A Mercedes megóvta a szezonzáró F1-futamot, egyből két indokkal is

Legfontosabb

2021. december 12. – 16:48

A Mercedes megóvta a szezonzáró F1-futamot, egyből két indokkal is
Fotó: Lars Baron / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Két külön óvást is beadott a Mercedes az F1-szezont záró, egyben a világbajnoki címről döntő Abu-dzabi Nagydíj végeredménye ellen, vitatva a futam végeredményét. A versenyt az utolsó körben előző Max Verstappen nyerte meg, ezzel övé lett a vb-cím, a Mercedes szerint viszont a biztonsági autós szakasz után történt előzés szabálytalan körülmények között jött – a csapat egyrészt Verstappen, másrészt a versenybírók felelősségét vitatja.

Frissítés (19.20): A Nemzetközi Automobil Szövetség közlése szerint elutasították a Mercedes egyik óvását, Verstappen ugyanis csak egy rövid pillanatra előzte meg fékezés-gyorsítás közben Hamiltont, és Hamilton mögött volt, amikor véget ért a biztonsági autós periódus.

Frissítés (20.17): Az FIA a Mercedes második óvását is elutasította, ezzel hivatalosan Max Verstappen a 2021-es világbajnok. A döntés ellen ugyanakkor lehet fellebbezni.

Az utóbbi óvás magára a végeredményre vonatkozik, előbbi pedig arra, hogy a Mercedes gyanúja szerint Verstappen szabálytalan volt a biztonsági autós szakaszban – egészen pontosan a biztonsági autó mögött haladva előzött –, de mindkettő magára a biztonsági autó mögötti eseményekre vezethető vissza.

Hosszas huzavona után előbb azt közölte a versenyigazgatóság, hogy a lekörözött autók nem térhetnek vissza a sorrendben elfoglalt helyükre, visszavéve a körhátrányukat, majd az utolsó előtti körben, közvetlenül a verseny folytatása előtt még is engedélyt kaptak erre, ezzel eltűnt a Hamiltont és Verstappent elválasztó öt autó, lehetőséget adva Verstappen előzésére.

Csakhogy a Verstappen mögött autózó lekörözött versenyzők nem vehették vissza a helyüket, így a mezőny egy részére vonatkozott a szabály, a másik felére nem, a Mercedes szerint pedig ez befolyással volt a végeredményre, amely így szerintük nem szabályos.

Az egyik ügy meghallgatását magyar idő szerint 16.45-től tartották a Red Bull részvételével, a másikra 17.15-re várták a Mercedes képviselőjét.

A Mercedes az óvások után annyit közölt, hogy semmit nem nyilatkoznak az ügyről a továbbiakban, várják a hivatalos döntést. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner röviden reagált: „Csalódottak vagyunk az óvás miatt, de bízunk a Nemzetközi Automobil Szövetségben.”

Ez lehetett a gond

A Mercedes óvásának megértéséhez vissza kell kanyarodunk az 58 körös 54. körébe, amikor a Williams-pilóta Nicholas Latifi a falnak csapódott.

A szezonban 7 pontot szerző Latifi lényegében komolyabb tét nélkül autózott a Williamsszel a szezonzárón, nem volt esélye pontszerzésre, így amikor öt körrel a vége előtt a falba csapódott az autójával, teljesen outsiderként szólt bele végül a világbajnoki harcba.

A baleset után azonnal nyilvánvaló volt, hogy a törmelék miatt be fogják küldeni a biztonsági autót, amikor pedig kigyulladt a kocsi egyik fékbetétje, ez teljesen biztossá vált. Hamilton előnye ekkor 11 másodperc volt az élen, Verstappen viszont nem közvetlenül mögötte következett, több lekörözött pilóta volt közöttük – nekik még kiemelt szerep jut a későbbiekben.

Latifi balesete – Fotó: Twitter / Formula One
Latifi balesete – Fotó: Twitter / Formula One

A Red Bull, ahogy a korábbi virtuális biztonsági autónál, úgy a rendes biztonsági autónál is azonnal lépett, csakhogy Verstappen ekkor már nem kemény, hanem a leggyorsabb keveréknek számító lágy gumikat kapta a végére. Hamilton is ment volna friss gumikért, a csapat viszont úgy ítélte meg, akár az első helyükbe is kerülhet egy kerékcsere, így pályán hagyták Hamiltont.

Eleinte attól félhettek, hogy túl gyorsan takarítanak majd Latifi autója körül, majd már épp arra számítottak, hogy időigényes lehet a mentési munka, ráadásul ahogy a biztonsági autós szakaszoknál szokás, feltehetőleg a lekörözött versenyzőknek is lehetőséget adnak majd, hogy a mezőny mellett elhaladva visszavegyék a körhátrányukat.

Csakhogy az 56. körben, három körrel a vége előtt a versenyigazgatóság azt közölte, a lekörözött autók maradnak a helyükön. Ekkor öt ilyen, lekörözött autó volt az élen haladó Hamilton, és a papíron második, fizikailag viszont csak hetedik Verstappen között. A Mercedes örült, mert hiába a friss, gyors gumi Verstappenen, két kör alatt hatot előzni még neki is komoly feladat.

Az 57., utolsó előtti körben, még mindig a biztonsági autó mögött haladva a versenyirányítás azt az utasítást adta ki, hogy a Hamilton és Verstappen közötti 5 autó előzze meg a mezőnyt, és vegye vissza a körhátrányát – Verstappen így került előzési helyzetbe, és végül Hamilton elé is került az utolsó körön.

A Mercedes a szabálykönyvre mutogatva most azt vitatja, hogy vagy minden lekörözött autót el kell engedni, vagy egyet sem, olyat nem lehet, hogy kiválasztott ötöt elküldenek a mezőny közepéről. A szabálykönyvben szereplő megfogalmazás alapján ráadásul úgy is értelmezheti a helyzetet a Mercedes, hogy csak a lekörözött autókat érintő üzenet (visszavehetik a körüket) megjelenése utáni körben lehet újrakezdeni a versenyt, mert csak abban a körben távozhat a biztonsági autó – jelen esetben pedig az 57. körben vehette vissza a körét az öt érintett pilóta, ami után még abban a körben távozott a biztonsági autó, és folytatódott a verseny.

Ami Verstappen – a Mercedes szerint – szabálytalan előzését illeti, a hivatalos óvásban nem szerepel, pontosan mire is gondolhatnak, de a biztonsági autó utáni újraindítás során volt egy pillanat, amikor Hamilton annyira belassította a tempót, hogy Verstappen centikkel, de elé kerülhetett. Amennyiben emiatt óvnak, a Red Bull szinte biztos, hogy szabálytalan, túlzott lassítással érvel majd Hamilton esetében.

2007-ben már volt óvás a vb-cím miatt

Az idei szezon után visszavonuló Kimi Räikkönen első és egyetlen világbajnoki címét a szezon után két nappal, egy bírósági óvás után hitelesítették csak. A Ferrari pilótájának vb-címe azután került veszélybe, hogy a McLaren óvást adott be a szezonzáró Brazil Nagydíj után egy szabálytalan alkatrészre gyanakodva. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) fellebbviteli bírósága két nap után arra jutott, hogy a McLaren óvása alaptalan volt, így minden maradt a régiben, és Räikkönen megőrizte a világbajnoki címét – a finn egyetlen ponttal előzte meg a két McLaren-pilótát, a 110 pontos Räikkönen mögött ugyanis Hamilton és Fernando Alonso is 109-109 ponttal zárt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!