Egy 43 tonnás, 31 méteres kalózhajó az NFL legnagyobb hazugsága
2021. február 7. – 13:47
A koronavírus-járvány miatt a megszokottól merőben eltérő lesz az idei Super Bowl, a járványügyi intézkedések részeként például a valódi nézőkapacitásnak csak a harmadát engedik majd be a floridai Tampában a stadionba. Ez különösen fájdalmas a szervezőknek, ugyanis a Super Bowlok 55 éves története – nem véletlenül Super Bowl LV az idei név – alatt idén először fordul elő, hogy egy csapat, jelen esetben a Tampa Bay Buccaneers hazai pályán küzdhessen a bajnoki címért.
A Tampa szempontjából a hazai pálya elengedhetetlen tartozéka a jó eséllyel majd a Super Bowl alatt is rengetegszer képernyőre kerülő gigantikus kalózhajó, ami a maga 31 méteres hosszával és 43 tonnás tömegével valóban elég impresszív benyomást kelt. Egy apró probléma van vele: az egész, ahogy a Tampa Bay Buccaneers kalózmítosza is egy óriási hazugságra épül.
Ám mielőtt átváltanánk ünneprontó üzemmódba, gyorsan nézzük is meg, mit érdemes tudni a nevezett hajóról.
Egy sosem volt korszak előfutára
Az 1998 szeptemberében, tehát több mint 22 éve átadott Raymond James Stadium hiába számít aránylag újnak például a világ ikonikus focistadionjaihoz képest, az NFL-ben a 11. legöregebb stadion, köszönhetően az elmúlt két évtized stadionépítési lázának.
A csapat a viszonylag jellegtelen Tampa Stadiumban játszotta az első 22 szezonját, de a tulajdonos Glazer család – egyébként övék a Manchester United futballcsapat is – szeretett volna valami újabb, szebb, karakteresebb otthont a Buccaneersnek. 1996-ban el is kezdték építeni a 67 ezer fő befogadására tervezett Raymond James Stadiumot, de csak 1997 legvégén, karácsony táján eszméltek rá, hogy valamit lehetne kezdeni a pálya két hosszanti oldala mögött üresen hagyott lelátórésszel.
Végül a csapat marketingért és kommunikációért felelős alelnöke állt elő a nagy ötlettel: rakjanak egy kolosszális kalózhajót az egyik oldalra – egyrészt állati látványos lesz, másrészt méregdrágán jegyet is árulhatnak majd rá, plusz az egészet ki tudják egészíteni egy kétszintes kalóztanyával, amiben büfék és ajándéktárgyakat árusító boltok lehetnek.
A betonból készült 43 tonnás hajó tervezését a Disney egyik játéképítő-beszállítójára bízták, nem titkoltan azzal a reménnyel, hogy megalkotják a sportstadionok jövőjét jelentő kategóriát, amiben a stadionok keverednek a vidámparkokkal.
A cég 3 millió dollárért cserébe 71 napon belül kész is volt a hajóval, de a remélt korszakváltás nem jött el – olyannyira, hogy egy szál követője sem akadt a Buccaneersnek, lényegében alig van az NFL-stadionokban olyan látványos megkülönböztető elem, ami direktben a csapathoz kötné a létesítményt. Leginkább mind olyan, mintha egyre nagyobb, egyre drágább űrhajók készülnének, elég csak a Los Angeles Rams (és Chargers) 5 milliárd dolláros beruházására gondolni.
No Fun League
Az ünneprontás nem csak a mi tisztünk, kicsit az NFL is maga is részt vesz ebben. Hogy ne jelentsen komoly előnyt a hazai pálya a Tampa Baynek, némi korlátozást vezettek be a hajóra vonatkozóan is. A majdnem 24 méter magas hajó vitorlái normális esetben a Tampa Bay logóját hordozzák, de hogy a Superbowl-ellenfél Kansas City Chiefs ne érezze magát hátrányban, ezeket, ahogy a hajó minden, a Buccaneersre emlékeztető fontosabb motívumát, lecserélték. Helyettük a Super Bowl LV logója lobog majd a szélben.
Szintén rendhagyó lesz a hajó ágyúinak helyzete. Ezeket elég sokszor – például pontszerzések után – elsütik a Buccaneers hazai meccsein, a frászt hozva a hanghatásra nem annyira felkészült szakkommentátorokra vagy épp az ellenfelekre. De ilyesmi sem lesz most, az NFL ugyanis nem akarja, hogy megkülönböztetés járjon a Tampának csak azért, mert hazai pályán játszik. Összesen egyébként 10 ágyú van, 6 füstöt lövell ki magából, 4 konfettit lő, a hanghatást pedig két géppel biztosítják a kamu ágyúlövések mögé.
Egy időben volt egy animatronikus, beszélő papagáj is a hajón, de az már a múlté.
Egy városnyi hazugság
Mondhatnánk, hogy a város NFL-csapatának nevét adó kalózkodás is a múlté már, a helyzet viszont az, hogy semmi kézzelfogható bizonyíték nincs arra, hogy Tampának – legalábbis a mítosz által állított formájában – köze lett volna a kalózokhoz. A város évente megrendezett kalózfesztiválja, a Gasparilla papíron annak a José Gasparnak állít emléket, aki az 1700-as évek végén, és az 1800-as évek elején hatalmas kalózbirodalmat épített ki Florida keleti partjain. És aki minden bizonnyal soha nem is létezett – Gaspar alakját az 1900-as évek elején találták ki, hogy legyen kire felhúzni a tervezett kalózbulikat.
Az 1700-as évek kalózkodásai a Karib-tengeren zajlottak, bár a Karib-tenger kalózai filmekben látott dolgokra azért ne tekintsünk úgy, mint dokumentumfilmre. Tampa környékén nem nagyon volt aktív kalózélet, már csak azért sem, mert a várost az 1800-as években alapították csak meg az idetelepülők, így nem is volt akkora hajóforgalom, amiből megélhettek volna a környékbeli kalózok. Gaspar története viszont annyira közkedvelt lett, hogy a róla elnevezett fesztivál is hagyománnyá vált.
Ahogy a kitalált kalózok, úgy lassan a kalózhajó fölött is eljár az idő. Az egykor korszakteremtő elemnek szánt díszítés mára már eltörpül a mögé felhúzott, majdnem 900 négyzetméter felületű kijelző mellett, ami a 2016-os, 140 millió dollárba kerülő felújítás során került a stadionba.
Források: The Ringer | The Athletic