Verstappen dráma után, az utolsó körben előzve világbajnok

2021. december 12. – 13:46

frissítve

Verstappen dráma után, az utolsó körben előzve világbajnok
Fotó: Giuseppe Cacace / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Élőben a 2021-es Forma–1-szezon utolsó futama, a világbajnoki címről döntő Abu-dzabi Nagydíj. A vb-címre már csak Max Verstappen és Lewis Hamilton esélyesek, kövesse élőben a csatájukat!

Hihetetlen drámával dőlt el a 2021-es világbajnoki cím sorsa, végül minden a szezont 7 ponttal záró Nicholas Latifi balesetén, illetve az azutáni biztonsági autós szakaszon múlt, ez hozta helyzetbe az előtte 11 másodperces hátrányba kerülő, végül világbajnok Verstappent.

A Mercedes visszatámadt, de nem volt elég erő a kocsiban. A Mercedes eltaktikázta magát, a Red Bull addig kavarta a kártyát, hogy Verstappen az utolsó futam utolsó körében megnyerte a világbajnokságot.

A gyorsabb gumikon elment Verstappen, hihetetlen.

Hamilton és Verstappen között 5 lekörözött versenyző van, Verstappennek ennyi emberen kellene áthámoznia magát az újrarajt után, és még Hamilton is meg kellene előznie. A Red Bull jogosan reklamált, hogy nem engedték helyükre a lekörözött autókat.

Rádióüzenetben közölte a csapat Hamiltonnal, hogy ha bevállalták volna a kerékcserét, akkor biztosan pozíciót vesztettek volna. Viszont úgy számolnak, hogy hosszú munka lesz, mire eltakarítják a törmeléket Latifi balesete után, ráadásul a lekörözött pilótákat is vissza kell engedni a helyükre – csakhogy az FIA nem engedi el a lekörözött autókat.

Így viszont Verstappen nem közvetlenül Hamilton mögül fogja folytatni a futamot, több lekörözött versenyző is lesz közöttük. Érdekes lesz.

Hamilton is ment volna kerékcserére, de a csapat nemet mondott neki. Ez sorsdöntő csavar lehet, bármi is a vége. Most már csak az a kérdés, hogy mennyi ideig tart a mentés Latifi balesete után.

Latifi kapja el a falat, ez biztosan biztonsági autós szakaszt jön, ami összerántja majd a mezőnyt – pont ezt akarta elkerülni a Mercedes.

Lassan már spórolhat is ezzel az előnnyel a hétszeres világbajnok, főleg, hogy Verstappen még most próbál átjutni Norrison, illetve a két Alpine-on.

A McLaren-pilóta sokat veszít ezzel, az ötödik helyről egészen a 10. helyig csúszik vissza. Norrisnál a bal első adta meg magát, erre figyelmeztetik Hamiltont is, illetve arra, hogy óvatosan a kerékvetőkkel, mert bármikor baj lehet.

Norris nem tervezett kerékcseréjével Bottas feljött az ötödik helyre, ezzel egyre biztosabbá válik, hogy ha minden marad így, a Mercedes nyeri a csapatversenyt.

Úgy, hogy közben még Leclerc-t, Ricciardót és Ocont is le kellett köröznie, és nemsokára Alonsót is utoléri. Ez alapján nem Verstappen, inkább a kemény gumik állapota miatt kell majd aggódnia, már ha túlságosan elkezdenek kopni azok.

Ahhoz, hogy beérje Hamiltont, onnan megint más kérdés, hogy még meg is kellene előznie. Ehhez képest nagyjából 2-3 tizeddel gyorsabb csak Verstappen, de messze még a vége, Hamilton nagyon öreg gumikkal fejezi majd be a futamot, szóval azok állapota is beleszólhat majd a vb-címért zajló küzdelembe.

14,1 másodpercre csökkent Hamilton előnye, Verstappen közelít, de csökkent a tempóelőnye. Eközben Bottas nagyon küzd az ötödik helyért, amit Norris őriz, Alonso pedig visszacsúszott a kilencedik helyre Pierre Gasly mögé.

Várható volt, hogy a friss gumikon Verstappen gyorsabb lesz, inkább az a kérdés, hogy meddig bírja a drasztikusan gyorsabb tempót Hamiltonnál. Hamilton és Verstappen mögött ez most a sorrend: Pérez, Sainz, Norris, Bottas, Cunoda, Alonso, Gasly és Ocon.

Fotó: ANDREJ ISAKOVIC / AFP
Fotó: ANDREJ ISAKOVIC / AFP

A Mercedes nem kért a kerékcseréből, ha esetleg valamiért mégis szükségük lenne rá, akkor nincs egy kerékcserényi előnye. Indul a köridők figyelése, lássuk, Verstappen mennyivel gyorsabb a friss gumikon, ez dönt majd a futamról és a vb-címről.

Na ez most felrázhatja a futamot, Verstappen friss kemény gumikat kap a futam végére. Így tesz a csapattársa, Sergio Pérez is – logikus volt, hogy a Red Bull így tesz, a Mercedes taktikájának ellenkezőjét kellett választaniuk, csak ettől jöhet ugyanis eredmény.

Egy kanyar külső ívén állt meg az olasz, ez jelenti a veszélyt. Hamilton és Verstappen nem tudott kihajtani kerékcserére, egyedül Leclerc döntött úgy, hogy kihasználja a kis közjátékot, legalábbis egyelőre.

A finn pilóta hátrébb kerülése azért fontos, mert így Verstappen mögül mindenki eltűnt, aki bekavarhatna egy kerékcserébe, Fernando Alonso ugyanis jó 40 másodperccel követi csak a Red Bullt – ráadásul Alonso sem volt még kerékcserén.

A kérdés innentől csak az, hogy a Red Bull mikor szánja el magát a második kerékcserére Verstappennel, a mostani helyzettől ugyanis nem várhatnak komoly változást.

Hamilton előnye 4,3 másodpercre kúszott a második helyen autózó Max Verstappenhez képest. A páros mögött a még kerékcsere előtt álló Bottas autózik, amint ő kimegy a boxba, szabad út nyílik majd Max Verstappen kétkiállásos taktikája előtt – a holland csak ebben bízhat, mert látható, hogy a mostani, kemény gumikon is gyorsabb Hamilton.

Olyannyira, hogy a mezőny végére került. A visszajátszásból látjuk, hogy elszálltak a finn pilóta Alfa Romeójában a fékek, csoda, hogy csak koccant a gumifalnak, és nem szállt bele. Visszaért ugyan még a garázs elé, de nem küldik vissza fékhibával, itt a vége Räikkönen számára az F1-ben.

A finn pilóta utolsó ferraris versenyén sem ért a célba itt Abu-Dzabiban, az még 2018-ban volt.

Nagyon apránként tudja csak visszaépíteni a korábban 8 másodperces előnyét, 2 másodpercről most 2,7 másodperc előnynél jár. A kemény keveréken is gyorsabb Hamilton Verstappennél, de ez a különbség egyáltalán nem behozhatatlan.

Elsőre úgy tűnt, hogy Hamilton nagyon simán megelőzi az ideiglenesen élre került mexikóit, de kétszer is visszaverte a támadást, majd jó visszatámadással újra Hamilton elé került. Kettejük ádáz csatája két körig tartott, ez pont arra volt jó, hogy Verstappen beérje őket, vagyis Péreznek hála elolvadt Hamilton 8 másodperces előnye.

Jó három másodpercet vesztett azzal a vb-címért hajtó holland pilóta, hogy a kerékcsere után csak négy körrel tudta megelőzni a Ferrarit. Hamilton kerékcseréje után 5 másodperc volt Verstappen hátránya a rivális mögött, most 8 másodperc fölött van ez a különbség. Közben továbbra is Pérez vezet, de Hamilton már 3 másodpercre faragta a hátrányát, és Pérezre még vár a kerékcseréje is.

Meglátjuk, mennyire lesz átmeneti ez a helyzet, a Red Bull ugyanis azt közölte a kerékcserék következtében élre került mexikói pilótával, hogy a B tervet kövesse, ami jó eséllyel Hamilton feltartását jelentheti, csakhogy a brit körönként két másodperccel jobb tempóban, rohamosan közelít rá.

Nem kockázatott a Mercedes, belement a Red Bull taktikájába, ami lehet, hogy egy kétkiállásos taktika lesz. A Mercedes kerékcseréje 3 tizedmásodperccel lassabb volt, de összességében maradt a bő 5 másodperc a vb-esélyesek között.

Gyors kerékcsere volt, 2,1 másodperc alatt kapott négy úgy kereket, amik után csak az ötödik helyre ért vissza Verstappen, de szinte azonnal megelőzte Norrist, amivel feljött a 4. helyre.

Egy kerékcserével nagyjából 23 másodpercet veszítenek a pilóták, Verstappen jelenleg már pont ennyivel, 23 másodperccel halad a jelenleg 8. Valtteri Bottas előtt – a Red Bull mindenképp úgy szeretné intézni Verstappen kerékcseréjét, hogy Verstappen a finn előtt térjen vissza a pályára, nehogy az esélyeit rontó esetleges kemény védekezéssel veszítsen értékes másodperceket.

A holland vb-esélyes a gyorsabban kopó lágy keveréken kezdte meg a futamot, várható volt, hogy neki majd előbb lesz szüksége kerékcserére, mint a jelenleg élen haladó, közepes keveréken autózó Lewis Hamiltonnak. Hamilton közben sorra futja a verseny aktuálisan legjobb köreit, teljesen zavartalanul haladhat az élen.

Fotó: Hamad I Mohammed / Reuters
Fotó: Hamad I Mohammed / Reuters

Hamilton, Verstappen, Pérez, Sainz, Norris, Leclerc, Cunoda, Bottas, Ocon és Ricciardo az első tíz, pontszerzést jelentő helyen.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!