Zelenszkij kapta a legnagyobb figyelmet, de valójában azt gyúrták össze, mennyire gyalázzák Kínát

Legfontosabb

2023. május 23. – 14:42

Zelenszkij kapta a legnagyobb figyelmet, de valójában azt gyúrták össze, mennyire gyalázzák Kínát
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök G7-ek vezetőivel tartott munkaülésen a csúcstalálkozó utolsó napján 2023. május 21-én – Fotó: Stefan Rousseau-WPA Pool / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Bár a legnagyobb figyelmet Volodimir Zelenszkij ukrán elnök kapta, mégsem Oroszország volt a főszerepben a hét nagy fejlett gazdaság – az Egyesült Államok, Japán, Németország, az Egyesült Királyság, Franciaország, Olaszország, Kanada –, a G7 hétvégi hirosimai csúcstalálkozóján.

Az ankét elsősorban arról szólt, hogy az Egyesült Államok és szövetségesei, az Európai Unió hogyan tudják összehangolni sok szempontból hasonló, sok szempontból erősen eltérő Kína-politikájukat, illetve hogyan tudják meggyőzni a világ maradék részét arról, hogy jobb arcok, mint Hszi Csin-ping kínai pártfőtitkár-államfő vagy Vlagyimir Putyin orosz elnök.

A jelek szerint Európa valamelyest képes volt temperálni a harciasabb Egyesült Államokat, bár az kétséges, hogy mennyire őszinte és tartós az amerikai enyhülés. A másik oldalról pedig Kína magatartása is keményedik, aminek fényében nem világos, mennyire reálisak az európai álmok, amelyek szerint egyszerre szeretnének hasznot húzni a kínai piacból, versenyezni a feltörekvő kínai vállalatokkal és ellensúlyozni Kína globális katonai és politikai befolyását.

EU-konform Kína-gyalázás

Az esemény legfelkapottabb eleme az lett, hogy a csúcs zárónyilatkozata minden eddiginél többet emlegette Kínát, és elővette az amerikai külpolitika kedvenc frázisait: Oroszország ukrajnai agressziójának visszafogására szólította fel Kínát; megismételte, hogy nem fogadnák el Tajvan esetleges kínai megtámadását; megkérdőjelezte Peking dél-kínai-tengeri területi követeléseit, és közölte, mindenkinek jobb lenne, ha Kína felelős hatalomként viselkedne a világban.

A másik oldalon viszont az európai résztvevők a jelek szerint valamelyest visszafogták az amerikai hévet. Joe Biden hiába nyújtja egy, az elődjénél kimértebb politikus képét, hatalomra jutása óta az Egyesült Államok Kína-politikája kifejezetten keményedett. Ugyan Donald Trumpnak sokkal súlyosabb Kína-ellenes kirohanásai voltak, de az exelnök a gyakorlatban üzleti ügyként kezelte a két ország kapcsolatát, fő rögeszméje a Kínával szembeni amerikai kereskedelmi hiány csökkentése volt, és megelégedett egy, a hiány mérséklését célzó (mérsékelt eredményekkel és sok hátránnyal járó) kereskedelmi megállapodás megkötésével.

Ezzel szemben a Biden-kormányban Jake Sullivan nemzetbiztonsági főtanácsadó rendszerszintű anomáliaként tekint Kínára. Sullivanék szerint Kína erősödése pénzügyi, gazdasági, katonai és ideológiai téren is ellentétes az amerikai érdekekkel, a két ország közti nézet- és érdekellentétek rendezésére pedig kevés esélyt látnak.

Ezért Kína technológiai fejlődésének megakasztásával és – szövetségeiken keresztül – katonai és politikai ellensúlyozásával próbálkoznak.

A probléma számukra, hogy utóbbi téren Európa minimum ingadozó. Az utóbbi években a koronavírus-járvány ellátási láncokban okozott sokkja és a kínai ipari konkurencia gyors előretörése miatt a nyugat-európai fővárosokban is népszerű téma a kínai függőség csökkentése és a kínai kockázatok mérséklése. Ugyanakkor Emmanuel Macron francia elnök vagy Olaf Scholz német kancellár – illetve a mögöttük álló ipari és üzleti lobbiérdekek – számára a kínai piac fontosabb annál, hogy komolyabban összerúgják a port Pekinggel, és az amerikaiak által vizionált gazdasági leválást nem tartják reálisnak.

Emmanuel Macron francia elnök Hszi Csin-ping kínai elnökkel, a francia elnök háromnapos állami látogatásának fogadóünnepségén 2023. április 6-án – Fotó: Ng Han Guan – Pool / Getty Images
Emmanuel Macron francia elnök Hszi Csin-ping kínai elnökkel, a francia elnök háromnapos állami látogatásának fogadóünnepségén 2023. április 6-án – Fotó: Ng Han Guan – Pool / Getty Images

Emiatt az elmúlt hónapokban Sullivanék is visszavettek a Kínával szembeni retorikából, és valamelyest közeledtek az európai nézőponthoz. Januárban Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter már arról beszélt, hogy az amerikai nemzeti érdek védelme mellett „egészséges gazdasági kapcsolatokra” törekednek Kínával, és a globális kihívások, mint a klímaváltozás, az alacsony jövedelmű országok adósságválsága vagy a globális makrogazdasági stabilitás érdekében készek együttműködni Pekinggel.

Áprilisban pedig Jake Sullivan nemzetbiztonsági főtanácsadó is enyhített a szövegen, és Kína technológiai fejlődésének megakadályozása helyett – az európai retorikára hajazva – a kockázatok csökkentésére helyezte a hangsúlyt, és arról beszélt, nem cél Kína elnyomása.

Hogy ez a váltás mennyire őszinte Washington részéről: a háttérben a TikTok betiltásától a Kínába tartó amerikai befektetések korlátozásáig a gazdasági leválás számos projektje csordogál a washingtoni politika labirintusaiban. A csúcstalálkozón elfogadott nyilatkozat viszont az európai szöveghez áll közelebb: bár prominens helyen szerepel benne a kínai ipari ellátási láncoktól való függés és a kínai gazdasági zsarolópotenciál csökkentése, de azért az is benne van, hogy a nyugati világ nem akarja hermetikusan elzárni magát Kínától, és Kína fejlődését sem akarják gátolni.

„Globális Dél”

Ezzel együtt a találkozó meghívottjainak listája azt is jelezte, hogy Kína felemelkedése és a „fejlődő” világgal való gazdasági és politikai kapcsolatainak fejlődése, valamint az ukrajnai orosz agresszió visszafogott nemzetközi elítélésének fényében Washingtonban, Párizsban és Tokióban gyökeret vetett a gondolat, miszerint nem ártana konstruktívabb és proaktívabb külpolitikát folytatni a manapság „globális Dél” néven emlegetett nem nyugati világ országaival. Emögött az az elképzelés áll, hogy változó világunk politikai és gazdasági ügyeinek megoldása és a nyugati világ érdekeinek és elveinek érvényesítése végett a nem nyugati és nem fejlett országokkal való, egyenlőbb alapú együttműködésre is szükség van. (Erről nemrég itt írtunk részletesen.)

A G7 országok és a további meghívott államok vezetői fotózkodnak a hirosimai Béke Emlékparkban tartott koszorúzási ünnepségen 2023. május 21-én – Fotó: Japan Pool / AFP
A G7 országok és a további meghívott államok vezetői fotózkodnak a hirosimai Béke Emlékparkban tartott koszorúzási ünnepségen 2023. május 21-én – Fotó: Japan Pool / AFP

Emiatt a japán szervezők Ausztrália, Brazília, India, Indonézia, Dél-Korea, Vietnám, valamint az Afrikai Uniót képviselő Comore-szigetek és a csendes-óceáni szigeteket képviselő Cook Szigetek vezetőit is meghívták a találkozóra, és több segélyt és infrastrukturális beruházást ígértek a feltörekvő országoknak, ami Kína „déli” hitelezési és beruházási aktivitásának ellensúlyozását célozza.

Japán és Németország Indiával és Brazíliával karöltve ismét elővette a nemzetközi intézményrendszer reformját is. A négy ország régóta szeretne az ENSZ Biztonsági Tanács állandó tagjává válni, és különösen Brazília és India szemét más intézmények, például a Világbank vagy a Nemzetközi Valutaalap nyugati dominanciája is szúrja.

A dolog inherens problémája persze, hogy egyrészt az Egyesült Államok és a hanyatló brit és francia birodalom nem igazán akarja feladni privilégiumait; másrészt a fejlődő országok mélyebb bevonása sem biztos, hogy megoldást hozna. Az ENSZ BT már öt, vétójoggal bíró állandó taggal sem képes konstruktívan működni, és több állam részvétele több nézeteltérést szülne.

A tágabb intézményi reformokat az is akadályozza, hogy Washingtonban vagy akár az európai fővárosokban nincsenek meggyőződve róla, hogy hasznos lenne odaengedni a brazilokat vagy az indiaiakat a Világbank vagy az IMF vezetése közelébe, hiszen ezek az országok saját házuk táján sem képesek rendet tartani. Az indiaiak és brazilok szerint viszont az IMF és a Világbank amerikai vezetése eddig pont hogy destruktív hatással volt a fejlődő világra, és reform hiányában inkább más feltörekvő országokkal igyekeznek alternatív intézményeket létrehozni. Amelyekre Washingtonban azt mondják, hogy csak tetézik a bajt, ahogy a kínai hitelezést kísérő adósságproblémák jelzik.

No u

Kína természetesen elítélte a G7-et, amely a pekingi külügy szerint „akadályozza a világbékét, aláássa a regionális stabilitást és gátolja más országok fejlődését”. A G7-csúccsal egy időben Hszi Csin-ping fogadta öt közép-ázsiai volt szovjet köztársaság, Kazahsztán, Kirgizisztán, Üzbegisztán, Tádzsikisztán és Türkmenisztán vezéreit.

A kínai vezető szokásához híven jelentős infrastukturális beruházások finanszírozását és a Kína és a térség közti összeköttetések javítását ígérte, és ezzel párhuzamosan a kínai kereskedelmi és befektetési lehetőségekkel kecsegtette a hagyományosan az orosz érdekszférához sorolt – és a Türk Tanácson keresztül a magyar külpolitika által is körbeajnározott – térség vezetőit. De a kínai vezető a belbiztonsági és biztonságpolitikai együttműködésről és a globális ügyekben való kooperációról is értekezett a közép-ázsiai diktátorokkal, jelezve, hogy az értékalapú politika nem csak Nyugaton működik.

Hszi Csin-ping kínai elnök a Kína és a közép-ázsiai országok csúcstalálkozóján a kínai Senhszi tartomány székhelyén, Hszianban 2023. május 19-én – Fotó: Florence Lo / Reuters pool / EPA / MTI
Hszi Csin-ping kínai elnök a Kína és a közép-ázsiai országok csúcstalálkozóján a kínai Senhszi tartomány székhelyén, Hszianban 2023. május 19-én – Fotó: Florence Lo / Reuters pool / EPA / MTI

Az utóbbi hetek kínai lépései azt is jelzik, hogy a washingtoni hangnem mérsékelt enyhülése dacára a gazdasági leválás nem csak amerikai projekt.

A G7-csúccsal egy időben Kína először vetett ki de facto szankciót egy amerikai csipipari cégre.

A kínai hatóságok vasárnap közölték, hogy a Micron nevű amerikai csipgyártó megbukott a nemzetbiztonsági átvizsgálásukon, és arra szólították fel a kínai információs infrastruktúrát üzemeltető entitásokat, hogy ne használják a cég termékeit.

Ez hasonló történet, mint amilyen pár évvel ezelőtt a Huawei kínai kommunikációs eszközgyártóval szemben lejátszódott az Egyesült Államokban és egyes angolszász és európai országokban. Ráadásul messze nem biztos, hogy ez lesz az utolsó ilyen lépés: a kínai Országos Népi Gyűlés április végén határozott a kémelhárítási törvény szigorításáról, a július elsején életbe lépő jogszabály jelentősen kiterjeszti a nemzetbiztonság és a kémkedés fogalmát, és külföldi bírálói szerint tág értelmezése esetén nagyjából bármire ráhúzható. Míg eddig csak az államtitokkal való visszaélésekre vonatkozott a törvény, addig mostantól minden, a nemzetbiztonsággal összefüggő információra, a nemzetbiztonságot pedig a kínai pártállam egyre tágabban értelmezi.

Kínában tevékenykedő külföldi cégvezetők szerint a kémkedés tág definíciójába a kínai konkurenciáról való üzleti adatgyűjtés és piackutatás is beleférhet, és a törvény lehetővé teszi, hogy a hatóságok „kémkedés” gyanúja esetén átvizsgálják létesítményeiket és elektronikai eszközeiket. A törvény szigorításával párhuzamosan számos külföldi kutatóintézet, valamint piackutató-, tanácsadó- és üzleti adatszolgáltató cég arra panaszkodott, hogy megvonták a hozzáférésüket több fontos, gazdasági és vállalati, szabadalmi, közbeszerzési információkat, hivatalos statisztikai évkönyveket és tudományos folyóiratokat tartalmazó adatbázishoz.

A külföldi cégek átvizsgálását Hszi az állambiztonság egy veteránjára, Csen Ji-hszinre bízta, akinek emberei az utóbbi hetekben több amerikai tanácsadócég és piackutató kínai irodájában tartottak házkutatást, és kanadai, ausztrál és japán kutatókat és üzletembereket is őrizetbe vettek kémkedés gyanújával.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!