Örömtekeréssel ünnepelte a Kerékpárosklub az új, pollerekkel leválasztott biciklisávokat

2023. augusztus 15. – 19:12

Másolás

Vágólapra másolva

Közös „örömtekerésre” gyűlt össze kedden több száz kerékpáros a Népligetnél abból az alkalomból, hogy az elmúlt hetekben új, biztonságosabb biciklisávokat adtak át több helyen a fővárosban. A Magyar Kerékpárosklub eseményére eljött Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke, Balogh Samu, illetve láttuk Jámbor András országgyűlési képviselőt is.

Fotó: Simor Dániel / Telex Fotó: Simor Dániel / Telex
Fotó: Simor Dániel / Telex

A menet 6 órától az Üllői út – Kiskörút – Bajcsy – Váci út – Váci út / Bulcsú útvonalon haladt végig az új kerékpársávon. „Belvárosi autópályából egy élhetőbb sugárúttá változik át az Üllői- és a Váci út!” – olvasható a Magyar Kerékpárosklub Facebook-eseményében. Az esemény célja, hogy a kerékpárosok együtt megünnepeljék Budapest sok vitát kiváltó, első védett kerékpársávját az Üllői és Váci úton.

Az elmúlt hetekben a BKK a 3-as metró felújítása idején buszsávnak használt, majd a metró átadásával felszabadult buszsávok helyére két forgalmas főúton, a Váci úton és az Üllői úton is kerékpársávot telepített. Az új kerékpáros sávoknak több újdonságuk is van:

  • 2,6 méteresek, azaz szélesebbek a megszokottnál;
  • és egy új biztonsági lehatárolást kaptak, mintegy méternyi magas, rugalmas műanyag oszlopokból álló, úgynevezett pollersort.

Az újfajta kerékpársávok ellen először a mentősök, aztán a taxisok szólaltak fel. Az Országos Mentőszolgálat közleménye szerint az újonnan kialakított biciklisávok nagyban megnehezítik a mentőautók közlekedését. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint a közúti forgalmi sávok szűkítésével elkülönített kerékpárosok, rolleresek miatt a többi jármű nem használhatja a kerékpárutat, ez pedig „tovább fokozza a közúti járműforgalmi dugók kialakulását”. Erre csatlakozott rá Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára is, aki szerint az új fővárosi kerékpársávok veszélyesek, akadályozzák a betegellátást és a rendvédelmi szerveket.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a forgalmi sávok száma és szélessége nem csökkent a kerékpársávvá alakított Váci úti és Üllői úti buszsávok mellett, a torlódás a mérések szerint nem lett nagyobb, sőt még 6 százalékkal csökkent is. Míg a mentősök szükség esetén használhatják a bicikliseknek elkülönített területet, annyi valóban változott, hogy a taxisok a kerékpársávvá átalakított egykori buszsávon ezt már nem tehetik meg – ezt azonban maga a KRESZ tiltja, ha el vannak különítve ezek a sávok, ha nem.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!