Kész önszabotázs, amit a Ferrari művel az F1-ben
2022. augusztus 4. – 16:57
Bár nem a Ferrari nyerte meg a Magyar Nagydíj szombati időmérőjét, minden ideálisnak tűnt számukra a vasárnapi rajt előtt. Az élen egy olyan autó kezdett, ami 2022-ben még nem nyert futamot, mögüle a két Ferrari rajtolhatott, a legnagyobb rivális Red Bull két versenyzője pedig a 10–11. helyeken kezdhette a versenyt. Mindezt egy olyan pályán, amin előzetesen szinte minden szakértő Ferrari-dominanciát várt. Kettős győzelem helyett viszont egy 4. és 6. hellyel kellett beérniük az olaszoknak úgy, hogy a vb-pontverseny első helyén álló Max Verstappen nyert a 10. helyről indulva, ezzel 80 pontra növelte az előnyét. A hungaroringi fiaskó már nem az első volt a Ferraritól az idei szezonban, sőt annyi stratégiai hibát ejtettek, hogy azok nélkül simán vezethetnék mind a pilóták, mind a csapatok pontversenyét.
A Ferrari gondjait tetézi, hogy látszólag hiába övék a mezőny leggyorsabb (vagy legalább a Red Bull párban az) autója, viszonylag gyakori motorhibák is hátráltatják őket. Ezektől tekintsünk el most, elfogadva a Forma–1-en belüli régi mondást, miszerint inkább legyen egy gyors, de időnként megbízhatatlan autónk, mint egy lassú, ami sosem romlik el. (Hogy ez nem teljesen áll a Ferrari esetében, arra még visszatérünk.)
A Hungaroringen nagyon kilógott a lóláb
Eső, baleset vagy technikai probléma nélkül hozott össze egy 4. és 6. helyet a Ferrari a neki kedvező, előzésre nagyon kevés lehetőséget adó magyarországi pályán a 2–3. rajthelyekből, ami nyugodtan tekinthető kudarcnak. Nem véletlenül nevezte katasztrófának Charles Leclerc a vasárnapi teljesítményüket a Magyar Nagydíj után.
A szezon első három futamából kettőt megnyerő, azóta viszont csak egy futamgyőzelmet szerző Leclerc szerint a közepes keverékű gumin minden jól ment a futamon, utána viszont a Ferrari elhibázott stratégiája tönkretette a futamát.
A 2022-es szezontól kezdve minden pilóta szabadon választhat a rajtra az adott hétvégére rendelkezésre álló három gumikeverék közül. Leclerc közepes gumikon kezdte a futamot, Max Verstappen lágyon. Az első kerékcsere után mindketten közepes gumit kaptak, ami stratégiai előnybe hozta a Red Bull versenyzőjét, mivel a szabályok szerint egy futamon legalább kétféle keveréket fel kell rakni az autóra. Ráadásul a Ferrari óriási neonfénnyel írta fel az égre, hogy két kerékcserére készülnek (hiszen a szabályok miatt muszáj lesz legalább még egyszer kiállniuk), a riválisok pedig ehhez tudták igazítani a saját taktikájukat.
Ez is történt. Amikor Verstappen a második kerékcseréjét is letudta a 38. körben, a Ferrari lépéskényszerbe került, nekik is be kellett vállalniuk viszonylag korán, több mint 30 körrel a futam vége előtt egy újabb bokszkiállást. Csakhogy amíg Verstappen szabadon választhatott közepes gumikat, a Ferrarinak a szabályok miatt vagy lágy, vagy kemény keveréket kellett felraknia Leclerc autójára. Előbbi biztosan elkopott volna a futam vége előtt, utóbbiról viszont más csapatok szenvedését látva a 39. kör környékére már biztosan tudni lehetett, hogy a hidegben nem tapad elég jól, tehát nem lehet értelmes teljesítményt összehozni vele. Patthelyzet volt, valamit dönteni kellett: hogy mennyire elhibázott döntés volt, azt Leclerc harmadik kerékcseréje mutatta. Ha csak picit is védhető lett volna a kemény gumi használata, azokon fejezte volna be a versenyt.
Az egyetlen dolog, amit a Ferrari jól csinált, az az, hogy a másik pilótájával, Carlos Sainzcal legalább nem követett el hasonló mértékű stratégiai hibát – igaz, nála részben egy lassú kerékcsere miatt ment el az esély a dobogóra. Sainz szintén közepes gumikon kezdte a futamot, ezeket a 17. körben cserélte le új közepesekre, majd a 47. körben megkapott használt lágy gumikkal fejezte be a versenyt a negyedik helyen. Lewis Hamilton hasonló taktikával lett második, a dolog tehát működött, más kérdés, hogy hova tűnt a Ferrari tempója a Mercedesszel szemben.
Egyszer belefér, hogy valamit ennyire benézzenek (hogy mennyire, azt Wéber Gábor a Facebook-oldalán még részletesebben végigvette lépésről lépésre), mint Leclerc-rel, de az eddigi 13 futam azt mutatja, valami komoly gond van a stratégiai részlegükön.
Ez egy ilyen szezon
„Az egész szezonra vonatkozó stratégiát vizsgálom. Jó stratégiát választottunk Franciaországban, jó stratégiát választottunk Ausztriában; néha jó stratégia mellett döntünk, néha viszont hibázunk. Az egész csapat nagyszerű, teljes mértékben támogatom őket, mert bízom bennük.”
Ez már a Ferrari-csapatfőnök Mattia Binotto értékelése a Magyar Nagydíj után. Binotto megvédte a lépést, hogy kemény gumit adtak Leclerc-nek, mert szerinte minden jel arra mutatott, hogy azok jók lesznek, miközben a gumikat gyártó Pirelli már pénteken jelezte, hogy a mérnökeik szerint a magyarországi lehűlés miatt ez nem lesz jó opció.
Monaco
Minden tökéletesen alakult a Ferrari számára, a monacói születésű Leclerc az élről kezdhette hazai futamát, a csapattárs Carlos Sainz a második helyről rajtolhatott. A vége? Sergio Pérez elhappolta a győzelmet Sainz elől, Leclerc pedig csak a negyedik lett az elhibázott stratégia miatt.
Mi volt a gond? Az esőben induló futamon kapkodva reagáltak a Red Bull korai kerékcseréjére, ráadásul mindezt az élen haladó Charles Leclerc-rel tették, aki csak az átmeneti esőgumin nagyot gyorsuló Pérez mögé tért vissza.
Aztán hiába ismerték fel az élmezőnyben elsőként, mikor jött el a pillanat, hogy feltegyék a száraz pályára alkalmas gumikat, ezzel is elkalkulálták magukat, ráadásul duplán. A kerékcserével ugyanis Sainz és Leclerc is pozíciót vesztett, előbbit Pérez, utóbbit Max Verstappen előzte meg, innen pedig már a szűk, előzésre majdnem teljesen alkalmatlan monacói pályán nem volt lehetőségük mit tenni. Verstappen ráadásul azért tudta megelőzni Leclerc-t, mert a Ferrari kockáztatott, és egy körön, pontosabban pár másodpercen belül akarta letudni a két pilóta kerékcseréjét, de ők egymáshoz túl közel értek be a bokszutcába, Leclerc pedig pont annyival került Verstappen mögé, amennyit a kerékcserére kellett várakoznia.
A futam után Leclerc élesen bírálta a taktikát, ami szerinte egyértelműen rossz volt. „Néha előfordulhatnak hibák, de ma összességében túl sok hiba történt” – mondta.
Silverstone
A Ferrari nagyot profitálhatott volna Verstappen 7. helyéből, de Leclerc is csak a negyedik lett, miután megint eltaktikázták magukat. Leclerc magabiztosan vezette a versenyt, amikor Esteban Ocon technikai hiba miatt megállt a pálya szélén. Világos volt, hogy biztonsági autós szakasz jön, a Ferrari viszont nem hívta ki kerékcserére Leclerc-t – mögötte viszont minden rivális cserélt frissebb gumira, így a végére Sainz, Lewis Hamilton és Pérez is megelőzték a dobogóról végül lemaradó versenyzőt, de legalább Sainz győzelmének örülhettek.
Paul Ricard
A Francia Nagydíjon Charles Leclerc hibája volt a legnagyobb veszteség a Ferrarinak, de érdemes kitérni arra is, hogy miért lett csak ötödik a mezőny végéről rajtoló, de remek tempót autózó Carlos Sainz. A mezőny többsége közepes gumin kezdte meg a futamot, majd a 18. körben, biztonsági autós szakasz alatt váltott kemény gumira, ami ki is bírta a verseny végéig. A hátulról induló Sainz pont fordított pályán volt, kemény gumikon kezdett (hogy az sokáig bírja, amíg átverekedi magát a nála lassabb pilótákon), de a 18. körben ő is kereket cserélt, közepes gumira. Ekkor még 35 kör volt a futamból, a Ferrari szerint viszont a közepes gumi csak 25 kört bír, így kénytelenek voltak még egy kerékcserét beiktatni.
Pluszban volt még egy 5 másodperces büntetése is Sainznak, amit bele kellett kalkulálni a képletbe. Egy kerékcsere miatt biztosan hátrébb került volna a dobogós helyektől, de egy nem a végletekig tologatott bokszkiállással jobb esélye lett volna felzárkózni. Ráadásul pont azután hívták ki kerékcserére, hogy megelőzte az elhasználódó gumik miatt láthatóan lassuló Pérezt.
A csapatfőnök Binotto azzal érvelt a futam után, hogy a közepes gumi nem bírta volna a végéig, de pont ez mutatja, hogy elhibázott döntést hoztak. Ha tudták, hogy nem bír 25 kört a gumi, akkor előbb kellett volna lépniük, hogy az utolsó szett friss abronccsal több lehetősége legyen támadni. Vagy ha már az utolsó 10 körig vártak a kerékcserével, megnézhették volna, hátha mégis le tudja szakítani Pérezt. Ha nem, és tényleg elhasználódott Sainz kocsiján a gumi, akkor később is megléphették volna a kerékcserét, ugyanezért az ötödik helyért. Így viszont esélyt sem kapott Sainz arra, hogy előrébb végezzen vagy így, vagy úgy. Ezt pedzegette a korábbi F1-pilóta Jolyon Palmer is az F1 honlapján közölt elemzésében.
Leclerc-re visszatérve, egy redditező összesítése alapján ő eddig 53 pontot bukott a Ferrari taktikai hibái miatt, ehhez jön még 50-64 pontnyi veszteség a műszaki problémák miatt, 25-39 pont pedig Leclerc hibájából adódik. Eközben Verstappen csak 36 pontot vesztett a műszaki hibák miatt. Ebből jól látszik, mennyi lehetőséget szórakozott el eddig a Ferrari.
A hungaroringi kudarc pedig lélektani szempontból is rosszkor jön, hiszen a pilóták úgy mennek három hét pihenőre, hogy ez az elszalasztott lehetőség, ez az elrontott csapatdöntés kattog a fejükben. A korábbi hatszoros F1-futamgyőztes Ralf Schumacher szerint a nyáron le is kellene váltani a Ferrari csapatfőnökét – ez talán még korai döntés lenne, de az biztos, hogy ideje lenne kezdeni valami a stratégiai részleggel, ha még meg szeretnék nyerni valahogy az idei bajnokságot. Binotto viszont hajthatatlan, már napokkal a Magyar Nagydíj után is arról beszélt, nincs szükség semmiféle változtatásra.
Ez egy külön iparág
A versenystratégia tervezése, végrehajtása és folyamatos alakítása külön részleg az F1-csapatokon belül. Egyfelől vannak külön mérnökök, akik folyamatosan számolgatják a lehetséges opciókat, a munkájukat pedig óriási kapacitású számítógépek segítik, amik villámgyorsan lefuttatnak mindenféle szimulációt. Verstappen nem véletlenül méltatta a hungaroringi győzelme után Hannah Schmitzet, a Red Bull vezető stratégáját, az ő segítsége is kellett a sikerhez.
Már a nyakukon a Mercedes
A cikk elején azt írtuk, a legtöbb csapatfőnök sokkal inkább választana egy gyors, de időnként megbízhatatlan autót, mint egy lassút, ami viszont sosem romlik el. A népmesékből viszont tudjuk, néha bizony a teknős is le tudja győzni a nyulat, és lehet, hogy idén is ezt látjuk majd a Mercedes és a Ferrari viszonylatában.
Mivel látszólag (a különböző pályakarakterisztikákat kiátlagolva) a Ferrarié a leggyorsabb autó a mezőnyben, valószínűleg elbírnák az eddigi motorhibákat, vagy a taktikai bénázást. A kettőt együtt viszont nem. Verstappen 80 és a Red Bull 97 pontos előnye kezd tetemes lenni – innentől kezdve Leclerc úgy is elbukná a vb-címet, ha a maradék összes futamon (és sprintfutamon) nyer, miközben Verstappen a második mögötte.
Eközben a Mercedes már csak 30 pontra van a Ferraritól a csapatversenyben, egyéniben pedig 20 pont Leclerc előnye a két Mercedes-versenyző közül jobban álló George Russellhez képest. Ráadásul a Mercedes kezd formába lendülni – bár futamgyőzelmük még nincs az idén, de már ugyanannyi (11) dobogós helyezésnél tartanak a szezonban, mint a Ferrari.
Ráadásul mindkét Ferrari már a negyedik motorját használja szezonban, minden további csere (amiből alsó hangon még kettő várható) jelentős rajtbüntetést von maga után. A Mercedesnél viszont Hamilton és Russell is jobban áll, Russellnek még egy teljes motorcsere belefér az idei, büntetlenül használható keretbe, Hamiltonnál pedig csak a turbót és a hőenergia-visszanyerőt kell átmenteni egy régebbi motorból (ha van működőképes darab), és ő is simán kaphat még egy erőforrást ingyen.