Utolsó körös előzéssel nyerte meg a világbajnokságot Max Verstappen

2021. december 12. – 15:41

Utolsó körös előzéssel nyerte meg a világbajnokságot Max Verstappen
Max Verstappen megnyeri a szezonzárót és a világbajnokságot – Fotó: Kamran Jebreili / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

A szezonzárón dőlt el a 2021-es F1-es világbajnokság, Max Verstappen és Lewis Hamilton azonos pontszámmal vágott neki az Abu-dzabi Nagydíjnak. Bár szinte végig a címvédő vezetett, az utolsó körben a Red Bull holland pilótája előzni tudott, amivel megnyerte a futamot, és egyben a világbajnokságot is. Verstappen karrierje első vb-címét szerezte, Hamilton nem tudta megdönteni Michael Schumacher rekordját. A Mercedes később megtámadta a verseny végeredményét, de mindkét óvásukat elutasították.

A 2021-es F1-szezon előtt sokan remélték, hogy végre lesz valaki, aki megszoríthatja az előző idény végén már a hetedik világbajnoki címét begyűjtő, az elmúlt években rendre a mezőny fölé növő Lewis Hamiltont, illetve hogy a Red Bull olyan autót rak össze, ami felveheti a versenyt az F1-et 2014 óta uraló Mercedesszel. Arra viszont valószínűleg kevesen számítottak, hogy minden az utolsó futamon dől majd el, ráadásul úgy, hogy Max Verstappen és Hamilton pontegyenlőséggel, egyaránt 369,5 pontot gyűjtve érkezik meg a szezonzáróra, az Abu-dzabi Nagydíjra.

Az időmérőt egy fantasztikus körrel Verstappen nyerte, a holland indulhatott az élről a mindent eldöntő futamon, Lewis Hamilton közvetlenül mellőle rajtolt. (Élő tudósításunkat itt találja versenyről.) Hamilton a rajtnál azonnal megelőzte Verstappent, aki alig pár kanyarral később egy merész előzési kísérlettel megpróbálta visszavenni a vezetést. Hiába került azonban Hamilton elé, vissza kellett adnia a pozíciót, mert nem hagyott neki elég helyet a manőver közben. Maradt tehát a rajtnál kialakult sorrend, onnantól pedig Hamilton fokozatosan növelte az előnyét, a 10-11. környékén már majdnem 6 másodperc volt köztük. Erre reagálva már a 14. körben kereket cserélt Verstappen, és egy körrel később Hamilton is így tett, átmenetileg a másik Red Bullal Sergio Pérez vette át a vezetést.

Lewis Hamilton a rajtnál megelőzte Max Verstappent – Fotó: ANP Sport / Contributor / Getty
Lewis Hamilton a rajtnál megelőzte Max Verstappent – Fotó: ANP Sport / Contributor / Getty

A mexikói szolgáltatta a verseny addigi legizgalmasabb perceit, hihetetlen védekezéssel tartotta maga mögött a jóval gyorsabb Hamiltont, kétszer is visszaelőzte a címvédőt. Nagy szolgálatot tett ezzel Verstappennek, aki 8-ról 1,5 másodpercre csökkentette lemaradását. A 20. körben Hamilton végül nagy nehezen legyűrte Pérezt, és megint ellépett Verstappentől, pár kör alatt 5 másodperc növelte a különbséget. A 37. körben életbe lépett virtuális biztonsági autó alatt Verstappen másodszorra is kereket cserélt, Hamilton viszont kint maradt, amivel azt kockáztatta a Mercedes, hogy a jóval frissebb gumikon utol éri őket a holland a futam végére. Ekkor 17 másodperc volt köztük, és még 20 kör hátra. De nem ez volt az utolsó csavar a szezonzárón.

Öt körrel a verseny vége előtt Nicholas Latifi (Williams) baleset miatt beküldték a biztonsági autót, amivel egy csapásra eltűnt Hamilton közel 13 másodperces előnye. Verstappen megint kereket cserélt, Hamilton viszont ugyanúgy kint maradt, mint előzőleg. A Mercedes ugyanis úgy számolt, hogy sokáig lesz kint a biztonsági autó, vagyis Verstappen nem fog tudni támadni a végén. Nem jött be Hamiltonék húzása, az utolsó körre elengedték a mezőnyt, de előtte a lekörözött versenyzők visszavehették a körüket, és így Verstappen közvetlenül az élen álló Hamilton mögé került (a versenyben elfoglalt pozíciójuknak megfelelően). Verstappen a lágyabb gumiknak köszönhetően pár kanyarral a futam vége előtt megelőzte Hamiltont, és megnyerte a versenyt, amivel világbajnok lett. A 24 éves Verstappen karrierje első vb-címét nyerte, ugyanakkor Hamiltonnak nem sikerült megdöntenie Michael Schumacher rekordját.

Frissítés (16:48): A Mercedes két óvást is beadott a futam végeredménye miatt. Egyrészt azt támadták meg, hogy csak a lekörözött pilóták egy részét engedték el a verseny újraindítása előtt, pont azokat, akik az akkor élen haladó Lewis Hamilton, illetve a sorrend szerint második Max Verstappen között voltak. A másik óvás pedig arra vonatkozik, hogy Verstappen megelőzte Hamiltont a biztonsági autó mögött.

Frissítés (20:15): A FIA mindkét óvást elutasította, a Mercedes magasabb szinten fellebbezhet.

Az Abu-dzabi Nagydíj végeredménye:

A 2021-es világbajnokság végeredménye, pilóták:

  1. Max Verstappen: 395,5 pont
  2. Lewis Hamilton: 387,5 pont
  3. Valtteri Bottas: 226 pont

A 2021-es világbajnokság végeredménye, csapatok:

  1. Mercedes: 613,5 pont
  2. Red Bull: 585,5 pont
  3. Ferrari: 323,5 pont

Megtörtént a generációváltás

Max Verstappen a sportág történetének 34. világbajnoka lett, az első holland lett, aki az F1 csúcsára ért. Mindezt ráadásul a hétszeres világbajnok Hamilton elleni óriási küzdelemben érte el, igazolva, hogy képes felvenni a harcot a legnagyobbakkal, merthogy ott van a helye közöttük.

Verstappen tehetsége 2015-ös bemutatkozása óta vitathatatlan volt, nem véletlen, hogy messze a legfiatalabb pilóta volt, aki eljutott az F1-be, bemutatkozása napján 17 éves és 166 napos volt, amivel akkor majdnem 2 évet vert Jaime Alguersuari rekordjára. Ő az F1 történetének legfiatalabb futamgyőztese, dobogósa és pontszerzője is, egyedül a legfiatalabb világbajnok címéről maradt le, azt alighanem elég sokáig Sebastian Vettel tartja majd 23 évvel és 134 nappal.

A még mindig csak 24 éves Verstappen világbajnoki sikerével végleg megérkezett az F1-be az új generáció, még akkor is, ha az előző korszak legjobbjai, Hamilton, Vettel és Alonso tovább küzdenek a fiatalokkal.

Kiélezettebb nem is lehetett volna a csata

Az idei Forma–1-es szezon rengeteg szempontból emlékezetes marad, ezek közül pedig természetesen kiemelkedik Hamilton és Verstappen harca, amely annyira kiélezett volt, hogy helyenként egy-egy futam izgalmasabb volt, mint korábban egy teljes idény.

Az egész a futamot megelőző teszteken kezdődött, ahol kiderült, a Red Bull sokéves fáradozása végre beért, és ténylegesen a világbajnoki címre is esélyes autót raktak össze, miközben a 2020-ról 2021-re hozott szabálymódosítások érzékenyen érintették a Mercedest, amelynek hátrányból kellett felállnia, és megtalálni a tökéletes egyensúlyt az addig verhetetlennek tartott autónál.

Azt már az idény előtt is lehetett tudni, hogy jelenleg Hamilton és Verstappen jelenti az F1 csúcsát, ennek ellenére a 2020-as szezon végéig meglehetősen ritkán láthattunk valódi csatát a két szupersztár között. Ehhez képest a 2021-es idény azonnal kilőtt, és a rekordot jelentő nyolcadik címéért hajtó Hamilton, illetve az első világbajnoki címéért igyekvő Verstappen a szezon első négy futamán ritkán látott izgalmakat produkáltak.

Bahreinben lényegében a teljes futamon át zajlott a stratégiai és ügyességi csata, amiből végül Hamilton jött ki győztesen, de csak azután, hogy Verstappennek vissza kellett adnia az első helyet a nagy riválisnak egy szabálytalannak ítélt ütközés után. Ekkor már lehetett sejteni, hogy mindkettejük számára kemény, a szurkolók számára viszont kifejezetten jó év jön.

A következő három futamon, Imolában, Portugáliában és Spanyolországban is folytatódott kettejük kerék a kerék elleni csatája – ezekben szinte végig közös elem volt, hogy Verstappen jelent meg kezdeményező félként, és fáradhatatlanul, ugyanakkor kőkeményen jelezte minden csatában, nem fog meghátrálni.

Lewis Hamilton és Max Verstappen kerék a kerék elleni csatája Imolában – Fotó: Bryn Lennon / Getty Images
Lewis Hamilton és Max Verstappen kerék a kerék elleni csatája Imolában – Fotó: Bryn Lennon / Getty Images

Barcelonában a Mercedes váratlan stratégiai húzása, egy sorsdöntő második kerékcsere jelentette Hamilton sikerét, utána viszont Verstappen nagy sorozata jött azzal, hogy öt futamból négyet megnyert – igaz, itt egyből jöhet is egy kis csillagos megjegyzés. Monacóban a Red Bull lubickolt, a Mercedes pedig rég nem látott szenvedést produkált, Azerbajdzsánban csak egy fura defekt tudta elvenni a győzelmet Verstappentől, aki Franciaországban, majd az Ausztriában rendezett két futamon is lehengerlő volt.

A második spielbergi verseny után 32 ponttal vezetett, és sokak számára itt már úgy tűnt, eldőlt a világbajnoki cím sorsa, a Mercedes ugyanis nem sok mindent tudott felmutatni előrelépés terén. Jött aztán a sokat vitatott Brit Nagydíj – itt mutatkozott be az F1 történetében először a sprintfutam, aki katalizátorként szolgált Verstappen és Hamilton harcában, a vasárnapi futamra hátrányba kerülő Hamilton ugyanis megvillantotta körmeit, és a verseny első körében a szezonban először nem hátrált meg Verstappennel szemben. A vége egy hatalmas baleset lett, Verstappen kiesett, Hamilton viszont az ütközésért kapott büntetés ellenére is nyert.

A dráma a Hungaroringen is folytatódott, itt Hamilton csapattársa, Valtteri Bottas okozott nagy balesetet az esőben, ami miatt Verstappen csak a kilencedik lett, miközben Hamilton a második helyen ért célba. Az eső a nyári szünet után, Belgiumban sem távolodott el az F1-től. Verstappen lényegében verseny nélkül, a biztonsági autó mögött két kört megtéve aratott futamgyőzelmet.

Hollandiában, hazai pályán nagyon simán nyert Verstappen, majd jött a páros idei második ütközése: Monzában egy kerékcsere után kerültek túl közel egymáshoz, a Red Bull a Mercedes tetején állt meg, ezzel mindketten kiestek. A szezon hajrájához érve világos lett, hogy mindkét pilótának be kell vállalnia egy rajtbüntetést motorcsere miatt. Verstappen Hamilton mögé, a második helyig küzdötte vissza magát Szocsiban az esőben, Hamilton viszont csak az ötödik lett Isztambulban a maga rajtbüntetése után.

Amerikában és Mexikóban Verstappen, Hamilton volt a sorrend, világos volt, hogy csak egy hatalmas Hamilton-hajrá teheti újra izgalmassá a szezont. Ez pedig el is jött. Brazíliában úgy nyert a sprintfutam segítségével Hamilton, hogy előtte a szabálytalan hátsó szárnya miatt kizárták az időmérőről. Itt megint közel volt egymáshoz a két vb-esélyes, egy vitatott manővert napokkal a futam után óvott a Mercedes, hiába – de már ez is jelezte, az élesedő küzdelemben jöhetnek még parázs pillanatok a páros között.

Katarban nagyon simán nyert Hamilton, Szaúd-Arábiában pedig teljes őrület kerekedett kettejük csatája mellé megszakításokkal, a versenyigazgató által leboltolt helycserékkel és egy nagyon furcsa ütközéssel.

Amellett, hogy rég nem látott izgalmakat kaptak a szurkolók, még egy fontos fejleménye volt a 2021-es szezonnak. A nagy csatározás közben teljesen megromlott Hamilton és Verstappen, illetve a Mercedes és a Red Bull viszonya, ami sok mindent érdekessé tehet a jövőben, főleg, hogy Hamilton úgy tűnik, jövőre már 37 évesen sem vesztett semmit a motivációjából. Sőt.

A két rivális a Brit Nagydíjon – Fotó: Mark Thompson / Getty Images
A két rivális a Brit Nagydíjon – Fotó: Mark Thompson / Getty Images

Hogyan tovább?

A mostani szezon izgalmait nem lehet lineárisan átvezetni 2022-re, mert a télen az F1 történetének legnagyobb mértékű szabályváltoztatása jön. Az autókat hajtó motorok maradnak ugyan, de minden más változik, új kerekek és teljesen új fizikai hatásokra épülő autók jönnek, ez pedig akár mindent boríthat. Nincs rá garancia, hogy a Mercedes 2014 óta tartó jó szereplése folytatódik, bárki odaérhet az élre egy jó ötlettel, elég csak a Brawn GP 2009-es, semmiből jött sikerére gondolni.

A két pilóta közötti hihetetlen harc tehát sokkal szélesebb kört érintő, akár még ádázabb csatározásba válthat jövőre, de persze arra is van esély, hogy a Brown GP, a Red Bull és a Mercedes mintáját követve megint valaki utcahosszal előzi majd a többieket, és izgalmak nélkül maradunk.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!