Kezdetben mindenki utálta, de két életet is megmentett a fejvédő bukókeret az F1-hétvégén
2022. július 4. – 19:31
frissítve
Egyszerre ijesztő és látványos baleset borzolta a kedélyeket a vasárnapi Forma–1-es Brit Nagydíjon, amikor a rajt utáni métereken fejre állt az F1 első kínai pilótája, Csou Kuan-jü az Alfa Romeóval. A versenyautó hosszú ideig fejen csúszott, aztán többször átpördült a sóderágyba érve, végül a hat sornyi gumiabroncsból álló gumifal fölött átpattanva a pálya és a nézők közötti utolsó védvonalat jelentő kerítés tövében állt meg.
Csou meglepő módon komolyabb sérülés nélkül úszta meg az esetet, és alig intették le a futamot, amikor már jelezte a közösségi médiában, hogy minden rendben van vele. Külön hangsúlyozta, hogy a glória, vagyis a fejvédő bukókeret mentette meg az életét, és a balesetről készült képeket elnézve ez nem is túlzás.
A biztos, hogy a balesetben a glória és a kerítés is tette a dolgát, ezeknek köszönhetően nem történt nagyobb baj sem Csou, sem a lelátókon ülő nézők esetében. Azt, hogy az Alfa Romeo az amúgy több méter széles gumifalon túl, a kerítés tövében kötött ki, a sóderágy okozta. A sóderágy ugyanis akkor a leghatékonyabb, ha egy versenyautó rendeltetésszerűen, vagyis négy kerékkel a földön érkezik bele – ekkor érintkezik a legnagyobb felületen a talajjal, a sóder pedig ekkor tudja a mozgási energia legnagyobb részét elnyelni.
Ha – mint a mostani esetben is – fejjel lefelé érkezik meg egy F1-kocsi a sóderágyba, a kis felület miatt a sóderágy kiszámíthatatlanná válik. Mivel ekkor már oldalirányban csúszott az Alfa Romeo, a sóder lefékezés helyett megdobta a pörgésnek induló autót, ami pont a gumifal előtt egy utolsó, nagyobb dobást kapott a sódertől, így repült át a gumik fölött.
Ettől függetlenül, ahogy Scott Mitchell fogalmazott a The Race a futam utáni podcastjében, Csou balesete a „jó fajta drámai” baleset volt. A sóderágyon pattogva-pörögve átjutó autó rengeteg mozgási energiától szabadult meg, ami csökkentette a végső becsapódás erejét.
Eközben viszont történt egy aggasztó esemény: még az aszfalton csúszott fejjel lefelé az Alfa Romeo, amikor már látni lehetett, hogy a pilóta feje fölötti, a felső légbeömlő-rendszerbe épített bukókeret megadta magát. Ennek papíron bírnia kellett volna azt, hogy az autó a feje tetejére áll, így viszont Csou feje sokkal közelebb került az aszfalthoz, mint az indokolt lett volna.
Hogy ez miért is probléma, azt a versenyautó kiemelése utáni képek bizonyítják: az aszfalt lényegében leborotválta a kocsi tetejét, így ha nincs a glória, akkor az utolsó métereket Csou sisakján csúszva tette volna meg az autó – ezt pedig nem kell magyarázni, miért is lett volna óriási gond.
Hogy pontosan mi történt az Alfa Romeo bukókeretével, azt alaposan kivizsgálják majd. Egyelőre nem tudni, hogy anyaghiba, vagy más vezetett ehhez – az viszont biztos, hogy a svájci csapat a 2022-es szezonra a többi istállótól eltérő konstrukciót választott a bukókeret megalkotásához. Egy áprilisi cikk szerint a csapat részben itt is megpróbált – a biztonságot szem előtt tartva – spórolni az autó súlyán, de nem tudni, hogy ez közrejátszott-e abban, amit Csou autóján láttunk vasárnap.
Az Alfa megoldásának lényege, hogy a legtöbb csapat által alkalmazott háromszög formával szemben egyetlen középső pengeszerű elemmel alakította a ki a bukókeretet, aminek a két oldalán áramlik be a levegő a motortérbe. A többi csapatnál a háromszög közepén halad be a levegő.
Kezdetben ellenezték
Mára annyiszor bizonyított a glória, hogy igazából keresve sem lehet találni ellenzőjét az aktív versenyzők, illetve a csapatok képviselői között, de ez nem volt mindig így. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2016-17-ben kezdte a fejvédő rendszer tesztelését, ami után 2018-ban kötelezővé is tette azt számos sorozatban, mostanra pedig már sztenderdnek számít a Forma–1-ben, F2-ben, F3-ban, F4-ben, a regionális formaautós bajnokságokban, illetve a Forma–E-ben is, több amerikai és ázsiai versenysorozat mellett.
A glória valójában nem más, mint a versenyző fejét körülvevő, a versenyautó vázához három ponton csatlakozó, egy U alakban meghajlított rúd. Az anyaga titán, a súlya (2017 óta) 9 kilogramm. A rendszer teherbírását úgy érzékeltették a korai bemutatóknál, hogy képes lenne elbírni egy emeletes busz súlyát anélkül, hogy deformálódna.
Ennek ellenére eleinte nem mindenki lelkesedett a rendszerért. A ma már hétszeres világbajnok Lewis Hamiltonnak annyira nem tetszett a fejvédő kinézete, hogy közölte, a pilóta életét védő szerkezetről van szó, tehát a pilóták egyéni döntésére kellene bízni, hogy élnek-e vele. Max Verstappen (ugyancsak akkoriban) azt mondta, a glória „a Forma–1 DNS-ét teszi tönkre”, főleg, hogy az F1 „kevésbé veszélyes, mint a városban való kerékpározás.” Az F1-ből azóta kikerült Nico Hülkenberg sem lelkesedett az ötletért – elsősorban a kinézete miatt –, de például Niki Lauda, valamint több csapatvezető, így a Mercedest vezető Toto Wolff, illetve a jelenleg az Alpine-t irányító Otmar Szafnauer is a fejvédő bukókeret ellen volt.
A glória viszont szép lassan mindenkit maga mellé állított azzal, hogy pontosan azt csinálta, amire kitalálták: védte a pilóta fejét a legextrémebb helyzetekben.
A glória első éles bevetése már 2018-ban megtörtént: a barcelonai F2-es futamon két japán pilóta, Makino Tadaszuke és Fukuzumi Nirei ütközött úgy, hogy a két versenyautó egymás tetején kötött ki. Az balesetről készült képeken jól látszott a másik versenyautó által hagyott nyom Makino glóriáján.
Szintén abban az évben az F1-ben is bemutatkozott akcióban a glória, a Belga Nagydíjon Fernando Alonso McLarenje csúszott rá Charles Leclerc Sauberjének tetejére. Ha nincs a balesetben láthatóan károkat szenvedő fejvédő bukókeret, Leclerc szinte biztosan nem úszta volna meg sérülés nélkül a balesetet.
Szintén a glória nevét emlegették, amikor 2019-ben, Monzában Alex Peroni versenyautója megpattant egy rázókövön, majd nagy repülés után a szalagkorlátra zuhant. De említhető még Romain Grosjean 2020-as, a Bahreini Nagydíjon látott, hatalmas tűzzel járó balesete is – ha nincs a glória, a francia pilóta aligha tudott volna kikászálódni a szalagkorlátot átlyukasztó, részben abba beleszoruló, kettészakadt roncsból. Grosjean eleinte maga is szkeptikus volt a glóriával szemben, ám a balesete után azt mondta, ez a legnagyszerűbb dolog, ami az utóbbi időben az F1-be érkezett, hiszen már nem is beszélhetne a fejvédő nélkül.
2021-ben Max Verstappen versenyautója állt meg Lewis Hamilton Mercedesének tetején az Olasz Nagydíjon. Hamilton sisakján nyomot is hagyott a Red Bull egyik gumija, ha nincs a glória, akkor ez nem csak egy horzsolás lett volna, hanem a testével kellett volna megtartania egy 750 kilós versenyautó jelentős részét.
Az F2-ben is főszerephez jutott
A vasárnapi Brit Nagydíj előtt pár órával a betétfutamot jelentő F2-ben is munka közben láthattuk a glóriát. Dennis Hauger és Roy Nissany ütköztek úgy, hogy Hauger versenyautója rácsúszott a másik kocsi tetejére. A páros az ideális ívről lesodródva küzdött egymással, Hauger az aszfaltról a fűre sodródva defektet kapott, ahogy összeért a két autó, majd már lényegében irányíthatatlanul sodródott tovább. Nissany – Hauger autóját a tükörben szem elől tévesztve – befordult a kanyarban, így nem láthatta, hogy a norvég feléje sodródik. Plusz gondot jelentett, hogy a kanyar belső ívét egy vastagabb, úgynevezett „kolbász” rázókő védi a levágásoktól: ez megdobta Hauger autóját, ami így közvetlenül a Magyarországon nevelkedett, izraeli színekben versenyző Nissany glóriájának csapódott neki oldalról. A balesetben egyik pilóta sem sérült meg.
A biztonság máshol csődöt mondott
Miközben Csou balesete miatt megszakították a Brit Nagydíjat, tüntetők lepték el a pályát. Óriási szerencse volt, hogy ez a megszakítás alatt történt, az olajipar ellen tüntető hét ember ugyanis komoly veszélyben lett volna a pálya közepén ülve, ha a versenyautók korlátozás nélkül haladhattak volna tovább.
Az eset után az F1 elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali hülyének és nevetségesnek nevezte a pálya közepére ülő, fekvő tüntetőket, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel ugyanakkor szimpátiáját fejezte ki irányukban. Hamilton és a Mercedes később pontosított a hétszeres világbajnok kijelentésein, hozzátéve, hogy bár Hamilton minden mozgalmat támogat, ami a bolygó megvédését tűzte ki céljául, nem tudta, hogy a tüntetők milyen módszert választottak. Később Hamilton maga is hozzátette, hogy bár a cél számára is fontos, de minden hasonló akciót csak biztonságosan szabad végrehajtani. „Kérlek, ne ugorjátok át a kerítést és rohanjatok a pályára a verseny közben. Nem akarunk titeket veszélybe sodorni” – írta Instagramon.