Balásy Gyula cégeinek legalább 85 milliárd forintnyi munkát adott az állami országimázs cég

2023. december 22. – 13:41

Másolás

Vágólapra másolva

Elhúzódó pereskedés után jogerősen is pert nyert a K-Monitor a Visit Hungary nevű állami országimázs cég ellen, amelyet a kampányrendezvénynek használt „Hacacáré” koncertekkel és az augusztus 20-i karnevál és tűzijáték költségeinek titkolásával ismerhetett meg a nyilvánosság.

Mint a lap írja, a 2018-ban alapított cég százmilliárdos állami támogatást használt fel, de erről törvénysértő módon 2023 elejéig nem számolt el. A cég a K-Monitor adatigénylésére sem válaszolt, a per hatására azonban bizonyos szerződéseket átadtak, ráadásul a cég a törvény szerint kötelező közzétételi listája is megjelent, ám milliárdos szerződések tartalmi részleteket hordozó mellékletei és a vélelmezhető tanácsadói megbízások titokban maradtak.

A bírósági ítéletnek végrehajtással fog teljességgel érvényt szerezni a K-Monitor, de az már most is látszik, hogy az „országimázsba” olyan költések is belefértek, amelyek nem a turizmust, sokkal inkább a NER politikai vezetését és az őket a kampányolásban segítő reklámipari komplexumot látták el pénzzel. Beszámolnak az állami cég küzdelméről az adatok eltitkolásáért és bemutatják, hogyan bántak az elmúlt öt évben ide csatornázott, jelentős összegű közpénzzel.

A Rogán Antal felügyelete és egyes információk szerint a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel befolyása alatt működő állami Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) és leányvállalatai nemcsak százmilliárdos támogatási programmal alakítják át a hazai turisztikai szektor tulajdonosi szerkezetét, de százmilliárdokat fordítanak rendezvényekre, kampányokra, stratégiákra, koncepciókra is, gyarapítva ezzel az ágazat profitját. Utóbbiért az Ügynökség Visit Hungary (eredeti nevén Turisztikai Marketingkommunikációs Ügynökség) nevű cége felelős, amely 2018-as alapítása óta több mint 200 milliárd forint állami támogatást kapott a feladataihoz.

Az, hogy egy állami ügynökség leányvállalata (egy ügynökség ügynöksége) végzi ezeket a feladatokat, akár autonóm, szakmai működést is feltételezhetne, de sajnos erről szó sincs. Az MTÜ-t irányító Guller Zoltán Rogán Antal bizalmi embere, aki ezzel párhuzamosan a szintén Rogán alá tartozó közinformatikai csúcsszerv, a Digitális Magyarország Ügynökség vezetője is. A Visit működése első éveiben úgy költött el tíz és tízmilliárdokat, hogy munkavállalói létszáma 10-30 közötti volt, az általa ellátott feladatokat pedig döntően kiszervezte külsős PR-ügynökségeknek, írja a K-Monitor.

A K-Monitor a jogerős ítélet ellenére csak a szerződések egy részét kapta meg, azt is csak 15 napra, és az oldalakat összevissza kavarva. A milliárdos költések átláthatóságáért ezért még harcol a lap, de a pereskedés eddig sem volt hiábavaló. Fontos eredmény, hogy a cég létrehozta a közzétételi listáját, amit 5 éven keresztül törvényellenesen nem tett meg.

A keretszerződések részletes tartalmáról később számol be a K-Monitor, annyit azonban már most tudni, hogy egytől egyig a Rogán-univerzum bebetonozott, folyamatosan munkával ellátott PR-cégeivel kötötte őket a cég. Ezek a cégek a verseny súlyos korlátozásával jutnak megbízásokhoz: ők végzik PR-kampányokat a teljes állami szektor számára és „kék plakátos” politikai kampányokat is ezek a cégek bonyolítják milliárdos nyereséget termelve tulajdonosaiknak, írja a lap.

Ennek oka, hogy a Rogán Antal-féle Kabinetiroda a Nemzeti Kommunikációs Hivatal felállításával kontroll alá vonta a teljes közszféra kommunikációs, rendezvényszervezési és egyéb hasonló feladatait. Ezekre néhány évenként egy nagy közbeszerzést ír ki, amelyet évek óta témánként egy-egy cégcsoport nyer meg, akik innentől bármiféle verseny nélkül dolgoznak a megajánlott áron. Ebben a súlyosan versenykorlátozó eljárásban kötötték a Visit szerződésállományának túlnyomó részét a NER kedvenc PR-cégeivel (Lounge (Moonlight) Event, Visual Europe, New Land Media, Lounge Design [ezek a cégek egyetlen ember, Balásy Gyula (a képen) tulajdonában állnak], illetve Mediator Group, p2m, Brightly, Roxer). Csak Balásy Gyula cégeinek legalább 85 milliárd Ft-nyi munkát adott a VISIT HUNGARY idén szeptemberig.

Ez konzervatív becslés, mivel a korábban állami tulajdonú Antenna Hungária rendezvényszervezői szerződései alvállalkozóként szintén Balásynál csapódtak le – áll a cikkben, amit teljes egészében ide kattintva lehet elolvasni.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!