Kivonná a kormány a területrendezési szabályok alól az épülő akkumulátorgyárakat
2023. február 2. – 14:17
Szerdán tett közzé a Külgazdasági és Külügyminisztérium egy olyan jogszabálytervezetet, amely kivonja a nemzetgazdasági célból kiemelt beruházásokat a területrendezési terv hatálya alól. A szabályozást a már folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell. A tervezet külön kiemeli, hogy a mentesség vonatkozik az elmúlt időkben komoly helyi ellenállást kiváltó projektre: az iváncsai és a debreceni akkumulátorgyár-építésekre.
A módosítás a Külgazdasági és Külügyminisztérium „egyes beruházásokkal összefüggő hatósági ügyek” néven futó kormányrendeletét érinti, amely az egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ipari parki, illetve víziközmű-beruházásokra vonatkozóan egy általánosan alkalmazandó területrendezési szabályozást vezet be.
A tervezett módosítás a tervezetet ismertető Portfolio cikke szerint újabb lazítást jelent az eleve a hagyományos beruházásoknál megkövetelt kritériumok alóli könnyítéseket biztosító kormányrendelethez képest. A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projektek esetében például a hatósági eljárást megelőzően a beruházó és az eljáró hatóság és szakhatóságok szemlét illetve egyeztetést tarthatnak. Ezen kívül a módosítással lehetővé válna a soronkívüliség és rövid határidők előírása, ami azt jelentené, hogy a beruházások hatósági vizsgálatára szánt idő is lerövidül.
A kivételezés szükségességét a kormány azzal indokolja, hogy mivel az ipari területeket eleve célszerű elhatárolni a lakott területektől, ezért a lakott területekre vonatkozó területrendezési tervekhez való ragaszkodás ésszerűtlen.
A tervezetet a kormány honlapján „társadalmi egyeztetésre” bocsátotta; az állampolgári véleményeket még 8 napig lehet megosztani a minisztériummal a tarsegyeztetes@mfa.gov.hu címen.
Debrecen sistereg az akkumulátorgyár tervétől
A kormány tavaly augusztusban jelentette be, hogy Debrecen mellett építi meg második európai akkumulátorgyárát a globális piacvezető kínai CATL. A projektet azonnal nemzetgazdaságilag kiemelt beruházássá nyilvánították, az állam csak az ipari park áramellátásának fejlesztésére 88 milliárd forintot szán. A beruházással azonban a helyi lakosok ellenállásába ütközött, mivel a felmerült aggályokra a hatóságok eddig nem tudtak megnyugtató válaszokat adni:
- Az akkumulátorgyár vízigénye önmagában nagyobb lesz, mint a teljes városé. A környezeti hatástanulmány szerint ez nem probléma, de a civilek szerint a város környékét évek óta egyre nagyobb aszályok sújtják
- A gyártás során nagyon sok veszélyes és mérgező anyagot használnak, kérdés, hogy ezekből mennyi kerül ki a környezetbe.
- A gyárnak 9000 dolgozóra lesz szüksége, ennyi álláskereső pedig Debrecenben nincsen, főleg, hogy az épülő BMW-gyárba is most vesznek fel 1500 embert. A tervek szerint a környékről és Romániából is felvennének munkásokat.
- Sokan tartanak attól is, hogy a kínai CATL nem feltétlenül fog minden jogszabályt tökéletesen betartani.
A közhangulatra jellemző, hogy a január 9-én tartott közmeghallgatáson kifújolták és percekig nem hagyták megszólalni a kínai akkumulátorgyár képviselőjét Debrecenben. Aztán mint beszámoltunk róla, január 20-án ismét hatalmas indulatokat váltott ki a Debrecen mellé tervezett CATL akkumulátorgyár környezetvédelmi engedélyeztetéséről szóló közmeghallgatás. A fórumon többször hazaárulónak nevezték a főispánt. Szombaton pedig mintegy ezer tiltakozó vonult a beruházás által szintén érintett Mikepércsről Debrecen főterére. Annak ellenére, hogy a tiltakozás alapvetően pártoktól független kezdeményezésként indult, a kormány propagandagépezete azonnal rárepült az ügyre, az ellenzőket kvázi a német kormány aknamunkájának végrehajtóinak beállítva.
Az iváncsai gyárat kiemelték Dunaújváros felügyelete alól
2021 januárjában jelentette be Szijjártó Péter, hogy „Magyarország történetének legnagyobb zöldmezős beruházását” valósítja meg az SK Innovation Iváncsán – méghozzá rekordmennyiségű közpénzzel megtámogatva. A Fejér megyei községben a dél-koreai cég egy 2500 embernek munkát adó akkumulátorgyárat épít. A helyi kifogások elsimítása érdekében a kormány Iváncsát és a Hankook gumigyárnak helyt adó Rácalmást pár hónappal később különleges gazdasági övezetté nyilvánította a kormány – ez azzal is jár, hogy hiába épült az ipari park a közeli Dunaújváros pénzéből, az ellenzéki (jobbikos) vezetésű önkormányzat éves szinten több milliárd forintos adóbevételtől eshet el, mert a fideszes megyei közgyűlés dönt a övezetben befolyt iparűzési adó sorsáról.