Hadházy Pottert a végén csak lenyomta a fideszes bullyingúthenger
2023. augusztus 3. – 10:18
Újra eltelt egy hónap, újra nekigyürkőzünk, hogy feltérképezzük, mi történt a magyar nyelvű közösségi média politikával foglalkozó bugyraiban. Itt már rég nincs uborkaszezon, a kampány soha nem érhet véget (varázsolj nekünk valami szépet), a politikusok és utánfutóik újra meg újra meg tudnak lepni minket. Virális trendek, népszerűségi mutatók, váratlan Harry Potter-párhuzamok: ez itt a Lájkbajnokság, a Telex havi facebookos közéleti elemző és mazochista sorozata. Lássuk is a hagyományos toplistánkat – ennyi lájkot gyűjtöttek a magyar politikusok júliusban a Facebookon:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 546 000 | 77 | ▲ |
2. | Szijjártó Péter | 447 000 | 179 | ▼ |
3. | Hadházy Ákos | 392 000 | 91 | ▼ |
4. | Mesterházy Attila | 307 000 | 216 | ▲▲ |
5. | Jakab Péter | 231 000 | 92 | ▼ |
6. | Szakács László | 190 000 | 180 | ≡ |
7. | Novák Katalin | 187 000 | 50 | ▼ |
8. | Márki-Zay Péter | 183 000 | 119 | ▲▲ |
9. | Keresztes László Lóránt | 174 000 | 90 | ▼ |
10. | Zsigmond Barna | 169 000 | 136 | ≡ |
11. | Ujhelyi István | 138 000 | 94 | ≡ |
12. | Varga Judit | 135 000 | 61 | ▲ |
13. | Karácsony Gergely | 128 000 | 63 | ▼▼ |
14. | Rétvári Bence | 120 000 | 76 | ▼ |
15. | Kubatov Gábor | 88 000 | 33 | ● |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a július 1. és 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
Lássuk az egyes szakaszok eredményeit is, így alakult az élmezőny a júliusi heteket külön-külön vizsgálva, szépen látszik rajta, hogyan vágott az élre a hónap elején Hadházy, majd hogyan érték utol és előzték meg a fideszesek:
- 1. hét: Hadházy – Orbán – Jakab
- 2. hét: Mesterházy – Orbán – Hadházy
- 3. hét: Orbán – Szijjártó – Hadházy
- 4. hét: Orbán – Szijjártó – Novák
Fürge rókalábak
Ez a Lájkbajnokság-sorozat 107. epizódja, és ha ennyi idő után az ember azt gondolná, kiismerte már a magyar politikai-közéleti világ facebookos működését, hát nagyobbat nem is tévedhetne. Azt vártuk, hogy Tusványosról fog majd szólni a július a nagy lájkvadászatban – hát nem, igazából semmi különös nem történt, Orbán ezredszer is elmondta a szokásos szólamokat, provokálta kicsit a románokat meg a szlovákokat a rajongótábor nagy gyönyörűségére, aztán két nap alatt el is felejtette mindenki az egészet. Azt is gondoltuk, hogy a PAD lesz a hónap slágere, miután vagy három hétig egy ország várta lélegzet-visszafojtva, hogy aznap vajon milyen színű lesz – hát erre sem ugrottak rá a politikusok.
Jött viszont Hadházy Ákos videója arról, hogy kérdez valamit Orbántól, ő meg válasz helyett csak azt ismételgeti, hogy Hadházy egy „szőrét hullató, rossz vidéki róka”. Abba most ne is menjünk bele, hogy Magyarországon generációk nőttek fel a Vuk rajzfilmen, szóval a róka nem feltétlenül szitokszó nekik, abba meg pláne ne, hogy Orbán a „vidéki” jelzővel nyomatékosítja a gúnyolódást, miközben minden felmérés azt mutatja, hogy a vidékiek a legnagyobb támogatói, és ennek megfelelően ő maga is óriási erőkkel építi a disznóvágó-pálinkafőző vidéki imidzsét. Az igazán zavarba ejtő az, hogy az egész annyira klasszikus, tankönyvi, alsó tagozatos bullying, amit ilyen tökéletes megvalósításban legutóbb talán a korai Harry Potter-filmekben láthattunk, amikor Draco Malfoy és karikatúraszerű sleppje csúfolta a főhőst.
Mindenesetre ez a bejegyzés alaposan bedurrant, egész 2023 eddigi legtöbb megosztást termelő posztja lett. Több mint 900 ezren látták a videót, ami szintén toplistás az egész év mezőnyében is, alig marad le Orbán legnépszerűbb unokás-sonkafőzős videói mögött. A potteres párhuzamoknak itt végük is (pedig igazán előkerülhetett volna egy repülő seprű vagy egy alakváltó varázsital), a fideszes úthenger lassan, de biztosan utolérte a lista élére ugró Hadházyt, július 23-án, Tusványos utolsó napján előzte meg Orbán, majd pár nappal később Szijjártó is.
További random érdekességek
- Bár júliust a legsúlyosabb uborkaszezonnak gondolnánk, a top 15 együttes, 3,5 millió lájkos teljesítménye jóval magasabb a május-júniusinál.
- A 15. helyért heteken át óriási meccs ment az FTC-vezér Kubatov Gábor és a volt újpesti polgármester Wintermantel Zsolt között, ezt a rangadót végül a Fradi nyerte.
- A Gyurcsány–Dobrev páros mintha elengedte volna a Facebookot, a 42., illetve a 61. helyen futottak csak be.
- A hónap posztja egyértelműen Szijjártó Péteré, vagyis hát azé a túlbuzgó kollégájáé, akinek a kezében úgy megszaladt a Photoshop, mintha egész New Yorkban csak a magyar külügyminiszterre sütne a nap. (Aztán persze ki tudja, lehet, hogy pont ez volt a művészi mondanivaló.)
Megafonba üvöltöd az igazságod
Ha bárki úgy érezte az elmúlt hetekben, hogy a Megafonnál újra a fájdalomküszöbig tekerték fel a hangerőt, jól érezte: a közel 65 milliós havi költés nagyjából a duplája annak, amit a top 10 maradék része összesen tapsolt el szponzorált posztokra júliusban. A téma gyakorlatilag kizárólag Karácsony Gergely támadása a zavaros kampánytámogatási ügye miatt, amit a főpolgármester nem is nagyon igyekszik tisztázni. Úgy tűnik, a Fidesz ezt tökéletes támadási felületnek látja, és esélyes, hogy egészen a jövő évi választásig fogják az olajat (és a milliókat) önteni a tűzre. Az mindenesetre vicces lesz, ha a végén nagyobb lesz a hirdetési számlájuk, mint Karácsony ominózus 506 milliós kampánytámogatása.
Érdekesség, hogy a megafonos istállón belül most nem annyira a bejáratott és saját jogon is értelmezhető méretű követőtáborral bíró arcok kapták a nagyobb pénzes rásegítést, hanem inkább az olyan, amúgy minimális elérésű figurák, mint Korondy Tamás (15 millió), A kopasz oszt vagy Apáti Bence (7-7 millió). Sőt még a gyakorlatilag láthatatlan GeriJocát is megtolták 2 millióval, ami jó eséllyel arra utal, hogy a Bohár–Deák csatársort már túl sokan tiltották ki a hírfolyamukból, és ezekre a helyekre új csatornákon kell helyettük eljuttatni az üzenetet.
Amúgy ennél a szintnél még sokkal brutálisabbra kell számítanunk, ahogy felpörög majd a 2024-es választási kampány – legalábbis abból kiindulva, hogy a megafonos költés a tavaly áprilisi választás előtt január-februárban 150-160 millió, a hajrában, márciusban pedig 300 millió volt.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Megafon | 64 800 000 |
2. | Origo | 5 700 000 |
3. | Tranzit fesztivál | 4 700 000 |
4. | Mandiner | 3 800 000 |
5. | EU Justice an Consumers | 3 400 000 |
6. | hirado.hu | 3 100 000 |
7. | Magyar Nemzet | 2 200 000 |
8. | Világgazdaság | 2 200 000 |
9. | Demokratikus Koalíció | 2 000 000 |
10. | Ripost | 1 900 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a június 30. és július 29. közti időszak költéseit mutatják.)
A hónap posztjai
A hónap legnépszerűbb posztjainak toplistáját általában Orbán szokta uralni, most viszont egyetlen poszttal sem fért a top 5-be – annak ellenére, hogy a hónapot amúgy magabiztos fölénnyel megnyerte.
- Hadházy orbános-rókás-bullyingos videója – 65 ezer interakció
- Kálmán Olga parlamenti felszólalása, Szia uram, kastély érdekel? címmel és tematikában – 39 ezer
- Hadházy a rókás incidens után büszkén mutatja az új pólóját, rajta egy róka, az ő szemüvegében – 31 ezer
- Jakab a szokásos műsorával, a Fidesz lop, új választást kell kiírni – 29 ezer
- Botka László egy szegedi gimnazista sikerének (ezüstérem a kémiai diákolimpián) örül – 29 ezer
Az egyes interakciótípusokra lebontva még jobban látszik, mekkorát szólt Hadházy akciója, ilyen szintű tarolást Orbántól is csak akkor szoktunk látni, ha fotózkodik az unokákkal, kétharmadot visz a választáson, szakállat növeszt a nyaralásán, és még a fociválogatott is nyer egyszerre.
- A legtöbb megosztás: Hadházy videója
- A legtöbb komment: szintén
- A legtöbb mérges emoji: ez is
- A legtöbb meglepett emoji: egy másik Hadházy-poszt, „Ne maradjunk jó hír nélkül: úgy tűnik, elkészült Zoób Kati balatonfüredi villájának felújítása. Legyenek rá büszkék, az Önök pénzéből készült, mindenféle pályázat nélkül kapta a 811 milliós (!) támogatást.”
- A legtöbb szomorú emoji: Gyurcsány gyászposztja Balázsovits Lajos halálára
- A legtöbb szívecske: Hadházy rókás pólója
- A legtöbb nevető emoji: Orbán kijelenti, hogy „több Fradi kell”, amivel vélhetőleg a Feröer szigetek összes focirajongója egyetért
Végül jöjjön a virális posztok toplistája, amit váratlanul ledominált Dúró „Brainstorm” Dóra egy egészen meghökkentő, virális problémamegoldó ralival. A jelenség magyarázata amúgy az lehet, hogy Dúrót hónapok óta erősen lekorlátozva tartja a Facebook, így az átlagos elérése nagyon alacsony – és ha egy-egy posztja mégis eljut 5-6 ezer lájkig, az ehhez képest virális szenzációnak tűnik a statisztikában.
- Dúró Dóra azt követeli, hogy 40 év munka után mehessenek nyugdíjba a férfiak – 60× szorzó
- Ungár Péter is belép a fideszes bullying áldozatainak körébe, és azt panaszolja, hogy feltett egy kérdést a parlamentben, de válasz helyett csak gúnyolódást és röhögést kapott – 58×
- Dúró Dóra újabb zseniális ötlete: ne fizessük be az EU-nak az évi 700 millió forintos tagdíjat, hanem legyen belőle fizetésemelés a tanároknak (ez 150 ezer magyar pedagógussal számolva amúgy havi szűk 400 forintot jelentene fejenként) – 57×
- Gyöngyösi Márton videója, „Orbán hülyének nézi a magyarokat” – 48×
- Dúró Dóra egy újabb szuper javaslattal, legyen Magyarország agrárnagyhatalom – 38×
Tanulságként jegyezzük meg, hogy a Mi Hazánk új célcsoportot talált az oltásellenesek után: a 40 éves munkaviszony közelében járó, EU-ellenes érzelmeket tápláló, mezőgazdaságban érintett férfiakat. Vagyis Nagy István agrárminisztert.
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
A legtöbb megosztás
Az eddigiek után nem meglepetés Hadházy győzelme abban a kategóriában, amit amúgy is meg szokott nyerni, de azért jegyezzük meg, hogy két hónapja, a nyári uborkaszezonban tartja a havi 100 ezer megosztásos szintet, aminek amúgy idén rajta kívül még a közelébe se került senki. A fideszesek itt hagyományosan nem szerepelnek túl jól, bár náluk nem is annyira prioritás, hogy a saját közönségük terjessze az üzeneteket megosztásokkal, organikus módon, ha egyszer megoldja ezt a Megafon is.
Megosztások | % | |||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 102 000 | 26% | ≡ |
2. | Mesterházy Attila | 69 000 | 22% | ▲ |
3. | Szakács László | 49 000 | 26% | ▼ |
4. | Jakab Péter | 35 000 | 15% | ▼ |
5. | Keresztes László Lóránt | 32 000 | 19% | ≡ |
6. | Márki-Zay Péter | 32 000 | 17% | ▲ |
7. | Orbán Viktor | 22 000 | 4% | ● |
8. | Ujhelyi István | 20 000 | 15% | ≡ |
9. | Szijjártó Péter | 18 000 | 4% | ▲ |
10. | Kálmán Olga | 15 000 | 31% | ● |
(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)
Instán a helyzet változatlan, szoktuk írni, de most annyira változatlan, mint még talán soha, konkrétan egyetlen helycsere és az utolsó helyen egy új belépő az összes újdonság június óta. Úgy tűnik, Szijjártó Péter stabilan átveszi a második helyet ezen a listán Novák Katalintól, a módszere ugyanaz, mint a Facebookon, kétszer annyit posztol, mint azok, akiket meg akar előzni.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 256 000 | 48 | ≡ |
2. | Szijjártó Péter | 113 000 | 105 | ≡ |
3. | Novák Katalin | 72 000 | 46 | ≡ |
4. | Varga Judit | 49 000 | 46 | ▲ |
5. | Karácsony Gergely | 40 000 | 25 | ▼ |
6. | Hadházy Ákos | 32 000 | 45 | ≡ |
7. | Szentkirályi Alexandra | 16 000 | 19 | ≡ |
8. | Márki-Zay Péter | 14 000 | 25 | ≡ |
9. | Nagy István | 11 000 | 109 | ≡ |
10. | Kubatov Gábor | 7 000 | 14 | ● |
Ez itt a mélypont, nézz körül
A propagandisták toplistáján a Megafon 65 milliós rásegítése sem volt elég ahhoz, hogy megszorítsák Putyin magyar hangját az élen. Sőt, igazából semennyire sem látszik a lájkokban a rengeteg szponzorált poszt, a már említett Korondy Tamásnak 15 millió forint hozott egy hónap alatt 60 ezer lájkot és 800 új követőt, ami azért nem arra utal, hogy kirobbanó siker lenne ez a kampány. Még akkor se, ha az elsődleges cél itt nem a lájkok szüretelése, hanem hogy minden csapból az az üzenet folyjon, hogy Karácsony mekkora korrupt tolvaj.
Érdemes még megjegyezni, hogy kiesett a top 10-ből az elmúlt fél évben stabil szereplővé vált Alapjogokért Központ, a baloldalhoz köthető propagandaoldalak pedig továbbra is csak szenvednek.
Itt jegyezzük meg, hogy mekkora kihagyott ziccer, hogy a Megafon, bár a kezdetek óta támogatott partnerként tartja számon Bayer Zsoltot, egy fityinget se tesz a posztjai futtatásába. Pedig a fideszes megmondóemberek ősprototípusa mostanában óriásit fut, zseniális cyberpunk stílusparódiákat ír a nyugati nagyvárosok istentelen vegán zombi lakóiról, akik antidepresszánson és heroinon élnek, és ami még rosszabb, szelektíven gyűjtik a hulladékot. Hát nem igaz, hogy erre nem jut pár milliócska a kasszában csörgő nemközpénzből.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orosz hírek | 473 000 | 543 | ≡ |
2. | Deák Dániel | 389 000 | 239 | ≡ |
3. | Nyugati fény | 239 000 | 906 | ▲ |
4. | Elemi.hu | 196 000 | 856 | ▲ |
5. | Trombitás Kristóf | 195 000 | 301 | ▲ |
6. | Gond-olkodó | 159 000 | 912 | ▲ |
7. | Bohár Dániel | 154 000 | 110 | ▼ |
8. | PS TV | 146 000 | 132 | ● |
9. | Patrióta Európa | 133 000 | 1258 | ▼ |
10. | Vadhajtások | 127 000 | 1147 | ▼ |
A Lájkbajnokság-sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.