Egy éve nem történt ilyen: tarolt az ellenzék a Lájkbajnokságban
2023. szeptember 4. – 21:16
Bár a modern populista politika egyik alapvetése, hogy soha nincs uborkaszezon, és mindig kampány van, az augusztus azért hagyományosan az a hónap szokott lenni a hazai közéletben, amikor legalább pár hétre leáll a daráló. Idén is adta magát, hogy Tusványos után üresbe tegyék a sebességet a politikusok, és elhúzzanak nyaralni, hogy aztán augusztus 20. és a tűzijáték körüli kötelező háborgás/elalélás jelezze a becsöngetést a szünetről. Aztán atlétikai vébé, Tranzit fesztivál, és máris nyakunkon az iskolakezdés, meg az őszi szezon. Na, hát idén kicsit másképp alakultak a dolgok, de mielőtt rátérnénk, hogyan is, lássuk a hagyományos toplistánkat – ennyi lájkot gyűjtöttek a magyar politikusok augusztusban a Facebookon:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 395 000 | 91 | ▲ |
2. | Jakab Péter | 295 000 | 121 | ▲ |
3. | Márki-Zay Péter | 280 000 | 150 | ▲▲ |
4. | Novák Katalin | 273 000 | 68 | ▲ |
5. | Mesterházy Attila | 260 000 | 165 | ▼ |
6. | Orbán Viktor | 254 000 | 51 | ▼▼ |
7. | Szijjártó Péter | 242 000 | 94 | ▼▼ |
8. | Szakács László | 214 000 | 139 | ▼ |
9. | Keresztes László Lóránt | 191 000 | 94 | ≡ |
10. | Karácsony Gergely | 189 000 | 54 | ▲ |
11. | Ujhelyi István | 142 000 | 87 | ≡ |
12. | Rétvári Bence | 127 000 | 83 | ▲ |
13. | Zsigmond Barna | 115 000 | 83 | ▼ |
14. | Dézsi Csaba András | 102 000 | 101 | ● |
15. | Nagy István | 82 000 | 115 | ● |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az augusztus 1. és 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
Hooray, hooray, it's a holi-holiday
A politikusok nyaralása kétélű kommunikációs fegyver, lehet vele nagyot aratni (lásd Orbán tavalyi szakállas fotóit Horvátországból), de nagyot bukni is (lásd Szijjártó Péter emlékezetes yachtozását vagy akár Tüttő Kata főpolgármester-helyettes tengerből kilovaglós produkcióját). Nos, úgy néz ki, idén a politikusaink kollektíve úgy döntöttek, inkább nem mennek el nyaralni, vagy ha igen, hát nem osztják meg ennek részleteit a nagyközönséggel. Ez olyan szempontból érthető is, hogy a háború, a rekordinfláció vagy az összeomló oktatás mellett nem jött volna ki olyan jól a fotó a tök üres balatoni strandon 2000 forintos lángost falatozó honatyával/anyával.
Azt persze nem tudhatjuk, hogy tényleg titokban nyaraltak-e, vagy csak a közösségi médiás stábokat küldték el szabadságra, de a fideszes nagyágyúk facebookos oldalai augusztus első két hetében hallgattak, mint a sír. Ez a grafikon például Orbán oldalának aktivitását mutatja:
Augusztus 17-én úgy nézett ki a toplista aktuális állása, hogy az első 8 helyen csupa ellenzéki állt (azt, hogy ők nem mentek szabadságra, vagy nyaralás közben pörgették a posztolást, szintén nem tudni). A fideszes nagymenők közül Novák Katalin a 11., Orbán a 18., Szijjártó a 25. helyen állt. Másnap aztán varázsütésre egyszerre kezdtek el mind újra nagyüzemben posztolni, de végül a két és fél hét előny túl soknak bizonyult ahhoz, hogy behozzák. Hát így esett, hogy nemcsak újra ellenzéki győzelem született a Lájkbajnokságban, de csupa ellenzéki áll a dobogón (tavaly augusztusban volt ilyen utoljára).
Ha az egy posztra jutó átlag lájkmennyiséget nézzük, az élboly Orbán (4980), Hadházy (4340), Novák (4010), Karácsony (3500), Szijjártó (2570); ha ugyanezzel az átlaggal a júliusi posztmennyiségüket hozzák, a nagy toplista dobogóján Szijjártó (470 ezer), Hadházy (395 ezer), Orbán (383 ezer) lenne a sorrend. Vagyis Szijjártó stábja nagyon, Orbáné közepesen lazsálta el az augusztust összességében, Hadházy pedig hozta a szokásosat.
Különösen érdekes megnézni az eredményeket hetekre lebontva, szépen látszik a hónap második-harmadik hetében a fideszesek eltűnése (az első hét fele még átlógott júliusból, Tusványos utórengéseivel), aztán augusztus 20. környékén a visszatérés. Szijjártó két hetet is megnyert, összetettben mégis csak a 7. helyre jött be, ennél rosszabb eredménye pont egy éve volt utoljára (amikor egyébként fel sem került a listára – akkor hivatalosan is szabadságon volt).
- 1. hét: Szijjártó – Orbán – Mesterházy
- 2. hét: Karácsony – Mesterházy – Hadházy
- 3. hét: Hadházy – Jakab – Mesterházy
- 4. hét: Orbán – Hadházy – Márki-Zay
- 5. hét: Szijjártó – Novák – Hadházy
További random érdekességek
- Varga Judit kiesett a top 15-ből, pedig volt idő, amikor hónapokig le se lehetett robbantani a dobogóról, és a Lájkbajnokság toplistája is különösen közel állt a szívéhez. Hogy mi lehet az ok, arra majd az Instagram-toplista magasságában visszatérünk.
- A top 15 összteljesítményén (3,24 millió lájk) nem látszik igazán a fideszes kihagyás, április óta nagyjából 3-3,5 millió között mozog ez a szám.
- Az Orbán-Szijjártó duó helyét átvevő Jakab Péter és Márki-Zay Péter legutóbb tavaly decemberben, illetve tavaly áprilisban járt a dobogón.
- A DK és a Momentum úgy vetélkedik az ellenzék vezető erejének pozíciójáért, hogy közben magasan tesznek a Facebookra: a Dobrev–Gyurcsány páros a 37./50. helyen futott be, a túloldalt Tompos Márton a 31., Gelencsér Ferenc a 73., Donáth Anna a 75., Fekete-Győr András a 76., Cseh Katalin a 104. Eközben mikro-, nano- és pikopártok gyakorlatilag a teljes taglétszámukkal ott vannak stabilan a top 15-ben. Már tényleg csak Vona Gábor visszatérése hiányzik, hogy tökéletes legyen a kép.
- A hónap posztjának címét vita nélkül Hoppál Péternek kell adnunk, aki augusztus 20. alkalmából beleszállt a lengyelekbe és a kollektív Nyugatba, mert „nem köszöntötték fel Magyarországot” (spoiler: amúgy de, felköszöntötték). Aztán kiderült, hogy az egész posztot egy twitteres oroszpárti trolltól copypastelte, ami azért egy kultúráért felelős államtitkártól elég rémisztő médiatudatossági szintet villant fel.
- A hónap egyik komolyabb sztorija volt Tucker Carlson interjúja Orbán Viktorral, aminek a legviccesebb része az utóélete volt, ahogy fideszes politikusok gyakorlatilag percrőlpercre-tudósítást adtak arról, hogyan növekszik a megtekintések száma a twitteres videón, mintha nem tudnák, hogy ez a szám köszönőviszonyban sincs a valósággal (oké, lehet hogy tényleg nem tudják).
- A közéleti diskurzus sztártémái amúgy nagyjából ezek voltak a hónapban (szigorúan a közösségi média alapján, érzésre): Tóth Gabi nemi élete, a Carson Coma és Krúbi szigetes koncertjei, Várkonyi Andrea Hell-jegeskávéja, Szoboszlai letérdelése a Liverpool meccsén, Pesty László véralkohol-százaléka a telexes interjú alatt. Tegye fel a kezét, akinek ezek közül bármelyik szerepelt a 2023. augusztusi bingókártyáján.
Fecseg a felszín, hallgat a mély
A nagy fideszes elcsendesedéssel párhuzamosan a Megafon megafonjából is kivették az elemet, a júliusi 65 milliós költés után hirtelen lenullázták a szponzorált posztokat. Azért nem maradtunk így sem világmagyarázat nélkül, a legnagyobb reklámköltések toplistáján az első hét a kormánypárti médiabirodalomból jön. Egy kis kontextus az első helyezetthez: az Origo egyik legszórakoztatóbb rovata.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Origo | 7 600 000 |
2. | hirado.hu | 3 300 000 |
3. | Mandiner | 3 000 000 |
4. | Világgazdaság | 2 200 000 |
5. | Magyar Nemzet | 2 200 000 |
6. | Ripost | 2 000 000 |
7. | Bors | 1 600 000 |
8. | Demokratikus Koalíció | 1 600 000 |
9. | Magyar Falu Program | 1 300 000 |
10. | EU Social | 1 300 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a július 31. és augusztus 29. közti időszak költéseit mutatják.)
A hónap posztjai
A hónap legnépszerűbb posztjainak toplistáján a legizgalmasabb az, ami nincs ott. Például augusztus 20-i tűzijáték, atlétikai vb, Tranzit fesztivál és Lánchíd-átadás, de legfőképpen: Orbán Viktor. A miniszterelnök jellemzően uralni szokta ezt a versenyt, fénykorában átlag 3-4 poszttal volt ott a top 5-ben, most pedig annyira nincs a közelében sem, hogy a 31. helyen (!!!) találkozunk csak először a nevével. Pedig azért volt vagy 50 posztja a hónapban, ráadásul elég alacsony lájkszámokkal oda lehetett érni most a toplistára. Ez egészen váratlan fordulat, lehet, hogy a szokásos lemezek pörgetésébe (legyen béke, megvédjük a családokat, abcúg Brüsszel, satöbbi) kezd beleunni a hardcore rajongótábor is? Az Orbán-stáb ilyenkor szokta amúgy bevetni az unokákat, az mindig megnyugtatja a Facebook népét, és beindítja az akadozó lájkgenerátorokat.
- Dézsi Csaba András videója arról, hogy „életet menteni jó”, szokás szerint semmi köze a győri polgármesterhez, egy netflixes filmből egy részlet, TikTokról közbeszerezve, amit két különböző vízjel is mutat – 42 ezer interakció
- Novák Katalin kürtős kalácsot fogyaszt Erdélyben – 22 ezer
- Hadházy Ákos ki van akadva azon, hogy Navracsics Tibor átadott egy EU-támogatás nélkül készült zebrát – 21 ezer
- Jakab Péter nem túl ízlésesen megköszöni a rendőröknek, hogy eltörték egy NER-közeli milliárdos kezét igazoltatás közben – 19 ezer
- Novák Katalin továbbra is Erdélyben, ezúttal a Kis-Cohárd hegy tetején fotózkodik családostul (kicsit fura, hogy miért nem a csúcson felállított keresztnél pózolnak, eléggé adná magát) – 18 ezer
Lássuk az egyes interakciótípusokra lebontva, hogy mely posztok gyűjtötték a legtöbbet:
- A legtöbb megosztás: Dézsi és a TikTokról nyúlt videó
- A legtöbb komment: Orbán, hadat üzen az inflációnak, „a multik árspekulációjának véget vetünk”
- A legtöbb mérges emoji: Hadházy az Átlátszó videóján Orbán unokaöccsének bányáját mutatja be
- A legtöbb meglepett emoji: Hadházy, Navracsis zebraátadásával
- A legtöbb szomorú emoji: Hadházy egy neki írt, elkeseredett levelet tesz közzé a hazai gyógyszerhiányról és úgy általában az egészségügy állapotáról
- A legtöbb szívecske: Újra Dézsi és az „életet menteni jó”
- A legtöbb nevető emoji: Márki-Zay Péter, „Tegnap Pálffy Istvánnal beszélgettem, mára kirúgták. Pénteken Gulyás Gergely lesz a beszélgetőpartnerem.”
Végül jöjjön a virális posztok toplistája, ahol rendszerint igazi ínyencségeket találunk, és ez alól az augusztus sem kivétel:
- Az eddigiek után abszolút nem meglepő módon Dézsi videója – 70× szorzó
- Dúró Dóra azt szorgalmazza, hogy töröljék el a képviselők mentelmi jogát – 51×
- Wintermantel Zsolt és egy videó az augusztus 20-i tűzijáték fényshow-jának főpróbájáról – 34×
- Németh Szilárd Orbán Viktorral és egy földgömbbel pózol, és hármójuk közül ő a legsoványabb – ez most abszolút nem testszégyenítés akar lenni, tényleg mintha sokat fogyott volna, komolyan gratulálunk neki (azért az obligát bizarr kajás poszt se maradhatott el) – 30×
- Wintermantel egy újabb videóval, amit ha úgy értelmezünk, hogy a Fidesz oktatáshoz való hozzáállását mutatja, egyszerűen túl tökéletes. Egyrészt lopott az egész, másrészt annyi a mondanivalója, hogy az iskola azért jó, mert a szülőnek kevesebb időt kell töltenie a gyerekével, harmadrészt egy ordító helyesírási hiba éktelenkedik az egész tetején, ami pont az iskolával való viccelődésnél elég kínos – 24×
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
A legtöbb megosztás
Hadházy óriási menetelésben van, az egész nyarat havi 100 ezer megosztásos átlaggal hozta le, ami ebben a sportágban nagyjából olyan teljesítmény, mint sprintben futni le a maratont. Ennek a skálának a túlsó vége Dézsi Csaba András, aki a tiktokos lomtalanított videójával behúzott nyolcezer megosztást, aztán egész hónapban nem sikerült neki összehoznia emellé háromezret, hogy meglegyen a top 10.
Megosztások | % | |||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 115 000 | 29,2% | ≡ |
2. | Mesterházy Attila | 54 000 | 20,6% | ≡ |
3. | Szakács László | 46 000 | 21,4% | ≡ |
4. | Márki-Zay Péter | 46 000 | 16,3% | ▲ |
5. | Keresztes László Lóránt | 37 000 | 19,2% | ▲ |
6. | Jakab Péter | 34 000 | 11,4% | ▼ |
7. | Ujhelyi István | 25 000 | 17,8% | ▲ |
8. | Jávor Benedek | 16 000 | 24,6% | ● |
9. | Karácsony Gergely | 12 000 | 6.2% | ● |
10. | Wintermantel Zsolt | 11 000 | 16,7% | ● |
(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)
Instán Orbán megint nyert, annak ellenére, hogy az összes többi toplistán eléggé botladozott – gyanús, hogy ő itt még azután is nyerne pár hetet, ha a Meta bezárná az Instagramot és beolvasztaná a szervereket ócskavasnak. Novák Katalin az erdélyi túrájával nagyot villantott, de az első helyhez azért ez nem volt elég; Szijjártó éppen akkor esett vissza, amikor már elkönyveltük volna, hogy kibérelte a dobogót; Varga Judit pedig a top 10-ből is kiesett. Ez akár arra is utalhat, hogy az EP-s kiküldetésével párhuzamosan kivonják a hazai közéletből is (nem ő lenne az első fideszes, aki így jár).
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 129 000 | 32 | ≡ |
2. | Novák Katalin | 116 000 | 58 | ▲ |
3. | Karácsony Gergely | 47 000 | 30 | ▲ |
4. | Szijjártó Péter | 41 000 | 42 | ▼ |
5. | Hadházy Ákos | 31 000 | 43 | ▲ |
6. | Márki-Zay Péter | 27 000 | 40 | ▲ |
7. | Szentkirályi Alexandra | 13 000 | 15 | ≡ |
8. | Nagy István | 12 000 | 108 | ▲ |
9. | Kubatov Gábor | 7 000 | 13 | ● |
10. | Szalay-Bobrovniczky Kristóf | 7 000 | 35 | ● |
Mindeközben a mocsár mélyén
A propagandisták havi toplistáján nagyjából a szokásos kép fogad (jegyezzük fel azért Juszt László visszatérését és Bohár Dániel kiesését), de itt is az a legizgalmasabb, ami nincs a listán. Ezért most csináltunk nekik egy külön listát:
- Georg Spöttle, aki amúgy 97 ezer lájkig jutott, szóval majdnem megvolt neki a top 10, de igazából az a figyelemre méltó benne, hogy olyan mélyre merült az orosz propagandában, ahol magyar médiaszereplő még sosem járt (pedig erős a konkurencia).
- Az Aktuális, ami ugye a megafonos Filep „A kopasz oszt” Dávid projektje, egy mini-Megafon, ahova tavaly beesett valahonnan 630 millió forint támogatás, és mellesleg 300 millió forintért hirdette eddig a Fidesszel mindig 100 százalékosan egyező véleményét a Facebookon (plusz a Youtube-on még 170-ért). Nem is lesz többé a listán, merthogy megszűnik. Aminek ízlés szerint lehet örülni vagy szomorkodni, de az így már garantáltan nem derül ki soha, hogy honnan is voltak a százmilliói.
- A Diétás Magyar Múzsa, amit nagyon nagy rosszindulattal se lehet propagandának nevezni, ezért nem szerepel a listán – mert amúgy az augusztusi 142 ezer lájkjával ott lenne. Az mindenesetre biztató, hogy épeszű politikai-közéleti tartalommal is lehet ekkora elérést generálni a propaganda, a dezinformáció és a gyűlöletlájkok ipari méretű vadászása mellett.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orosz hírek | 425 000 | 550 | ≡ |
2. | Nyugati fény | 275 000 | 966 | ▲ |
3. | Elemi | 195 000 | 753 | ▲▲ |
4. | Deák Dániel / Megafon | 179 000 | 98 | ▼ |
5. | Trombitás Kristóf / Megafon | 166 000 | 247 | ▲ |
6. | Vadhajtások | 144 000 | 1116 | ≡ |
7. | Juszt László | 141 000 | 37 | ● |
8. | Gond-olkodó | 134 000 | 840 | ▲ |
9. | Egymillióan a magyar sajtószabadságért | 120 000 | 276 | ● |
10. | Szánthó Miklós | 108 000 | 108 | ● |
A Lájkbajnokság-sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.