A szakítás, ami megpecsételheti Trump sorsát

A szakítás, ami megpecsételheti Trump sorsát
Külföld
Illusztráció: Fillér Máté / Telex

Mióta Joe Biden 306 elektorral megnyerte az amerikai elnökválasztást, szakításközeli állapotba került Donald Trump és a Fox News. A már csak néhány hétig hivatalban lévő elnök és az Egyesült Államok legnézettebb hírcsatornájának konfliktusa nem véletlenül tartja lázban a világsajtót: ha Trump valóban hátat fordít a konzervatív tévének, és alapít egy kisebb online csatornát, akkor jelentősen csökkentheti 2024-es újraindulásának esélyeit, és akár könnyen a politikai senki földjén is találhatja magát. De mi történt Trump és a médiamilliárdos Rupert Murdoch között?

November 3-án este Donald Trump és csapata jó hangulatban várta az amerikai elnökválasztás eredményeit a Fehér Házban. Bár a közvélemény-kutatások előzetesen lényegesen nagyobb esélyt adtak Joe Biden győzelmének, sokáig úgy tűnt, megint jelentősen alulmérték Trump bázisát, 2016-hoz képest egy államban sem tudnak fordítani a demokraták, ezért Trumpék bizakodóak voltak. De egyszer csak váratlanul az összes többi nagy tévét és hírügynökséget megelőzve megjelent az ország legnézettebb hírcsatornájának, a republikánusokhoz húzó Fox Newsnak képernyőjén a társaság saját előrejelzése: Joe Biden megnyeri Arizonát.

Az elnök eredményváróján egy pillanat alatt feszültté vált a légkör. Jason Miller, Trump tanácsadója eszeveszetten hívogatta a Foxot, hogy változtassák meg a projekciójukat; Jared Kushner, Trump veje és főtanácsadója pedig Rupert Murdochnak, a csatorna tulajdonosának kezdett panaszkodni. A beszámolók szerint Trump is idegesen telefonált több republikánus kormányzóval, majd hiába próbálta lebeszélni a környezete, csalódottságában végül kiállt, és megtartotta azt a sajtótájékoztatót, amelyben bejelentette győzelmét, és a szavazatszámlálás leállítását követelte:

Még ezen az estén az elnök kampánystábja elkezdte támadni a Fox választási előrejelzésekkel foglalkozó részlegének vezetőjét, az azóta eltelt hetekben pedig Trump többször kijelentette, hogy az elmúlt években legfontosabb szövetségesének számító tévé mára álhírgyárrá silányult, a konzervatív tábor kénytelen másik tájékozódási forrást keresni.

A világ közvéleményének jelentős részét váratlanul érte a konfliktus, elemzők írások tucatjaiban keresik a választ, hogy mi történt az évekig megbonthatatlannak tűnő szövetséggel. Trump, a Fox és a Murdoch család szinergiáján azonban már évekkel ezelőtt megjelentek az első repedések, és úgy tűnik, elkerülhetetlen a nagy szakítás, ami nemcsak Trump politikai karrierjére, de az amerikai belpolitikára is komoly hatással lehet.

>>>Itt találja a Telex legfrissebb híreit<<<

Az igazi Amerika hangja

A Fox News jelenleg a legnépszerűbb hírcsatorna az Egyesült Államokban. Ez már önmagában komoly teljesítmény, ugyanis 1996-os alapításával jelentős hátrányból indult a nagy versenytárs, az 1980-ban alapított CNN-hez képest. A Fox sikeréhez egyrészt kellett Rupert Murdoch ausztrál–amerikai médiamogul, aki beletolt egy rakás pénzt, de még inkább Roger Ailes, a tévé néhány éve meghalt, megosztó vezetője.

Ailes a nixoni, csendes többségről szóló tételben rejlő erőt felismerve nem egy újabb mérsékelt, a status quót nem sértő csatornát képzelt el, hanem egy harsány elitellenes platformot, amely saját narratívája szerint a keményen dolgozó vidéki Amerika hangja kíván lenni a pökhendi, kozmopolita értelmiséggel szemben. A terv bevált, a Fox néhány év alatt népszerű hírforrás lett a jobboldalon, a nagy áttörés azonban 2016-ban jött el: Trump megválasztásának évében lettek a legnézettebb hírcsatorna. A 2020-as elnökválasztásra a helyzet odáig fokozódott, hogy

a választás estéjén a Foxot 14,1 millióan nézték, míg a második CNN-en 9,4 millióan, a harmadik MSNBC-n pedig 7,6 millióan követték az eseményeket.

A Fox tehát brutálisan lenyomta a liberális versenytársakat, nem véletlen, hogy Trumpék annyira megrettentek attól, hogy a csatorna mindenki másnál előbb odaadta Arizonát a demokratáknak. Úgy érezték, hogyha a Trump-tábor első számú hírforrásán elkezdik adagolni, hogy vereséget szenvedett az elnök, akkor még a saját bázisuk támogatása sem lesz meg ahhoz, hogy harcoljanak a szerintük a választást szabálytalanul befolyásoló levélszavazatok ellen (itt írtunk arról, hogy ennek miért nincs semmi alapja, előzetesen is tudni lehetett, hogy a demokratáknak fognak kedvezni, és hogy csak napok alatt tudják megszámolni őket több fontos államban).

A Fox nemcsak piacvezető csatorna, hanem Trump Twittere mellett gyakorlatilag élet-halál ura a jobboldali nyilvánosságon belül. Ők döntik el, hogy melyik összeesküvés-elmélet kap elég oxigént, és képes kitörni az internetes buborékból; ha a Foxon teret engednek egy konteónak, akkor az garantáltan letarolja fél Amerikát. A Fox az online térben is egyértelműen dominál, a tévé honlapját tízszer annyi látogatják, mint a második legnépszerűbb konzervatív oldalt.

Rupert Murdoch és Roger Ailes 1996-ban – Fotó: Allan Tannenbaum / Getty Images

Ne higgyék el, amit mások mondanak

Trump és a Fox kapcsolata az elmúlt években igen gyümölcsöző volt, kölcsönösen sokat köszönhetnek egymásnak. A csatorna a 2016-os választások előtt (a Murdoch-médiabirodalom többi részével egyetemben) már akkor komolyan vette Trump elnöki ambícióit, amikor más újságok még csak legfeljebb a szórakozás rovatokban számoltak be az üzletember-celeb szándékairól.

A Fox a 2016-os republikánus előválasztási kampányban is Trumpot tolta, aki elnökké választása után nem volt hálátlan: első hét elnöki interjújából ötöt a Foxnak adott, és a gyakorlatilag a hivatalos elnöki kommunikáció csatornájává váló Twitter-oldalán folyamatosan osztotta meg a foxos tartalmakat, amivel minden bizonnyal hozzájárult a csatorna nézettségének növekedéséhez.

Miután a Fox évtizedekig a liberális dogmákkal szembeni ellenállás zászlóshajójaként pozicionálta magát, Trump elnöksége alatt sem esett ki a szerepéből. Minden, a CNN–New York Times-tengelyen Trumppal kapcsolatban megjelent hírről elmondták, hogy fake news, és arra nevelték nézőiket, hogy ne higgyenek el semmit, amit máshol látnak.

Az ellenállás folytatódott, sőt, saját narratívájuk szerint hatalomra kerülve a normálisok lázadását képviselő Trump–Fox-duón csak durvább lett a nyomás az idegen érdekeket képviselő liberális elitek irányából.

Eközben Trump annyira összefonódott a Foxszal, mint ahogy egyetlen korábbi amerikai elnök sem tette meg valamilyen médiummal. Túl azon, hogy irodájában egész nap ment a csatorna és lényegében mindent készpénznek vett, amit bemondtak (Trump a Fox nyomán kezdett migránskaravánozni, vagy például a Covid-19-et médiahisztériának beállítani), az elnök stábjának korábbi tagjai közül többen is elhelyezkedtek a csatornánál, a Media Matters összesítése szerint pedig az elmúlt négy évben tizennyolcan kötöttek ki a Fehér Házban vagy kaptak nagyköveti kinevezést azok közül, akik korábban dolgoztak a Foxnál.

Trump támogatói fotózkodnak a Fox News riporterével, John Robertsszel a választás előtt néhány nappal egy kampányeseményen 2020. október 29-én – Fotó: Octavio Jones / Getty Images

Emellett a Fox legnépszerűbb arcai, Tucker Carlson és Sean Hannity Trump informális tanácsadóiként és legfőbb szószólóiként is működnek. (A jövőre nézve fontos lábjegyzet lehet, hogy Carlson neve időnként felröppen a republikánusok következő elnökjelöltjeként is, az ötlet Trump veresége óta is előkerült.)

A narcisztikus autokrata

Az elnök és a tévé évekig tartó együtt dübörgése úgy fest, hogy Trump elnöki ciklusával véget ér. Ahogy általában lenni szokott, a távolodás már tart egy ideje, és valószínűleg több dolog együttes hatása vezetett a mostani, szakításközeli állapotig. A válasz egyrészt maga Trump, aki a legkisebb kritikát sem volt képes elviselni az elmúlt években, hiába támasztották alá egyértelmű tények; ugyaninnen fakad, hogy az elnökválasztás elvesztését sem képes elismerni.

Ha nem is rendszeresen, de elnöki ciklusa alatt Trump már többször kiakadt a Foxra. Volt, hogy kiposztolta, hogy még a „fake news CNN-t” is jobb nézni, mint a Fox egyik műsorát, de a csatornán egy demokrata politikussal megjelent interjú miatt arról is értekezett már nyilvánosan, hogy a tévé balra tart, többé nem nekik dolgozik. Trump kiakadása a Foxra a választási évben pörgött fel igazán. Az elnök úgy érezte, hogy a Fox nem tolja eléggé a kampányát, és kamu közvélemény-kutatásokat közölt (amelyek szintén Biden győzelmét jósolták). A helyzet annyira elmérgesedett, hogy a Vanity Fair forrása szerint

nyár elején Trump üvöltve hívta fel Rupert Murdochot.

Az elnök azért is neheztelt a médiamilliárdosra, mert nem rúgta ki egyik műsorvezetőjét, miután az megerősített egy Trump számára kellemetlen információt, amely arról szólt, hogy lúzernek nevezte a háborús veteránokat. Trump idén többször panaszkodott arról a környezetének, hogy bár Murdoch szemtől szemben kedves vele, valójában a vesztét kívánja.

Trump poharában a Fox arizonai előrejelzése jelentette az utolsó cseppet, amely csak még inkább megerősítette abban a meggyőződésében, hogy Murdoch a demokratákkal szövetkezett a megbuktatására. A legnagyobb különbség a 2016-os és a 2020-as elnökválasztás között a Fox volt – írta Twitterén az elnök.

Jó, de mi a frász történt Arizonában?

Más tévécsatornákhoz és hírügynökségekhez képest a Fox rendkívül hamar, napokkal korábban odaadta Arizonát Bidennek. Vannak olyan vélemények, amelyek szerint ez komoly hiba volt, ugyanis a feldolgozottság akkori állásánál (70 százalék alatt) még könnyedén fordulhatott volna az eredmény. Végül Biden 0,3 százalékkal, 10 ezer szavazattal nyert, vagyis a Fox előrejelzése könnyen tűnhet hazardírozásnak. A csatorna után néhány órával az Associated Press is Bidennek ítélte az államot. Az AP hírügynökség ugyanannak a cégnek a számaiból dolgozott, ezzel mintegy megerősítve, hogy a rendelkezésre álló adatokból valóban megalapozottan lehetett Biden győzelmére következtetni.

A Fox előrejelzésének megjelenése után Trump stábja támadni kezdte a Fox választásokkal foglalkozó részlegének (decision desk) vezetőjét, mondván elfogult a demokraták irányába. Arnon Mishkin valóban regisztrált demokrata, 2016-ban Hillary Clintonra szavazott, 2008-ban 1500 dollárral támogatta Barack Obama kampányát, ugyanakkor külsős tanácsadóként 1998 óta dolgozik a Foxnál a választások lebonyolításában.

A tévé előrejelzéseiben ugyanakkor különös kompenzálásra utal, hogy Georgiát még két héttel a választás után sem adták oda Bidennek, miközben már mindenki más múlt pénteken megtette ezt. Ebben az államban 14 ezer szavazattal nyert a demokrata jelölt, az újraszámlálás után is több mint 12 ezer szavazat maradt a különbség, azaz a demokrata politikus valamivel simábban nyert, mint Arizonában.

Saját médiája támadt Trumpra?

Miközben Trump szemszögéből akár érthető is lehet, hogy a bűnbaknak kikiáltott Foxszal és az árulónak tartott médiamilliárdossal viteti el a vesztes választás balhéját, valójában szó sincs arról, hogy a társaság szembefordult volna a már csak január 20-ig hivatalban lévő elnökkel.

Persze, ha egymás mellé teszünk néhány – egyébként nem lényegtelen – eseményt, mint az arizonai előrejelzés, vagy az amikor több más tévétársasághoz hasonlóan elkapcsoltak Trump beszédéről, amikor minden bizonyíték nélkül csalást emlegetett (majd a Fehér Ház szóvivőjével is így tettek), akkor bele lehet csúszni abba a téves narratívába, hogy a Fox szembefordult Trumppal.

Donald Trump a Fox egyik műsorában - Fotó: Eric Liebowitz / FOX Image Collection / Getty Images

Pedig ezeken túl a választások óta a csatorna választásokkal kapcsolatos tudósításaiban továbbra is erőteljesen megjelentek Trump állításai. A főműsoridőben a legnépszerűbb arcok rendre megkérdőjelezték a választások tisztaságát, széles körű csalásokat emlegetnek, és republikánus tisztségviselőkkel karöltve sugalmaznak a választások ellopásáról szóló elméleteket. Igaz, ebben lehet némi elmozdulás, Tucker Carlson néhány napja már arról beszélt, hogy ugyan voltak csalások, de nem annyi, hogy érdemben megváltozzon az eredmény. Eközben néha azért azt is bemondják a csatorna nappali műsoraiban, hogy Joe Biden a megválasztott elnök.

Az ellentmondásosnak tűnő helyzet feloldása, hogy a Foxon belül elég nagy autonómiát élveznek a műsorok, nem egyszer fordult már elő, hogy egy esti adásban megcáfolják valamelyik nappali műsorban elhangzott állítást, és fordítva. A Fox öndefiníciója szerint külön kell venni a hírműsoraikat (ehhez képest az említett elkapcsolások ezekben a műsorokban történtek), miközben az esti véleményműsoraikban pedig lényegében a menedzsment kontrollja nélkül bármi elhangozhat. A csatornánál különböző politikai beállítódású műsorvezetők is dolgoznak; a 110 százalékig trumpisták mellett vannak olyanok is például, mint az első, kaotikus elnökjelölti vitát moderálni próbáló, nyíltan demokratapárti Chris Wallace, aki nyáron egy interjúban csinált komplett hülyét Trumpból.

Milliárdosok érdekbarátsága és családi összefonódások

Fontos adalék a konfliktus megértéséhez, hogy miközben a Fox egyértelműen a republikánusok felé húz, és Rupert Murdoch is konzervatívnak vallja magát, sem ő, sem családja nem függ a Republikánus Párttól.

„A republikánusok általában azt hiszik, hogy a Fox értük dolgozik, de kezdünk rájönni, hogy valójában a republikánusok dolgoznak a Foxért”

írta le találóan a helyzetet George W. Bush egykori szövegírója. A médiamágnás Murdoch Ronald Reagan óta gyakorlatilag minden amerikai elnökkel ki tudott alakítani valamilyen kapcsolatot, a 2000-es évek közepén támogatta Hillary Clinton szenátori újraválasztását, eleinte teljesen odavolt Barack Obamáért, és a brit The Sun című bulvárlapot is állította már a Munkáspárt és Tony Blair szolgálatába (igaz, Blair volt a Labour eddigi legkevésbé baloldali vezetője).

Miközben Trump elnökségének idején arról jelentek meg hírek, hogy Murdoch az elnök legfontosabb Fehér Házon kívüli tanácsadója, akivel szinte minden nap beszélnek, ismerőik szerint ez a kapcsolat sosem volt baráti, mindig is inkább a kölcsönös érdekek mozgatták. Barátai szerint pedig Murdoch sosem vette igazán komolyan Trumpot.

Az elmúlt években ebben voltak olyan, Murdoch számára kedvező fejlemények, mint például hogy a Disney a trösztellenes problémákkal dacolva Trump támogatása mellett a világ pénzéért felvásárolhatta a Fox egyes tévés és filmes részlegeit, miközben például az elnök sem tudta megakadályozni a Murdochnak kedvezőtlen AT&T/Time Warner egyesülést, pedig aktívan próbálkozott azért.

Arról nem nagyon szivárogtak ki hírek, hogy Trump és Murdoch között lett volna nyílt konfliktus, Michael Wolff Fire and Fury című botránykönyve szerint ugyanakkor még Trump beiktatása előtt Murdoch „kibaszott idiótának” nevezte Trumpot egy telefonbeszélgetésük után. Ennek oka az volt, hogy Murdoch bevándorlási kérdésekben lényegesen liberálisabb álláspontot képvisel a keményvonalas Trumpnál.

Jelzésértékű volt ugyanakkor, hogy a 2020-as választások előtt a Daily Beast megszellőztette, hogy Murdoch szűk körben állítólag kijelentette, hogy négy ilyen év után „az emberek felkészültek Sleepy Joe”-ra. Erre reagálva

Murdoch az értesülést nem kívánta cáfolni, csak annyit tett hozzá, hogy sosem nevezte idiótának Trumpot. Ugyanez a cikk több forrás alapján azt is állította, hogy Murdoch rendkívül csalódott Trump járványkezelése miatt.

Ennek ellenére Murdoch egyik bulvárlapja, a New York Post szállította a kampányban a Hunter Biden állítólagos korrupciós emailjeiről szóló sztorit, amely a lap szerint apjára, Joe Bidenre is terhelő bizonyítékokat tartalmazhat. (Az állítólagos emailek valódiságát azóta sem bizonyította senki, a kampány pedig egyik legmókásabb pillanata volt, amikor a választás előtt néhány nappal a Foxon Tucker Carlson bejelentette, hogy megtalálták a perdöntő bizonyítékokat, de sajnos menet közben elvesztek.) Mióta a Fox szórakoztató részlegét eladta a Disney-nek, Rupert Murdoch félig visszavonultan él negyedik feleségével oxfordshire-i birtokán, a Fox News operatív irányítását pedig legidősebb fia, Lachlan viszi.

Donald Trump, Rupert Murduch és felesége Anna Murdoch Mann a 90-es években - Fotó: The LIFE Picture Collection / Getty Images

Még ha Trump és Rupert Murdoch között sosem volt baráti a viszony, a gyerekeik náluk közelebbi kapcsolatot ápolnak. 2016-ig Ivanka Trump volt a Murdoch idősebb lányához tartozó befektetési alap vezetője, Rupert pedig Trump vejének, Jared Kushnernek volt a mentora, aki a Newsweek szerint szinte naponta kérte ki a médiamogul tanácsát a Fehér Ház ügyeivel kapcsolatban.

Most kiderül, mennyit ér valójában a Trump-brand

A választás óta az amerikai sajtó naponta próbálja kitalálni, hogyan alakul majd Trump és a Fox kapcsolata, és a szakítás milyen hatással lehet a felekre. A legizgalmasabb fejlemény, hogy Trump a választások óta különböző források szerint egy saját médiacég indítását fontolgatja, amivel lenyomná a Foxot. Ha elindulna 2024-ben az elnökségért, akkor ebben az esetben egész biztosan lenne egy olyan sajtótermék, ami pontosan azt írja és mondja, amit hallani szeretne.

A sajtóban csak Trump TV munkacímen futó ötlet ugyanakkor nem új, már a 2016-os választások előtt felmerült, mint az ingatlanmogul-celeb B terve arra az esetre, ha elveszítené a választást. Voltak ugyanakkor olyan Trump-közeli beszámolók, amelyek szerint az elnök nincs igazán tisztában azzal, mennyire költséges Amerikában kábeltévét indítani, a sikerre pedig az sem garancia, hogy ő maga egy két lábon járó, tökéletesen eladható termék.

Most már inkább arról hallani, hogy Trump a streaming felé fordulna, amivel abban a szegmensben viszonylag gyorsan és kevés pénzből konkurenciát tudna jelenteni a Foxnak, de a Murdoch klán csatornájára nem igazán jelentene veszélyt automatikusan. Az viszont már lényegesen kellemetlenebb lehet a Foxnak, ha Trump folytatja a csatorna álhírgyárazását a Twitterén, hiszen a Fox közönségének jelentős része feketeöves trumpista.

Az is benne van a pakliban, hogy Trump már egy létező, a Foxtól is jobbra álló csatornába társul be. A Newsmax – amely például még mindig nem ismerte el Biden győzelmét – ideális terep lehet, Trump is kacsingat feléjük, és míg a szélsőjobboldali tévé nézettsége még a magyarországi számokhoz képest is elhanyagolható volt a választások előtt, azóta az esti sávban már 7-800 ezren is odakapcsoltak.

A Foxnak eközben hatalmas felelőssége van a választás utáni helyzet esetleges eszkalálódását illetően. Ha teljes mellszélességgel tolnák Trump csalásvádját, az komoly olajat öntene a csalódott szavazók tüzére; ha elfogadják és legitimnek tekintik az eredményt, az minden bizonnyal sokaknak lehűti a kedélyét. Eközben túlzásba sem vihetik Biden győzelmének elismerését, és Trump állításainak diszkreditálását, mert azzal elidegeníthetik maguktól a közönség trumpista részét, ez pedig komoly érvágás lehet nézettségben.

A Foxszal szembeni háború kockázata Trumpnak ugyanakkor talán még nagyobb. Ha már elhagyta hivatalát, nem lesz annyi jogosultsága a Twitteren (könnyebben törölhetik például a posztjait),

ha pedig elpártol a Foxtól, és átmegy egy lényegesen kisebb online felületre, akkor könnyen sokat veszíthet a jelentőségéből, és akár pillanatok alatt a politika senki földjén találhatja magát.

Bár jelenleg Trump pozíciói stabilnak tűnnek a saját képére formált, utánpótlás tekintetében gyengén álló Republikánus Pártban, és masszív, egyértelműen a személyéhez kötődő szavazóbázissal rendelkezik, erős médiahátszél híján már egyáltalán nem biztos, hogy olyan könnyen el tudja érni, hogy 2024-ben is ő legyen a republikánusok elnökjelöltje. Már ha tényleg indulni akar, mint ahogy a jelenlegi előrejelzések alapján tűnik.

Iratkozz fel a Telex hírlevelére!

Belső infók, tartalomajánlók a szerkesztőktől, csodálatos digitális apróságok!

Feliratkozom