A hőguta tüneteit produkálja a magyar politika Facebookon
2023. július 4. – 18:32

Felgyorsult pulzus, fejfájás, szédülés, hányinger, nehézlégzés, dezorientáltság – ezek a hőguta tünetei – és fura módon pontosan ugyanezek a tünetei annak is, ha valaki az egészségügyi határértéknél többet fogyaszt a politikusok és utánfutóik közösségi médiás tartalmaiból. Júniusban ez hatványozottan jelentkezett, talán mert amúgy is beköszöntött a nyár, vagy mert a magyar közéletben olyan magasra került az ingerküszöb, hogy mindenkinek erőlködni kell az eléréséhez, de lehet az is, hogy mindkettő. A részletekre mindjárt rátérünk, de előbb lássuk a Lájkbajnokság hagyományos toplistáját: ennyi lájkot gyűjtöttek a magyar politikusok az elmúlt hónapban a Facebookon.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Szijjártó Péter | 382 000 | 179 | ≡ |
2. | Hadházy Ákos | 330 000 | 95 | ≡ |
3. | Orbán Viktor | 283 000 | 64 | ≡ |
4. | Jakab Péter | 204 000 | 75 | ▲ |
5. | Novák Katalin | 174 000 | 69 | ≡ |
6. | Szakács László | 152 000 | 133 | ▲ |
7. | Karácsony Gergely | 151 000 | 91 | ▼ |
8. | Keresztes László Lóránt | 149 000 | 90 | ▲ |
9. | Mesterházy Attila | 149 000 | 158 | ▼▼ |
10. | Zsigmond Barna | 144 000 | 141 | ▼ |
11. | Ujhelyi István | 137 000 | 87 | ▲ |
12. | Dézsi Csaba András | 134 000 | 143 | ● |
13. | Rétvári Bence | 112 000 | 84 | ● |
14. | Márki-Zay Péter | 108 000 | 115 | ● |
15. | Varga Judit | 103 000 | 69 | ▼▼ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a június 1. és 30. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
Lássuk az egyes szakaszok eredményeit is, így alakult az élmezőny a júniusi heteket külön-külön vizsgálva:
- 1. hét: Orbán – Hadházy – Szijjártó – Dézsi – Jakab
- 2. hét: Hadházy – Szijjártó – Ujhelyi – Orbán – Gyurcsány
- 3. hét: Szijjártó – Hadházy – Rétvári – Orbán – Márki-Zay
- 4. hét: Hadházy – Orbán – Novák – Szijjártó – Jakab
Szijjártónak tehát úgy sikerült megnyernie a hónapot, hogy a négy hétből csak egyszer végzett az élen (de akkor komoly fölénnyel), Hadházy pedig úgy szorult a második helyre, hogy két hetet megnyert és kétszer második lett, szóval egy Forma–1 típusú pontozási rendszer mellett simán bajnok lett volna.
Bolondos június
A hónap első nagy közéleti-politikai eseménye a közösségi médiában a Rákay Philip az univerzum ellen verbális deathmatch volt; ha még emlékszünk, a NER-lovag/influenszer/filmproducer a színész Nagy Ervinnel szólalkozott össze, amire aztán mindenki rácsatlakozott, aki csak él és mozog, talán csak Schiffer András és VV Alekosz hiányzik korunk nagy gondolkodói közül, hogy 100%-os legyen a lefedettség. Ha lájkokban mérjük a meccset – és hát mi másban mérnénk, ha egyszer Lájkbajnokság vagyunk? – Nagy Ervin az első visszaszólásával 33 ezer lájkot besöpörve, kiütéssel nyert.
Ennek szinte a teljes ellentettje volt a reakció a hónap legfurább történésére, Jevgenyij Prigozsin egynapos lázadására Putyin és az orosz hadsereg ellen. A politikai szereplők zavart hallgatással reagáltak, mintha nem tudnák eldönteni, hogy egy ilyen Alien vs. Predator felállás mellett kinek is kéne drukkolni. (Ez a kormánypárti kommentelőkre persze nem igaz, ők gyorsabban álltak be Putyin mögé, mint Kim Dzsongun.) Az ellenzéki oldalon különösen érthetetlen ez, hiszen csak az ukrán oldalra kellett volna pillantaniuk példáért. A fideszes kommunikáció aztán a rá jellemző, és a maga nemében zseniális módszerrel oldotta meg a feladatot utólag: mivel ők a „mindhalálig Putyin” oldalra helyezkedtek, mindenkit, aki mást gondol mint ők, beletolnak a „Hajrá Prigozsin” pozícióba. Hát így született meg a fideszes univerzumban a „Wagner-baloldal” kifejezés, és igen, amit most érez olvasás közben, arra céloztam a cikk elején a hőguta tüneteivel. (Egyébként ez a technika sem új, tulajdonképpen a „ha nem vagy Orbán-rajongó, csak gyurcsányista lehetsz” sablon kreatív újrahasznosítása.)
Végül térjünk ki Orbán Viktor önmagához képest igen halvány szereplésére is. A miniszterelnök kommunikációs stábja most éppen azt az üzenetet remixelte össze a korábbi örökzöld slágerekből, hogy Soros György arra kényszeríti Brüsszelt, hogy migránsgettót csináljon Magyarországból. Gyanús, hogy a klasszikus Vice-módszerrel született a dolog, mindenesetre annyira azért nem gyűlik rá a lájk, mint szokott. Megjegyzendő, hogy Twitteren Orbán jóval bevállalósabb, az ottani közönségnek bemutatott például egy keresetlen „Hol a pénz?” keménykedést is az EU felé. Hogy ugyanezt Facebookon miért nem, az érdekes kérdés, talán túl sok időt vitt volna el a „zsebedben nézted már?” kommentek moderálása.
További random érdekességek
- A hónap legbizarrabb posztjának címét egyértelműen Németh Szilárd viszi ezzel a bejegyzéssel, amiben egyrészt bravúros költői képben foglalja össze a Fidesz ars poeticáját („no war, harcostársammal”), és egyúttal cáfolja is azokat a konteókat, hogy az ex-köztévés legenda Bende Balázs és ő valójában ugyanaz a személy lennének:
- És egyúttal emlékezzünk meg Zsigmond Barnáról is, aki az úgynevezett Wikipedia-alapú lájkvadászat nagy mestereként (vélhetőleg innen dolgozva) fáradhatatlanul dobálja fel az újabb és újabb, megünneplésre váró évfordulókat a követőinek, mint egy két lábon járó Kincses Kalendárium:
- Az egykor stabil dobogós, sőt, jó néhányszoros bajnok Varga Judit éppen csak befért a top 15-be, óriási hajrával, az utolsó nap délutánján beelőzve Gyurcsány Ferencet. Ő ugye egyenesen a Gonosz fellegvárába távozik a kormányból, ami a Fideszben eddig az ismertebb politikusoknál általában azt jelentette, hogy megpróbálják kiretusálni a magyar közéletből vagy közbeszédből (lásd Deutsch Tamást vagy Szájer Józsefet). Hogy Varga Juditnál is hasonló-e a szándék, annak jó mutatója lesz, hogy a közösségi médiában hogyan alakít majd Brüsszelből.
Money makes the world go round
A szponzorált posztokra költött pénz toplistáján semmi váratlant vagy meglepőt nem találunk – igen, 2023-ra eljutottunk oda, hogy ha csak a legnagyobb hirdetőknél elfüstöl 60 millió forint arra, hogy különféle címkék alatt a Fidesz aktuális mondanivalóját ismételgessék, az a „semmi különös” kategória.
Rejtett gyöngyszem a mezőnyben a hirado.hu, vagyis az adófizetők pénzéből működő közmédia híradója, aminek ugye definíció szerint közszolgálati funkciója van. A propagandát a hirdetéseik között most hagyjuk is (lásd még az előbb említett semmi különös kategóriát), az aktuálisan szürreális akció a „hogy néznek ki híres nők, akik régen valahogy néztek ki” sorozat, amit még külön hirdetnek is Facebookon. Néhány cím és ajánló az elmúlt napokból:
- Felismerhetetlen a Baywatch egykori szépsége
- Szinte teljesen felismerhetetlen a gyereksorozat egykori sztárja
- Már csak árnyéka önmagának a Melrose Place egykori szőke szépsége
- Szépsége egy fikarcnyit sem kopott meg: Charlie egykori angyala éveket letagadhatna
- Ma is szemkápráztatóan gyönyörű az 58 éves színésznő
- Az egykori szupermodell mindig remekül mutatott a kamera előtt, egészen mostanáig
- Mindenki a 72 éves egykori Bond-lány fürdőruhás fotójáról beszél
Igen, úgy tűnik, a közszolgálati híradó elmozdulóban van egyfajta Origo light irányba, amit az abszurd humor rajongóiként természetesen csak üdvözölni tudunk. Ennek az útnak a végén pedig nem lehet más, mint a SZON.hu-ból kinövő Nemzeti Bögybogrács, Macipracli és Bonbonbimbó Hivatal, aminek már most, előre indítványozzuk a nemzetstratégiai jelentőségűvé nyilvánítását.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Fidesz | 17 800 000 |
2. | Megafon | 17 500 000 |
3. | Magyarország Kormánya | 10 100 000 |
4. | Budapest Beszél | 6 200 000 |
5. | Origo | 4 800 000 |
6. | Tranzit | 3 300 000 |
7. | hirado.hu | 3 200 000 |
8. | Donáth Anna | 2 700 000 |
9. | Mandiner | 2 700 000 |
10. | Magyar Nemzet | 2 400 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a május 30. és június 28. közti időszak költéseit mutatják.)
A hónap posztjai
Múlt hónapban a virális posztok toplistája mutatott rá arra, hogy a Facebook algoritmusa mennyire szereti a videókat – hát erre ráeszméltek a politikusok is, és most már a hónap legnépszerűbb posztjai mind videók. De milyenek!
- Dézsi Csaba András videója cuki kiskacsákkal – 81 ezer interakció
- Ujhelyi István gyászposztja Treat Williams halálára, a Hairből egy videóval – 68 ezer
- Szijjártó bravúrosan levezeti, hogy 56-ban a Nyugat nem segített Magyarországnak, de ez teljesen más, mint az, ahogy most a magyar kormány gáncsolja az Ukrajnának nyújtott nyugati segítséget – 32 ezer
- Gyurcsány megfejti a nagybetűs IGAZSÁGot az inflációról – 24 ezer
- Szijjártó fel van háborodva, hogy az EU Ukrajnát segíti, nem Magyarországot – 22 ezer
Az egyes interakció-típusokban ezek a posztok voltak a hónap legnagyobb villantásai:
- A legtöbb megosztás: Ujhelyi István, és a híres asztalon táncolós jelenet a Hairből, Treat Williams halálára
- A legtöbb komment: Orbán előveszi a régi slágert arról, hogy „Brüsszel erőszakkal migránsországot akar csinálni Magyarországból”, és le is vonja a mérsékelten meglepő következtetést, miszerint ez elfogadhatatlan
- A legtöbb mérges emoji: Szabó Tímea a legújabb, Magyarországon épülő kínai akkumulátorgyár gazdájának hátteréről („Gyerekmunkával bányászott kobaltot használt Afrikában; eddig csak a Demokratikus Kongóban, Zimbabwéban és Indonéziaban dolgoztak, de a magyar külügyminiszter mindenkit megnyugtatott: ott MINDEN szabályt betartottak.”)
- A legtöbb meglepett emoji: Keresztes László Lóránt, „Rosszul lettek a kormányhivatal ellenőrei, amikor kivonultak a már többször bírságolt bátonyterenyei AKKU-újrahasznosító üzembe”
- A legtöbb szomorú emoji: Ujhelyi István és a Hair-videó
- A legtöbb szívecske: Dézsi kiskacsás videója
- A legtöbb nevető emoji: Orbán bejelenti, hogy „A csőd szélére sodorták az Európai Uniót. Tudni akarjuk, kik felelnek ezért!”
Végül jöjjön a virális posztok toplistája, aminek a két éllovasát már nyilván mindenki kitalálta az eddigiek után:
- Dézsi és a kiskacsás videó – 133x szorzó
- Ujhelyi és a Hair – 130x
- Gyöngyösi Márton elmagyarázza, hogy „Orbán Viktor addig háborúzott az Európai Unióval, hogy elfogyott a pénze. Most pedig a magyar embereket akarja arra kényszeríteni, hogy finanszírozzák az ő politikai harcát.” – 88x
- Gyöngyösi Márton, egy újabb videóval: „Így fogott össze a Fidesz a Balkán magyarellenes politikusaival” – 49x
- Dúró Dóra megoldja az ország problémáit: Ne akkumulátorgyártó, hanem élelmiszeripari nagyhatalom legyünk (amúgy nemrég pont volt egy nagy cikkünk arról, hogy miért nem olyan egyszerű ez, mint azt a szlogen sugallja) – 31x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
A győri polgármester eddig is nagy bajnoka volt az innen-onnan (leginkább Tiktokról) származó, hm, hát ne mondjuk hogy lopott, legyen inkább lomtalanított videók sajátként feltöltésének, de most ebben is szintet lépni látszik (ezt a modellt a hazai online tartalomgyártásban amúgy Tibi atya járatta a csúcsra a 9gag-es és reddites mémek ipari méretű copypastelésével).
A kiskacsás videó tényleg cuki, de hát totálisan nincs köze semmilyen politikusi üzenethez, Dézsi a lájkvadászatban ezzel a minimalizmusnak nagyjából arra a fokára hágott, amit a művészetben legutóbb Kazimir Malevicsnek sikerült elérnie a Fehér alapon fehér négyzet című festményével. Az ilyesmi persze sok lájkot hoz, de abban nem segít, hogy politikusként komolyan vegyék az embert. Dézsi pedig addig manőverezte magát egy fideszes fellegvárnak számító város polgármestereként, hogy még az a Borkai Zsolt is esélyét érzi a legyőzésének a következő választáson, akit minden emberi számítás szerint politikai hullának kellene tartani, egy másik, kicsit más témájú, de szintén lopott videó miatt.
A legtöbb megosztás
Az általános hőguta-hangulatban Hadházy Ákos elérte a havi 100 ezer megosztásos álomhatárt, ami tényleg nagy szó, ilyen tempót legutóbb a tavalyi választási kampány hajrájában láthattunk bárkitől is. Hadházyt lehet szeretni, lehet utálni, lehet szemet forgatni, hogy több tényellenőrzéssel is megtámogathatná a posztjait – de az vitathatatlan, hogy messze kiemelkedik a hazai politikusmezőnyből azzal, hogy tényleg beleteszi a melót a közösségi médiás jelenlétébe, és nem random hírességek születésnapi köszöntőire meg TikTokról nyúlt videókra épít.
Megosztások | % | |||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 107 000 | 32% | ≡ |
2. | Szakács László | 42 000 | 27% | ▲ |
3. | Jakab Péter | 38 000 | 19% | ▲ |
4. | Mesterházy Attila | 34 000 | 23% | ▼ |
5. | Keresztes László Lóránt | 26 000 | 18% | ▲ |
6. | Jámbor András | 24 000 | 34% | ▲ |
7. | Gyöngyösi Márton | 21 000 | 34% | ● |
8. | Ujhelyi István | 21 000 | 15% | ▲ |
9. | Márki-Zay Péter | 20 000 | 19% | ● |
10. | Szijjártó Péter | 20 000 | 5% | ● |
(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)
Instán Orbán verhetetlen, ezt lassan elfogadhatjuk olyan szilárd alapnak a közösségimédiás matekban, mint a Pitagorasz-tételt a hagyományosban. Az igazán izgalmas itt az, hogy Novák Katalinnak új vetélytársa akadt a második helyért folytatott versenyben, méghozzá Szijjártó Péter. Akinek a stratégiája nagyjából ugyanaz, mint Facebookon: posztoljunk kétszer-háromszor annyit, mint a többiek, aztán valami majd csak lesz. És, amint a mellékelt ábra mutatja, valami tényleg lett. (Itt jegyezzük meg, hogy azért annak az embernek sem lehet kifejezetten aranyélete, akit a külügyminiszter hajnalban kizavar a zuhogó esőbe csak azért, hogy lefotózza a reggeli futását.)
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 195 000 | 38 | ≡ |
2. | Szijjártó Péter | 99 000 | 105 | ▲ |
3. | Novák Katalin | 73 000 | 58 | ▼ |
4. | Karácsony Gergely | 57 000 | 34 | ≡ |
5. | Varga Judit | 41 000 | 50 | ▲ |
6. | Hadházy Ákos | 33 000 | 60 | ▼ |
7. | Szentkirályi Alexandra | 18 000 | 26 | ▲ |
8. | Márki-Zay Péter | 17 000 | 27 | ▼ |
9. | Nagy István | 11 000 | 118 | ▲ |
10. | Lázár János | 11 000 | 13 | ● |
Időközben a mocsár mélyén
A propaganda világában szigorúan monoton módon folytatódnak 2023 trendjei: továbbra is hasít a felvállaltan orosz propaganda, süllyed a tavalyi bajnok Vadhajtások, és még jobban süllyed a tavalyelőtti bajnok Gond-olkodó.
Végül osszuk ki a hónap tragikus hősének címét szegény Kötter Tamásnak, aki annak idején Tuzson Bencével közösen alapított ügyvédi irodát, és míg a társa mára eljutott a jogászi pálya csúcsára, és igazságügyi miniszterré nevezték ki, belőle megafonos megmondóember lett, aki A Kopasz Oszt kaliberű figurák mellett (vagy a toplistás helyezését tekintve inkább: mögött) tülekedik a lájkokért. Alighanem ezt fogják majd pár évtized múlva a NER-korszakot kutató történészek DJ Jeszy-életpályamodellnek hívni.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orosz hírek | 628 000 | 542 | ≡ |
2. | Deák Dániel / Megafon | 386 000 | 282 | ≡ |
3. | Bohár Dániel / Megafon | 246 000 | 182 | ≡ |
4. | Nyugati fény | 224 000 | 891 | ▲ |
5. | Patrióta Európa Mozgalom | 223 000 | 1512 | ▼ |
6. | Vadhajtások | 163 000 | 1165 | ▼ |
7. | Trombitás Kristóf / Megafon | 157 000 | 395 | ▲ |
8. | Elemi.hu | 151 000 | 908 | ● |
9. | Alapjogokért Központ | 139 000 | 103 | ▼ |
10. | Gond-olkodó | 137 000 | 1035 | ▼ |
A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.