Hamilton 29-szer csinálta meg büntetlenül, ami Verstappennek a győzelmébe került
2021. március 29. – 12:57
frissítve
Meglehetősen szoros versennyel indult a 2021-es Forma–1-es szezon, a futamgyőztes Lewis Hamilton ugyanis csak 745 ezreddel előzte a második helyen célba érő Max Verstappent Bahreinben. De hiába volt az egész tavalyi szezonban egyetlen futam, ami ennél közelebbi végeredményt hozott volna, mégsem erről, hanem a Hamilton futamgyőzelmét eredményező vitatott manőverről beszél mindenki a futam után.
Beleértve a pilótákat és a csapatfőnököket is – elég nagy ugyanis az értetlenkedés, hogy látszólag ugyanazt a manővert miért nézték el Lewis Hamiltonnak 29-szer, miközben Verstappennek vissza kellett adnia az első helyét Hamiltonnak, amivel lényegében le kellett mondani a futamgyőzelemről.
A helyzet nem ennyire egyszerű, de nézzük előbb, hogy miről is van szó. A Bahreini Nagydíj végén második helyen autózó Max Verstappen nagyon simán utolérte az élen haladó Lewis Hamiltont, majd az 56 körös futam 53. körének elején támadásba is lendült. Az előzési manővert a pálya negyedik kanyarjában fejezte be – ez még fontos helyszín lesz, ezért emeltük ki –, ám az előzés legvégén négy kerékkel elhagyta a pályát.
A Sky Sports kommentátora, a korábbi F1-pilóta Martin Brundle ki is emelte, hogy Hamilton joggal reklamálhat majd a pozícióvesztés miatt, hiszen Verstappen a pályán kívül haladva előzte meg, ami teljesen szabálytalan. Ám mielőtt ezt megtehette volna, Verstappen csapata, a Red Bull egyből jelezte is a rádióban, hogy ez így szabálytalan volt, és engedje vissza Hamiltont az első helyre, különben megbüntetik, Verstappen pedig, lévén a 23 futamból az elsőről van szó, ha kicsit durcásan is, de engedelmeskedett, nem kezdett felesleges magánakcióba a szezon legelején.
A fennmaradó három és fél körben Verstappen már nem tudott előzési pozícióba kerülni, így maradt az élen a Hamilton, Verstappen sorrend. Ugyan a holland pilóta eleget tett csapata kérésének, a leintés után azért jelezte, hogy nem ért egyet a dologgal:
„Miért nem engedtétek, hogy továbbmenjek? Simán elhúztam volna öt másodpercnyire. Inkább vesztettem volna el úgy a győzelmet, mint hogy így legyek második”
– mondta a rádióban, utalva arra, hogy a szabálytalan előzésért jó eséllyel csak öt másodperc büntetést kapott volna, és ha a maradék 3,5 körön ennél nagyobb előnyt szerez, akkor még úgy is nyerhetett volna, ha pedig nem jön össze, akkor is megpróbálta, nem pedig tálcán kínálta fel a győzelmet a legnagyobb riválisának.
Van egy kis bibi, pontosabban 29 kis bibi
A futamot nézők joggal emlegethetik fel, hogy hát Hamilton ugyanabban a kanyarban számtalanszor ugyanúgy lement a pályáról, ahogy Verstappen is tette, csak épp nem előzési manőver közben.
A pályaelhagyásnál persze papíron mindegy, hogy valaki épp előzés közben van-e, vagy csak egyedül halad, a végeredmény ugyanaz: azért a pályán kívüli íven fejezi be a kanyarodást, hogy több sebességet menthessen át a kanyar előtti tempójából, tehát később és kevesebbet kelljen fékeznie.
Hamilton a négyes kanyarban ráadásul annyiszor csinálta meg ezt, hogy már a versenyigazgatóság is rászólt, ha tovább folytatja, előbb fekete-fehér zászlóval jelzik neki a figyelmeztetést, majd 5 másodperc büntetést kap. Az internet nem felejt és mindent kinyomoz: az 56 körös futamon Hamilton összesen 29-szer vette be a kanyart a pályán kívül. Verstappen eközben szinte végig szabályosan haladt, az alábbi összevágásból is látszik, hogy sokkal jobban törekedett arra, hogy legalább a jobboldali kerekekkel érintse a pálya határát, amitől már szabályosnak számít a manőver, és csak egy-kétszer hagyta el a pályát túlzottan. Köztük egyszer pont a legrosszabbkor.
Amit szabad Jupiternek?
A furcsa helyzetet az eredményezte, hogy többféleképpen is értelmezhető a versenyigazgató Michael Masi által kiadott iránymutatás. Masi az első pénteki szabadedzés után közölte, hogy a szabadedzéseken és az időmérőn nagyon figyelni fogják a 4-es kanyart, és ha valaki négy kerékkel elhagyja a pályát, attól elveszik azt a köridőt, amit így ér el. Hozzátette ugyanakkor, hogy a futamon nem lesznek ilyen szőrös szívűek, és csak akkor avatkoznak közbe, hogy ha a szabálykönyv ide vonatkozó, 27.3-as cikkelye érvényesíthető.
Tehát csak akkor szólnak a futamon, ha valaki maradandó, komolyabb előnyt szerez a pályaelhagyással. Ilyen például egy előzés, amit Verstappen mutatott be.
Csakhogy a Red Bull joggal vetheti fel, hogy azzal, hogy Hamilton hosszú körökön át nagyon szélesen vette a kanyart, rengeteg időt spórolt, hiszen nem lassított le annyira, mint a többiek. Ez közrejátszott abban, hogy Verstappen csak az 52. körben fogta be az élen haladó világbajnokot, és így kevés ideje maradt az előzési manőverre.
Beszállt viszont az értetlenkedők táborába Hamilton is, aki azt kifogásolta utólag, hogy a versenybírók a futam közben gondolták meg magukat, mi is megengedett a négyes kanyarban, hiszen sokáig simán engedték, hogy a pályát elhagyva kanyarodjon ott, majd hirtelen már büntetéssel fenyegették a pályaelhagyások miatt. Hamilton csapatfőnöke, Toto Wolff is azt hangsúlyozta a verseny után, hogy bár a szabályok betartatásával tudták csak legyőzni Verstappent, a hasonló iránymutatásoknak rövidnek, egyszerűnek kell lenniük, nem pedig „Shakespeare-regényeknek”.
Pár hónapja még minden más volt
A 2020-as szezonban november 29-én, vagyis jóval kevesebb, mint fél évvel a mostani előtt tartották a Bahreini Nagydíjat. Akkor egyébként még sokkal szigorúbb szemmel nézték a pályaelhagyásokat: már három túl szélesen vett kanyar után jött volna a fekete, fehér figyelmeztető zászló, a negyedik esetben pedig már jó eséllyel egy büntetés is. Hamilton most viszont 29-szer megcsinálhatta ezt, mielőtt komolyabban rászóltak volna.