Csak a válogatott meccseire akartak bérletet venni, de belépve idegen nevet láttak a fiókjukban

Legfontosabb

2024. március 6. – 14:09

Csak a válogatott meccseire akartak bérletet venni, de belépve idegen nevet láttak a fiókjukban
Fotó: Guillaume Horcajuelo / EPA / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Nagy készültségben álltak múlt pénteken a hazai futballszurkolók: aznap, március 1-jén reggel 10 tíz órakor indult volna el a magyar válogatott idei meccseire szóló bérletek online értékesítése. Borítékolható volt az óriási érdeklődés, emiatt sokan már a kitűzött időpont előtt a gépüknél várakoztak, hogy a nyitás pillanatában lecsaphassanak a legjobb vagy legolcsóbb helyekre; volt, aki még szabadságot is kivett emiatt. A Magyar Labdarúgó Szövetség azonban közvetlenül a kitűzött időpont előtt közölte, hogy „a szolgáltató jelzésére” a kezdést 13 órára csúsztatják. Néhány órával később valóban megnyitották a bérletvásárlás lehetőségét, majd aznap este már arról adtak hírt, hogy néhány óra alatt több tízezer bérlet kelt el.

Csakhogy mindeközben történt egy szokatlan jelenség: a bérletvásárlással próbálkozó felhasználók a belépés után látszólag mások fiókjában kötöttek ki.

Több olvasónk, sok kommentelő és egy saját kollégánk is jelezte, hogy amikor pénteken megnyitották a bérletértékesítő rendszert, a saját felhasználónevük és jelszavuk megadása után egy idegen felhasználó nevét látták a rendszerben. Erről az az MLSZ által az elhalasztott értékesítés-indításról közzétett Facebook-bejegyzés alatt most is több tucat beszámoló és képernyőkép található. A szövetség a Telexnek azt írta, valójában nem idegen fiókba léptek be a felhasználók, csak úgy tűnt.

Új klub, új regisztráció, új rendszer, új időszámítás

Az egész pénteki bérletvásárlós mizéria előzménye, hogy az MLSZ ekkor akarta élesben elindítani az új szurkolói klubját, amelynek a legfontosabb újdonsága, hogy nyugat-európai mintára jutalmaznák azokat, akik rendszeresen járnak meccsre: minél hűségesebb szurkoló valaki, annál nagyobb előnyt élvez a jegy- és bérletvásárlásoknál.

A szövetség már tavaly szeptemberben is utalt arra, hogy a közeljövőben megújul a Szurkolói Klub (SZK), az új rendszer egyik fő előnye pedig az lesz, hogy „a ténylegesen mérkőzésre járó legaktívabb szurkolók kapnak majd elővásárlási lehetőséget”. Február elején aztán be is jelentették az új rendszert: aki regisztrál az új Szurkolói Klubba, az idéntől kezdve pontokat kap a meccsre járásért, és az ezekért járó elővásárlási lehetőség mellett további kedvezményekre is számíthat, plusz minden kapcsolódó szolgáltatást egy helyen megtalál majd. Mint írták, minderre azért van szükség, mert az elmúlt években jelentősen megnőtt az érdeklődés a válogatott meccsei iránt, így többen vennének jegyet, mint amennyi hely van.

Február 21-én közzétették a részleteket is az újragondolt rendszerről. Eszerint megújul a meccsjegy.mlsz.hu, ahol a válogatott meccseire ezentúl kizárólag regisztrált felhasználók vehetnek jegyet. Regisztrálni a szurkoloiklub.mlsz.hu oldalon kell, ahol kétféle regisztrációt vezetnek be:

  • az alapregisztrációval még nem jár klubtagság és annak előnyei, de jegyet már nem lehet enélkül venni;
  • a klubtagsági regisztrációval viszont elővásárlási lehetőség is jár, illetve elindul a pontgyűjtés: 2025-től minél több pontja lesz valakinek, annál előbb vehet majd jegyet; a válogatott idegenbeli meccseire is csak klubtagok vehetnek majd jegyet.

A regisztrációhoz nincs szükség sem MLSZ Futballkártyára, sem Klubkártyára, mindennek a helyébe a megújult SZK lép. Mivel azonban az SZK háttérrendszere is módosul, azoknak is újra kell regisztrálniuk, akik már eddig is klubtagok voltak.

Maga a jegyvásáslás menete is átalakul. A regisztrációkor mindenki kap egy egyedi szurkolói azonosítót. Az első jegy megvételénél a rendszer automatikusan kitölti a névhez kötött jegy adatait a bejelentkezett felhasználó adataival, de ha további jegyeket vesz másoknak, akkor az illetők szurkolói azonosítóját kell megadnia, hogy a jegyek az ő profiljukhoz társuljanak (és hozzájuk számoljanak a pontok is).

Az eredeti terv menetrend úgy nézett volna ki, hogy

  • regisztrálni február 27-től lehet,
  • klubtagok március 1-től vehetnek bérleteket,
  • mindenki más (sima regisztrációval) március 4-től,
  • aki pedig nem bérletet, csak jegyet venne, március 13-tól teheti meg.

Ezt a menetrendet bolygatta aztán meg némileg a pénteki rendszerhiba.

Amikor belépés után idegen név figyel a rendszerben

Az MLSZ Facebook-oldalán a bérletértékesítés halasztásáról szóló bejegyzés alatt elszabadultak az indulatok: cikkünk írásakor több mint nyolcszáz hozzászólás olvasható, amelyek szinte kizárólag a szövetséget és a már bevezetése előtt lehalt új rendszert ekézik, a felhasználók vérmérséklet szerint szidják vagy röhögik ki az MLSZ-t a bérletértékesítés körüli bénázás miatt.

A kommentelők a legkülönfélébb hibákról számoltak be. Voltak például, akik péntek délelőtt nem sokkal (azaz még az elcsúsztatott rendszernyitás előtt) kaptak egy emailt a virtuális sorban állókat előszobáztató rendszer üzemeltetőjétől, hogy „sajnálattal értesítjük, hogy a bérletek elfogytak, így az előszoba bezárt”. Másoknál csak különféle hibaüzenetek vagy a karbantartási képernyő töltődött be. „Az összes létező IT hibakódot megtanulhattuk az elmúlt másfél órában, ami egy böngészőben képes megjelenni” – összegezte tapasztalatait az egyik kommentelő.

Változatos hibák és furcsaságok jelentkeztek a bérletvásárlás során – Forrás: Facebook
Változatos hibák és furcsaságok jelentkeztek a bérletvásárlás során – Forrás: Facebook

E hibák egy része persze már abból adódott, hogy az MLSZ néhány órára lelőtte a rendszert. Érdekesebb volt, ami még ez előtt történt: a kommentelők látszólag egymás fiókjáról kezdték el posztolgatni a képernyőképeket. Volt, aki beírta, hogy más fiókjában kötött ki, majd egy harmadik felhasználó erre válaszul beírta, hogy ő pedig épp az eredeti kommentelő fiókjába jutott be a saját jelszavával. „akkor vegyel nekem jegyet!!😆😆” – jött a válasz.

Egymás neve köszön vissza a profilokban – Forrás: Facebook
Egymás neve köszön vissza a profilokban – Forrás: Facebook

Egyik kollégánk is ugyanígy járt: belépett az előre regisztrált új fiókjába, hogy készen álljon a bérletvásárlásra, de egy ismeretlen szurkoló nevét látta a megnyílt profilban, ezért azzal a lendülettel ki is lépett. Volt olyan kommentelő, aki azt írta, hogy miközben próbálkozott belépni a saját fiókjába, egymásután több különböző idegen fiókba is bedobta a rendszer. Ezután jött a hír, hogy három órával eltolták a bérletértékesítés megnyitását.

Cikkünk megjelenése előtt először pénteken, majd kedden is kerestük az MLSZ-t az ügyben. Szerda délután érkezett válaszukban azt írták, hogy nem pont az történt, mint amire fura jelenség alapján következtetni lehetett:

„Egyetlen szurkoló sem léphetett be más személy profiljába. Ténylegesen előfordult – nem általánosan – olyan eset, hogy az mlsz.hu oldalon bejelentkező szurkoló nem a saját nevét láthatta az oldal fejlécében, de onnan tovább más profiljába nem léphetett be. Ezt a tényt hivatalos regisztrált GDPR-szakértő vizsgálata is megerősítette.”

Az MLSZ szerint nem is a jegyértékesítési rendszerrel volt gond, hanem a regisztrációs rendszerrel: „A jegyértékesítési rendszer folyamatosan hibátlanul működött/működik. Még az értékesítés 10 órára tervezett megkezdése előtt az MLSZ fennakadásokat észlelt a regisztrációs rendszer (tehát nem a jegyértékesítési rendszer) működésében, ezért a regisztrációs rendszer felfüggesztése mellett döntött, soron kívüli tájékoztatást kért a konkrét hibáról a rendszer holland szállítójától, valamint azonnal általános vizsgálatot rendelt el” – írták.

„Ezzel párhuzamosan a jelentős érdeklődésre tekintettel és esetleges további probléma elkerülése érdekében a regisztrációs rendszer zavarmentes kiiktatása és az előszobarendszer aktiválása időigényére tekintettel döntést hoztunk arról, hogy a bérletértékesítést elhalasztjuk a tervezettnél 3 órával későbbi időpontra. Az átállás következtében a bérletvásárlás során – a korábbi évek gyakorlata szerint – szükséges volt a személyes adatok megadása, ezzel együtt a bérletértékesítés zavarmentes volt, öt óra leforgása alatt több mint 30 ezer bérlet talált gazdára” – tette hozzá a szövetség.

Úgy tudjuk, legalább egy érintett felhasználó bejelentést tett a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak (NAIH) potenciális adatvédelmi incidens miatt. Erről a NAIH-nál is érdeklődtünk, cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasza. (Frissítés: cikkünk megjelenése után befutott a NAIH válasza: közérdekű bejelentés alapján hivatalból hatósági ellenőrzést indítottak.)

Rendületlen sikerkommunikáció

A történtekkel kapcsolatban a nekünk küldött válaszig az MLSZ kommunikációját leginkább annak teljes hiánya jellemezte.

Ez már magára a bérletértékesítés elhalasztására is igaz volt. Hiába kellett a megelőző napokban regisztrálni, így sem kaptak a felhasználók üzenetet a bérletvásárlás kezdetének elhalasztásáról, így erről csak az MLSZ közösségi felületeire kirakott bejegyzésekből szerezhetett tudomást, aki a várakozás közben utánakeresett. Pedig a megelőző napon az MLSZ még személyes üzenetben emlékeztette azokat, akik csak alapregisztrációt végeztek, hogy ha pénteken bérletet akarnak venni, lépjenek be a klubba.

A szövetség hivatalos kommunikációja aztán mintha átlépett volna egy párhuzamos univerzumba, ahol egy kis kezdeti döccenő becsúszott ugyan, de aztán minden zökkenőmentesen zajlott, és a bérletértékesítés maradéktalan siker volt.

„Holnap 10 órától lehet megvásárolni az A-válogatott hazai mérkőzéseire szóló bérleteket a http://meccsjegy.mlsz.hu oldalon. Fontos, hogy holnap csak azok válthatnak bérletet, akik előtte regisztrálnak az MLSZ megújult Szurkolói Klubjába” – írták a Facebook-oldalukon február 29-én.

„A Szurkolói Klub szolgáltatójának jelzésére a bérletek értékesítésének kezdetét 13 órára változtatjuk! A megértést és a türelmet köszönjük!” – írták március 1-jén 9:59-kor, egy perccel az eredetileg tervezett indulás előtt. A bejegyzésben arra még utalás sincs, hogy valamilyen hiba lépett volna fel, de a csúszás vagy halasztás szót is kerülték: jelzésre változtattak.

„Péntek délután elindult az A-válogatott idei budapesti mérkőzéseire szóló bérletek árusítása. Induláskor mintegy 30 ezer szurkoló jelentkezett be a meccsjegy.mlsz.hu felületre, egy óra alatt 10 ezer bérlet talált gazdára” – szólt a következő bejegyzés aznap 14:08-kor.

„Öt óra alatt 50 ezer bérletet vásároltak a szurkolók a férfi A-válogatott idei öt budapesti mérkőzésére. A bérleteket a http://meccsjegy.mlsz.hu oldalon válthatják meg a megújult Szurkolói Klub tagjai” – olvasható egy 18:10-es posztban.

És ennyi, a témában semmi mást nem gondolt közölni nyilvános felületein az MLSZ.

A szövetség holnapján még nagyobb a csend: februárban beszámoltak a Szurkolói Klub megújulásáról; arról, hogy március 1-jén indul az új rendszer; hogy folyamatosan halad a regisztráció; majd arról is, hogy már több mint ötvenezren regisztráltak az új Szurkolói Klubba – és jelenleg is ez a február 29-i hír az utolsó az oldalon, se a rendszer indulásakor történt fennakadásokról, se az elhalasztott indulásról, se a hűségprogram esetleges csúszásáról nincs információ.

Egészen mostanáig egyedül Csányi Sándor MLSZ-elnök három nappal későbbi Nemzeti Sport-interjújából tudhattunk meg néhány részletet a történtekről: „Olyan rendszert vezetünk be, amely Nyugat-Európában több nagy klubnál, köztük Premier League-csapatoknál is működik. Ennek informatikai rendszere a Puskás Arénánál nagyobb kapacitású stadionokat szolgál ki a legmagasabb színvonalon. A pénteki bérletértékesítés előtt néhány órával, bosszantó módon, a rendszer külföldi üzemeltetői hibát jeleztek nekünk, és ezért az indulás halasztásáról döntöttünk” – mondta Csányi. Ez azért különös, mert az MLSZ nekünk küldött válasza szerint maga a szövetség észlelt hibát, amelyről tájékoztatást kért a szolgáltatótól, az elnök szerint azonban a szolgáltató jelezte a hibát nekik, már órákkal korábban.

„Ez kellemetlen, hiszen szerettük volna a bérletek eladásánál az új háttérrendszert zökkenőmentesen alkalmazni. Ha nem is volt szó – ahogy egyesek írták – összeomlásról vagy teljes leállásról, melyet a rövid idő alatt eladott harmincezer bérlet mutat a legjobban, de alaposan ki kell vizsgálni, mi történt, mert a szurkolói klub rendszerének, a pontgyűjtésnek hibátlanul kell működnie a szurkolók érdekében. A műszaki fönnakadás roppant bosszantó, a kellemetlenségért személy szerint is a szurkolók elnézését kérem!” – mondta a szövetség elnöke.

Szép csendben visszaálltak a régi rendszerre

„Az átállás következtében a bérletvásárlás során – a korábbi évek gyakorlata szerint – szükséges volt a személyes adatok megadása” – írta már idézett válaszában az MLSZ. Erről a visszaváltásról azonban szintén nem kommunikáltak menet közben. Ezért aztán nem csoda, hogy sok az ehhez hasonló hozzászólás, amely amiatt bosszankodik, hogy ezek szerint fölösleges volt a regisztráció: „Azt nem reklámozzátok, hogy ez a régi rendszer volt, mert az új 10 óra előtt teljesen megadta magát. Az új szurkolói klub regisztráció semmit nem ért, mert sehol nem kérte a szurkolói azonosító kódot, bárki vehetett ma bérletet, aki bejutott, simán névvel és születési adatokkal.” „Megújult a szurkolói klub – élt 2 órát” – írta egy másik felhasználó.

Az MLSZ azonban erre azt írta nekünk, hogy annak ellenére, hogy most végül mégsem kérték a regisztrációt a bérletvásárláshoz, az ezért járó pontok nem fognak elveszni:

„A bérletértékesítés halasztott indítása senkit nem hoz(ott) hátrányba: aki bérletet szeretett volna venni, megtehette, megteheti, és a szurkolói elkötelezettséget jutalmazó pontokat az eredetileg meghirdetett feltételeknek megfelelően mindenki megkapja, illetve meg tudja ezután is szerezni.”

Kérdés, hogy ezt hogyan fogják kivitelezni, a regisztrált profilok ugyanis még cikkünk írásakor is elérhetetlenek. Feltételezhetően a szövetség megpróbálja majd utólag összefésülni a manuálisan bepötyögött jegyadatokat a regisztráltak adataival. Ha ez utólag valóban meg is oldható, annyi biztos, hogy az MLSZ-nek az a célja, hogy ne lehessen többé regisztráció nélkül jegyet venni, egyelőre meghiúsult, hiszen a regisztrációs rendszer felfüggesztése miatt bárki bármilyen adatokkal vásárolhatott bérletet.

„A regisztráció fel van függesztve – nem kell a vásárláshoz regisztráció” – írta pénteken az MLSZ csetes ügyfélszolgálata is (a kép kattintással nagyítható):

Forrás: Mlsz.hu
Forrás: Mlsz.hu

Furcsa módon az MLSZ még a bérletértékesítés estéjén, az akció sikeréről szóló Facebook-bejegyzésben is azt írta: „A bérleteket a http://meccsjegy.mlsz.hu oldalon válthatják meg a megújult Szurkolói Klub tagjai”, holott addigra már világos volt, hogy nem csak ők, hanem bárki.

Bár a szövetség szerint a pontok nem vesznek el, az biztos, hogy a hűségprogram indulása egyelőre akadozik.

A megújult Szurkolói Klubról néhány hete közzétett magyarázóvideóban elhangzik, hogy az MLSZ bármelyik oldalán elérthető gombra nyomva lehet regisztrálni. Mostanra ez a gomb eltűnt, magán a Szurkolói Klub oldalán (ahová a gomb is vezetett) pedig csak egy gomb található a továbbra is regisztráció nélkül használható jegyvásárló oldalra, fölötte az alábbi üzenettel: „A bérletértékesítés az alábbi gombra kattintva elérhető.”

Elvileg egy mobilapp is készül a klubtagoknak, amelyről a februári bejelentésben ezt írták: „A megújuló SzK egyik legfontosabb eszköze az új mobilalkalmazás, mely az indulástól nyilvántartja a hűségpontokat, a szurkolói aktivitás és elkötelezettség alapján (pl.: részvétel játékokban, szavazásokon, webshop-vásárlások stb.), továbbá új szolgáltatásokat tesz elérhetővé (ingyenes névátírás, nyereményjáték, hírlevél stb.). Emellett a szövetség támogatói körének jóvoltából a klubtagság kölcsönös előnyökkel szolgál majd az érintett hűségprogramokban is részt vevő szurkolók számára.” Egyelőre nincs hír arról, mikor érkezik ez az alkalmazás.

Mindenesetre a pontgyűjtésben a februári bejelentés szerint a válogatott idei három hazai felkészülési meccse és a MOL Magyar Kupa döntője vesz részt, ezekért meccsenként száz-száz pont jár. A pontgyűjtésnek szurkolói szempontból nagy tétje van: az idén gyűjtögetett pontok alapján lehet majd előnybe kerülni a 2025-ös hazai válogatott meccsek, így a világbajnoki selejtezők jegyeiért várható versenyben is. Idén még nincs pontalapú differenciálás, de már ebben az évben is minden klubtagnak elővásárlási lehetősége van azokhoz képest, akik csak regisztráltak, de nem léptek be a klubba – legalábbis ez volt az elképzelés, de mint láthattuk, egyelőre az utolsó pillanatban visszavonták a bérletvásárlás regisztrációhoz kötését.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!