Brutális számokat produkál a Bubi, közelít az újabb biciklis forradalom

2023. május 12. – 15:04

Brutális számokat produkál a Bubi, közelít az újabb biciklis forradalom
Fotó: Huszti István / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Megírtuk, hogy árat emel a Bubi, megírtuk, hogy egyszer több ezer ügyféltől véletlenül vontak le pénzt, megírtuk azt is, hogy a BKK 42 millió forint büntetést szedett be azoktól, akik rossz helyre parkolták le a biciklit – ez utóbbit ráadásul néha olyanoktól, akik az állomáshoz rakták a bringát, csak a GPS rosszul érzékelte azt. De a sok hiba és negatívum mellett valamikor azért meg kell írni azt is, hogy a 2021-ben bevezetett új Bubi összességében hatalmas siker.

A zöld bringák lassan pont úgy hozzátartoznak a budapesti belvárosi utcaképhez, mint a világoskék buszok és a sárga villamosok. Délután ötkor pedig sokszor 4-5 kerékpárból álló Bubi-sorok állnak a lámpánál a nagykörúti biciklisávban.

Tizenkétszer annyian használják

Kíváncsi voltam, hogy csak az én érzésem-e az, hogy mostanában sokkal több a Bubi az utcákon, ezért kikértem a használati adatokat a BKK-tól. Ebből az derült ki, hogy a réginél három kilóval könnyebb új Bubi 2021-es bevezetésével többszörösére nőtt a használat, a bővülés pedig azóta is töretlen. Mivel még csak május van, a következő grafikonon az előző öt év január és április közötti teljes használati számát mutatom meg:

Az ábrán látszik, hogy 2019 első négy hónapjában összesen 60 ezerszer utaztak a Bubival. Ez 2020-ban, valószínűleg a koronavírus-járvány miatti kijárási tilalmak nyomán kicsit visszaesett. 2021 elején a régi Bubit már éppen kivezették, de új még nem volt elérhető. 2022-re aztán a használat a korábbihoz képest majdnem tízszeresére nőtt. Aztán idén megint volt egy 42 százalékos növekedés, amivel összesen

az év első harmadában tizenkétszer annyian használták a Bubit, mint négy éve.

Ahhoz, hogy a bubizási szokásokat jobban megértsük, a következő ábrán havi bontásban mutatjuk az elmúlt évek használatát. A 2021. eleji féléves leálláskor az adat értelemszerűen nulla, ahogy az is látszik, hogy nyáron többen, télen kevesebben bicikliznek. Az egyértelműbb összehasonlítás kedvéért a márciusokat és az áprilisokat sárgával és pirossal kiemeltük:

Itt is egyértelműen látszik, hogy a 2021-es váltásnál nagyon megugrott a használat, hogy aztán 2022 másfélszeres értékkel verje az előző évet. Ha pedig csak a sárga és piros értékekből következtetünk, akkor az látszik, hogy az idei év megint körülbelül másfélszeresen fogja megverni az előzőt, az igazi szezon pedig még csak most kezdődik.

Mi is történt 2021-ben?

A Mol Bubit több év tervezés után 2014 szeptemberében indították el, első körben 76 állomással és 1100 biciklivel. A használathoz akkor még személyesen vagy az automatáknál kellett szerződést kötni, a bicikliket pedig tömör, katonai kerekekkel szerelték fel. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy ha valaki át akart tekerni a Lánchídon, időjárástól függetlenül a fenekéig leizzadt, amíg elért a közepére.

A Bubi problémáit látva az új városvezetés 2020-ban a közbringarendszer lecseréléséről döntött. A rendszer november végén állt le, az utolsó napra a kerékpárosklub tiltakozást szervezett, és mások mellett Vitézy Dávid – akkor a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójaként – is aggódott, hogy az új rendszer rosszabb lesz vagy soha nem fog elindulni.

Nem is tévedhettek volna nagyobbat, 2021 májusában ugyanis, ha kevesebb bringával is, de elindult az új rendszer, ami már az első pillanatban sokkal jobbnak látszott a réginél. Akkor, a következő változásokat hajtották végre:

  • a bringa súlya három kilóval, 24,5-ről 21,4 kilóra csökkent;
  • a tömör kerekeket lecseréltek felfújható kerekekre; és
  • jobb lett a váltó.

E három változás nyomán sokkal könnyebben és gyorsabban lehet azóta biciklizni. Ami viszont talán ennél is fontosabb, az az appos használat: míg korábban a BKK irodáiban vagy az automatáknál kellett szerződést kötni, és a bringák felvételéhez is számkódokat kellett nyomogatni, mostanra ez megszűnt. Van egy app, amelyen egymás mellett lehet előfizetni, felvenni a bringákat és bejelenteni, ha valamivel probléma történt – mintha a 21. században lennénk.

Az, hogy az új Bubit a változások bejelentése óta egyre többen használják, talán senkinek nem meglepetés, egy érdekességet viszont érdemes azért kiemelni. Mégpedig azt, hogy a 2021-es bevezetés idején a Bubik számát majdnem megfelezték, és igazából csak tavaly év végére jutottunk el a régi szintre. A használat sokszorozódását tehát elsősorban nem a bringák számának növelése, hanem az elérhető bringák gyakoribb használata, azaz végső soron feltehetően a minőségi javulás okozta:

Az ábrán látszik, hogy a 2021. januári újraindulás óta a kerékpárok számát majdnem megduplázták, és 32 új állomást is telepítettek. Tavaly májusban Karácsony Gergely arról beszélt, hogy 900 új bringával és 75 gyűjtőállomással bővítik a rendszert, ebből tehát még hátravan 200 bicikli és 43 felvételi pont.

Az állomások számának növelése pedig a hálózat bővítését is jelenti. Korábban sokan problémásnak találták, hogy Bubi-állomások nagyrészt csak a belvárosban vannak, a kicsit távolabb eső lakótelepek és parkok nehezen megközelíthetők. A BKK láthatóan vette az adást, tavaly kibővítették a rendszert a kelenföldi lakótelepre, nemrég pedig a Városligetben nyitottak új állomásokat. Ha Karácsonyék betartják az ígéretüket, akkor várhatóan legkésőbb a jövő évi választásig új városrészeket vonnak be a rendszerbe.

Kerékpáros forradalom, next level

A Bubinak persze még ma is vannak gyermekbetegségei – például a bérletek lejárta után nem küld emailt vagy legalább egy push-értesítést, hanem figyelmeztetés nélkül elkezd perc alapon számlázni –, reméljük, ezeket kijavítják valamikor. De ezekkel az apróságokkal együtt is az egész rendszer jellemzően jól és kiszámíthatóan működik.

Fejlesztési potenciál is van még bőven: Varsóban például az ottani Bubinak a külvárosokban is vannak állomásai, az interaktív térképüket böngészve pedig látszik, hogy ezekben is elég nagy a forgalom. Ez alapján pedig simán ki lehetne vinni a Bubit is, ha máshová nem, legalább a mostani hálózat közelében lévő lakótelepekhez.

Ha azt vesszük Budapest első biciklis forradalmának, hogy a 2000-es és a 2010-es években egyre többen kezdtek el saját bringával tekerni, és azt vesszük a másodiknak, hogy 2019 után rengeteg biciklisávot festettek fel, akkor a közbringarendszer további elterjedése lehet majd a harmadik ilyen szintlépés. Mert a fenti adatok egy dolgot biztosan mutatnak: azt, hogy igény van a Bubira.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!