márki-Zay Péter (1 millió), Varga Judit (920 ezer), Kocsis Máté (730 ezer), Hollik István (670 ezer), Gyurcsány Ferenc (630 ezer), Dömötör Csaba (750 ezer), és Fekete-Győr András (520 ezer). Még egyszer: félmillióval békeidőben simán a középmezőnybe lehet kerülni ezen a listán.

A hét legsikeresebb posztjai

A nagy toplistánk számai után nem meglepetés, hogy nyomasztó Orbán-dominanciával találkozunk itt, de a legsikeresebb posztok témái mindenképpen érdekesek:

  1. Orbán unokával – 101 ezer interakció
  2. Jakab Péter börtönnel fenyegeti Orbánt – 50 ezer
  3. Orbán lebohócozza Jakabot, és a teljes Fidesz-frakcióval együtt, nagy egyetértésben kiröhögik – 43 ezer
  4. Orbán gyurcsányozik – 35 ezer
  5. Orbán sorolja a kampányígéreteket – 33 ezer

A top10-ben még három poszttal van ott Orbán, és 1-1 remekbe szabott gyurcsányozós mutatvánnyal Szentkirályi Alexandra és Rétvári Bence. Náluk egyébként a rengeteg (9, illetve 8 ezer) hozzászólás turbózza fel az interakciók számát, úgyhogy belenéztünk a kommentfolyamokba. Az 50 legrelevánsabb (vagyis a legtöbb lájkot kapott, vélhetően legnépszerűbb) kommentből Rétvárinál 48, Szentkirályinál 47 erősen negatív vélemény volt – ez azért árnyalja, hogy mennyire tekinthetők ezek valójában „sikeresnek”.

Don't stop gyurcsányin'

Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet kapott posztok következnek.

  • A legtöbb megosztás: Jakab börtönnel fenyegeti Orbánt
  • A legtöbb komment: Szentkirályi Alexandra gyurcsányozik (mögötte a második helyen Rétvári Bence gyurcsányozik, a harmadikon Orbán gyurcsányozik)
  • A legtöbb mérges emoji: Szabó Tímea, „A kormány ma 30 évre titkosította a Pegazus lehallgatási botrány részleteit, és gyakorlatilag nem tagadták, hogy ellenzéki politikusokat is lehallgattak!”
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy az előválasztási ellenfele, Tóth Csaba „eltitkolt gyártelepét” mutatja meg
  • A legtöbb szomorú emoji: Karácsony arról ír, hogy a fideszes vezetésű városok 23 milliárd forint támogatást kaptak a kormánytól, az ellenzékiek meg egy fillért se
  • A legtöbb szívecske: Orbán unokával (vicces kontraszt, hogy a második-harmadik egy 98 éves bácsival pózoló Kálmán Olga, és egy 101 éves nénivel pózoló Gyurcsány)
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán bohócnak nevezi Jakabot

Úgy tűnik, az egyes érzelmek megmozgatásában már jóval kiegyenlítettebb a mezőny, mint ahogy a nagy toplista sejtetné a hét általános hangulatát, de nézzük meg az egyes reakciókból a legtöbbet behúzott top10 poszt arányát is, hátha csal a látszat.

  • megosztások: 8-2 az ellenzék javára
  • kommentek: 7-3 a kormány javára
  • mérges emoji: 10-0 az ellenzéknek
  • meglepett emoji: 6-4 az ellenzéknek
  • szomorú emoji: 7-3 az ellenzéknek
  • szívecske: 7-3 az ellenzéknek
  • nevető emoji 5-5 (viszont a kormány oldalán három nem viccesnek szánt, mégis kiröhögött poszt is szerepel itt)

Igen, a látszat csalt, valójában az ellenzék áll itt jobban. Különösen érdekes a mérges emojik toplistája, hiszen ez eléggé adekvát reakció lenne a fideszesek által a héten orrvérzésig tolt gyurcsányozós posztokra. Ennek ellenére ezen a listán csak a 16. helyen áll az első ilyen bejegyzés. Egyébként ez Kocsis Mátéé, a sztori már-már paródiaszerűen túlhajtott vonalával, a „betiltott” Gyurcsány-filmmel.

A legtöbb megosztás

Hogy mennyire nem szokványos héten vagyunk túl, jól mutatja, hogy Hadházy hiába hozta nagyjából a szokásos számait, most csak a negyedik helyre volt elég a 17 ezer megosztás, amivel általában nyerni szokott. Orbán győzelme több szempontból is érdekes jelenség. Egyetlen fideszes a top10-ben (múlt héten még hárman voltak), ami arra utal, hogy az ordítva gyurcsányozás sikeres ugyan, de pont a legértékesebb interakciótípust, a megosztást nem vonzza. Ezt erősíti az is, hogy a legtöbb megosztást a babakocsis-unokás fotó hozta, és az se kiemelkedően sokat, csak a 10. helyre jött be a héten a legtöbb megosztást kapott posztok között. Ez elég fura képet fest a követőiről: miért oszt meg és tesz ki a saját falára bárki is egy ilyen személyes fotót, miközben ugyaninnen a politikai üzeneteket nem?

Érdemes még megfigyelni, hogy a nagy toplistán elég mélyre (23.-24. hely) süllyedt Z. Kárpát Dániel és Mesterházy Attila ezen a listán továbbra is jól áll, vagyis igazából sokkal eredményesebb a facebookos szereplésük, mint elsőre gondolnánk.

Megosztás
1.Orbán Viktor21 200
2.Jakab Péter20 200
3.Karácsony Gergely19 200
4.Hadházy Ákos17 000
5.Szabó Tímea13 000
6.Gyurcsány Ferenc12 500
7.Ujhelyi István11 000
8.Z. Kárpát Dániel8 900
9.Dobrev Klára8 900
10.Mesterházy Attila7 300

Szilárd, a virális

Aki eddig eljutott a cikkben, biztosan nem fog meglepődni azon, milyen téma vezeti a legerősebben túlteljesítő, virális posztok toplistáját a héten.

  1. Rétvári Bence, „Januártól magasabb lehet a minimálbér, mint a Gyurcsány-időszakban az átlagbér.”, és ezzel nem a magas inflációra céloz, ahogy a kommentelői – 23,3x szorzó
  2. Németh Szilárd a Gyurcsány-film trailerét mutatja (egyébként a belinkelt verzió alig 5000 megtekintést kapott egy hét alatt, ami azért nem az elsöprő érdeklődés jele) – 17,3x szorzó
  3. Szabó Tímea Németh Szilárd gasztronómiai hagyományain tréfálkozik, lekváros pacalt emlegetve – 14,8x szorzó
  4. Tordai Bence, „Nem hátrálunk meg a hatalom demokrácia elleni támadása miatt, hétfőn folytatódik az előválasztás!” – 14,6x szorzó
  5. Németh Szilárd mintha csak Szabó Tímeának akarna válaszolni, egy 25 évvel ezelőtti esküvői fényképet mutat. A 25 évvel ezelőtti Németh Szilárd egyébként egy vékony, rokonszenves, nyílt tekintetű fiatalember. – 14,2x szorzó

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Ha már előkerült Németh Szilárd, jegyezzük meg, hogy a múlt héten fellángolt kajaháború most újabb szürreális fordulatot vett: Orbán Viktor, Varga Judit és Ujhelyi István is halászléről posztolt. Itt lenne az ideje hogy Jakab „parizer” Péter visszavegye a kezdeményezést, mert ez így elég fantáziátlan.

Instagram

Hát, itt igazán nincs sok látnivaló, Orbán ráállt itt is a spammer-taktikára, ő tette ki a legtöbb posztot az egész mezőnyből. Pedig az unokás-babakocsis fotóval önmagában megnyerte volna a hetet. „Fiatalos Instagram”, aha.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor132 900
2.Karácsony Gergely21 600
3.Gyurcsány Ferenc20 000
4.Novák Katalin16 700
5.Varga Judit16 400
6.Szijjártó Péter11 700
7.Szentkirályi Alexandra9 800
8.Fekete-Győr András7 800
9.Márki-Zay Péter6 800
10.Hadházy Ákos6 000

Welcome to the twilight zone

A propagandaoldalak és propagandista influenszerek világában ezen a héten is sok minden történt, amit a szokásos módon vázlatosan foglalunk össze – de előbb jöjjön a szürkezóna heti toplistája:

Heti interakciók
1.Deák Dániel222 000
2.Gond-olkodó206 000
3.Nyugati fény180 000
4.Ellenszél99 000
5.888.hu85 000
6.Számok70 000
7.Fidesz KDNP 202169 000
8.Juszt László65 000
9.ELÉG59 000
10.Patrióta Európa52 000
  • Deák Dániel átvette az elsőséget a két baloldali propagandaoldaltól; ezt úgy érte el, hogy gyakorlatilag főállású facebookozóvá vált, napi átlagban 16 posztban értett egyet a kormánnyal ezen a héten. Érdekes kérdés, hogy miért éppen őt tolja ennyire a Megafon, miközben a csapatukon belül Rákay Philip és Bohár Dániel is sokkal karizmatikusabb személyiség, Deák mellettük olyan színtelen-szagtalan-semmilyennek tűnik, mint egy tál menzai borsófőzelék (fasírt nélkül).
  • Ha már így szóba kerültek, Rákay a héten 29 ezer, Bohár pedig mindössze 9000 lájkig jutott, főleg utóbbi roppant harmatos, ez ebben a mezőnyben Georg Spöttle és fidelitasos Illés Boglárka szintje, az meg nem éppen a földrengésszerű siker szinonimája.
  • Az ELÉG 4 millió forintnyi szponzorált posztja arra volt elég, hogy a 10. helyről a 9.-re lépjen előre.
  • Az Ellenszél nagyon furán mozog, egész tavasszal heti 10-15 ezer lájkkal vegetáltak, aztán júniussal ugrottak egy nagyot, és azóta a 50 ezres szintet tartják átlagban – és most még ehhez képest is dupláztak a héten. Ebben az az érdekes, hogy az aktivitásuk abszolút nem mozog összhangban ezzel: tavasszal heti 40 poszt körül voltak, nyáron ez lecsökkent 25-re, most pedig visszaugrott 42-re.
  • A hétről hétre irtózatos pénzeket szponzorált posztokra költő Ezalényeg a héten 15 ezer lájkig jutott.

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!