Elutasították a Mercedes mindkét óvását a vb-címről döntő Abu-dzabi Nagydíj után, a csapat jelezte fellebbezési szándékát
2021. december 12. – 20:15
Mindkét, a Mercedes csapata által beadott óvást elutasította a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), azon belül az F1-szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj idején szolgálatot teljesítő négy versenybíró, vagyis megerősítették Max Verstappen világbajnoki címét. A Mercedes röviddel az ítélet kihirdetése után hivatalosan is jelezte a fellebbezési szándékát – ez még nem maga a fellebbezés, pusztán egy opció, hogy 72 óra haladékot nyerjenek arra, hogy eldöntsék, fellebbeznek-e. Amennyiben így tesznek, az ügy a nemzetközi Sportdöntőbíróság (CAS) elé kerülhet.
A Mercedes a vb-címről döntő futam után a verseny hajrájában, az utolsó öt kört érintő biztonsági autós periódus alatt történtek miatt fellebbezett:
- szerintük a futamot megnyerő, ezzel világbajnoki címet szerző Max Verstappen szabálytalan módon előzött a biztonsági autó mögött haladva,
- a csapat szerint a versenybírók megsértették az FIA biztonsági autós periódusra vonatkozó szabályait azzal, hogy csak a lekörözött pilóták egy részét engedték el a verseny újraindítása előtt, pont azokat, akik az akkor élen haladó Lewis Hamilton, illetve a sorrend szerint második Max Verstappen között voltak.
Az óvás hátteréről itt olvashatnak bővebben.
A versenybírók elsőként a könnyebben tárgyalható ügyben döntöttek, arról, hogy az Abu-dzabi Nagydíjat megnyerő, ezzel a világbajnoki címet elhódító Max Verstappen a biztonsági autó mögött, szabálytalanul előzte volna meg Lewis Hamiltont. A versenybírók szerint maga az óvás befogadható volt, ugyanakkor megállapították, hogy Verstappen egyetlen, nagyon rövid időszakra került Hamilton elé a biztonsági autó mögött haladva, és amikor a safety car távozott, már Hamilton mögött volt, így nem követett el szabálysértést.
Nem sokkal később a másik ügyben is megszületett a döntés:
elutasították a Mercedes másik óvását is, így (egy fellebbezésig bezárólag) Max Verstappen 2021 Forma–1-es világbajnoka.
A futam után több mint 4 órával meghozott második ítélet szerint a versenybírók úgy látják, a versenyigazgató hatalma alá tartozik a biztonsági autó irányítása, és a Mercedes kérése, miszerint az utolsó előtti kör szerinti sorrend legyen a végeredmény, utólagosan nem lett volna helyes, hiszen utólag rövidítették volna meg a futamot egy körrel.