Rudolf Péter: Fájdalmakból, bűnökből és diszharmóniákból születnek a nagy művek
2023. szeptember 30. – 06:48
Egyebek mellett társadalmi megosztottságról és csontig hatoló gyűlöletről beszélt Veiszer Alinda műsorában Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója. A Veiszer Alindával folytatott beszélgetést havidíjért cserébe ezen a felületen lehet megnézni.
A színész-rendező úgy látja, a világ nem változik, ugyanazok a problémák sújtanak minket most is, mint évszázadokkal korábban. De most mégis nagyobb gondban vagyunk, az ő gyerekkorában, a „düledező szocializmusban” pszichés értelemben jobb állapotok voltak, „a szakma és a művészet nem voltak rossz passzban”, most „nagyobb a káosz”.
Úgy véli, a legnagyobb probléma a manipuláció, és ebben a mesterséges intelligencia is kellemetlenségeket okozhat. Rudolf berohant a kamarához, amikor megtudta, hogy manapság már előfordul olyan, hogy mesterséges intelligenciával szinkronizálnak filmeket élő színészek helyett. De a színháznak valószínűleg nem lesz nagy baja emiatt, mert a személyes jelenlétet nem tudja megadni a technológia.
Molnár Ferenc Az üvegcipő című darabja a 2023/24-es évad első bemutatója volt a Vígszínházban, Rudolfot lenyűgözi az író munkássága és a korszak is, amiben élt. Veiszer szerint nagy kortárs dilemma – és ezt akár Molnár Ferenccel kapcsolatban is fel lehet vetni –, hogy ha nagy művészről, de rossz emberről van szó, akkor a nagyszerű művészete felülírja-e az emberi gyarlóságait. Rudolf a konkrét színházi ügyeket (pl. Gothár Péter ügye) leválasztaná erről a kérdésről, mert azokra ki kell alakítani megfelelő szakmai fórumokat és szervezeteket, ahol megállapítják a szükséges szankciókat, eltiltásokat, ha valaki nem megfelelő módon viselkedik a kollégáival. Rudolf azt mondta, elkezdett azon dolgozni, hogy ezekre a kihívásokra kialakuljanak megfelelő szakszervezeti válaszok. Azért kezdett el tenni ezért, mert nem akarja, hogy a gyerekei életének is része legyen a most tapasztalható megosztottság és zsigerileg ható gyűlölet. A megosztottság ellen pedig azzal lehet kezdeni valamit, ha beszélgetünk – mondta.
De azt a kérdést áldilemmának tartja, hogy egy nagy művész teljesítménye felülírja-e az emberi gyarlóságait, kollégáival szembeni atrocitásait. Rudolf azért tartja ezt áldilemmának, mert szerinte „fájdalmakból, bűnökből és diszharmóniákból születnek a nagy művek. Ez az ára.” Szerinte ugyanis sok nagy művész életének szerves része volt mindenféle pszichés és egyéb probléma, de a művészetük táplálkozott ezekből, vélhetően nem is futották volna be a karrierjüket ezek nélkül.
Rudolf nehéz helyzetben (Covid, Eszenyi-botrány) került a Vígszínház élére három évaddal ezelőtt, de úgy érzi, jó úton járnak. Több bérletet adtak el idén, mint 2019-ben, a Covid előtti évben. De nagyon megérezték a válságot, hatalmas rezsiszámlájuk volt, 18 fokokban ültek az irodákban. Mégsem adtak be kompenzációs pályázatot, mert nem érezték volna helyénvalónak, hiszen sok színház ennél is sokkal nehezebb helyzetben volt és van. Gondolkodik olyan projektekben, amikkel segíthet rossz helyzetben lévő társulatoknak.
Rudolf Péter lánya, Rudolf Szonja gyakorlaton volt a Vígszínházban, de mindketten úgy érezték korrektnek, hogy nem szerződik oda. Fia, Rudolf Olivér filmrendező, akinek Anyám, a szörny című nagyjátékfilmterve a tavalyi Inkubátor program egyik győztese volt, azonban később a Filmintézet Filmszakmai Döntőbizottsága, több másik projekttel együtt, a Nemzeti Filmintézet által kijelölt szakmai zsűri döntését figyelmen kívül hagyva, utólagosan visszavonta korábbi döntését és indoklás nélkül elutasította a filmterveket. „Fájdalmas” – mondta az esetről Rudolf Péter. De szerinte ezek előrefelé löknek az emberen.
A műsorban szóba kerül az is, hogy miért nem mutatta be a Vígszínház Székely Csaba társadalmi megosztottságról szóló darabját, amivel Rudolf szerint több probléma is volt, nem csak az, hogy nem készült el időre a szövegkönyv.