Megszületett az ajánlat: részben állami pénzből vennék meg magyar befektetők a spanyol Talgo vasúti céget

2024. március 8. – 11:54

Másolás

Vágólapra másolva

A spanyol politika eddig ellenséges volt a magyar befektetővel szemben, de a Talgo vezetése barátságosnak ítélte a vásárlási szándékot, aminek az elfogadását javasolja.

Felszállt a fehér füst, valóban magyar befektető tett ajánlatot a spanyol Talgo tőzsdén jegyzett vasúti cégre. A spanyol tőzsdefelügyelet (CNMV) oldalán március 7-én csütörtökön jelent meg a magyar vételi ajánlat részletes leírása és a Talgo vezetésének támogató véleménye.

A spanyol kormánynak nem tetszik

Maga a Talgo szintén március 7-én jelentette be tőzsdei közleményében, hogy ajánlatot kapott a cég részvényeire. Hamarosan a Marketscreener nevű lap is elemezte már az ajánlatot, az Indexnek pedig Bacsa György, az ajánlattevő cég (Ganz-Mavag Europe) elnöke, egyben a Mol Nyrt. egyik fontos vezetője megerősítette a bejelentést.

Ezek szerint a MaVag Csoport tagja, a Ganz-Mavag Europe Zrt. 5 eurós részvényenkénti áron tett vételi ajánlatot a spanyol gyártóvállalatra. Az ajánlat így összesen 619 millió eurós (240 milliárd forintos) értékű.

Az ügyletet azonban az előzetes spanyol politikai kommunikáció alapján Madridban még vélhetően elég szigorú ellenőrzések alá vonják. A dokumentumokból az is kiderült, hogy a spanyol lapoknak igaza volt, a Corvinus magyar állami befektetőcég is tagja az ajánlattevő konzorciumnak. A Talgo igazgatósága, Gonzalo Urquijo Fernández de Araoz cégvezető aláírásával bejelentette, hogy a cég igazgatósága egyhangúlag megerősítette, hogy az ajánlat barátságos és a felajánlott ellenérték vonzó a társaság részvényesei számára.

A spanyol kormány (Jordi Hereu ipari miniszter) korábban azt közölte, hogy alaposan megvizsgálja az ügyletet, mivel stratégiai eszköznek tekinti a Talgót. A közlekedési miniszter, Óscar Puente pedig egy keddi gazdasági rendezvényen kijelentette, hogy a spanyol kormány „mindent megtesz” a Talgóra vonatkozó magyar felvásárlási ajánlat elutasítása érdekében. Ezzel kapcsolatban még szerdán küldtünk kérdéseket a spanyol kormánynak, de cikkünk írásáig nem érkezett válasz.

Vezető vonatgyártó

A Talgo piaci értéke szerdai záráskor még csak 525 millió euró volt. A vonatgyártót, amelynek fő részvényese a Trilantic magántőkealap, 2015 májusában jegyezték be a madridi tőzsdére, akkor még 1,25 milliárd eurós értékeltséggel.

A Talgo azt is közölte, hogy részletesen is elemzi a felvásárlási ajánlatot, négy alapvető és lényeges kérdést vizsgálnak.

  • A spanyolországi foglalkoztatás és az ipari kapacitás megőrzését.
  • Fenntartja-e az ajánlattevő a Talgo székhelyét és menedzsmentjét Spanyolországban.
  • Fennmaradnak-e spanyol szellemi tulajdonjogok és szabadalmak.
  • A lehető legjobb megoldás születik-e minden részvényes és más érdekcsoport számára.

A Talgo a gyorsvonatok és az Intercity vonatok tervezésében, gyártásában és karbantartásában vezető cég, aktív Spanyolországban, Németországban, Dániában, Szaúd-Arábiában, Egyiptomban és Kazahsztánban.

A Talgo a spanyol Renfe nagy és nagyon nagy sebességű vonatainak fő szállítója, de dolgozott a szaúd-arábiai Mekka és Medina között kiépített „Haramain” vasútvonal nagysebességű projektjén, illetve mostanában nagyobb kontingenst szállított a német Deutsche Bahnnak és a dán DSB-nek is.

De ki a vevő?

Alighanem ez a legizgalmasabb kérdés. Az ajánlattevő társaság neve Ganz-Mavag Europe Zrt. Ennek két tulajdonosa van, 45 százalékban az állami befektetőcég, vagyis a Corvinus Zrt. és 55 százalékban a Ganz-Mavag Holding Kft.

A Ganz-Mavag Holding Kft. pedig a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt 100 százalékos tulajdonában van.

A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. mögött a Solva II. Magántőkealap áll. A Solva II fő részvényese a magyar állampolgárságú Törő Csaba, de vannak benne mások is, és senkinek sincs 50 százaléknál nagyobb tulajdonhányada.

A Solva II Magántőkealapot a Lead Ventures Alapkezelő Zrt alapkezelő társaság kezeli. A Lead Ventures Alapkezelő Zrt. 100 százalékban a magyar Mol Vagyonkezelő Kft. tulajdonában van. A Mol Vagyonkezelő Kft. a Mol Nyrt. tulajdona. Vagyis vélhetően a magyar állam, a Mol, illetve Törő Csaba közös ügyéről van szó, ahol keveredik, hogy ki az, aki itt tulajdonos, és ki az, aki irányító.

A beadvány azt viszont rögzíti, hogy a Magyar Állam sem közvetlenül, sem közvetve nem rendelkezik részesedéssel a Ganz-Mavag Holding Kft.-ben, illetve a Solva II Magántőkealapban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!