Az Európai Parlament kedden elfogadta tárgyalási álláspontját arról a javaslatról, amellyel az EU igyekszik megerősíteni a fogyasztók jogát az elektromos termékeik javításához. A képviselők szinte egyhangúlag, 590 igennel (köztük az összes szavazatot leadó magyarral), 15 nem és 15 tartózkodás mellett fogadták el a szöveget.
Még a garancia lejárta után is inkább javítás, mint csere
Az EP közleménye alapján a törvényes jótállási időszakon belül
az eladóknak előnyben kellene részesíteniük a javítást, ha az olcsóbb vagy azonos költségű, mint az áru cseréje,
kivéve, ha a javítás nem kivitelezhető vagy a fogyasztónak kényelmetlen. A képviselők azt is javasolják, hogy a termék javítása egy évvel hosszabbítsa meg a garanciát.
A fogyasztóknak joguk lenne a garancia lejárta után is kérni a javítást olyan termékeknél, mint a mosógépek, porszívók, okostelefonok és kerékpárok.
A képviselők azzal tennék vonzóbbá a javítást, hogy a gyártók a javítás idejére adjanak egy cserekészülékeket. Ha egy terméket nem lehet megjavítani, felújítottat ajánlhatnának fel helyette.
A javítóműhelyeket is segítenék
Az EP azt szeretné elérni, hogy a független javítóműhelyek, felújítók és felhasználók ésszerű áron hozzáférhessenek minden pótalkatrészhez, javítási információhoz és szerszámhoz.
Online platformok segítenék a fogyasztókat abban, hogy megtalálják a helyi javítóműhelyeket és a felújított termékek kereskedőit. A képviselők azt javasolják, hogy a fogyasztók utalványokat és egyéb pénzügyi ösztönzőket kapjanak a javításhoz.
Az EP a keddi szavazással a saját álláspontját fogadta el, amely alapján a nemzeti kormányokból álló Tanáccsal tárgyalhat. A tagállami testület már elfogadta a mandátumát, így elkezdhetnek egyezkedni a végső közös változatról, amelyet majd hivatalosan is meg kell szavazniuk.