Több mint ezer kilométer hatótávolságú aksit dob piacra a CATL
2024. április 25. – 16:19
Továbbfejleszti a CATL a jelenlegi, 700 kilométeres hatótávú akkumulátorát, az új lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátort csütörtökön mutatták be. A Világgazdaság azt írja, a kínai akkumulátorgyártó új aksijának hatótávolsága egy töltéssel több mint ezer kilométer lesz. Gao Huan, a CATL elektromosautó-részlegének technológiai igazgatója szerint a Shenxing Plus a világ első olyan LFP-akkumulátora, ami ekkora hatótávra lesz képes.
Az LFP-akkumulátorok kevésbé ártanak a környezetnek, mint a lítium-ionos verziók. Kínának azért lehet fontos ez a típusú fejlesztés, hogy növelje az önállóságát és csökkentse az egyéb nyersanyagok (például nikkel, mangán, kobalt) miatti kitettségét. Jelenleg négy autómodell használja a mostani, hétszáz kilométeres hatótávolságú Shenxing-akkumulátort, év végéig több mint ötven típust szerelnek majd fel vele.
A CATL tavaly év végén 2022 óta az első negyedéves profitcsökkenést könyvelte el, idén január és március között már újra nőtt a nyereség. A CATL Magyarországon is jelen van, a világ legnagyobb akkumulátorgyártójaként ismert cég kétszáz hektárnyi területet vásárolt Debrecen közelében, hogy gyárat építsen. A gyár épületét Garancsi István cége húzhatja fel, az üzem infrastrukturális igényeinek kiszolgálására több százmilliárd forintot fordít a magyar állam, fejlesztik például a víziközművet és az átviteli hálózatot is. A debreceni akkumulátoripari fejlesztésekkel kapcsolatban komoly helyi szintű tiltakozás érzékelhető, a civilek bíróságon is megtámadták a beruházást.
Magyarország éppen akkumulátoripari nagyhatalommá válik. Az ágazat jelentőségének növelése egybevág az Orbán-kormány geopolitikai és világgazdasági stratégiájával, sokan azonban attól tartanak, hogy ezzel csak újabb kényszerpályára kerül a magyar gazdaság. Az érveket és ellenérveket gazdasági szemszögből háromrészes cikksorozatban vizsgáltuk meg:
- Akkora gyárak épülnek Magyarországon, mint még soha, de mire jó ez az egész?
- Nem az a kérdés, hány akkumulátort gyártanak az országban, hanem hogy mit tesznek hozzá ehhez magyarok
- Alacsony az akkugyárak hozzáadott értéke? Igen, de még mindig magasabb, mint az autógyáraké
Az akkumulátorgyártás hazai felfutását feldolgozó cikkeink itt olvashatók.