Az EP leszámolna a rejtett poggyászdíjakkal

2023. október 9. – 10:33

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Egységes előírásokat szorgalmaz az Európai Parlament a légitársaságok kézipoggyászairól. A múlt héten megszavazott állásfoglalásban a képviselők a méretre és az árképzésre is következetes uniós szabályokat vezetnének be, írja a testület közleménye.

A képviselők szerint rejtett díjakat eredményez és megnehezíti az árak összehasonlítását, hogy a légitársaságok eltérően szabályozzák a megengedett poggyászokat. Ha az utasok különböző légitársaságokkal repülnek vagy változtatniuk kell a terveiken, az ellentmondásos előírások zavart okoznak.

A képviselők hangsúlyozzák, hogy az Európai Unió Bírósága korábban megállapította: a légitársaságok nem számíthatnak fel felárat a kézipoggyászért, „feltéve, hogy az ilyen kézipoggyász megfelel az ésszerű követelményeknek súlya és méretei tekintetében, és megfelel az alkalmazandó biztonsági követelményeknek”. Az EP emlékeztette rá az Európai Bizottságot, hogy a javaslattevő testület vegye figyelembe az ítéletet a mostani uniós légiközlekedési jogszabályok felülvizsgálatánál. A képviselők szerint az olyan rejtett költségekkel is foglalkozni kellene, mint például az üléskiosztással kapcsolatos díjak.

A javaslat még az EP többségével szemben gyakran kritikus fideszes képviselők tetszését is elnyerte. Deutsch Tamás és Tóth Edina üdvözölte a kezdeményezést, hiszen az – a poggyászméret egységesítésén túl – sürgetné az olyan megtévesztő reklámozás felszámolását, amely rejtett poggyászdíjakat jelenthet a fogyasztóknak. „A légitársaságok végső soron arra kényszerítik a fogyasztókat, hogy az ellentmondásos szabályaik miatt különböző méretű kézipoggyászokat halmozzanak fel otthonaikban” – hangsúlyozta Tóth Edina.

Deutsch Tamás szerint köztudott:

„a fapados légitársaságok úgy üzletelnek a jegyek árával, hogy a vásárlás végéig elrejtik a kézipoggyász szállításáért járó különdíjat. A nem egyértelmű reklámozás ezért félrevezetheti a fogyasztókat, akik azt hihetik, hogy jobb ajánlatot kapnak, mint amilyenek valójában.

Az is aggodalomra ad okot, hogy a keresőmotorok tisztességtelen előnyhöz juttathatják az ezeket a rendkívül alacsony viteldíjakat hirdető légitársaságokat”.

Az EP által elfogadott szöveg csak egy állásfoglalás, vagyis jogilag nem kötelez senkit semmire. A dokumentum a testület politikai véleményét fejezi ki, miközben a képviselők közvetlenül nem tudnak új jogszabályokat kezdeményezni. Ilyet csak az Európai Bizottság tehet, de a testület épp nemrég konzultált a légiközlekedési rendelet felülvizsgálatáról, így az állásfoglalás befolyásolhat egy esetleges új javaslatot.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!