Kevés dolog osztotta meg jobban a budapestieket az elmúlt években, mint Karácsony Gergely kerékpárosbarát intézkedései. Az autósok nagy szívfájdalma régebben a nagykörúti biciklisávok kialakítása volt, újabban a Váci úti és az Üllői úti bringasávoké.
A vitában rendszeresen előkerülnek a közlekedési adatok, amelyeket mindkét fél szeret a saját érvrendszerének megfelelően bemutatni. Így:
- az autósok szerint sokkal többen kocsikáznak, mint ahányan bringáznak, emiatt sokkal több autós (vegyes) sávra lenne szükség;
- a kerékpárosok szerint viszont nem azt kell nézni, hogy most mivel hányan utaznak, hanem azt, hogy mit akarunk tíz év múlva elérni, az infrastruktúrát pedig ehhez kell igazítani.
Akárhogy is, a Bubi használati adatai az elmúlt négy és fél évben jelentősen megváltoztak. Fontos megjegyezni, hogy 2020 végén egyszer lecserélték a bringaállományt, és javítottak a felhasználás feltételein, így akkor egyszer megugrott a tekerések száma. Azóta pedig többször növelték az állomások és a kerékpárok számát is.
Nos, a használatok számát mutató statisztika így néz ki, a nyári hónapokat mindig külön kiemelve:
2019 nyarán tehát majdnem 129 ezerszer bubiztak Budapesten. 2020-ban ez közel 188 ezerre ment fel. 2021-ben az új bringákkal történt egy nagyságrendi ugrás, akkor 652 ezer utazást nyomtak le a nyáron. Ez tavaly 1,05 millióra ment fel, idén pedig 1,15 millióra.
Magyarul négy év alatt majdnem kilencszeresére nőtt a nyári bubizások száma, a tavaly nyári adatokhoz képest viszont csak 9 százalékkal.
Ezt persze befolyásolják különböző tényezők (a bringák növekvő száma, az esős napok száma), de innen mindenki maga döntse el, mi az igazság a budapesti kerékpározásról.