Letartóztatták a sofőrt, aki elgázolt egy biciklist az Árpád hídon

2023. július 9. – 13:23

Másolás

Vágólapra másolva

Vasárnap délelőtt döntött a nyomozási bíró annak a 33 éves férfinak a sorsáról, aki múlt hétvégén egy Mercedesszel az Árpád hídon száguldva, a korlátot áttörve halálra gázolt egy kerékpárost. A Mercedes sofőrjének letartóztatását első körben 30 napra rendelték el a Fővárosi Főügyészség indítványára. A Blikknek Bagoly Bettina ügyészségi szóvivő azt mondta: a bűnismétlés veszélye miatt döntött a legsúlyosabb kényszerintézkedés elrendelése mellett a bíróság. A lap úgy tudja, hogy akárcsak a rendőrségi kihallgatásán, úgy most is azt mondta a férfi, hogy nem versenyeztek a hídon, valamint a sajnálatát is kifejezte.

A Fővárosi Törvényszék a döntésről küldött közleményében azt írta, hogy a férfi az Árpád híd Népfürdő utcai felhajtójához érve a balra ívelő útkanyarulatban az autóval megcsúszott, és elveszítette uralmát a jármű felett. Jobbra próbált ellenkormányozni, amely után a személygépkocsi jobbra, az úttestről lesodródva a jobb oldalon telepített, a kerékpárutat elválasztó szalag- és csőkorlátnak ütközött,
eközben a szintben kiemelt kerékpárútra is felcsapódott, majd a kiszakadt szalagkorláttal együtt nekiütközött a kerékpárúton vele szemben, Buda irányából Pest irányába közlekedő kerékpárosnak. Ezután visszacsapódott az úttestre, és a tetejére borult, ami közben az autóból kifröccsenő olaj és fagyálló folyadék rácsapódott a középső forgalmi sávban mögötte érkező autóra.

Ezután a balesetet okozó autó az Árpád hídon – a belső és a középső forgalmi sávban – a tetején csúszott a Flórián tér irányába, majd a szalagkorlátnak történő ütközés helyétől kb. 70 méterre nekiütközött az Árpád hídon vele azonos irányból a belső forgalmi sávban közlekedő személygépkocsinak. A baleset során a férfi és egy másik sofőr nyolc napon túl gyógyuló, súlyos sérülést szenvedett, míg a kerékpáros a kórházba szállítását követően – a folyamatos orvosi ellátás ellenére – életét vesztette.

A törvényszék közleménye szerint az is megállapítható volt, hogy a férfi kikapcsolta
a fejlett vezetést támogató rendszert (ESP) az autójában, amelyből „a terhelt kockázatot semmibe vevő, felelősséget nem ismerő hozzáállására lehet következtetni. Ez a bűnismétlés veszélyét növelő tényező. Ugyancsak az ezen magatartásra vonatkozó következtetést erősíti az is, hogy – az eredmény tekintetében gondatlan bűncselekmény vonatkozásában – a bűncselekmény elkövetésének oka szándékos szabályszegés volt – ld. többszörös sebességtúllépés.”

Spontán versenyből halálos gázolás

Az ügyről a fővárosi rendőrség pénteken tartott sajtótájékoztatót. Itt azt mondták, hogy nem előre tervezett, hanem valószínűleg spontán verseny vezetett az Árpád hídi gázoláshoz. A Mercedes és az őt követő BMW a Teve utcai kereszteződésnél kezdtek el gyorsulni, az ütközéskor a Mercedes legalább 137 km/h-s sebességgel haladt.

A rendőrség a tanúvallomások alapján a következőképpen rekonstruálta az eseményeket: két BMW-s nagy sebességgel haladt a Róbert Károly körúton, a Teve utcai kereszteződésben a lámpánál megálltak, és itt találkozhattak a Mercedesszel. Amikor zöldet kaptak, mindhárom autó gyorsulni kezdett, a Mercedes jobbról, a kanyarodósávból, az egyik BMW pedig balról, a belső sávból előzte ki a normális sebességgel haladó autókat.

A hídon a Mercedes száguldott elöl, őt követték a BMW-k. A sofőrök szerint nem versenyeztek, a tanúvallomások szerint azonban egyértelműen ez történt. A Mercedes egy ponton ismeretlen okból kicsit balra fordult, amire a sofőr jobbra rántotta a kormányt, átszakítva a szalagkorlátot, és elütve a járdán haladó kerékpárost.

A Mercedes 33 éves sofőrje péntekig kórházban volt. A férfi elismerte tettét, a rendőrség adatbázisa szerint korábban is többször szabálytalankodott, ami miatt 13 büntetőpontja gyűlt össze. A másik két sofőr felelősségét még vizsgálják.

Karácsony Gergely főpolgármester a baleset után bejelentette, hogy az eset hatására sebességmérő kamerákat fognak felszerelni Budapest-szerte. Szerinte ez nem az önkormányzat feladata lenne, hanem a kormányé, mégis megteszik ezt. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter ezt máshogy látja, szerinte a BRFK korábban többször is kereste a fővárost, hogy traffipaxokat telepítsenek, de erre Karácsony Gergely hónapok óta nem válaszolt. A főváros egyik cégével, a Budapest Közút Zrt.-vel folyik az egyeztetés.

A balesetet okozó Mercedes sofőrjéről időközben kiderült, hogy rendszeresen indult gyorsulási versenyeken, ahol magabiztosan vezette az újonnan 50-60 millió forintot érő kocsiját.

Az ilyen balesetek gyakoriságának több oka van, a száguldozók beteg motivációján kívül az is fontos tényező, hogy a rendőrségnek nincsenek megfelelő eszközei a gyorshajtók elkapására és szankcionálására. Nincs elég rendőr, nincs elég traffipax, és a büntetések is nevetségesen alacsonyak – erről ebben a cikkünkben írtunk hosszabban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!