2025 után érkezik a Bubi 3.0: jönnek az e-biciklik, és megduplázzák a flottát
2024. április 9. – 10:28
Több változást is bejelentettek a fővárosi közbringarendszer, a Mol Bubi jövőjével kapcsolatban. A jelenlegi szerződés lejárta után, 2026-ban jön a Bubi 3.0: a teljesen új flotta a mostani kétszerese, 4500 darabos lesz, megjelennek majd az e-biciklik, bővítik a felhasználási területet, de más újításokat is bevezet a BKK. A vállalat szakemberei a Telexnek részletesen is beszéltek a várható fejlesztésekről.
A Bubi 2.0 után nem elég, hogy egyszer elindultunk valami jóval, folyton fejlődnünk kell – mondta Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója, a 208. Bubi-állomás átadóján, ahova ő és Karácsony Gergely stílszerűen egy Bubival gurult be. A vezérigazgató arról beszélt, hogy a Kopaszi-gáton és környékén az utóbbi hetekben több állomást is elhelyeztek. Az új, 2026-tól bevezetett 3.0-ás verzióról most piaci konzultációt indítanak a végleges közbeszerzés kiírásáig.
Karácsony Gergely főpolgármester a Bubi 3.0-ról elmondta, hogy a Bubi szerinte egy olyan ikon, ami a jövő városának egyik eleme. A kerékpáros közlekedés ösztönzését nem csak közlekedési kérdésnek tartja, szerinte egy mai városnak az is része, hogy az ember előveszi a telefonját, és tud magának bérelni egy biciklit. A főpolgármester az önkormányzati ciklus egyik legnagyobb sikerének nevezte a Bubit, külön megköszönte a BKK munkáját.
A Bubi jelenlegi szerződése a mostani szolgáltatóval 2025 végén jár le. A tervek szerint 2026 elejétől fokozatosan jelennek majd meg a vadiúj biciklik, májusra pedig elérik a megduplázott, 4500 darabos flottát. Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója a Telexnek arról beszélt, hogy a közbeszerzést most úgy írják ki, hogy rugalmasabban lehessen majd bővíteni, távoli opcióként a 8-10 ezres flotta sem elképzelhetetlen, de ez egyelőre tényleg csak egy lehetőség. „Most az ötezer lesz a minimum” – mondta. Az elmúlt hónapokban a BKK-ban zajlott a Bubi 3.0 előkészítése, illetve összegyűjtötték a jó gyakorlatokat más városokból.
Fontos újítás lesz a jelenlegi változathoz képest, hogy lesznek e-biciklik.
Úgynevezett pedeleceket szereznének majd be, amelyekkel pedálozni kell, de minimális fizikai aktivitás is elég hajtásukhoz. Ezek beszerzési és üzemeltetési költsége is jóval nagyobb, mint a sima bringáké, Nagy Bence, a Bubi 2.0 projektvezetője szerint körülbelül két-háromszoros a szorzó. Céljuk, hogy megőrizzék a mindenki számára hozzáférhető árat, de az e-bicikli esetében ezt nem tudják majd biztosítani, biztosan drágább lesz a sima társánál.
Nagy Bence elmondta, hogy az alap budapesti felhasználási szokásokhoz – 2,5 kilométeres táv, lapos pesti úton – nem kell minden célcsoportnak e-bringa. Sokan vannak viszont, akiket be lehetne vonni az elektromos eszközzel: az idősebbek, a kevésbé sportosak, a nehezen mozgók, a budai, dombosabb kerületekben élők vagy épp az öltönyben biciklizők, akik nem akarnak megizzadni. Az ő kiszolgálásukhoz Nagy szerint elég lesz, ha a flotta 20-25 százaléka elektromos, az átlag felhasználónak pedig megmarad a sima bringa. Az e-biciklik mellett tesztelni fognak majd nagyobb csomagterű kerékpárokat és gyereküléssel ellátottakat is – itt igény szerint tudnak majd változtatni.
A megnövekedett flottával a Bubi-állomások száma is sokszorozódik majd. Azzal önmagában megugrik majd ezek száma, hogy bevonják majd a Mobi-pontokat, azaz a kijelölt rollerparkolókat. Ilyenből jelenleg több mint 800 darab van Budapesten, integrálásuk azért hasznos, mert a Mobi-pontok sokkal sűrűbben helyezkednek el, mint a Bubi állomásai. Ha itt is le lehet majd tenni a bicikliket,
akkor több mint ezer állomása lesz a Bubinak.
A flottanövelés és az e-biciklik mellett újítás lesz, hogy a sima kerékpárok is teljesen újak lesznek 2026-tól. Továbbfejlesztett, ritkábban beakadó okoslakat biztosan lesz, és vizsgálják a reptéri buszon már alkalmazott Pay&GO-típusú, kártyás jegyvásárlási rendszer bevezetését, amivel a turistáknak és az első felhasználóknak
könnyítenék meg a rendszer kipróbálását. A bringaszereléseket pedig minél nagyobb arányban a helyszínen oldanák meg, ez gyorsítaná az üzemeltetést. Ezen a fejlesztésen egyébként már most is dolgoznak a vállalatnál.
Az új lokációknál az ötezres flottával már az lesz a cél, hogy a város Hungária körúton kívüli sűrűbb pontjait, a nagy közlekedési csomópontjait is lefedjék. A tervek szerint minden második budapesti lakóhelyhez el fog érni a Bubi. A terjeszkedés adatalapon történik, tehát nem ránézésre vagy térképre rábökéssel: látják, hogy egy-egy zónában mennyi utazás történik, oda mennek, ahol a legtöbben vannak, itt tudnak legnagyobb eséllyel új embereket megnyerni. A 3.0-ás fejlesztéssel közel megduplázódna a szolgáltatási terület: Őrmező, Újbuda, Albertfalva déli része, a József Attila-lakótelep, a kispesti lakótelep és környéke, Kőbánya-városközpont és a kerület déli lakótelepei, a Bosnyák tér, az M3-as melletti lakótelep és az Örs vezér tere is szerepelnek a jövőbeli állomástervek között.
A BKK a Bubiról készített ügyfélfelméréseihez is próbál igazodni, így ahhoz is, hogy mi kellene, hogy többen használják a rendszert. Az egyszerűbb regisztráció és az ár mostanra a „kívánságlista” alján vannak, a legtöbben azt hozzák fel problémának, hogy nincs a lakóhelyük környékén Bubi-állomás. „A rendszer jól működik, de nem jut el még mindenhova” – mondta Bodor Ádám. Nagy Bence szerint a jó szolgáltatás megvan: a belvárosban az utcakép része lett a Bubi, a 2.0-ról a 3.0-ás ugrásnál annak kell lennie a célnak, hogy még több helyre eljussanak.
Az utóbbi időben Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt ígérte meg kampányában, hogy a Bubi használatára is kiterjeszti a Budapest-bérletet, és a külső kerületekben is elérhetővé teszi a közbringarendszert. Előbbivel kapcsolatban Walter Katalin BKK vezérigazgató elmondta: nem abban látják a megoldást, hogy kvázi ingyen legyen a Bubi. A Budapest-bérletbe való integrálás több kérdést is felvet: például azt, hogy mit kezdenek a diákokkal, akik az új tarifamegállapodás értelmében 945 forintért járnak Budapesten és Pest megyében. Emellett utalt felméréseikre, amik azt igazolják, hogy a mostani ár nem visszatartó hatású, nem azzal van problémájuk az embereknek. A felhasználásból befolyó pénzt pedig fejlesztésekre (például új állomások) tudják használni. Jelenleg újabb áremelés egyébként nincs tervben.
A Bubi 2.0 sokat javított a rendszer népszerűségén
Korábban arról írtunk, hogy árat emel a Bubi, megírtuk azt is, hogy egyszer több ezer ügyféltől véletlenül vontak le pénzt, ahogy azt is, hogy a BKK összesen 42 millió forint büntetést szedett be azoktól, akik rossz helyre parkolták le a biciklit – ez utóbbit ráadásul néha olyanoktól, akik az állomáshoz rakták a bringát, csak a GPS rosszul érzékelte azt. De a sok hiba ellenére a 2021-ben bevezetett új, 2.0-ás Bubi nagy sikernek számít. Tavaly nyáron például kilencszer annyian bubiztak, mint négy éve.
A Bubi 1.0-nak, azaz a 2014-ben bevezetett verziónak több hibáját is javították a 2.0-ás kiadással. Ide tartoztak a biciklik fizikai akadályai: a súlya, maga a dokkolás, de a tömör gumi sem volt előnyös. A használathoz kapcsolódó folyamatok is összetettek voltak, a bérlethez szerződés kellett, nem volt rendes app, de bonyolult volt a bicikli felvétele is. Ezeket javították a második verzióval, de az új rendszerben megszüntették a kauciót is, ami Nagy Bence szerint sokaknak visszatartó erő volt. Hozzátette: így lehet buknak pár kauciót, de összességében nyolcszor annyi utas használja a Bubit.
A BKK szakemberei tudják, hogy a Bubinak még mindig van hova
fejlődnie, látják az irányt, merre érdemes hozzányúlni a szolgáltatáshoz, így rakták le a 3.0-ás verzió alapjait. Itt a szolgáltatások bővítése mellett a BKK szerint épp a Bubi jelenlegi legnagyobb hiányosságának javítását tűzték ki az egyik célnak: a szolgáltatási terület növelését. Az új gyűjtőállomások kihelyezése egyébként „hagymahéjszerűen” történik kifelé a belváros irányából. Ennek az a célja, hogy ne húzzák szét a rendszert, maradjon elég bicikli. A vállalat szakemberei arról beszéltek, hogy az a tapasztalat: ha egy olyan helyre raknak ki állomást, aminek nincs a környékén 3-4 másik, akkor az emberek az állomást inkább nem is használják.
A jelenlegi, 2025 végéig érvényes szerződés, és az általa biztosított rendszer kereteit a BKK nagyjából már kihasználta. A szerződés lejáratáig már nem is tudnak túl sok új állomást kijelölni, mert több biciklit most már nem tudnak bevonni, üres állomásokat pedig nem szeretnének. A következő bő másfél évre nagyjából 10 új állomás jut majd még, a felméréseket követve lesz majd új gyűjtő például Lőportárdűlő környékén. Ezentúl üzemeltetési fejlesztéseket tudnak végrehajtani, de gondolkodnak az 5-10 perces előfoglalás bevezetésén is.