Április végétől lehet használni a tervek szerint az új, megfiatalított közbringarendszert Budapesten, aminek a jelszava: a könnyebb használat.
Elkészültek az első könnyített-egyszerűsített Mol-Bubi közbringák a Csepel kerékpárgyárban, ebből az alkalomból tartott háttérbeszélgetést a gyártó és a BKK a helyszínen, ahol az új bicikliket is ki lehetett próbálni.
Lapunk hirtelen tesztelővé előlépett tudósítója is fordult néhány kört a gyárudvaron az új kerékpárral, és a következő hevenyészett tapasztalatokat szerezte:
- az új bringával könnyebb haladni, mint a korábbi „páncélos” változattal;
- az egyszerű funkciókkal ellátott (3 fokozatú, maroklattal működtethető agyváltó, szintén markolattal megszólaltatható csengő, kiskosár, az alján napelemmel, ami a könnyű és egyszerű okoslakatot működteti, mobiltelefontartó a kormányon, stb.) bicikli gyorsabb, fordulékonyabb;
- a korábbi tömör gumihoz képest surran a kerékpár az új gumikkal;
- látványra hasonló dizájn.
A menetpróba előtt már elárulták, hogy az új kerékpár, valamint az egyszerűsített közbringarendszer BKK-s tesztje március 23-án kezdődik, tehát ekkortól feltűnhetnek a zöld biciklik az utcákon. A felhasználók azonban a terv szerint csak április végétől juthatnak hozzá az új közbringához.
Nézzük, mi változik:
A kerékpáron a legnagyobb változások a könnyítést szolgálták: a nehéz, tankszerű járást előidéző tömörgumi ment a süllyesztőbe, fújt gumi váltja őket. A kevlárbetétes gumik elég magas, 7-es szintű defektvédelemmel rendelkeznek, a gyártó szerint az ilyen gumi városi használat során tízévente kaphat defektet.
Ha valakinél mégis bekövetkezne majd a defekt, akkor azt az utat nem kell majd kifizetni, tudtuk meg a BKK-tól.
Lekapták a bicikliről az eddigi komputeres egységet, valamint a hátsó kerék feletti vascsöveket is műanyag elemre váltották le. Így a gumival 1,5, a vázzal és a komputerrel is 1,6, azaz összesen 3,1 kilót tudtak spórolni, ami körülbelül 15 százalékos súlycsökkentés. A világítás marad agydinamós, az okoslakat pedig kézzel zárható, mobiltelefonos (qr-kódos) applikációval nyitható.
Tájékoztatás szerint a bicikli ára körülbelül nettó 250 ezer forint. A rendszer tavasszal egy 1200-as bicikliflottával indul (a tavaly év végi 2071 darabhoz képest), de ez bővül a későbbiekben. A régi bringák egyébként várhatóan adományként találnak majd új tulajdonosra, az adományozást a BKK a Máltai Szeretetszolgálaton keresztül tervezi. Kiderült az is, hogy a régebbi Bubi-bringákat eléggé kedvelték a bringások:
mindössze egy darab repült a Dunába az elmúlt hat év alatt.
A bérlés maga is egyszerűsödik. Felhasználóbarát, új weboldal és applikáció készül, amivel egyszerűen és gyorsan lehet intézni a biciklik bérlését (ezt még nem tudtuk tesztelni). Megszűnik a bérlés előtt letett kauciós díj, és bár még finomítják a számításokat, annyit lehet tudni, hogy olcsóbb lesz a használat (például a díj az első fél óra elteltével nem növekszik az eltelt idővel arányosan). Az induláskor még nem, de még idén integrálhatják a Bubi-bérletet az éves vagy negyedéves BKK-bérletbe, különböző kedvezmények bevezetésével. Az átalakított Bubi rendszerben az üzemeltetési költségek csökkennek majd az új üzemeltetési struktúrának és az optimalizált kerékpárflotta-méretnek köszönhetően.
A Bubi-dokkolók megmaradnak városszerte, viszont nem muszáj becsattintani a kereket: lesznek felfestett virtuális dokkolók is, ahol elég csak egyszerűen a támaszon hagyni a biciklit. Sőt ezeken kívül is el lehet helyezni majd, plusz kényelmi díj kifizetéséért cserébe. A felfestett virtuális dokkolók egyébként a terv szerint mikromobilitási pontokként működnek majd, ahol más bérelt bicikliket vagy rollereket is ott lehet hagyni.
Ideje váltani, elfáradt a rendszer
A 2014-ben indult Mol Bubi első hat évében a több mint 100 ezer regisztrált felhasználó mintegy 7 millió kilométert tett meg a közbringával, ezzel jelentősen hozzájárulva a városi kerékpározás terjedéséhez, valamint Budapest zöldebbé és élhetővé tételéhez, mondja a BKK.
A jól sikerült indulás után azonban a Bubi használata a körülményes bérlési rendszernek, a nehézkes kerékpárnak, és a gyorsan a Bubi fejére növő konkurenciának (Donkey, Lime) köszönhetően évről évre visszaesett.
Bár folyamatosan nőtt a flotta darabszáma és a szolgáltatási terület is, a rendszer indulása óta az éves bevételek 34 százalékkal, a kerékpárbérlések 48 százalékkal csökkentek, a trend folyamatos. Az éves csökkenés átlagos mértéke 10 százalék volt. Ezért határozta el a BKK tavaly év végén, hogy új alapokra helyezi a rendszert.