Előkerült a kínai influenszer, aki tankos tortával emlékezett meg a Tienanmen téri mészárlásról

2022. szeptember 22. – 12:28

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Négy hónap szünet után visszatért a képernyőre Li Csia-csi (Li Jiaqi) kínai influenszer, aki azután tűnt el a közösségi médiás felületekről, hogy az 1989-es Tienanmen téri mészárlás évfordulója előtti napon egy élő videóban a kezébe vett egy tank alakú tortát. Az adás ezen a ponton hirtelen megszakadt, a készítők technikai problémákra hivatkoztak, ezt követően azonban közel négy hónapig semmilyen poszt nem jelent meg Li oldalán. Az influenszer kedd este tért vissza, egy online rendezvényen reklámozott néhány terméket, de arról nem beszélt, miért tűnt el hónapokra a képernyőről – írja a Guardian.

A kínai influenszert sokan csak Rúzskirályként ismerik, miután azzal szerzett magának ismertséget, hogy különböző rúzsokat tesztelt a csatornáján. Mára Kína legismertebb és legfoglalkoztatottabb online marketingese lett, többmilliós követőtáborral.

A június 3-i adása azt követően szakadt meg, hogy a kezébe vett és bemutatott egy tank alakú jégkrémtortát. A tank az 1989. június 4-i Tienanmen téri mészárlás szimbóluma, amikor a kínai hadsereg leverte a diákok tüntetését (az ikonikus, tankok előtt álló fiatal férfi képe is ekkor készült – erről a képről a régi Indexen is írtunk). Az összecsapásban rengeteg tüntető vesztette életét, de pontos számot a mai napig nem lehet tudni, a kínai kormány ugyanis minden ezzel kapcsolatos információt titkosított, és erősen cenzúrázza a témát (Hongkongban például eltűnt a Tienanmen téri vérengzést felhánytorgató Simpsons-epizód is a Disney+-ról). Ezért a Lihez hasonló harmincas fiatalok tulajdonképpen semmit nem tudhatnak arról, hogy pontosan mi is történt 1989-ben.

Az adás után Li teljesen eltűnt, nem posztolt és nem adott hírt magáról, a kínai közösségi médiás felületen, a Weibón pedig a hozzá kapcsolható hashtageket is letiltották.

Kedd este váratlanul jelent meg az Alibaba Group Taobao nevű online piacterén, ahol többek között telefontokokat és tisztítószereket népszerűsített. A kétórás megjelenést nem jelentették be előre, de hamar híre ment a közösségi médiában, este hét és kilenc óra között a közönség száma 100 ezerről több mint 50 millióra nőtt.

A kommentelők többek között Li távolságtartását és merevségét sérelmezték, de azt a kérdést is többen feltették, hogy mi történhetett vele az elmúlt hónapokban. Erre az egyik hozzászóló azt válaszolta, „jobb nem tudni”.

Kínában egyáltalán nem példa nélküli, hogy ismert emberek eltűnnek, miután a kormányt kritizálják, vagy a kormánynak kényes témákról beszélnek. 2021-ben 600 napra tűnt el Csen Csiu-si (Chen Qiushi) ügyvéd és szabadúszó újságíró, aki a vuhani lezárásokat dokumentálta. Szintén 2021-ben hetekre eltűnt a kínai teniszsztár, Peng Suaj, miután a Weibo nevű kínai közösségi platformon arról írt, hogy a volt kínai miniszterelnök-helyettes, Csang Kao-li évekig viszonyt folytatott vele, és megerőszakolta őt. Tavaly év végén pedig Jack Ma kínai milliárdos, az Alibaba alapítója tűnt el, miután a kínai kormányt kritizálta.

Kövess minket Facebookon is!