Hadházy Pottert a végén csak lenyomta a fideszes bullyingúthenger

2023. augusztus 3. – 10:18

Hadházy Pottert a végén csak lenyomta a fideszes bullyingúthenger
Illusztráció: Somogyi Péter (szarvas) / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Újra eltelt egy hónap, újra nekigyürkőzünk, hogy feltérképezzük, mi történt a magyar nyelvű közösségi média politikával foglalkozó bugyraiban. Itt már rég nincs uborkaszezon, a kampány soha nem érhet véget (varázsolj nekünk valami szépet), a politikusok és utánfutóik újra meg újra meg tudnak lepni minket. Virális trendek, népszerűségi mutatók, váratlan Harry Potter-párhuzamok: ez itt a Lájkbajnokság, a Telex havi facebookos közéleti elemző és mazochista sorozata. Lássuk is a hagyományos toplistánkat – ennyi lájkot gyűjtöttek a magyar politikusok júliusban a Facebookon:

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor546 00077
2.Szijjártó Péter447 000179
3.Hadházy Ákos392 00091
4.Mesterházy Attila307 000216▲▲
5.Jakab Péter231 00092
6.Szakács László190 000180
7.Novák Katalin187 00050
8.Márki-Zay Péter183 000119▲▲
9.Keresztes László Lóránt174 00090
10.Zsigmond Barna169 000136
11.Ujhelyi István138 00094
12.Varga Judit135 00061
13.Karácsony Gergely128 00063▼▼
14.Rétvári Bence120 00076
15.Kubatov Gábor88 00033

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a július 1. és 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)

Lássuk az egyes szakaszok eredményeit is, így alakult az élmezőny a júliusi heteket külön-külön vizsgálva, szépen látszik rajta, hogyan vágott az élre a hónap elején Hadházy, majd hogyan érték utol és előzték meg a fideszesek:

  • 1. hét: Hadházy – Orbán – Jakab
  • 2. hét: Mesterházy – Orbán – Hadházy
  • 3. hét: Orbán – Szijjártó – Hadházy
  • 4. hét: Orbán – Szijjártó – Novák

Fürge rókalábak

Ez a Lájkbajnokság-sorozat 107. epizódja, és ha ennyi idő után az ember azt gondolná, kiismerte már a magyar politikai-közéleti világ facebookos működését, hát nagyobbat nem is tévedhetne. Azt vártuk, hogy Tusványosról fog majd szólni a július a nagy lájkvadászatban – hát nem, igazából semmi különös nem történt, Orbán ezredszer is elmondta a szokásos szólamokat, provokálta kicsit a románokat meg a szlovákokat a rajongótábor nagy gyönyörűségére, aztán két nap alatt el is felejtette mindenki az egészet. Azt is gondoltuk, hogy a PAD lesz a hónap slágere, miután vagy három hétig egy ország várta lélegzet-visszafojtva, hogy aznap vajon milyen színű lesz – hát erre sem ugrottak rá a politikusok.

Jött viszont Hadházy Ákos videója arról, hogy kérdez valamit Orbántól, ő meg válasz helyett csak azt ismételgeti, hogy Hadházy egy „szőrét hullató, rossz vidéki róka”. Abba most ne is menjünk bele, hogy Magyarországon generációk nőttek fel a Vuk rajzfilmen, szóval a róka nem feltétlenül szitokszó nekik, abba meg pláne ne, hogy Orbán a „vidéki” jelzővel nyomatékosítja a gúnyolódást, miközben minden felmérés azt mutatja, hogy a vidékiek a legnagyobb támogatói, és ennek megfelelően ő maga is óriási erőkkel építi a disznóvágó-pálinkafőző vidéki imidzsét. Az igazán zavarba ejtő az, hogy az egész annyira klasszikus, tankönyvi, alsó tagozatos bullying, amit ilyen tökéletes megvalósításban legutóbb talán a korai Harry Potter-filmekben láthattunk, amikor Draco Malfoy és karikatúraszerű sleppje csúfolta a főhőst.

Mindenesetre ez a bejegyzés alaposan bedurrant, egész 2023 eddigi legtöbb megosztást termelő posztja lett. Több mint 900 ezren látták a videót, ami szintén toplistás az egész év mezőnyében is, alig marad le Orbán legnépszerűbb unokás-sonkafőzős videói mögött. A potteres párhuzamoknak itt végük is (pedig igazán előkerülhetett volna egy repülő seprű vagy egy alakváltó varázsital), a fideszes úthenger lassan, de biztosan utolérte a lista élére ugró Hadházyt, július 23-án, Tusványos utolsó napján előzte meg Orbán, majd pár nappal később Szijjártó is.

További random érdekességek

  • Bár júliust a legsúlyosabb uborkaszezonnak gondolnánk, a top 15 együttes, 3,5 millió lájkos teljesítménye jóval magasabb a május-júniusinál.
  • A 15. helyért heteken át óriási meccs ment az FTC-vezér Kubatov Gábor és a volt újpesti polgármester Wintermantel Zsolt között, ezt a rangadót végül a Fradi nyerte.
  • A Gyurcsány–Dobrev páros mintha elengedte volna a Facebookot, a 42., illetve a 61. helyen futottak csak be.
  • A hónap posztja egyértelműen Szijjártó Péteré, vagyis hát azé a túlbuzgó kollégájáé, akinek a kezében úgy megszaladt a Photoshop, mintha egész New Yorkban csak a magyar külügyminiszterre sütne a nap. (Aztán persze ki tudja, lehet, hogy pont ez volt a művészi mondanivaló.)

Megafonba üvöltöd az igazságod

Ha bárki úgy érezte az elmúlt hetekben, hogy a Megafonnál újra a fájdalomküszöbig tekerték fel a hangerőt, jól érezte: a közel 65 milliós havi költés nagyjából a duplája annak, amit a top 10 maradék része összesen tapsolt el szponzorált posztokra júliusban. A téma gyakorlatilag kizárólag Karácsony Gergely támadása a zavaros kampánytámogatási ügye miatt, amit a főpolgármester nem is nagyon igyekszik tisztázni. Úgy tűnik, a Fidesz ezt tökéletes támadási felületnek látja, és esélyes, hogy egészen a jövő évi választásig fogják az olajat (és a milliókat) önteni a tűzre. Az mindenesetre vicces lesz, ha a végén nagyobb lesz a hirdetési számlájuk, mint Karácsony ominózus 506 milliós kampánytámogatása.

Érdekesség, hogy a megafonos istállón belül most nem annyira a bejáratott és saját jogon is értelmezhető méretű követőtáborral bíró arcok kapták a nagyobb pénzes rásegítést, hanem inkább az olyan, amúgy minimális elérésű figurák, mint Korondy Tamás (15 millió), A kopasz oszt vagy Apáti Bence (7-7 millió). Sőt még a gyakorlatilag láthatatlan GeriJocát is megtolták 2 millióval, ami jó eséllyel arra utal, hogy a Bohár–Deák csatársort már túl sokan tiltották ki a hírfolyamukból, és ezekre a helyekre új csatornákon kell helyettük eljuttatni az üzenetet.

Amúgy ennél a szintnél még sokkal brutálisabbra kell számítanunk, ahogy felpörög majd a 2024-es választási kampány – legalábbis abból kiindulva, hogy a megafonos költés a tavaly áprilisi választás előtt január-februárban 150-160 millió, a hajrában, márciusban pedig 300 millió volt.

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon64 800 000
2.Origo5 700 000
3.Tranzit fesztivál4 700 000
4.Mandiner3 800 000
5.EU Justice an Consumers3 400 000
6.hirado.hu3 100 000
7.Magyar Nemzet2 200 000
8.Világgazdaság2 200 000
9.Demokratikus Koalíció2 000 000
10.Ripost1 900 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a június 30. és július 29. közti időszak költéseit mutatják.)

A hónap posztjai

A hónap legnépszerűbb posztjainak toplistáját általában Orbán szokta uralni, most viszont egyetlen poszttal sem fért a top 5-be – annak ellenére, hogy a hónapot amúgy magabiztos fölénnyel megnyerte.

  1. Hadházy orbános-rókás-bullyingos videója – 65 ezer interakció
  2. Kálmán Olga parlamenti felszólalása, Szia uram, kastély érdekel? címmel és tematikában – 39 ezer
  3. Hadházy a rókás incidens után büszkén mutatja az új pólóját, rajta egy róka, az ő szemüvegében – 31 ezer
  4. Jakab a szokásos műsorával, a Fidesz lop, új választást kell kiírni – 29 ezer
  5. Botka László egy szegedi gimnazista sikerének (ezüstérem a kémiai diákolimpián) örül – 29 ezer

Az egyes interakciótípusokra lebontva még jobban látszik, mekkorát szólt Hadházy akciója, ilyen szintű tarolást Orbántól is csak akkor szoktunk látni, ha fotózkodik az unokákkal, kétharmadot visz a választáson, szakállat növeszt a nyaralásán, és még a fociválogatott is nyer egyszerre.

  • A legtöbb megosztás: Hadházy videója
  • A legtöbb komment: szintén
  • A legtöbb mérges emoji: ez is
  • A legtöbb meglepett emoji: egy másik Hadházy-poszt, „Ne maradjunk jó hír nélkül: úgy tűnik, elkészült Zoób Kati balatonfüredi villájának felújítása. Legyenek rá büszkék, az Önök pénzéből készült, mindenféle pályázat nélkül kapta a 811 milliós (!) támogatást.”
  • A legtöbb szomorú emoji: Gyurcsány gyászposztja Balázsovits Lajos halálára
  • A legtöbb szívecske: Hadházy rókás pólója
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán kijelenti, hogy „több Fradi kell”, amivel vélhetőleg a Feröer szigetek összes focirajongója egyetért

Végül jöjjön a virális posztok toplistája, amit váratlanul ledominált Dúró „Brainstorm” Dóra egy egészen meghökkentő, virális problémamegoldó ralival. A jelenség magyarázata amúgy az lehet, hogy Dúrót hónapok óta erősen lekorlátozva tartja a Facebook, így az átlagos elérése nagyon alacsony – és ha egy-egy posztja mégis eljut 5-6 ezer lájkig, az ehhez képest virális szenzációnak tűnik a statisztikában.

  1. Dúró Dóra azt követeli, hogy 40 év munka után mehessenek nyugdíjba a férfiak – 60× szorzó
  2. Ungár Péter is belép a fideszes bullying áldozatainak körébe, és azt panaszolja, hogy feltett egy kérdést a parlamentben, de válasz helyett csak gúnyolódást és röhögést kapott – 58×
  3. Dúró Dóra újabb zseniális ötlete: ne fizessük be az EU-nak az évi 700 millió forintos tagdíjat, hanem legyen belőle fizetésemelés a tanároknak (ez 150 ezer magyar pedagógussal számolva amúgy havi szűk 400 forintot jelentene fejenként) – 57×
  4. Gyöngyösi Márton videója, „Orbán hülyének nézi a magyarokat” – 48×
  5. Dúró Dóra egy újabb szuper javaslattal, legyen Magyarország agrárnagyhatalom – 38×

Tanulságként jegyezzük meg, hogy a Mi Hazánk új célcsoportot talált az oltásellenesek után: a 40 éves munkaviszony közelében járó, EU-ellenes érzelmeket tápláló, mezőgazdaságban érintett férfiakat. Vagyis Nagy István agrárminisztert.

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)

A legtöbb megosztás

Az eddigiek után nem meglepetés Hadházy győzelme abban a kategóriában, amit amúgy is meg szokott nyerni, de azért jegyezzük meg, hogy két hónapja, a nyári uborkaszezonban tartja a havi 100 ezer megosztásos szintet, aminek amúgy idén rajta kívül még a közelébe se került senki. A fideszesek itt hagyományosan nem szerepelnek túl jól, bár náluk nem is annyira prioritás, hogy a saját közönségük terjessze az üzeneteket megosztásokkal, organikus módon, ha egyszer megoldja ezt a Megafon is.

Megosztások%
1.Hadházy Ákos102 00026%
2.Mesterházy Attila69 00022%
3.Szakács László49 00026%
4.Jakab Péter35 00015%
5.Keresztes László Lóránt32 00019%
6.Márki-Zay Péter32 00017%
7.Orbán Viktor22 0004%
8.Ujhelyi István20 00015%
9.Szijjártó Péter18 0004%
10.Kálmán Olga15 00031%

(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)

Instagram

Instán a helyzet változatlan, szoktuk írni, de most annyira változatlan, mint még talán soha, konkrétan egyetlen helycsere és az utolsó helyen egy új belépő az összes újdonság június óta. Úgy tűnik, Szijjártó Péter stabilan átveszi a második helyet ezen a listán Novák Katalintól, a módszere ugyanaz, mint a Facebookon, kétszer annyit posztol, mint azok, akiket meg akar előzni.

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor256 00048
2.Szijjártó Péter113 000105
3.Novák Katalin72 00046
4.Varga Judit49 00046
5.Karácsony Gergely40 00025
6.Hadházy Ákos32 00045
7.Szentkirályi Alexandra16 00019
8.Márki-Zay Péter14 00025
9.Nagy István11 000109
10.Kubatov Gábor7 00014

Ez itt a mélypont, nézz körül

A propagandisták toplistáján a Megafon 65 milliós rásegítése sem volt elég ahhoz, hogy megszorítsák Putyin magyar hangját az élen. Sőt, igazából semennyire sem látszik a lájkokban a rengeteg szponzorált poszt, a már említett Korondy Tamásnak 15 millió forint hozott egy hónap alatt 60 ezer lájkot és 800 új követőt, ami azért nem arra utal, hogy kirobbanó siker lenne ez a kampány. Még akkor se, ha az elsődleges cél itt nem a lájkok szüretelése, hanem hogy minden csapból az az üzenet folyjon, hogy Karácsony mekkora korrupt tolvaj.

Érdemes még megjegyezni, hogy kiesett a top 10-ből az elmúlt fél évben stabil szereplővé vált Alapjogokért Központ, a baloldalhoz köthető propagandaoldalak pedig továbbra is csak szenvednek.

Itt jegyezzük meg, hogy mekkora kihagyott ziccer, hogy a Megafon, bár a kezdetek óta támogatott partnerként tartja számon Bayer Zsoltot, egy fityinget se tesz a posztjai futtatásába. Pedig a fideszes megmondóemberek ősprototípusa mostanában óriásit fut, zseniális cyberpunk stílusparódiákat ír a nyugati nagyvárosok istentelen vegán zombi lakóiról, akik antidepresszánson és heroinon élnek, és ami még rosszabb, szelektíven gyűjtik a hulladékot. Hát nem igaz, hogy erre nem jut pár milliócska a kasszában csörgő nemközpénzből.

InterakciókPosztok száma
1.Orosz hírek473 000543
2.Deák Dániel389 000239
3.Nyugati fény239 000906
4.Elemi.hu196 000856
5.Trombitás Kristóf195 000301
6.Gond-olkodó159 000912
7.Bohár Dániel154 000110
8.PS TV146 000132
9.Patrióta Európa133 0001258
10.Vadhajtások127 0001147

A Lájkbajnokság-sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!