Megvan a megállapodás: marad a Budapest-bérlet, a BKK elfogadja a megyebérletet
2024. január 29. – 15:34
„Az Építési és Közlekedési Miniszter és a Karácsony Gergely mai találkozóján egy teljesen új, átfogó megállapodást kötött a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről. A megállapodás utasok százezrei számára teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közösségi közlekedés használatát” – írja közös közleményében Lázár János és Karácsony Gergely.
A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A Pest megyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják.
Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja, minden értékesítési csatornáján. A jövőben azok, akik az agglomerációból jártak a fővárosba, és eddig megvásárolták a megyebérletet (9450 forint) és a Budapest-bérletet (9500 forint) is, a jövőben elég lesz megvenniük a megyebérletet. Ezeknek az utasoknak gyakorlatilag feleződnek a költségeik.
Azoknak az utasoknak is jobban megéri majd megye- vagy országbérletet venni, akik csak néha közlekednek Pest megyében, mert gyakorlatilag egyetlen bérlettel lehet közlekedni a fővárosban és az egész megyében. A BKK Facebook-posztjában a bejelentés után nem sokkal közölte, hogy
a Budapest-bérlet is megmarad, és olcsóbb is lesz.
A bérlet új árát kedden jelenti be a vállalat. Karácsony Gergely azt írta Facebook-oldalán, hogy az eddigi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás helyett a felek abban állapodtak meg, hogy a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt, és az ahhoz kapcsolódó menetdíj-kiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztják meg.
A főváros szerint a miniszter és a főpolgármester egyetértett abban is, hogy az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek egy olyan rendszert alakítanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.
A minisztérium és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. Az új, átfogó megállapodás eredményeként a Fővárosi Önkormányzat agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak.
„A megállapodás technikai részleteit a minisztérium és az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen” – derült ki a közleményből. A megállapodás további részleteit nem közölték. Fontos kérdés lehet majd az elszámolás, mivel a Budapest-bérletet várhatóan jóval kevesebben fogják megvásárolni, így a BKK ebből származó bevételei csökkenni fognak.
Lázár János építés- és közlekedésügyi miniszter január 9-én ajánlatot tett a fővárosnak a Budapest-bérlet és az agglomerációs megállapodás jövőjével kapcsolatban: Budapest közigazgatási határán belül elfogadják a Budapest-bérletet a MÁV és a Volán járatain, ha cserébe a BKK elfogadja az ország- és vármegyebérletet. Karácsony Gergely főpolgármester erre azt mondta, hogy az irány jó, de a közös szolgáltatások mellé közös bevételelszámolásra is szükség van, és a fővárosnak csak az a megoldás elfogadható, ami egyszerre jelent pluszforrást a fővárosnak és a kormánynak is. A Budapest-bérlet utód nélküli megszüntetésével rengeteg ember járt volna rosszul.
2023 utolsó napjaiban merült fel, hogy megszűnhet az egységes Budapest-bérlet, azaz külön bérletet vagy jegyet kellene váltani a főváros közigazgatási határán belül közlekedő, de állami fenntartású járatokra, azaz a MÁV és a Volán járataira, valamint a HÉV-vonalakra. Erről egy kiszivárgott minisztériumi dokumentumból értesült az ország, de a BKK nem sokkal később bejelentette: sikerült megállapodni, így mégsem szűnik meg a bérlettípus. Ezután viszont a MÁV is beszállt az üzengetésbe, és bejelentették: nem pont arról szól a megállapodás, amiről a BKK tájékoztatott, így március 1-jétől mégis megszűnik a Budapest-bérlet. Ezután érkezett Lázár János ajánlata január elején, a hónap végére pedig meg is állapodtak a felek.