Hatvanezer budapesti született azóta, hogy elkezdték a felújítását – átadták a 3-as metrót

2023. május 22. – 11:13

Hatvanezer budapesti született azóta, hogy elkezdték a felújítását – átadták a 3-as metrót
Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Utoljára telt meg zakós, nyakkendős emberekkel a 3-as metró egyik állomása: átadták a vonal utolsó két állomását a Lehel tér és a Nagyvárad tér megállókat, ahol délutántól újra megállnak a metrók. Ezzel öt és fél év után lezárul Budapest leghosszabb metróvonalának felújítása.

„Célunk közös, egész Magyarország javát szolgálni, ehhez Budapest fejlesztésén keresztül is vezet az út”

– mondta az állomáson áthaladó metrók zajában Navracsics Tibor miniszter. Arról beszélt, hogy a beruházás nemcsak Budapestnek, Magyarországnak, hanem egész Európának az ügye. „Egy ilyen beruházás nem lehet senkinek a magánügye, itt sokak együttműködésére volt szükség” – mondta. Szerinte ez a beruházás jó példa, hogy a „politikai zörejek” ellenére kézzel fogható eredménye lehet az összefogásnak. Bízik benne, hogy amennyiben megérkezik az uniós pénz, akkor több hasonló ilyen projekten dolgozhatnak együtt Budapesttel.

Karácsony Gergely köszönetet mondott mindenkinek, aki dolgozott ezen a beruházáson. Kiemelte az Európai Uniót, mivel ahogy fogalmazott 2004-es csatlakozásunk óta talán ez az egyik legnagyobb beruházás, amit támogattak. Megköszönte a kormány együttműködését is, és „ösztökélte” őket, hogy szerezzék meg az uniós pénzeket Magyarországnak. Megköszönte a tervezőknek, a BKK-nak, a BKV-nak, a projekt vezetéséért felelős Radnay Tibornak, a munkásoknak és a budapestieknek is, akik végig türelmesek voltak.

„Azoknak az újszülötteknek ajánlom ezt a metrót, akik azóta születtek, hogy elkezdtük ezt a metrót, ők hatvanezren vannak”

– mondta. A beruházást a jövő állampolgárainak ajánlotta, majd kitért arra, hogy a mostani világrend „recseg-ropog”, ezért egy új befogadó, zöld, szolidáris várost kell a gyerekeknek építeni. „Használják biztonsággal, egészséggel!”

Az Európai Bizottság egységvezetője, Agnés Monfret arról beszélt, hogy a kék vonal elkészülte hozzájárul ahhoz, hogy Budapest és Európa egy zöldebb hely legyen. Monfret kiemelte, hogy a projekt 75 százalékát az Európai Unió állta, mindezt azért, mert látták azt, hogy ez a vonal is hozzájárul egy karbonsemleges Európához. A Bizottsági egységvezető átadott egy Európai Uniós zászlót a főváros vezetésének, mivel a zászlón pont annyi csillag van, ahány projekt keretében támogatták Budapestet.

Navracsics Tibor – Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex
Navracsics Tibor – Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Bolla Tibor a mesterséges intelligencia által írt gratulációt olvasta fel, majd kiemelte azokat, akikről a mesterséges intelligencia nem ír: azt a 3500 embert, akik nélkül ez a felújítás nem valósulhatott volna meg. Érdekességként elmondta, hogy 40 ezer négyzetméter burkolatot fektettek le öt év alatt, illetve annyi kábelt használtak, hogy az egészen Barcelonáig elérne. A metrót pótló buszok az elmúlt években pedig 22 millió kilométert tettek meg.

Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója a projekt „csendes hőseit” emelte ki, akik az elmúlt 2000 napon a metró felújításán dolgoztak. „Remélem, hogy ez nem valaminek a zárása, hanem a kezdete, mivel Budapestnek sokkal több ilyen nagy projekt kell”. Végül elmondta, hogy mindenkit szeretettel várnak délutántól az új metrón, külön kiemelte, hogy természetesen jegyvásárlás után.

A metróvonal átadójára egyébként meghívást kapott Tarlós István, korábbi főpolgármester is, akit bár korábban is hívtak, csak egyszer fogadta el Karácsony Gergely meghívását. Tarlós a hétfői eseményen egyéb elfoglaltságai miatt nem tudott részt venni, de levelében gratulált Karácsonynak a projekt lezárásához: „Gratulálok Önnek az M3-as felújítás sikeres befejezéséhez, ami végül joggal tekinthető két városvezetés és a Kormány közös sikerének” – fogalmazott. Felsorolta egyéb, régi sérelmeit is a beruházással kapcsolatban, a teljes levél itt olvasható.

5 és fél év kellett, hogy teljesen felújítsák

Budapest leghosszabb, 20 állomásos metróvonalának felújítását még 2017 novemberében kezdték el az északi szakasszal. Ekkor lepték el a fővárost a csúcsidőben 45 másodpercenként közlekedő pótlóbuszok. Az első, Újpest-központ és a Lehel tér közti részt 2019 márciusában adták át, ezután következett a déli szakasz felújítása. A 2019 áprilisában kezdődött Kőbánya-Kispest és Nagyvárad tér közti korszerűsítés 2020 októberében ért finisbe – a projekt elején még azt tervezték, hogy ekkor már az egész vonalat át fogják adni, de ekkor még hátra volt a legösszetettebb, középső szakasz.

A Lehel tér és a Nagyvárad tér közti részt 2020 novemberében zárták le teljesen. A középső, belvárosi részen nem egyben, hanem szakaszosan zárták le az állomásokat: a Ferenciek terén és az Arany János utcánál már 2020 tavaszán elkezdődött a munka, aztán júliusban a Semmelweis Klinikák és a Corvin-negyed következett. Végül 2020 novemberében a megmaradt három állomást – Kálvin tér, Deák Ferenc tér, Nyugati pályaudvar – zárták le.

Ahogy a lezárás, úgy az átadás is szakaszosan történt: a Kálvin teret, a Corvin-negyedet és a Semmelweis Klinikákat már tavaly májusban visszakapták a budapestiek. Az átadón a jelenlegi főpolgármester mellett részt vett a korábbi is, Tarlós István és Karácsony Gergely egymásnak is megköszönték a felújítást. Ezután, idén januárban a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér következett. Az átadón akkor Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter vett részt, aki arról beszélt, hogy „túl kell nézni” a főváros és a kormány között időről időre felmerülő vitákon.

Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex
Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Majdnem pontosan két hónapja – szintén Navracsics Tibor és Karácsony Gergely – átadták a Nyugati pályaudvar és az Arany János utca megállókat is. Ezután már csak a hétfőn az utazóknak visszaadott, a felújítás alatt fordító állomásként szolgáló Lehel tér és a Nagyvárad tér maradt. Ezek átadásával kicsivel több mint 5 és fél év után lezárult Budapest leghosszabb metróvonalának felújítása.

A teljes beruházás 225 milliárd forintba került, ehhez a fővárosi önkormányzat 7 milliárdot adott, 178 milliárdot pedig az unió állt, a többit a kormány.

Ezzel hétfőtől végleg elbúcsúznak az M jelzésű buszok és egyéb járatok a fővárostól. A metró teljes vonalának átadása érint néhány felszíni járatot is – van aminek visszaáll eredeti végállomása, míg másnak a jelölése változik meg. Ezekről érdemes tájékozódni a BKK weboldalán. A felszínen még hetek kérdése, hogy visszaálljon a korábbi, illetve az új rend: a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Kiskörúton visszatér a metrópótlás előtti, 2x2 autósávos forgalmi rend, viszont Az Üllőin úton a Kálvin tér és a Népliget között, a Váci úton pedig a Nyugati tér és a Gogol utca között kerékpársávokat alakítanak ki a következő hónapokban, jelentették be korábban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!