Ha a rózsaszín Mercedesből botrány lett az F1-ben, a zöld Red Bullból miért nem?
2022. május 25. – 10:11
Kisebb, ugyanakkor egyelőre gyorsan elült botrányt okozott az Aston Martin a hétvégi Forma–1-es Spanyol Nagydíj felvezetése alatt a csapat legújabb fejlesztésével. A Barcelonába megérkező, a korábbiakhoz képest jelentősen átalakított versenyautójuk ugyanis több elemében is kísértetiesen hasonlított a Red Bull autójára, ez pedig érzékeny kérdéseket vetett fel. Főleg úgy, hogy az Aston Martin két éve, még Racing Point néven a világbajnok Mercedest másolva már eljátszotta egyszer ugyanezt, igaz, akkor jóval nagyobb sikerrel – ami bejött a rózsaszín Mercedesszel, az egyelőre nem alakul jól a zöld Red Bull-lal.
Nem déjà vu
Azt normál esetben is furcsán fogadják a Forma–1-en belül, ha valaki jelentős mértékben másolja egy rivális láthatóan jól működő műszaki megoldásait, az Aston Martin esetében viszont súlyosbító tényező, hogy két éve már megcsinálták ugyanezt, akkor a világbajnok Mercedest másolták, most pedig a mezőny egyik leggyorsabb autójának, a Red Bullnak a klónjával álltak elő. A hasonlóság ezen az összevetésen egészen szembetűnő, de az alábbi képpáron is jól látszik – az oldaldobozokat és a motorház borításán látható hűtőrácsokat érdemes figyelni:
A helyzet viszont még ha nagyon hasonlónak tűnik is, több szempontból merőben más. 2020-ban a Racing Point a „rózsaszín Mercedes” megalkotásával egy pontban biztosan szabálytalanul járt el – a 2020-as balhéról még az Indexen írtunk itt is és itt bővebben. A riválisok addig kerestek fogódzót a klónozott Mercedesen, amíg meg nem találták azt: sorban a Stájer, Magyar és Brit Nagydíjak után is megóvták a végeredményt a Racing Point szabálytalan autója miatt, és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) végül ellenük is döntött: úgy találták, hogy a Racing Point szabálytalan módon másolta le a Mercedes hátsó fékeinél található terelőcsatornát. Ez 15 pont levonást és 400 ezer euró büntetést vont maga után – előbbin végül a vb-bronzérem múlt a Racing Point számára.
Az idén viszont a másolási ügy, illetve az általa keltett hullámok is gyorsan elültek, több ok miatt. Egyrészt nem sikerült túl jól az indulás az átszabott Aston Martinnak, a szombati időmérőn Sebastian Vettel csak a 16., Lance Stroll pedig a 18. lett, és a futamon is elmaradt a pontszerzés, Vettelt a 11., Strollt a 15. helyen intették le. Két éve egészen más volt a helyzet, nyomban látszott, hogy a Mercedes-klónnal egyből versenyben lehetnek, ami nyilván csípte a riválisok szemét.
Persze fontosabb oka volt annak, hogy nem lett a 2020-as esethez hasonló botrány a mostaniból, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség gyorsan lefolytatott vizsgálata felmentette az Aston Martint.
A szövetség ugyanis korán gyanút fogott, a csapatoknak ugyanis előre le kell adniuk a friss fejlesztések specifikációit az FIA-nak, ebből pedig látták, hogy az új Aston Martin nagyon hasonlít majd a Red Bullhoz. Vagyis még az autó fizikai megjelenése előtt gyanút fogtak, és bekérték a Red Bulltól, hogy hány mérnökük és mely csapatokhoz távozott a 2021-es szezon után. Sőt, az FIA ellenőrei a verseny előtti kedden még az Aston Martin silverstone-i gyárában is jártak adatot gyűjteni.
Joggal merült fel bennük ugyanis, hogy egy (vagy több), a Red Bullt elhagyó mérnök vitte magával a fejében a 2022-es autó fejlesztése során szerzett tudást, és az Aston Martin erre alapozva kezdte átdolgozni az elsőre megalkotott autót. Csakhogy a csapat – amely egyébként már a szezon legeleje óta azt hangoztatta, hogy a szélcsatornában már egy, az első verziójukhoz képest jelentősen eltérő fejlesztésen dolgoznak – igazolni tudta, a Barcelonába megérkező modell tervei már novemberben léteztek, tehát nem a Red Bulltól vándorolt át a tervrajz suttyomban.
Ilyen, a két csapat között átigazoló mérnök volt a Red Bull korábbi aerodinamikai főnöke, Dan Fallows, de a versenytilalmi kizárás miatt ő csak áprilisban kezdett dolgozni új munkahelyén, tehát semmi esetre sem vehetett részt a Barcelonába megérkező Aston Martin tervezésében, egy versenyautó fejlesztése ennél ugyanis sokkal hosszadalmasabb folyamat.
Szintén fontos eltérés a 2020-as módosításhoz képest, hogy most leginkább az autó középső szekciója hasonlít csak a „mintára”. Az első szárny, az orrkúp, a hátsó szárny és hátsó felfüggesztés jelentősen eltér a Red Bull megoldásától – talán emiatt sem működött elsőre tökéletesen az új koncepció.
A trollkommandó akcióban
Mindez persze nem akadályozta meg a Red Bullt abban, hogy kicsit etesse a trollokat. Az Aston Martin a versenyhétvége előtti csütörtökön csomagolta ki a kocsit, amit egyből zöld Red Bull néven kezdtek emlegetni a bokszutcában, szóval a Red Bullnak a pénteki szabadedzésig bőven volt ideje kidolgozni egy kis trollakciót – pénteken a csapatvezetés összes tagja zöld csomagolású Red Bullt ivott, hogy jelezzék az Aston Martinnak, sejtik, honnan vették az autó ötletét.
Mivel a jelek szerint a Red Bull számára nem volt kellően megnyugtató az FIA nyomozása, várhatóan kevésbé látványos és virális lépést is tesznek: belső vizsgálatot terveznek, hogy kiderüljön, a távozó szakemberek révén került-e valahogy szellemi tulajdon akár az Aston Martinhoz, akár bármelyik másik csapathoz, ez ugyanis törvénytelen. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner persze azt is egyértelművé tette, hogy ha csupán annyi történt, hogy valaki a megszerzett tudást a fejében vitte át máshova, azzal nincs gond, de meg kell győződniük arról, hogy más jellegű információáramlás nem történt.
Kell aggódnia a Red Bullnak?
Ha már a Red Bull: a Spanyol Nagydíjon akár Max Verstappen futamgyőzelmébe is kerülhetett volna, ha nem sikerül valahogy megzabolázniuk verseny közben a hol működő, hol nem működő nyitható hátsó szárnyat.
Az ügyben maga Verstappen azt mondta, hogy talán túl vakmerően kezdték lenyesni a túlsúlyt az idei versenyautójukról, de nem mondta biztosra, hogy ez okozta a gondot Barcelonában. „Semmit sem tehetsz, mert, mármint nem vagyok hülye, ha egyszer megkapod a jelzést és az aktiváló sípszót, akkor megnyomod a kart. Ha nem nyílik ki, akkor egyértelműen valami gond van. Az egyik alkalommal vagy ötvenszer nyomtam meg az egyenesben, de nem nyílt ki, szóval egyértelmű, hogy gond volt vele. Több dolgot is kipróbáltam, nem mentem a rázókőre, egy kicsit később akartam nyitni, de nem működött” – foglalta össze a kocsiban tapasztaltakat a világbajnokicím-védő.
Azt, hogy valóban a súlycsökkentés lehet a háttérben, Christian Horner csapatfőnök szavai is megerősítik, aki szerint a könnyített hátsó szárny túl hajlékonnyá vált, ez okozta a gondot. Ha így van, akkor könnyen megoldhatónak tűnik, bár a plusz dekák nyilván nem jönnek jól a Ferrarival való ádáz küzdelemben.
És a Ferrarinak?
Charles Leclerc motorhibája sokba került a Ferrarinak – a futamgyőzelem mellett a világbajnoki pontversenyek első helyét is elvesztették a Spanyol Nagydíj végére. A Ferrari hétfőre vizsgálta át Leclerc autójának erőforrását, ezután titokzatosan csak annyit közöltek, hogy motoron belül a turbó és a hőenergia-visszanyerő (MGU-H) teljesen tönkrement, de nem tervezési hiba, és nem megbízhatósági probléma okozta ezt. Hogy akkor mi, az rejtély – az viszont biztos, hogy mivel ez a már a második erőforrás volt Leclerc Ferrarijában, turbóból és MGU-H-ból is már a harmadikat lesz kénytelen használni Monacóban, tehát lényegében biztos, hogy a Ferrari a szezon során több, motorcsere miatti büntetésre számíthat, hiszen még 16 futamot kell letudniuk.
Az sem túl megnyugtató, hogy a csapat nem látta előjelét a problémának, csak akkor szembesültek vele, amikor Leclerc hirtelen lassulásról számolt be a rádión. A Mercedesnél ezzel szemben menedzselni tudták a George Russellnél és Lewis Hamiltonnál fellépő kisebb problémát – Hamilton esetében a negyedik hely elvesztése volt az ár, de még ez is jobb, mint egy kiesés.
További probléma, hogy a Monacói Nagydíj egyből a spanyol versenyhétvége után következik, tehát alig pár napja van a Ferrarinak arra, hogy azonosítsa és kiküszöbölje a gondot.
Visszatért a Mercedes?
George Russell harmadik lett, Lewis Hamilton pedig úgy kapaszkodott fel az ötödik pozícióra, hogy a rajt után az utolsó előtti, 19. helyig esett vissza a Kevin Magnussennel történő ütközés, illetve az abban szerzett defekt miatt, és több mint fél perc volt a hátránya a teljes mezőny, és nagyjából 50 másodperc az élen haladó Leclerc mögött. Ehhez képest egészen biztató, hogy a végén a motorral is spórolva is ötödik lett, 54 másodperc hátránnyal.
Az eredményt látva mindenki optimistán nyilatkozott a Mercedesnél, a csapatfőnök Toto Wolff szerint ha nincs a korai baleset, akár a futamgyőzelemre is esélyük lehetett volna, Hamilton pedig elismerően beszélt a teljesítményről – ez annak fényében külön nagy dicséret, hogy az ötödik körben, a mezőny mögött poroszkálva fel akarta adni a futamot.
Az meglehetősen bonyolult kérdéskör, hogy Woffnak igaza van-e, és tényleg lett volna-e esélye Hamiltonnak a futamgyőzelemre (spoiler: nem, de a második hely meglehetett volna neki), az viszont mindenképp biztató a Mercedes szempontjából, hogy a futam alatt háromból két szektorban is Hamilton volt a leggyorsabb, és mindhárom szektorban a Mercedesé volt a három leggyorsabb részeredményből kettő (pdf).
Ezt persze némileg torzítja, hogy a futam végén, amikor a fogyó üzemanyag miatt a legkönnyebb az autó, Leclerc már nem volt a pályán, Max Verstappen pedig közepes, tehát a többiekénél lassabb keverékű gumin haladt az élen. De mindenképp úgy tűnik, hogy a Mercedes rátalált a felfelé vezető útra – a visszatérés lehetőségét és az eddigi problémáikat egyébként pont a Spanyol Nagydíj előtt boncolgattuk részletesebben.
A következő versenyhétvégén, Monacóban viszont megint egy meglehetősen speciális igényű pálya jön, ez a leglassabb az F1-ben, alig lehet rajta előzni, tehát az erősorrendet illetően még tovább bonyolódhatnak a dolgok.