134 milliárd forintos hitelt adott az Eximbank a spanyol vonatgyártó felvásárlására készülő cégnek

2024. május 2. – 08:57

Másolás

Vágólapra másolva

Az állami tulajdonú Eximbank 345 millió eurós, vagyis több mint 134 milliárd forintos hitelt adott a spanyol vonatgyártó, a Talgo felvásárlására készülő Ganz-Mavag Holding Kft.-nek – írta a 24.hu.

A Ganz-Mavag Holding Kft. üzletrészein április 2-án jelzálogjog bejegyzés jelent meg, miután hitelszerződést kötöttek a kormány bankjával, az Eximbank Zrt.-vel. A hitelbiztosítéki nyilvántartás alapján a bank 345 millió eurós biztosítékot kötött ki a tartozások fedezeteként. Zálogjog került a Ganz-Mavag Holdingot megillető Ganz-Mavag Europe-osztalékra, illetve osztalékelőlegre, és ez történt a szolnoki MÁV Vagon Vasúti Jármű Gyártó és Javító Kft. osztalékával is.

A hitelbiztosítéki adatok alapján úgy fest, hogy a magyar állam hitellel is besegít a Talgo megvételéhez, így pedig egy olyan konstrukció bontakozik ki, mint amilyet a Vodafone Magyarország Zrt. kivásárlásakor már láthattunk:

  • az állam oldja meg a bevásárlás finanszírozásának a nagyobb részét;
  • és az így megszerzett társaságban a többségi tulajdon végül a magánbefektetőé lesz.

A Ganz-Mavag Holding a Solva II. Magántőkealapon keresztül Hernádi Zsolt Mol-vezér érdekeltségi körébe tartozik. A holding kisebbségi tulajdonosa a magyar állam nagybevásárlásait intéző Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.

A holdinghoz tartozó A Ganz-Mavag Europe Zrt. március 7-én 5 eurós részvényenkénti áron tett vételi ajánlatot a spanyol cégre, az ajánlat így összesen 619 millió eurós (240 milliárd forintos) értékű.

A spanyol kormány (Jordi Hereu ipari miniszter) korábban azt közölte, hogy alaposan megvizsgálja az ügyletet, mivel stratégiai eszköznek tekinti a Talgót. A közlekedési miniszter, Óscar Puente pedig kijelentette, hogy a spanyol kormány „mindent megtesz” a Talgóra vonatkozó magyar felvásárlási ajánlat elutasítása érdekében, mivel azt gyanítják, hogy a magyar konzorciumnak orosz kötődése is lehet. A Ganz-Mavag Holding tulajdonosi szerkezetéről ebben a cikkben írtunk bővebben.

A Talgo a gyorsvonatok és az Intercity vonatok tervezésében, gyártásában és karbantartásában vezető vállalkozás, aktív Spanyolországban, Németországban, Dániában, Szaúd-Arábiában, Egyiptomban és Kazahsztánban. A Talgo a spanyol Renfe nagy és nagyon nagy sebességű vonatainak fő szállítója, de dolgozott a szaúd-arábiai Mekka és Medina között kiépített „Haramain” vasútvonal nagysebességű projektjén is.

Arról, hogy miért akarja megvenni a magyar konzorcium a Talgót, és hogy a Talgo egyik fő tulajdonosa miért szeretne szabadulni a részvényeitől, ebben a cikkben írtunk.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!