Igazán szar szülőnek éreztem magam, hogy a kisebbséget képviselem – olvasói visszajelzések az óvoda- és iskolanyitásról

2021. április 19. – 10:37

frissítve

Igazán szar szülőnek éreztem magam, hogy a kisebbséget képviselem – olvasói visszajelzések az óvoda- és iskolanyitásról
Diákok érkeznek általános iskolába 2021. április 19-én – Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

Hétfő reggel ismét megnyitották az óvodákat, és az általános iskolák alsó tagozatos osztályaiban is újraindult a tantermi oktatás. Összegyűjtöttük, hogy mit tapasztalt néhány szülő és intézményvezető az első nap reggelén.

III. kerület, egyházi iskola: Az elsős pónilovazott írás órán

Egy III. kerületi, négygyermekes olvasónk örült, hogy a felsős, ötödikes gyerekének nem kellett ma iskolába mennie, „mert ő itthon is ügyesen és hatékonyan tanul, nála felesleges kockázatnak láttuk volna a jelenléti oktatást”. Az alsósoknak (harmadikos, elsős) viszont szerinte szükségük van a jelenlétre, „az online oktatást nem igazán tudták hova tenni: a harmadikos folyton a barátai után sírt, az elsős pónilovazott írás órán, a füzetét ki sem nyitotta. Ma nagyon boldogan mentek be. A harmadikosoknál az osztály 90%-a bent lesz, az elsősöknél csak 9 gyerek lesz az osztályteremben – hatalmas lehetőség ez a bent lévőknek!” – írta.

Ebben az iskolában be lehet kapcsolódni az órákba online: „egy laptop az osztályteremben, zoomban a napközis tanító kezeli az otthoniakat, az osztálytanító pedig tartja az órát a bentieknek. Csak a legfontosabb órákat tartják meg, és azokat streamelik is. A bentiek utána levegőznek egyet, megírják a házit, ebéd, és 1-re megyek értük. Közben a felsős itthon nyugiban tud tanulni, és a csecsemővel is tudok foglalkozni” – tette hozzá olvasónk.

Józsefváros: 70 százalék helyett 50 százalék

608 gyereket, az összlétszám nagyjából 50 százalékát vitték be hétfő reggel a tagóvodákba – erről beszélt Aissou Erzsébet, a 12 tagóvodát összefogó, józsefvárosi önkormányzat fenntartásában működő Napraforgó Egyesített Óvoda vezetője.

Ez valamivel kevesebb, mint amire múlt héten számítottak, az óvodaigazgató akkor azt mondta lapunknak, hogy sok szülő jelezte, vinné hétfőn a gyerekét, egyértelműen ők voltak többségben, arra számítottak, hogy azok, akik a március eleji zárásig jártak, azok most is menni fognak, akkor nagyjából a gyerekek 70 százaléka járt a tagóvodákba. Aissou Erzsébet elmondta azt is, hogy ők a távolmaradóknak biztosítják azt a lehetőséget, hogy elvitelre kérjék az ételt, de ezt sem sokan vették igénybe.

Velence: Az otthon maradók nem kapcsolódhatnak be online megfigyelőként

Van, aki nehezményezi, hogy bár a miniszteri rendelet szerint – amennyiben erre lehetőség van – biztosítani kell a jelenléti oktatásba való online bekapcsolódás lehetőségét, úgy látszik, ezt nem mindenhol tudták megoldani.

Mint az olvasó írta, „Gyermekem velencei iskolájában sok szülő megtehette, hogy otthon tartsa a gyermekét. A 30 fős osztályból 6 kisgyerek ment suliba. Nekik naponta 4 órát tartanak meg, az otthon maradottak azonban nem kapcsolódhatnak online megfigyelőként az órákhoz, holott az iskola lehetőségei és az EMMI miniszter levele ezt lehetővé tenné.”

Kispest: Három alsós osztálynak van egyszerre tornaórája

„Úgy indultunk volna 8-kor, hogy három alsós osztálynak van egyszerre tornaórája a nagynak nevezett, de igazából kb. 100 nm-s tornateremben, mi nem engedtük be a gyereket, hátha lesz akármilyen szinten észszerű szabályozás a közeljövőben...” – írta egy kispesti olvasó.

Kőbánya: Az otthon maradókat megint magukra hagyják

Egy kőbányai iskolába sok hátrányos helyzetű diák jár, „így az ottani szülők számára fontos volt a nyitás” – írta olvasónk. 21-en vannak az osztályban. 7 szülő jelezte, hogy a gyereke egyelőre otthon marad.

Szerinte „pici a tanterem”, és az otthon maradóknak nem nyújtanak megfelelő segítséget. „Az én bajom az, hogy az otthon maradókat megint magukra hagyják. Aki bemegy, annak órarend szerint vannak az órái. Aki otthon maradt, az megkapja ppt-ben vagy wordben a listát, aznap miket kell elvégezni, lefotózni, beküldeni. Ha nem ért valamit, a szülőnek kell leülni a gyerekkel tanulni. Kérdeztem az osztályfőnököt, miért nem lehet bevinni a laptopot az iskolában az órára, bekapcsolni egy Skype-ot, Teams-t, akármit, hogy az otthon maradó diákok is valós időben követhessék az órát. A válasz: nekik dupla munka lenne. Vagyis, aki beviszi a gyereket, kockára téve ezzel az egészségét, annak normális oktatásban van része, aki inkább nem kockáztat, az megint törheti a fejét, hogyan oldja meg a gyerek tanítását, pedig egy egyszerű, az elmúlt hetekben alkalmazott online módszerrel ugyanúgy mehetne tovább minden.”

Dunaharaszti: Semmi meglepőt nem tapasztaltunk

„Dunaharasztin a mi sulinkban (Hunyadi János Általános Iskola) nem voltak reggel kevesebben, mint máskor. Azt tudom, hogy az osztályból legalább 8-10 gyerkőc hiányozni fog (elsősök), de most reggel semmi meglepőt nem tapasztaltunk, a szülők nagy része küldte a gyerekeket suliba” – írta olvasónk.

Csepel: Az otthon maradók is be voltak vonva, jelentkezhettek, válaszolhattak

Egy csepeli, kétgyermekes anyuka is írt nekünk: „Mivel egyelőre tudok home office-ból dolgozni, úgy döntöttünk, nem mennek a gyerekek óvodába, iskolába (4 és 10 évesek).” Mint írta, az ovis csoportból és az iskolai osztályból is a gyerekek harmada maradt otthon.

„Szerencsére az iskola és a gyerek osztályfőnöke is nagyon korrektül állt a dolgokhoz: túl vannak két online is követhető órán úgy, hogy az otthon maradottak is be voltak vonva, jelentkezhettek, válaszolhattak. Egy képernyőn ment a kivetített anyag, másikon az osztályterem és a tanító néni. Hibátlan, profi volt minden. Úgy érzem, mi szerencsések vagyunk” – írta.

Szeged: Látszik a szemén, hogy fáradt

Reggel fél nyolckor még a gyér volt a forgalom a Szegedi Gregor József Általános Iskola körül. Ide több mint négyszáz gyerek jár, ha arányos a tagozatok közötti eloszlás, kétszázan lehetnek az első négy osztályban. A zebránál álltak a polgárőrök, hogy segítsék a közlekedőket. Mint elmondták, nem minden tanítási napon jelennek meg itt reggelente, általában csak szeptemberben, a tanév elején jönnek ki, de szerintük hasonló alkalom a mostani is: az autósoknak újra meg kell szokni a diákok közlekedését.

A szőke hajú anya, aki a gyermekét kísérte a bejáratig, a kérdésemre vidáman, a maszk mögött is jól látható, széles mosollyal azt mondta, nagyon örülnek az iskola kinyitásának. A másik édesanya hosszabban is elmagyarázta, miért tartja helyesnek a nyitást. Ő eddig reggel ötkor kelt, hogy dolgozni is tudjon otthon, és előkészítsen mindent, ami a 2. osztályos gyerekének kell az online-oktatáshoz. A számítógépnél néha az órák közben is be kellett segítenie, emellett ebédet is főzött. Délután a leckét csinálták, aztán este újra elővette a saját munkáját, hogy azzal is haladjon. Bár természetesen tudja, hogy a járvány miatt nem veszélytelen a helyzet, de reméli, hogy nem lesz semmi baj, és mostantól több ideje lesz mindenre. Látszik a szemén, hogy fáradt.

Érkeztek a szülők és a gyerekek az iskola mellett lévő Fő fasori óvodába is. Egy apuka a középső csoportos kislányával kézen fogva jön. Ő is vidám volt, mert azt mondta, a gyerekének már nagyon hiányzott az óvodai elfoglaltság, és a társak is. Ugyan otthon is le tudták kötni a lányát, de azért a csoportban, a többi gyerekkel együtt sokkal jobb lesz neki. Egy édesanya két gyermekkel jött, egyiküket az óvodába vitte, a nagyobbik már maga ment az iskolába. Ők is úgy vélik, sokkal jobb a gyerekeknek, hogy jöhetnek már végre, a tanulás pedig az online oktatásnál sokkal eredményesebb úgy, ha bejárnak.

Fő fasori óvoda – Fotó: Móra Ferenc Sándor / Telex

Háromnegyed nyolc körül már sűrűbb volt a forgalom, egyre többen érkeztek, főként autóval. Újszeged, ez a kertvárosi rész Szeged egyik „jobb” negyede, ami meglátszik az autókon, és az emberek öltözetén is. Valószínű, hogy az ide járó gyerekek szülei többségének nem kell hajnali műszakra mennie valamelyik üzembe, és többen is azt mondták, tudtak otthonról dolgozni, mégis, minden megkérdezett örült a nyitásnak. Az egyik édesanya azt is elmondta, tudja, hogy a gyereke osztályába többen nem fognak bejönni, mert féltik a családjukat.

A szegedi belvárosban lévő Béke Utcai Általános Iskola intézményvezetője szerint a 226 alsó tagozatos diákjuknak majdnem a háromnegyede bement ma reggel a tanításra, a tanárok pedig teljes létszámban dolgoznak. Mészáros Zsolt igazgató elmondta, hogy szigorúak náluk az óvintézkedések. A maszk kötelező, a folyamatos takarítás mellett minden belépőnek fertőtlenítenie kell a kezét. Van egy hőkamerás lázmérő-berendezésük is, amely hangosan jelzi, ha az érzékelő előtt elhaladó gyereknek vagy felnőttnek hőemelkedése van. Erre azonban még nem volt példa, azaz lázas beteg nem érkezett az iskolába.

Kisvárosi, egyházi iskola: Bár hivatalosan tiltják, mégis párhuzamosan megy a jelenléti és az online oktatás

Egy kisvárosi egyházi iskola tanítójának levele szerint az alsósok 40 százalékát vitték ma iskolába a szülők. Mint írta, „Nálunk rugalmas és megengedő az iskolavezetés – nem állami iskola vagyunk, hanem egyházi fenntartású. Bár hivatalosan tiltják, mégis párhuzamosan megy a jelenléti és az online oktatás – legalábbis úgy, hogy a tanítópárosok egyike (vagy két tanító van, vagy van pedasszisztens kisegítő minden alsós osztályban) az online feladatokat adja ki és szedi vissza, ellenőrzi a 60%-nyi otthonmaradótól, a másik pedig egy egyszerűsített órarend szerint tartja a tanórákat a suliban levőknek. Ez is fontos, hogy egyszerűsítették a gyerekek órarendjét, főtárgyakat tanítanak, hogy mielőbb haza vagy szabad levegőre vigyék a gyerekeket.”

XII. kerület: Nagyon gyér a létszám, 24-ből 8-an vesznek részt a jelenléti oktatáson

Egy nem a KLIK-hez tartozó 12. kerületi általános iskola első osztályában csak a gyerekek kisebb részét vitték iskolába, 24-ből 8-an vesznek részt a jelenléti oktatáson. „Az iskola úgy oldja meg, hogy a délelőttös tanitó néni otthon marad, ő készíti a videókat, a napközis lesz bent a gyerekekkel. Így akik otthon maradnak , ők is részesülnek oktatásban, kvázi ez hibrid oktatás” – írta olvasónk.

XIII. kerületi óvodák: a gyerekek kétharmada helyett csak az 56 százaléka érkezett meg

A XIII. kerületi önkormányzat fenntartásában működő, 18 tagintézményt összefogó egyesített óvodában a múlt héten felmérték a szülői igényeket, a visszajelzések alapján akkor azt közölték a Telex megkeresésére, hogy várhatóan „az óvodákba járó gyermekek 66 százaléka, 1975 gyermek igénybe fogja venni az óvodai szolgáltatást hétfőtől kezdődően”.

Hétfőn ismét megkerestük őket, és a 10 óráig beérkező adatok alapján a vártnál kevesebb, 1681 gyerek érkezett meg az óvodákba, 56 százalékos a részvétel.

Velencei-tó környéke: Igazán szar szülőnek éreztem magam, hogy a kisebbséget képviselem

Egy kétgyerekes szülő is írt nekünk a Velencei-tó környékéről, aki szerint a tanárok hozzáállása példaértékű volt az online oktatás során, „voltak órák illetve beszélgetős zoomos találkozók is. Zökkenőmentes volt az online átállás, fixen google classrom és zoom. Nagyszerű tanárok dolgoznak az iskolánkban egytől egyig!” – írta, majd hozzátette: „Ma reggel jött a megdöbbenés, amikor a gyerekek életükben először boldogan indultak az iskolába. A parkoló és az iskola környéke ahol normális esetben minimum dugó van, de megállni szinte lehetetlen kocsival, üres volt. Így tippre talán a gyerekek negyede ment iskolába ma itt. Igazán szar szülőnek éreztem magam, hogy a kisebbséget képviselem.”

ADOM Diákmozgalom : Számoljuk össze országosan a hiányzó alsó tagozatos diákokat!

Az ADOM Diákmozgalom létrehozott egy Google kérdőívet, hogy a diákok, szülők és tanárok közösen összeszámolhassák országosan azokat az alsó tagozatos diákokat, akik „saját és családjuk egészségének védelme érdekében” – írták – nem mentek iskolába április 19-én. A kérdőív ezen a linken tölthető ki.

Egy budapesti általános Iskolában fertőtlenítést végeznek – Fotó: Mohai Balázs / MTI

Az egykor Független Diákparlamentként működő ADOM Diákmozgalom április elején felhívást tett közzé, amelyben a jelenléti oktatás ellen a diákok, szülők, tanárok összefogását kérték. „Nem megyünk suliba április 19-től!” – üzenték. Egyebek mellett azt követelték:

  • A középiskolákban továbbra is maradjon az online oktatás, amíg a tanárok teljes immunitása ki nem alakul;
  • A védettséget nem élvező tanárok választhassanak online tanítási formát, ne kötelezhessék őket egészségük veszélyeztetésére.

Pedagógusok Szakszervezete: Zárva kell tartani, amíg az új fertőzöttek száma nem csökken napi 1400 fő alá

Az Emmi az elmúlt időszakban több alkalommal is tévesen interpretálta a Pedagógusok
Szakszervezetének (PSZ) álláspontját, amelyet a tárgyalásokon képviselt – írta közleményében a szervezet. „A PSZ nem üdvözölte az iskolák újranyitását, csak részsikernek tartotta. Az óvodákat és iskolákat mindaddig zárva kell tartani, amíg a járványügyi adatok nem mutatnak megfelelő szintet a nyitáshoz, vagyis az új fertőzöttek száma nem csökken napi 1400 fő alá” – hangsúlyozták.

Egyebek mellett azt kérik az oktatásirányítástól, hogy

  • Ott, ahol megoldható, az otthon maradó gyerekeket a DKT-n (Digitális Kollaborációs
    Tér) keresztül élőben kapcsolják be a tanítási órákba;
  • A pedagógusok esetleges túlmunkáját fizessék ki, amelyet a felügyelet biztosítása okoz
    majd!

Maruzsa és Kásler is rugalmasságot ígért

Április 19-én kinyitottak az óvodák és az általános iskolák alsó tagozatai. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) számításai szerint ez 660 ezer gyermeket, 330 ezer óvodást és nagyjából ugyanannyi alsóst érint. És érinti a szüleiket, azaz nagyjából 1.2 millió felnőttet is.

Itt írtunk arról, mit tehet az, aki nem engedné iskolába a gyerekét a járvány miatt. Itt pedig arról olvashat, hogy Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár mit mondott a nyitásról, a lényeg nagyjából az, hogy

  • az intézményvezetők engedélyezhetik a távollétet, erre megvan a felhatalmazásuk;
  • dupla munka nem várható el a tanároktól, nem lesz olyan, hogy a jelenléti oktatás után egy pedagógus megtartja majd online is az órát;
  • a tanárok a tanulmányi rendszerben kiadják majd a feladatokat, amiket a szülők segítségével otthon feldolgozhatnak a távol maradó gyerekek;
  • aki a tanév során 250 óránál többet hiányzik, év végén osztályozó vizsgával zárhatja eredményesen a tanévet;
  • az a szülő, aki nem engedi még iskolába a gyerekét a járvány miatt, a hiányzást igazolt hiányzásként kérje elismertetni, a kormány ebből nem csinál politikai ügyet.

A politikus arról is beszélt, hogy a bölcsődéktől a gimnáziumokig 200 ezer oktatási dolgozót oltottak be eddig. Egy nemrég ismertetett felmérés szerint a tanárok nagy része fél a tantermi oktatástól, de nem fog sztrájkolni. A PDSZ pedig aggasztónak tartja, hogy azokat a korosztályokat küldik iskolába, amelyeknél a legkevésbé lehet távolságot tartani. Maruzsa azt mondta, az alsósoknál alacsonyabb volt a fertőzési ráta, mint az idősebbeknél, egyébként pedig a korábbi protokollhoz térnek majd vissza az intézményekben, azaz kötelező lesz a hőmérséklet-mérés, a fertőtlenítés és a távolságtartás.

Az általunk előzetesen megkérdezett óvodák és iskolák vezetői arra számítottak, hogy átlagosan a gyerekek 65-70 százaléka menni fog hétfőn. Kásler Miklós arra kérte az igazgatókat, kellő rugalmassággal járjanak el a diákok hiányzásaival. A miniszter egyebek mellett arról írt a levélben, hogy nem lehet hibrid oktatást folytatni, „jelenléti és digitális oktatás párhuzamosan nem folytatható”. Azoknak a diákoknak, akik igazoltan otthon maradnak, el kell juttatni a tananyagot.

„Ez nem zárja ki ugyanakkor annak lehetőségét, hogy az intézmény – amennyiben erre lehetőség van – biztosítsa a jelenléti oktatásba való online bekapcsolódás lehetőségét egy tanuló számára”

-írta.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Már egy éve van Telex! 🎉

Ez azt is jelenti, hogy sok támogatónk regisztrációja lejárt. Ha e-mail-címed megadásával kéred, megnézzük, hogy tartozik-e regisztráció az e-mail-címedhez, és ha igen, milyen támogatási adatokkal.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!
A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!