Ez egy oroszrulett, amiben évente 500 embert áldozunk fel – kerékpárosok tüntettek az Árpád hídnál

2023. július 10. – 17:56

Ez egy oroszrulett, amiben évente 500 embert áldozunk fel – kerékpárosok tüntettek az Árpád hídnál
Fotó: Huszti István / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Nagyjából 400 kerékpáros gyűlt össze hétfő délután fél hatkor az óbudai Serfőző utcában a Kerékpárosklub és több másik civil szervezet tüntetésén. A megmozdulás célja az volt, hogy az elmúlt hetek halálos gázolásai után felhívja a figyelmet a rossz közlekedési biztonságra, és egy sor intézkedés végrehajtását kérje a rendőrségtől, a kormánytól és a főváros vezetésétől.

A felvonulás az elmúlt hetek két halálos balesetének helyszínét érintve az óbudai Serfőző utcától indult, és az Árpád hídon keresztül a Teve utcai rendőrpalotánál ért véget. Az esemény elején a résztvevők körülbelül negyede az I Bike Budapest narancssárga pólóit viselte, ami mutatja, hogy sokan a kerékpárosok keménymagjából érkeztek.

Az óbudai helyszínen az első megszólaló Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke volt. Szerinte az elmúlt hetekben számos olyan halálos baleset történt, ami rámutat arra, hogy radikálisan változtatni kell a közlekedésünk rendszerén. Szerinte elsősorban azon kell változtatni, ahogy a közlekedők, a rendőrség és a hatóságok is a közlekedésről gondolkodnak. A végső cél ugyanis az, hogy a halálos áldozatok számát nullára csökkentsék, a szabályokat és a viselkedésünket ennek kell alávetni.

Szerinte ha egy bútor összeszerelés után szétesik, azt az egész világon visszahívják. Ehhez képest ha valakit elütnek, akkor semmilyen érdemi vizsgálat nem történik, nem változtatnak alapból a szabályokon. Szerinte az rossz, hogy a hatóságok az emberveszteséget járulékos veszteségként kezelik, ennek pedig véget kell vetni.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke – Fotó: Huszti István / Telex Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke – Fotó: Huszti István / Telex
Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke – Fotó: Huszti István / Telex

Kürti beszéde végén azt mondta: ha a felelősök most nem lépnek, akkor nevesíteni fogják őket, és igyekeznek majd számon kérni őket a mulasztásaikért.

A beszédek után a résztvevők feltekertek az Árpád hídra, amelynek külső sávját a rendőrök lezárták a megmozdulás idejére. A biciklisek itt menetben vonultak végig, miközben az autósoktól néha „Köcsög Karácsony!”, „Seggfej bringások!”, és hasonló bekiabálások érkeztek.

Az Árpád hídi baleset helyszínénél sokan megálltak megemlékezni az ott elgázolt 26 éves fiúról. Kerékpáros hagyományoknak megfelelően egy kerékre és aköré helyeztek virágokat, koszorúkat és mécseseket.

A tömeg innen továbbindult a rendőrpalotához, ahol először Lajos Béla, a Színes Erzsébetváros civil szervezet alapítója szólalt fel, aki azonnali intézkedéseket követelt. Utána az Autóklub üzenetét és a Kerékpárosklub követeléseit olvasták fel, amelyekről a cikkben később írunk.

Ezután ismét Kürti Gábor, a Kerékpárosklub elnöke szólalt fel. Ő a beszédében mindenkitől előre bocsánatot kért, majd azt mondta: ami ma az utakon zajlik, az egy hatalmas, országos szintű oroszrulett, amelyben évente 500 embert áldozunk fel. Ennek szerinte véget kell vetni.

Ünneplés helyett tüntetés

Június 10-re eredetileg Örömtekerés néven szervezett rendezvényt a Kerékpárosklub, ezen a nemrég átadott Váci úti védett kerékpársávokat ünnepelték volna meg. Időközben azonban két szabályosan közlekedő biciklist is halálra gázoltak Budapesten, ami miatt az eseményt ünnepből tüntetéssé szervezték át.

Június 16-án Óbudán, a Serfőző utca és az Árpád fejedelem útja kereszteződésében egy autó sofőrje nem adta meg az elsőbbséget a keresztbe közlekedő biciklisnek, elütötte őt, majd áthajtott rajta. A férfit nagyon rossz állapotban szállították kórházba, ahol néhány nappal később meghalt.

Július elsején, nem sokkal éjfél után aztán néhány száz méterrel arrébb, az Árpád hídon gázoltak el egy, a kerékpárúton közlekedő 26 éves kerékpárost. Egy spontán gyorsulási versenyben részt vevő Mercedes sofőrje a rendőrség szerint legalább 137 kilométeres sebességnél úgy húzta rá autóját a vele párhuzamosan közlekedő biciklisre, hogy a férfi két lába azonnal leszakadt. A fiatal férfi a helyszínen meghalt, a vétkes sofőrt letartóztatták.

A baleset helyszínére vonult a tömeg – Fotó: Huszti István / Telex A baleset helyszínére vonult a tömeg – Fotó: Huszti István / Telex
A baleset helyszínére vonult a tömeg – Fotó: Huszti István / Telex

Számos jel utal arra, hogy a hatóságok példát akarnak statuálni az ügyben, Dr. Herpy Miklós közlekedési ügyvéddel itt beszéltük át, hogy várhatóan milyen szempontokat vesznek majd figyelembe az eljárás során.

Határozottabb lépéseket követelnek

A Kerékpárosklub a tüntetése előtt kiadott közleményében azt írta: „Oslóban huszadannyi (0,16), a szomszédos Bécsben hatodannyi (0,6) halálos baleset jut százezer lakosra mint Budapesten (2,9), pedig még több autót is birtokolnak”. Szerintük ezek a városok sikeres intézkedéseket vezettek be a halálos balesetek megszüntetése érdekében, és nekünk csak az ő példájukat kellene követnünk.

A Kerékpárosklub és másik 15 civil szervezet nyilatkozata szerint folyamatos egyeztetésre lenne szükség a közlekedésbiztonságban érdekelt felek között, nekik a rendőrséghez, a kormányhoz és a fővároshoz is vannak kéréseik. A rendőrségtől elsősorban azt kérik, hogy tegyék a gyorshajtás lebukási kockázatát és büntetési mértékét is elrettentővé, többek között több traffipaxszal, átlagsebesség-mérésekkel és radikálisan magasabb bírságokkal.

Ezen kívül kérik, hogy a rendőrség fogadjon el balesetszám-csökkentési célokat, amelyek számonkérésében működjenek együtt civilekkel. Szintén szeretnék, ha kiszűrnék és kivonnák a forgalomból a versenyautóvá tuningolt járműveket.

A kormánytól azt kérik, hogy biztosítsa a szükséges anyagi, állományi, tárgyi és jogszabályi eszközöket a szabálytalanságok megszüntetéséhez. A pénzen és a több rendőrön kívül ez azt is jelenti, hogy az utcai autóversenyzést önálló büntetési tétellé nyilvánítanák, a bírságok elkerülésére szolgáló jogi kiskapukat pedig bezárnák.

Fotó: Huszti István / Telex
Fotó: Huszti István / Telex

A nyilatkozat a fővárostól más mellett azt kéri, hogy út menti járdák, megállók és lakóövezetek mellett sehol ne lehessen 50 kilométeres sebességnél gyorsabban haladni, valamint tegyék mindenhol jól láthatóvá az útburkolati jeleket.

A célokkal az Autóklub is egyetért

Az Árpád hídi gázolás után a Magyar Autóklub vezetése is kiadott egy közleményt, melyben elítélték a közutat versenypályaként használókat. Szerintük viszont „nem szabad általánosítani és az egész autós társadalmat hibáztatni néhány deviáns száguldozó magatartása miatt”. Kiemelték, hogy:

„A Kerékpáros Klub és az Autóklub véleménye a szakmai részletek szintjén nem mindenben azonos, azonban a fő célok közösek.”

Egyetértenek a kerékpárosokkal abban, hogy a közutakon fokozni kell az ellenőrzést, mert a szabályszegések megelőzésében szerintük leginkább a bekövetkező büntetés a hatásos. Az Autóklub együttműködne a Kerékpárosklubbal a konkrét intézkedések kidolgozásában.

Valamit lépni kéne a gázolások miatt

Idén először akkor került be a közbeszédbe a rossz közlekedésbiztonsági helyzet, amikor február 19-én egy ittas olasz férfi a Harminckettesek terénél elvesztette az uralmát a kocsija fölött, és azzal halálra gázolt egy, a villamosmegállóban várakozó 23 éves nőt. Karácsony Gergely akkor bejelentette, hogy a rendőrökkel közösen dolgoznak majd ki egy tervet a halálos gázolások felszámolására, majd éjjel-nappal működő kamerarendszerek bevezetését szorgalmazta.

A július elsejei gázolás után Karácsony megismételte korábbi ígéretét a traffipaxokról, miközben a BRFK és a Budapest Közút is egyeztet kamerák kihelyezéséről. A helyzet érdemi változásához viszont több rendőrre, több traffipaxra és szigorúbb büntetésekre is szükség lenne, amiről itt írtunk bővebben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!