A súlyos közlekedési szabálysértések, mint a gyorshajtás vagy az ittas vezetés miatt az egész EU-ban el kellene tiltani a vezetéstől a szabálysértőket az Európai Parlament kedden megszavazott álláspontja szerint.
A testület közleménye alapján ha most egy járművezető egy közlekedési szabálysértés miatt elveszíti a jogosítványát egy másik uniós országban, mint amelyik a jogosítványát kiállította, a legtöbbször csak ott érvényes a büntetés, ahol a jogsértést elkövették. Az új szabályok előírnák, hogy az ilyen határozatot továbbítani kell a vezetői engedélyt kiállító uniós országnak.
A képviselők azt javasolják, hogy az érvényes jogosítvány nélküli vezetést vegyék fel a súlyos közlekedési szabálysértések – például az ittas vezetés vagy a halálos közúti balesetek okozása – listájára, amelyeknél a tagállamok kicserélnék a vezetési eltiltásról szóló információkat.
A sebességkorlátozás meghaladása legalább 50 km/h-val szintén olyan súlyos közlekedési szabálysértés lenne, amely a vezetéstől való eltiltáshoz vezethet. A képviselők a lakóövezetekre alacsonyabb sebességkorlátozást állapítanának meg, itt már a 30 km/h-s túllépés miatt is elvehetnék vagy felfüggeszthetnék a jogosítványt.
Az Európai Parlament azt is javasolja, hogy az uniós országoknak tíz munkanapja legyen egymás tájékoztatására az eltiltási határozatoknál, és 15 munkanapjuk eldönteni, hogy ezeket alkalmazzák-e az egész EU-ban. Az érintett járművezetőt hét munkanapon belül tájékoztatni kellene a végleges döntésről.
Az Európai Parlament 372 igennel 220 ellenében, 43 tartózkodás mellett fogadta el a javaslatot. Ezzel a testület álláspontját szavazták meg, de a társjogalkotó, tagállami miniszterekből álló Tanács még nem fogadta el a sajátját, ezért a 2024 júniusában megválasztott új Európai Parlament folytatja majd a munkát a jogszabályon.
A MEPWatch adatai alapján a végszavazásnál egy híján minden voksoló magyar képviselő támogatta a javaslatot. Csak a KDNP-s Hölvényi György mondott rá nemet az uniós pártcsaládja, az Európai Néppárt túlnyomó többségét követve.