Bizakodhatnak a napelemesek: Az Energiaügyi Minisztérium „érdemben vizsgálja” a Fidesz-frakció kérését

A Telex nemrégiben a netadó bevezetéséhez hasonlította a napelemesek változó szabályozását. Arról írtunk, hogy a Fidesz-kormányzásra nem jellemző, hogy a kormány viszonylag kicsi anyagi előnyért kifejezetten sokakat bőszít fel. Anno a netadótól gyorsan vissza is táncolt a kormány, és a mai nap során úgy tűnik, hogy ez lesz a napelemes szabályozással is. Utóbbinál ráadásul a Fidesz szempontjából amúgy is kiemelten fontos vidéki lakosság vélhetően erősebben reprezentált, mint anno a netadónál.

Kontra – rekontra

Mi is történt szeptember 5-én? Előbb Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője kérte a kormányt, hogy tartsa meg bizonyos napelemeseknek a kedvező éves szaldós elszámolást. A legfrissebb fejleményként pedig az Energiaügyi Minisztérium már válaszolt is, a Facebookon, azt írta, hogy a minisztérium érdemben vizsgálja a frakció kérését,

„a brüsszeli elvárásoktól eltérő elszámolási lehetőségeket.”

Azt is megtudtuk, hogy a következő napokban a tárca közigazgatási államtitkára, Czepek Gábor a szakmai szövetségek képviselőivel, majd Lantos Csaba energiaügyi miniszter a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) elnökével, Juhász Edittel egyeztet.

Egy méltányos elszámolási rendszer kialakítására törekszünk, amely megfelelően támogatja a magyar családokat a saját áramfogyasztásukat részben fedező, meglévő napelemeik működtetésében.

A közlemény mindenképpen nagyon biztató a csalódott napelemeseknek. Azt most különösképpen ne taglaljuk, hogy a „brüsszelezés” csúsztatás, hiszen amiről szó van, vagyis a korábbi beruházók elszámolását nem szabályozza Brüsszel. A vonatkozó uniós direktíva csak a 2024. január 1-től telepítőknél tiltja a szaldós elszámolást, erről is olvashatott a Telexen.

Az már inkább csak kremlinológia, hogy a felsorolt tárgyalásokból hogyan maradhatott ki Steiner Attila neve, hiszen Lantos mellett korábban ő jelképezte ezeket a tárgyalásokat, itt mintha valami váltás lenne a háttérben.

Forgatókönyvek

Hogyan lehet egy valóban igazságtalan, a kormányzat korábbi ráutaló magatartásával (a napelemesek anyagi támogatása, az elszámolás hosszabb megtartásának ígérete) ellentétes intézkedés bejelentéséből arcvesztés nélkül visszatérni? Egyáltalán, mi történt?

Ahogy a szakmabeliekkel beszélgettünk, négy magyarázat lehetséges, és bár konkrét valószínűségeket nem rendeltünk a forgatókönyvekhez, de elég hangsúlyosan az utolsó pontot tartják a legtöbben reálisnak.

  • Valódi vita a Fideszen belül. A Fidesz különböző bugyrai (legyen szó frakcióról, minisztériumokról) a gyengeség és a széthúzás látszatát is kockáztatva a nyilvánosság előtt játszanak le egy szakmai vitát. A frakció keményen nekimegy a kormánynak az emberek védelme érdekében. A múlt ismeretében talán érthető, hogy ezt a verziót azért kevesen gondolják a valódi mozgatórugónak.
  • Adagolt intézkedés. A kormány bejelentett valamit (annak, aki 10 éven belül telepített, jön a havi elszámolás az éves helyett, aki pedig új, az kapja majd a bruttó elszámolást). Ez annyira rémesen hangzott, hogy ezek után már annak is örülnek majd az emberek, ha csak fele annyira járnak rosszul. Mint amikor a szakszervezet megcélozza a 8 százalékos béremelést, de azzal nyit, hogy 16 százalékost akar. Vagy amikor a kormány belenget egy 30 százalékos áremelést, mert 15-öt tényleg át szeretne vinni. Oké, de itt mi lesz a fele olyan rossz elszámolás? Hát, ez sem tűnik annyira reálisnak.
  • Politikai népszerűségjavító lépéssorozat. E magyarázat szerint Lantos Csaba megrángatásával a Fidesz tudatosan lett a „megmentő”. Ennek sem adnánk sok esélyt, hiszen túlságosan is steril, tervezőasztalon kitervelt verziónak tűnik. Ez ugyanis arról szólna, hogy van ez a „külsős” miniszter népszerűsége beáldozható, ő csak mondjon be valami durvát, később mindenki csak arra fog emlékezni, hogy a Fidesz felismerve a helyzet fonákságát, megvédett 230 ezer háztartást.
  • Káosz. Ez a verzió végül azt jelentené, hogy nem volt korábban előkészítés, megfelelő szakmai egyeztetés. A minisztérium ugyan egy nemzetközi tanácsadócég bevonásával kitalált valamit, de például a hazai civil szövetségeket már nem vonta be az előkészítő munkálatokba, majd a rövid miniszteri YouTube- és TikTok-videó után olyan elemi volt a felháborodás, hogy érdemesnek tűnt újragondolni a sztorit.

Jövőkép

Az éves szaldós elszámolás tagadhatatlanul túlságosan is kedvező számtan. Ugyanakkor, ha továbbra is cél az, hogy a lakosság tudatosabb legyen, ha ki szeretnénk váltani az orosz gázt, akkor jó lenne, ha nem lehetetlenülne el teljesen az, hogy a napelemesek beruházásai megtérüljenek. Rövid távon most két nagy kérdés is van a szakma előtt:

  • Mi lesz a finomhangolás vége, vagyis az új változatban az éves szaldó marad, vagy hogyan módosul az elmúlt 10 évben beruházó lakossági napelemeseknek?
  • Milyen lesz a jövőben induló projektek elszámolása (bruttó elszámolás)?

És akkor még nem beszéltünk olyan „részletkérdésekről” vagy átmeneti helyzetekről, mint például akik tavaly abban a hitben vágtak bele a projektbe, hogy még beférnek a szaldós elszámolásba, lehet, hogy már anyagi elkötelezettséget is vállaltak, de végül 2024-re csúszik az elhatározott projekt megvalósítása. Sokszor írtunk kritikusan erről a szabályozási ötletelésről, de azért az is biztos, hogy egy ilyen összetett világban hatékonyan és igazságosan végigvinni egy részleteiben valóban szükséges reformot, korántsem könnyű.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!
További élő árfolyamok!