42 milliót szedett be eddig a BKK a rossz helyen lerakott Bubi-biciklik után

2022. december 28. – 10:04

Másolás

Vágólapra másolva

Tavaly szeptemberben vezette be a BKK a Mol Bubi biciklik állomáson kívüli lezárási felárát: 5000 forintos elszállítási díjat kell fizetni a rossz helyen leadott közbringák után. Mivel idén egy sor olyan újítás jelent meg, ami összezavarhatja a Bubi-használókat, nemrég leteszteltük, mikor és hogy büntet rendszer.

Régi és gyakorló Bubi-használóként ősszel lettem figyelmes arra, hogy a Bubi telefonos alkalmazásban új ikonok bukkantak fel a térképen: ezek olyan felvehető bicikliket jelöltek, amiket a Mol Bubi-állomásokon kívül, az utca vagy a járda közepén hagyott utolsó felhasználójuk. Ráadásul emlékeztem arra az ígéretre, hogy a Bubi-bringákat hamarosan a gombamód szaporodó Mobi-pontokon, azaz mikromobilitási pontokon is le lehet tenni a rollerek, vagy más közbringák mellé.

A piros ikon a szabályos Bubi-állomást jelzi, a két zöld a szabadon felvehető biciklit – Forrás: Mol Bubi képernyőmentés
A piros ikon a szabályos Bubi-állomást jelzi, a két zöld a szabadon felvehető biciklit – Forrás: Mol Bubi képernyőmentés

Ezért egyszeri bubizóként nem a sajtóosztályhoz fordultam, hogy megkérdezzem: lazultak-e a feltételei annak az eredeti szabálynak, hogy Bubi-biciklit csak a Mol Bubi-állomáson lehet elhelyezni, hanem egyenesen leteszteltem: mi történik, ha a szerkesztőség mellett egy kijelölt Mobi-ponton (tehát nem Bubi-állomáson) teszem le a kerékpárt. Amúgy is kíváncsi voltam arra, ha megszegem a szabályt, engedi-e lezárni a biciklit az okos-lakat, vagy legalább jön-e figyelmeztetés az applikációban, hogy hékás, rossz helyen parkolsz!?

Nagyon megörültem, hogy a lakat simán engedte lezárni a biciklit, jött értesítés is a bérlés befejezéséről, nem jött viszont noti arról, hogy rossz helyen tettem le a bringát a rollerek mellett. Minden rendben, ezek szerint már sokkal több helyen parkolhatnak a Bubi-biciklik, gondoltam, ami tökjó, mert sűrűbb a hálózat, még kevesebbet kell gyalogolni egy kerékpár-felvételért.

Képzeletemben már éppen rózsaszín felhőkön bubiztak a BKK önfeledt vezetői, amikor a derült égből villámcsapásként – negyed órával a lerakás után – megjött az értesítés, mint egy rossz Monopoly-játékban:

„A kerékpárt a Mol Bubi gyűjtőállomáson kívül zártad le, ezért 5000 forint állomáson kívüli lezárási felárat számolunk fel.”

Bumm! Leszaladtam a biciklihez, átkerekeztem vele egy közeli Mol Bubi állomásra, és lezártam ott, hátha méltányolják, és csökkentik a bírságot. De új értesítés már nem jött, a bírság maradt. Ezek után fordultam a BKK-hoz, és a következőket tudtam meg:

8000 sorstársam bukott összesen 42 millió forint lezárási díjat.

A pótdíj 2021. szeptemberi bevezetése óta 4 millió utazásból minden 500. utazás esetén számított ugyanis fel állomáson kívüli lezárási felárat a BKK, összesen bruttó 42 millió forint értékben. Azt természetesen nem tudta a BKK megmondani, hogy a 8000 pótdíjazottból hányan hagyták tudatosan rossz helyen a biciklit, és hányan a megfelelő információ hiányában.

Az új piktogramok, amik átvertek, augusztustól azért vannak, hogy gyorsítsák a rendszert. A Mol Bubi alkalmazásban augusztus óta új piktogram jelzi azokat a kerékpárokat, melyeket a felhasználók gyűjtőállomáson kívül adtak le – azonban ezek kerékpárok továbbra is felvehetők, aminek a menete hasonló a gyűjtőállomáson történő kerékpárfelvételhez.

Az újgenerációs Mol Bubi kerékpárok megjelenésekor ugyanis számos észrevételt kapott a BKK, hogy nincs elég kerékpár a gyűjtőállomásokon. Ezért úgy látták, hogy a szabad kerékpárok elérhetőségét azzal lehet a leggyorsabban javítani, ha lehetővé teszik, hogy a gyűjtőállomáson kívül leadott kerékpárokat – amik korábban egészen addig nem voltak elérhetők, míg vissza nem vitték azokat – is felvegyék a felhasználók. Az volt a cél, hogy minél gyorsabban visszakerüljenek a kerékpárok a rendszerbe, és az ügyfelek mielőbb fel tudják őket venni.

Miért nem egyértelmű, hogy csak felvenni lehet szabadon a biciklit, letenni nem? A BKK szerint számos felületen – a Mol Bubi honlapján, az applikációban, a közösségi oldalakon jelezték ügyfeleknek, hogy ez egy szabadon felvehető kerékpárt szimbolizál. De ha további hasonló észrevételek érkeznek, megvizsgálják, hogyan lehet egyértelműbbé tenni az ikonok jelentését.

Mikromobilitási pontok: a Bubiknak tabu. Eddig is, és ezután is csak Mol Bubi állomásokon lehet letenni a Bubi kerékpárokat, a Mobi-pontokon erre nincs lehetőség, a BKK szerint a tapasztalatok azt mutatják: a közlekedők tisztában vannak ezzel. A mikromobilitási pontokon más megosztott kerékpárokat (Donkey Republic), rollereket (Bird, Tier és Lime) lehet letenni. Annak a BKK csak a lehetőségét vizsgálja, hogy a Bubi bringák is lerakhatók legyenek a Mobi-pontokon.

Nem jön értesítés a rossz helyre parkolásról. Technikai sajátosságok miatt ugyanis azonnali, lezárás utáni figyelmeztetésre nincs lehetőség. A bérlés befejezését követően a kerékpár GPS-e többször kommunikál a háttérrendszerrel, hogy megbizonyosodjon arról, hogy jó helyen zárták azt le. Azonban a környezettől függően néha előfordul, hogy a rendszer csak hosszabb idő után tudja felmérni a kerékpár valós helyzetét, írta a BKK.

Bubik, szabályosan letéve – Fotó: Balogh Zoltán / MTI
Bubik, szabályosan letéve – Fotó: Balogh Zoltán / MTI

A cég szerint egyébként a Bubi-totem, továbbá az alkalmazásban és a honlapon is látható térképén az állomást jelző piktogram elegendő jelzés az ügyfeleknek. Mint írták, egy másfajta figyelmeztetést alkalmaznak: a felhasználóknak első alkalommal méltányosságból és edukációs célokból, automatikusan elengedi a BKK a felárat, de email és push üzenet ebben az esetben is megy a felhasználóknak, hogy nem megfelelő helyen adták vissza a kerékpárt és jövőben kerüljék ezt.

Ez utóbbit megerősíthetem, jött push üzenet arról, hogy bírságot kapok. Az is igaz, hogy még nem vonták le az 5000 forintot, valószínűleg azért, mert először történt velem ilyen. Viszont nem jött értesítés arról, hogy rossz helyre állok, és arról sem, hogy az 5000 forintot az első alkalom miatt méltányosságból törölték.

És hogy mit csináljon a felhasználó, ha véletlenül ilyen helyzetbe keveredik? Ha egy felhasználónak a bérlését valamiért meg kell szakítania és nincs a közelében állomás, ahol letehetné a kerékpárt, akkor a BKK azt javasolja, hogy a parkolás funkciót használja, így elkerülhető az állomáson kívüli lezárási felár, és ha esetleg a díjmentes időszakot átlépi a parkolással együtt a használati idő, még így is kevesebbet kell fizetni, mint a felár esetén. Az ügyfelek figyelmét minden egyes esetben igyekeznek erre felhívni, tették hozzá.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!