Az UEFA nem szeretné, ha megbolygatnák a kólákat a foci-Eb-n
2021. június 17. – 17:08
frissítve
Cristiano Ronaldo még pályára sem lépett a futball-Európa-bajnokságon, máris a figyelem középpontjába került néhány nappal ezelőtt. A portugál csatár a magyarok elleni meccsük előtt tartott sajtótájékoztatón látványosan elrakta maga elől az oda kikészített Coca-Cola-palackokat, és arra szólított fel, hogy igyunk vizet.
Az akciója hatását valószínűleg ő maga sem mérte fel, de az az Eb egyik főszponzorának is számító üdítőital-gyártó megérezhette a palacktologatást, legalábbis az első hírek szerint négymilliárd dollárral esett be a cég piaci értéke, a részvényeinek értéke 1,6 százalékkal csökkent, bár ahogy az Urbanlegends is megírta, előfordulhat, hogy nincs ok-okozati összefüggés a két esemény között.
A hétfői jelenetet még hasonlók követtek, a francia Paul Pogba egy alkoholmentes sört takarított el maga elől, majd szerdán az olasz válogatott új sztárja, Locatelli ment neki a kólának. Mindezzel arra is rávilágítottak, hogy az UEFA is legalább olyan gyermeteg a termékelhelyezésekben, mint a vadkapitalista időszakban a magyar filmek és sorozatok.
Az orrba-szájba nyomott reklámok mellett ezeknek a globális szponzoroknak sincs igazán szükségük arra, hogy a futballisták előtt többnyire érintetlenül ott legyenek ezek a palackok. Arról nem is beszélve, hogy a stadionokban a szurkolók csak ezeket a termékeket vásárolhatják meg a szponzori szerződések alapján.
Ronaldo kólás esete után az Európa-bajnokság szóvivője azt mondta, hogy a sajtótájékoztatóra érkező játékosoknak a víz mellett Coca-Colát, Coca-Cola Zérót is kínálnak, és mindenki szabadon választhat közülük. Az UEFA-nak küldtünk levelet az üggyel kapcsolatban, hogy a kólás és sörös mutatvánnyal megszegtek-e bármilyen szabályt a játékosok, és hogy tesznek-e valamit az ellen, hogy elkerüljék a hasonló eseteket, de az európai szövetség nem volt túl bőbeszédű az ügyben.
„Az UEFA emlékeztette a részt vevő csapatokat, hogy a szponzori együttműködések szerves részét képezik a torna lebonyolításának, és a futball európai fejlődését is biztosítja, beleértve az ifjúsági és női futballt is”
– írta válaszában az Európai Futballszövetség.
Ronaldo és a kóla
A 36 éves Ronaldo sokszor elmondta már, hogy sikereit és még mindig kiváló edzettségi állapotát az élet minden területére kiterjedő profizmusának köszönheti, így a fizikális felkészülés mellett nagy figyelmet fordít a táplálkozására is, szigorú diétájába az alkohol és a cukros üdítőitalok nem férnek bele.
Egy futballanekdota szerint Ronaldo először Ryan Giggstől tanulhatta meg, hogy a kóla nem túl jó dolog egy élsportolónak sem. A Manchester United egyik közös reggelijénél Ronaldo egy kólával a kezében jelent meg. Giggs erre a falhoz nyomta, és azt mondta neki: „Ne csináld ezt még egyszer.”
Aztán Giggsről és Ronaldóról is kiderült, hogy csak annyira következetesek, mint bármelyik politikus, csak éppen ők vizet ittak, és kólát prédikáltak. A későbbiekben mindketten feltűntek kólareklámban, Ronaldo egyébként még a Coca-Coláéban is. Akkor nem volt bajuk azzal, hogy olyan termékeket népszerűsítenek, amit nemhogy nem fogyasztanak, de egyenesen károsnak tartanak.
A már egészségfanatikus Ronaldo nemrégen már fiával kapcsolatban beszélt a kóláról és más üdítőkről, azt mondta, ha ilyeneket iszik az ifjabb Cristiano, akkor nem biztos, hogy nagy futballista lesz, bár belátta, hogy egy tízéves gyerek még sokat változhat.
Ha palackeltüntetésre nem is számíthatunk a következő sajtótájékoztatókon, Ronaldo trükkje mémként még visszaköszönhet, ahogy például a skót John McGinn is kereste saját szövetsége tájékoztatóján a kólát.