Spórolás állhat amögött, hogy eltűnt A besúgó az HBO-ról

2022. június 29. – 18:26

frissítve

Spórolás állhat amögött, hogy eltűnt A besúgó az HBO-ról
A Besúgó – Fotó: HBO Max

Másolás

Vágólapra másolva

Egyik pillanatról a másikra eltűnt a Magyarországon nemrég bevezetett HBO Max felületéről több sajátgyártású sorozat, köztük az Aranyélet mindhárom évada és A besúgó összes része. Nemcsak magyar produkciókról van szó, hanem más regionális sorozatokról – Romániában négy teljes, helyi gyártású sorozatot, illetve még egy évadot tüntettek el – és a Martin Scorsese által jegyzet Bakelitről is. Próbáltunk utánajárni a miérteknek, és minden jel arra utal, hogy valószínűleg valamilyen könyvelési ügylet áldozatai lettek az érintett műsorok, miután összeolvadt az HBO anyacége és a Discovery.

A Kreatív írta meg először, hogy mára eltűnt az idén márciustól Magyarországon is elérhető (az HBO Gót leváltó) HBO Max felületéről több sorozat, köztük az itthon óriási sikerrel futó, bár a vége felé kissé megosztóvá váló A besúgó is. A leszedett sorozatok között sok az európai, regionális produkció, van köztük több amerikai gyártás is, mint a Run, a Mrs. Fletcher vagy az a Bakelit, amire az HBO annak idején egy rakat pénzt elköltött, és Martin Scorsese volt a producer, de nem váltotta be a hozzá fűzött ígéreteket, és egy évad után elkaszálták. De például lekerült az Aranyélet harmadika évada is; az első kettő ezután pár órán át még elérhető volt, aztán azok is eltűntek.

A döntés azért is érthetetlen, mert az HBO kifejezetten büszke a sajátgyártású produkcióira, A besúgó marketingkampányára nem kevés pénzt költöttek el, és a sorozat kifejezetten jó számokat hozott itthon, máig az egyik legnépszerűbb tartalom a magyar előfizetők körében az HBO Maxon. A magyarországi HBO reakciója sem igazán indokolja meg a döntést:

Az HBO Max és a Discovery+ összeolvadásának előkészítéseként zajlik a két platform elemzése és a végső szolgáltatás kialakítása. Ennek a folyamatnak a része, hogy egyes tartalmak lekerülnek a felületekről.

Joggal merül fel az emberben, hogy mégis mi indokolhat egy ilyen döntést, hiszen egy már évekkel korábban legyártott sorozatnak papíron semmi költsége nincs már, csak egyike a több tucat másik tartalomnak az adott szolgáltató katalógusában. Számos névtelenséget kérő forrással és szakértővel beszélgettünk az ügy hátterével kapcsolatban, de biztosat senki nem tud mondani, kizárólag az amerikai anyacég tudna, az viszont a közleményen túl semmit nem árul el.

Az egész mögött legfőképpen az állhat, hogy áprilisban fejeződött be a Discovery és a WarnerMedia összeolvadása az AT&T amerikai telekommunikációs vállalat égisze alatt. Ennek értelmében egy céghez került nemcsak a Discovery-birodalom, hanem a Warners Bros. Entertainment hatalmas filmes katalógusa (például a DC- és Harry Potter-filmek), és olyan csatornák, mint a CNN, az HBO vagy a Cartoon Network, illetve az ezekkel járó streamingfelületek (HBO Max, Discovery+ és a mindössze egy hónapig működő CNN+).

Joggal lehetett azt gondolni, hogy ez új lendületet hoz a Warner életében, ahol az elmúlt években nem minden működött a legjobban, elég csak a filmes részlegre gondolni. 2019-ben lemondott vezérigazgatói posztjáról Kevin Tsujihara a Warner Bros.-nál, miután szexuális visszaéléssel vádolták, közben kirobbant a botrány Joss Whedon körül is, illetve a stúdió DC-filmjei sem futottak annyira jól az elvárthoz képest, arról nem is beszélve, hogy a Harry Potter-spinoff Legendás állatok-filmek sem lettek annyira sikeresek. Ezzel szemben az HBO a streamingháború egyik legerősebb szereplőjévé vált, és ugyan az elmúlt években kicsit a mennyiség lett a minőség helyett a szempont, a csatorna továbbra is az egyik legmeghatározóbb szereplője tudott lenni a piacnak.

Aztán elkezdtek dőlni a dominók a WarnerMediánál. Áprilisban lemondott Jason Kilar vezérigazgató, távozott Ann Sarnoff chief executive is, június elsején pedig felállt a filmes divízió feje, Toby Emmerich is. Az amerikai sajtó mindenhol azt írta, hogy ez már annak a jele, hogy a Discovery átvette az irányítást a WarnerMedia felett. Mi úgy tudjuk, hogy az üzlet alapvetően azért jött létre, mert a Warner elképesztően túlköltekezte magát az HBO Maxszal, ezért kellett nekik a pénz, amit meg is kaptak a Discoverytől, akik pedig megszerezték a Warner elképesztően nagy filmes és sorozatos katalógusát. Azonban az összeolvadás után a Discovery addigi vezetője, David Zaslav lett az új főnök, akinek a hírek szerint egészen más elképzelései vannak, és részben ennek is köszönhető, hogy számos produkció eltűnt az HBO Maxról.

Zaslav öt év alatt a negyedik ember, akit a WarnerMedia vezetőjévé tesznek, és ez jól jelzi, mennyire nem mentek eddig jól a dolgok a cégnél. Ahogy a Kreatív is írja, az összeolvadással 55 milliárd dolláros mínusszal indult a cég, és Zaslav kifejezetten költségkímélési célokkal érkezett (első évben 3 milliárd dollár megspórolása a cél), nagyjából ezer alkalmazottól már meg is vált, köztük a komplett salescsapat 30%-ától. Ezen kívül beszántotta alig egy hónap után a CNN+-t, a CNN streamingszolgáltatását, és leállított több nagy költségvetésű produkciót is, mint J.J. Abrams régóta dédelgetett projektje, de a hírek szerint ennek esett áldozatul a Raised by Wolves is. És valószínűleg ezért tűnt el szerdán egy rakás másik produkció is.

David Zaslav, a Warner Bros. Discovery vezérigazgatója beszél a cég rendezvényén 2022. május 18-án a Madison Square Gardenben – Fotó: Kevin Mazur / Getty Images
David Zaslav, a Warner Bros. Discovery vezérigazgatója beszél a cég rendezvényén 2022. május 18-án a Madison Square Gardenben – Fotó: Kevin Mazur / Getty Images

A levett sorozatokban az a közös, hogy ugyan lokálisan népszerű produkciókról van szó (lásd A besúgó sikere Magyarországon), globálisan viszont marginális tartalmakról beszélünk. Nem véletlen, hogy a Kreatív által felsoroltaknál jóval több produkció tűnt el az HBO Maxről, nemcsak amerikai vagy európai gyártások, hanem az ázsiai piacra gyártott tartalmak egy része is.

A nagy kérdés itt az, hogy mégis miért jó ez bármilyen szinten is az HBO-nak vagy a Warner Bros. Discoverynek.

Sajnos hiába beszéltünk több forrással és szakértővel, egyértelmű igazságot mi sem tudunk mondani, ámde több jel is arra utal, hogy a klasszikus hollywoodi könyvelés helyzetével állunk szemben, ami egybeesik Zaslav spórolási céljaival az új cég élén. Amíg Magyarországon január 1. a könyvelési éves mérlegforduló dátuma, ez Amerikában június 30., vagyis most csütörtök. A hollywoodi könyvelés régóta az amerikai szórakoztatóipar sötét titka, aminek az a lényege, hogy hatalmas nyereségeket is valahogy úgy állítsanak be, hogy az valójában veszteség. Nincs bizonyíték arra, hogy ez történik az HBO-nál is, de sok jel erre utal:

  • az említett tartalmak eltűnése a könyvelési évforduló előtt egy nappal történt,
  • semmilyen előzetes jel nem utalt arra, hogy az HBO megválik a saját sorozataitól,
  • a döntés annyira gyors lehetett, hogy az HBO a sajtónak fenntartott felületén (innen tudunk például legális képeket letölteni filmekhez és sorozatokhoz), vagyis a Press Roomban még mindig elérhető A besúgó,
  • júliusban kezdődik a harmadik negyedév, vagyis az első olyan pénzügyi időszak Zaslav vezetése alatt, amikor már a kezdetektől ő a góré, és nyilván minél kisebb mínusszal kezdené ezt az időszakot.

Ráadásul pont egy olyan időszakról beszélünk, amikor megjelent a régióban a Disney+, a Netflix története során először veszített az előfizetőiből, és hát ugyebár a Warner is rohadt sokat költött arra, hogy a világon mindenhol átálljanak az HBO Maxra. Azonban egyre több helyről azt hallani, hogy a Discovery nem elégedett a Maxszal, és egy új streamingfelület is szóba került – akár már egy év múlva – helyette, illetve az is a célok között szerepel, hogy ne kelljen több embert elküldeni a cégtől.

Hiába gyártotta le már évekkel ezelőtt az HBO az Aranyéletet vagy éppen a Bakelitet, ezeknek a produkcióknak akkor is van egy éves költsége, ha csak a helyet foglalják a katalógusban. Ezeknek az eltűntetésével ezek a költségek pedig megszűntek. Hogy ezek pontosan milyen költségek, sajnos egyelőre nem teljesen világos, ahhoz teljesen bele kéne látnunk az amerikai Warner Bros. Discovery könyvelésébe.

Éppen ezért az a nagy helyzet, hogy A besúgó vagy éppen az Aranyélet valószínűleg jó ideig nem kerül vissza az HBO Maxra, de az is lehet, hogy soha többé.

Az egyetlen esély az úgynevezett második ablak lehet, tehát ha az HBO eladja a sugárzási jogait valamilyen tévécsatornának, ahogy tette azt a TV2 és az Aranyélet esetében. Mindenesetre aki legálisan szeretné megnézni A besúgót, az most hoppon maradt.

Miközben vadul dúl a streamingháború, a háttérben az iparági szakértők egy egészen új időszakra készülnek. A Netflixen hamarosan elindul egy olcsóbb előfizetői opció, amiért cserébe megjelennek a reklámok (a hírek szerint az HBO Maxnál is dolgoznak már ezen), ráadásul már nyilatkozták is, hogy a jövőben kevesebb, de minőségibb tartalomra állnak át. Erre rímel az a lendület is, amellyel Zaslav vezetése megérkezett a cégbe az összeolvadás után. A piac pedig valószínűleg erre a régi-új útra áll át, ugyanis kipukkadni látszik a kontentlufi a streamingben.

Arany élet – Fotó: HBO
Arany élet – Fotó: HBO

Az elmúlt években szabályos gyorsasági verseny lett abból, hogy a nagy szórakoztatóipari cégek a Netflixszel együtt minél nagyobbra duzzasszák a katalógusukat, hiszen egy idő után lejárnak a sugárzási díjak, így Disney-filmeket csak a Disney+-on lehet nézni, Warner-sorozatokat meg csak az HBO Maxon, és pár kivételtől eltekintve mindenhol a saját gyártás lesz a domináns. Ennek köszönhetően például az HBO színvonala is felhígult egy kicsit, és hiába adtak ki idén egy rakás baromi minőségi sorozatot (Winning Time, We Own This City, Tokyo Vice), egyre több középszerű produkció jelent meg a felületen. Azonban annyira telített lett a piac, hogy az átlagember 1-2 előfizetésnél nem engedhet meg többet magának, és a hírek szerint a befektetők is elkezdtek aggódni, hogy nem jön vissza a pénzük rövid időn belül.

Ugyanis a film-, sorozat- és realitygyártás baromi drága mulatság, és amíg a tévécsatornák és mozik idején reklámokból, sugárzási díjakból és jegyeladásokból jött össze a bevétel nagy része, most egy csomó stúdió csak úgy ontja magából a tartalmakat, hogy azok felkerüljenek valamelyik szolgáltató felületére úgy, hogy közben egy tucat másik is megjelenik ezzel párhuzamosan. Eközben viszont nem nő sőt, valahol csökken (lásd Netflix) az előfizetők száma, és egy idő után tarthatatlanná válik az ilyen ész nélküli költekezés. Amíg egy Top Gun: Maverick képes jegyeladásokból visszahozni a gyártási költség sokszorosát, egy új Trónok harca-, Gyűrűk ura-, DC- vagy Marvel-sorozat mellett az szól, hogy majd új előfizetőket szereznek vele. De amikor már 6-8 opció közül kell választani, elkerülhetetlen, hogy a piac eléri az anyagi lehetőségeinek korlátait.

Nagyon úgy néz ki, hogy ez az időszak épp most jött el, és sajnos pont a magyar produkciók is áldozatává estek, hiszen globálisan nézve Magyarország csak egy apró adathalmaz a Warner Bros. Discoverynek.